Aihe: Mikä sointu tämä on/ Miten soitan X soinnun?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1044 45 46 47 48
Schnowotski
09.06.2009 23:07:33
baron: Liikaa ristejä ja viskiä:-)

Mut mun ymmärtääkseni alkuperäinen kysyjä haki kokosävelasteikkoa vaikka septimin oli jättänyt soinnusta pois ja siinä on (kai?) ylinouseva kvintti eikä pieni seksti?

Eiks tuo kokosävelasteikko oo kitarasankarien suosiossa?

Jos tulkitaan kirjaimellisesti tuota kysyjän kirjoittamaa sointumerkkiä niin tietenkin näin, mutta keskustelun vuoksi tuon esiin tuon toisenkin tulkintamahdollisuuden. Musiikki kun tuppaa taipumaan vähän huonosti tarkkaan analyysiin jos sieltä napataan jostain yhdestä stemmasta jokin yksi kohta - varsikin kun reaalisointumerkkikäytännöt ovat vähän mitä ovat.

Ja ainahan on sekin mahdollisuus, että nuotintaja on kirjoittanut epätarkkuuttaan ylinousevan kvintin kun on tarkoittanut pientä sekstiä. Ei pidä luottaa kehenkään, :-D
Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi.
panadol
09.06.2009 23:24:28
teiv: mites soitetaa G#+5?

esim.

x-x-2-1-1-2, tai
4-x-4-5-5-x, tai
x-x-4-5-5-4, tai
x-7-6-5-7-x, tai
x-7-6-x-7-8, tai
x-x-6-9-7-8, tai
x-x-10-11-9-12
baron
09.06.2009 23:27:05

panadol: esim.

x-x-2-1-1-2, tai
4-x-4-5-5-x, tai
x-x-4-5-5-4, tai
x-7-6-5-7-x, tai
x-7-6-x-7-8, tai
x-x-6-9-7-8, tai
x-x-10-11-9-12

Tää oli varmaan se vastaus jota kysyjä halusi.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tonski
09.06.2009 23:34:22

Eikös G+5 ollu G-duurisointu missä on +5 lisäsävelenä ja G+ oli se G-duurisointu jonka kvintti on korotettu?
baron
09.06.2009 23:51:19 (muokattu 09.06.2009 23:52:20)

Tonski: Eikös G+5 ollu G-duurisointu missä on +5 lisäsävelenä ja G+ oli se G-duurisointu jonka kvintti on korotettu?

G+, G+5, Gaug, G(#5) on mun käsittääkseni synonyymeja ja tarkoittaa samaa asiaa eli ylinousevaa kolmisointua.
Periaatteessa soinnussa ei voi olla kahta kvinttiä, jos sen sen ylinousevan kvintin haluaa kolmisointuun lisäsäveleksi niin se on pieni seksti ja sointumerkintä G(b6) tai Gaddb13
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
teiv
10.06.2009 17:40:00
Kiitos kaikille vastanneille! :) Joka osilta selvillä nyt..
Zeeboo
13.06.2009 10:17:04
G#7+5:
panadol: esim.

x-x-2-1-1-2, tai
4-x-4-5-5-x, tai
x-x-4-5-5-4, tai
x-7-6-5-7-x, tai
x-7-6-x-7-8, tai
x-x-6-9-7-8, tai
x-x-10-11-9-12

G#+5:

x-x-x-1-1-0, tai
x-x-x-5-5-4, tai
x-x-x-9-9-8, tai
x-x-2-1-1-x, tai
x-x-6-5-5-x, tai
x-x-10-9-9-x, tai
x-3-2-1-x-x, tai
x-7-6-5-x-x, tai
x-11-10-9-x-x, tai
4-3-2-x-x-x, tai
8-7-6-x-x-x, tai
12-11-10-x-x-x, tai

Niinku kolmisointuna, eiks je? ;)
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
joskuu
19.06.2009 15:04:01
Terve! Mulla tuntuu menevän sormi suuhun sointujen kanssa heti perussointujen jälkeen. Nyt tarvitsisinkin viisaampia kertomaan, minkä nimisiä sointuja mä soitan. Ovat melko yksinkertaisia ja olen yrittänyt tuon sointujen muodostamis -topicin avulla näitä ymmärtää - huonolla menestyksellä.

