Aihe: Vinyyli
1 2 3 4 5 627 28 29 30 31
Sergei Fallinen
12.07.2009 00:03:26
levy pyörii mutta mitään ei kuulu. oon aika noob, et voiks se johtuu siitä et toi neula ei oo oikein 'tasapainotettu' (tai mikä nyt oikee termi olis) vai onko todennäkösempää et toi mun vahvistin on vaan paska, mitä enempi henk koht epäilen. paljon vahvistimeen sit tarvittaes kannattais sijottaa et sais mahd. halvan, sillä köyhän ei kannata ostaa halpaa -periaatteella?
arsu
12.07.2009 08:23:29
levy pyörii mutta mitään ei kuulu.

Onko sulla phonoa valittavana siinä vahvistimessa? Harvoissa nykyään on, ja tarvitset siis RIAA-korjaimen.
Karlsson
12.07.2009 08:37:18
Jos yhtään mitään ei kuulu, voi neula olla rikki. Esim. timantti irronnut neulanvarresta tai neulanvarsi poikki.

Kuuluuko soittimesta akustisesti jotain pihinää kun yrität soittaa levyä?
Signature
Sergei Fallinen
12.07.2009 14:02:44
arsu: Onko sulla phonoa valittavana siinä vahvistimessa? Harvoissa nykyään on, ja tarvitset siis RIAA-korjaimen.

mulla on kyl riaa-korjain, uskoakseni jopa oikein liitetty

no, täytyy vielä pähkäillä ja varmistaa kaikki kertaalleen
Sergei Fallinen
12.07.2009 14:26:49
katos, sain sen toimiin, hip hei. vahvistimessa olikin tommonen ylimääränen namiska mitä piti painaa.

mut jatkokysymys: miten toi neula pitäis tasapainottaa? en tajunnut ohjekirjasesta mielestäni ihan tarpeeksi. kuluttaakse neulaa ja levyä pahasti jos se on mahdollisesti vähän väärin asetettu?
Karlsson
12.07.2009 16:16:50
hibernance: katos, sain sen toimiin, hip hei. vahvistimessa olikin tommonen ylimääränen namiska mitä piti painaa.

mut jatkokysymys: miten toi neula pitäis tasapainottaa? en tajunnut ohjekirjasesta mielestäni ihan tarpeeksi. kuluttaakse neulaa ja levyä pahasti jos se on mahdollisesti vähän väärin asetettu?

Kuluttaa.

Tosta lisäneuvoa aiheeseen:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=1193
Signature
Sergei Fallinen
13.07.2009 18:56:50
Karlsson: Kuluttaa.

Tosta lisäneuvoa aiheeseen:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=1193

kiitti tosta, tuntuu vaan et on vähän liian monta asiaa joitten pitäs olla millin sadasosan tarkkuudella mut en saa niitä kun korkeintaan millin tarkuudelle

onko liian pienestä neulapainosta taasen muuta haittaa kun ettei kuulu hyvin?

ja mitä haittaa siitä kuuntelukäytös on jos anti-skating on vitullaan?
Karlsson
13.07.2009 20:28:06
hibernance: kiitti tosta, tuntuu vaan et on vähän liian monta asiaa joitten pitäs olla millin sadasosan tarkkuudella mut en saa niitä kun korkeintaan millin tarkuudelle

Rupeet yberhifistiksi ja virität korvalla. Jos joku mussuttaa niin vastaat vain "tää kuulostaa musikaalisemmalta näin"

onko liian pienestä neulapainosta taasen muuta haittaa kun ettei kuulu hyvin?

Neula voi hyppiä levyllä ja häiriöäänet sekä särö kasvavat. Ja huonosti uraa seuraava neula kuluttaa levyä enemmän.

ja mitä haittaa siitä kuuntelukäytös on jos anti-skating on vitullaan?

Ääneen tulee (yleensä toiseen kanavaan) säröä ja taas neula voi skippailla helpommin. Tällöin myös levy kuluu nopeammin.
Signature
hevari666
14.07.2009 09:39:13
Mites levyjen hinnat? Mitä porukka on valmis vinyylistä maksaan?

Itse kyllä pystyn näin keräilijänä maksamaan aika suuriakin summia levyistä. Sellanen 50-100€ on IMO aika perus minkä voi huoletta maksaa jostain ultrasiististä scoresta. Siitä ylöspäin onkin jo aika paha. About 100€ onkin isoin summa mitä olen yhdestä vinyylistä maksanut. "Ostoslistalta" kyllä löytyy useita vinyylejä joista pitää varmaan muutama satalappunen pulittaa.
HEVIÄ HAUTAAN SAAKKA!!!
Chips
14.07.2009 12:40:43
No mulla nyt ei mitään harvinaisuuksia ole joten oliskohan 19€ eniten mitä olen yhdestä (uudesta) levystä maksanut, käytetyt normaalisti 7-15€. Joku aika sitten mietin että ostaisko Floydin WYWH:n kun huutonetissä kaupattiin hintaan 60€ mutta jätin väliin ja sain hetkeä myöhemmin alle kahdella kympillä.
Seppo_Howitzer
14.07.2009 13:41:43
Just jotain 50-100 € olisin valmis maksamaan. 50 euroa on eniten mitä olen itse vinyylistä maksanut.
Chips
15.07.2009 16:35:38
Chips: 4 levyä huudettu VirpiLeolta, odotellaan huutokauppojen sulkeutumista

Ten Years After - About Time
Yes - 90125
Bruce Springsteen - Working On A Dream
Rory Gallagher - Deuce

Tänään hain lätyt postista ja loistavaa kamaa on. Hyvin pakattu, nopea toimintaa ja kaikin puolin erinomainen myyjä. :)
Ozzyneito
18.07.2009 23:39:01

Ootteko tilailleet levyjä kanadalaiselta Scratch Recordsilta? Vähän tekis mieli kokemuksia tsekkailla ennen kuin tilaa. Postit 3 vinyylille ja 2 cd:lle ilmeisesti 11$ ja muutenkin levyjen hinnat pyörii siinä 10 dollarin molemmin puolin. Valikoima on pelkkien indielafkojen levyjä, mutta hyvin kattava.
"Bach sävelsi musiikkinsa jumalalle. Jos me sävellämme, teemme sen saadaksemme pillua." -Erlend Loe
Crimsomnia
31.10.2009 00:41:32
Tota noin, mulla olis tommonen Pro-Jectin Phono soittimena, se USB-kykyinen omalla vahvarilla varustettu malli.

Kerran kännipäissäni kuuntelin jotain aika rupista levyä, ja em. tilasta johtuen lisäsin neulapainoa hyppimisen estämiseksi.

Nyt soittimesta kuuluu hiljaisina kohtina sellaista ylimääräistä laahaavaa rahinaa. Kävin myyjältä kysymässä mitä tehdä, ja antoivat uuden neulan. Uudella neulallakin rahisee, vaikkakin se katoaa suureksi osaksi vähentämällä neulapainoa. Silti varsinkin biisien välissä tulee selkeästi vähän tuota epätervettä rohinaa messiin. Köykäisellä neulapainolla taas neula hyppii niin saakelisti joka levyn kanssa.

Mitä tässä nyt tekisi? Ei kai rupisesta vinyylistä ota muut osat itseensä kuin neula korkeintaan?
Karlsson
31.10.2009 01:04:30
Crimsomnia: Tota noin, mulla olis tommonen Pro-Jectin Phono soittimena, se USB-kykyinen omalla vahvarilla varustettu malli.

Kerran kännipäissäni kuuntelin jotain aika rupista levyä, ja em. tilasta johtuen lisäsin neulapainoa hyppimisen estämiseksi.

Nyt soittimesta kuuluu hiljaisina kohtina sellaista ylimääräistä laahaavaa rahinaa. Kävin myyjältä kysymässä mitä tehdä, ja antoivat uuden neulan. Uudella neulallakin rahisee, vaikkakin se katoaa suureksi osaksi vähentämällä neulapainoa. Silti varsinkin biisien välissä tulee selkeästi vähän tuota epätervettä rohinaa messiin. Köykäisellä neulapainolla taas neula hyppii niin saakelisti joka levyn kanssa.

Mitä tässä nyt tekisi? Ei kai rupisesta vinyylistä ota muut osat itseensä kuin neula korkeintaan?

Jos sulla on liikaa neulapainoa, äänirasian runko saattaa raapia levyä vasten.
Kohtuuttoman hintainen vinyylisoitin.
Crimsomnia
31.10.2009 01:10:30 (muokattu 31.10.2009 01:10:52)
Karlsson: Jos sulla on liikaa neulapainoa, äänirasian runko saattaa raapia levyä vasten.

Ajattelin juuri ite samaa ja tsekkasin onko siellä välissä ilmaa kuinka paljon. Ainakin näin pikaisella vilkaisulla näyttäisi olevan tilaa levyn ja rasian välissä. Mutta tosiaan, neulapainot ovat nyt niin köykäisellä ettei siinä ole enää paljon pelivaraa, jos meinaa vanhempia levyjä kuunnella hyppimättä.
Karlsson
31.10.2009 01:39:25
Crimsomnia: Ajattelin juuri ite samaa ja tsekkasin onko siellä välissä ilmaa kuinka paljon. Ainakin näin pikaisella vilkaisulla näyttäisi olevan tilaa levyn ja rasian välissä. Mutta tosiaan, neulapainot ovat nyt niin köykäisellä ettei siinä ole enää paljon pelivaraa, jos meinaa vanhempia levyjä kuunnella hyppimättä.

Tietysti liian alhainen neulapaino voi aiheuttaa ennen tuota hyppimistä huonoa uran seurantaa, joka voi kuulua häiriöääninä. Mutta sen lisäksi tuossa ei liene ole muuta näin äkkiseltään tehtävissä kuin tarkistaa soittimen säädöt kauttaaltaan.

Tästä tekeleestäni voi olla apua siinä:

http://muusikoiden.net/artikkelit/1193
Kohtuuttoman hintainen vinyylisoitin.
jra
31.10.2009 05:43:14 (muokattu 31.10.2009 06:08:47)
Crimsomnia:

Nyt soittimesta kuuluu hiljaisina kohtina sellaista ylimääräistä laahaavaa rahinaa.

Mikä rasia sulla on, ja kuinka paljon neulapainoa olet käyttänyt (kun ei pompi ja kun pomppii)? Mulla on myös Pro-Jectin edullisemman pään soitin, olikohan Debut II jotain (niin karsittu malli, ettei missään lue edes mikä malli on;) Riittävä peli ainakin itselle. E: Malli oli Basic E (ikää jo 9 vuotta).

Yleensähän neulapainot ovat n. 1,2g - 2,0g, jos levyt ovat niin rupisia ettei rasian valmistajan suosittelema maksimikaan riitä, niin silloin ei ole ihme jos biisien välissä kuuluu rohinaa. Tietty on hankala sanoa ääntä kuulematta onko se täysin asiaankuulumatonta. Valmistajan suosittelemalla miniminaulapainolla saattaa hyppimistä esiintyä, jopa uusilla levyillä jos prässäys ei ole laadukas, kuten nykyään monesti tilanne ikävä kyllä on.

Itse olen huomannut että vähän huonokuntoisemmilla levyillä toimii ainakin Shuren M97xE -rasia jossa on mahdollisuus käyttää sellaista neulan eteen laskettavaa pikkuista harjaa, jonka tarkoitus on tasapainottaa äänirasian liikettä. Paremmilla levyillä harja kannattaa nostaa pois, ja käyttää pienempää neulapainoa (n. 1,25-1,40g), mutta vaikeammilla tapauksilla auttaa kun laskee harjan ja säätää naulapainon jonnekin 1,6-1,7g tuntumaan. Jotain nyanssejä harja alhaalla ollessaan saattaa syödä, mutta parempi se kuin että jää...naps, jää...naps, jää...naps - jumiin.

http://www.audiomisc.co.uk/HFN/LP4/bigpix/M97xE.jpeg
http://www.thomann.de/gb/shure_m_97_xe.htm

E: Karlssonille vielä kysymys. Tuo mun M97xE -rasia on jo yli 10 vuotta ollut käytössä. Oliskohan jo aika vaihtaa neulaa, vai onko tuohon edes mahdollista vaihtaa? E: näyttää olevan: http://www.thomann.de/gb/shure_n_97_xe.htm

Toinen kysymys vielä. Kun tuossa Pro-Jectissa on kevyehkö valulautanen, jossa on hieman havaittavaa kieroutta, niin olisikohan ideaa vaihtaa tilalle akryyli- tai lasilautanen? Niiden luulisi olevan 100% suoria ja lisäksi painavampina pyörivän tasaisemmin ja tappavan resonansseja paremmin?

E2: Täältä sain sen kävityksen että M97xE:n speksejä olisi viime vuosina muutettu huonompaan suuntaan. Ennen oli suoritusarvoiltaan lähempänä klassista Shure V15:ta, mutta nykymuodossaan on suoritusarvoiltaan ja neulaltaan selvästi heikompi (jos tähän sivuun on uskominen):
http://www.audiomisc.co.uk/HFN/LP4/NewLampsForOld.html
Aikoinaan (vuonna 2000) M97xE maksoi n. 690mk, saisiko, jos tuohon ei saa uutta neulaa, esim. 100e tai alle samantasoista tai parempaa rasiaa?
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
antnis
31.10.2009 08:23:29
hevari666: Mites levyjen hinnat? Mitä porukka on valmis vinyylistä maksaan?

Itse kyllä pystyn näin keräilijänä maksamaan aika suuriakin summia levyistä. Sellanen 50-100€ on IMO aika perus minkä voi huoletta maksaa jostain ultrasiististä scoresta. Siitä ylöspäin onkin jo aika paha. About 100€ onkin isoin summa mitä olen yhdestä vinyylistä maksanut. "Ostoslistalta" kyllä löytyy useita vinyylejä joista pitää varmaan muutama satalappunen pulittaa.

Joskus 80-luvun puolivälissä taisin maksaa 300mk hyväkuntoisesta Blues Sectionin ekan levyn originaalista. Muutama vuosi sen jälkeen myin John Mayall's Bluesbreakers with Eric Clapton-levyn huippukuntoisen originaali monopainoksen ja sain siitä 400mk.
Taustasta fiilistä ja SRV-likkejä päälle paskalla soundilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)