Minkälaisia sointuja näistä tulee:
e|--
B|--
G|-3
D|-3
A|--
E|--

e|--
B|--
G|-5
D|-5
A|--
E|--

e|--
B|--
G|--
D|-3
A|-3
E|--

Eli minkälaisella menetelmällä tämän kaltaiset soinnut menevät? Mm. Motörheadilta ja Peer Güntilta näitä tuntuu löytyvän.
Rock on!
baron
19.06.2009 15:25:26

joskuu: Terve! Mulla tuntuu menevän sormi suuhun sointujen kanssa heti perussointujen jälkeen. Nyt tarvitsisinkin viisaampia kertomaan, minkä nimisiä sointuja mä soitan. Ovat melko yksinkertaisia ja olen yrittänyt tuon sointujen muodostamis -topicin avulla näitä ymmärtää - huonolla menestyksellä.

e|--
B|--
G|-3
D|-3
A|--
E|--

e|--
B|--
G|-5
D|-5
A|--
E|--

e|--
B|--
G|--
D|-3
A|-3
E|--

Eli minkälaisella menetelmällä tämän kaltaiset soinnut menevät? Mm. Motörheadilta ja Peer Güntilta näitä tuntuu löytyvän.

Tyhmän kiipparistin kysymys: Onko nuo joissa on kaksi viivaa vapaita kieliä vai dempattuja (ei kuuluvia)?
Eemil
19.06.2009 15:25:49
joskuu: Terve! Mulla tuntuu menevän sormi suuhun sointujen kanssa heti perussointujen jälkeen. Nyt tarvitsisinkin viisaampia kertomaan, minkä nimisiä sointuja mä soitan. Ovat melko yksinkertaisia ja olen yrittänyt tuon sointujen muodostamis -topicin avulla näitä ymmärtää - huonolla menestyksellä.

e|--
B|--
G|-3
D|-3
A|--
E|--

e|--
B|--
G|-5
D|-5
A|--
E|--

e|--
B|--
G|--
D|-3
A|-3
E|--

Nuo on "vitossointuja", eli niissä on perusääni ja lisäksi ainoastaan viides ääni, joka näissä esittämissäsi tapauksissa on matalampi ääni. Vitossointuja käytetään lähes kaikessa musiikissa jossa sähkökitaraa soitetaan säröä käyttäen. Usein vitosia otetaan niin, että perusääni on se matalampi ääni, esim D5:

e|--
B|--
G|--
D|-7
A|-5
E|--

Ja vastaus itse kysymykseen: Kysymäsi soinnut ovat Bb5, C5 ja F5.

Sitten voidaan tapella siitä, ovatko nuo OIKEASTI sointuja kun niissä on vain kaksi ääntä.
joskuu
19.06.2009 15:39:51
Tämähän selvensi. Kiitoksia paljon!

Onko nuo joissa on kaksi viivaa vapaita kieliä vai dempattuja (ei kuuluvia)?
Tosiaan, dempattuina niitä tarkoitin.

Usein vitosia otetaan niin, että perusääni on se matalampi ääni
Olen nämä vitossoinnut ajatellut aina vain tällä tavalla, jonka seurauksena hämäännyinkin ja suljin ko. soinnut pois mahdollisista :)
Rock on!
baron
19.06.2009 16:49:17

joskuu: Tämähän selvensi. Kiitoksia paljon!

Tosiaan, dempattuina niitä tarkoitin.

No, Eemilhän jo vastasikin. Olisi ollut aika eksoottisia sointuja jos kahdella viivalla merkitsemäsi olisi tarkoittanut vapaita kieliä, halusin varmistaa ennen kuin sellaisia olisin alkanut analysoida.
Zeeboo
19.06.2009 18:01:53
baron: No, Eemilhän jo vastasikin. Olisi ollut aika eksoottisia sointuja jos kahdella viivalla merkitsemäsi olisi tarkoittanut vapaita kieliä...

Älähän nyt, hemmetin hyvä käännös Am9:stä oli seassa:

e|--
B|--
G|-5
D|-5
A|--
E|--
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Appee
22.06.2009 13:04:10
-5-
-6-
-6-
-7-
-5-
-x-

Itse olen pähkäillyt miksi tätä kyseistä sointua tulisi kutsua. Sävelet olisi D,F,A ja C#, eli soinnussa olisi 1, b3, 5 ja 7, joten olisiko sointu sitten Dmmaj7? En kuitenkaan usko kun maj7-soinnuissahan ei ole alennettua terssiä... Auttakaa tietämätöntä, ei ole teorian tuntemus vielä niin suuri, että osaisin nimetä tuon, ainakaan oikein :)
Schnowotski
22.06.2009 13:37:12
Appee: -5-
-6-
-6-
-7-
-5-
-x-

Itse olen pähkäillyt miksi tätä kyseistä sointua tulisi kutsua. Sävelet olisi D,F,A ja C#, eli soinnussa olisi 1, b3, 5 ja 7, joten olisiko sointu sitten Dmmaj7? En kuitenkaan usko kun maj7-soinnuissahan ei ole alennettua terssiä... Auttakaa tietämätöntä, ei ole teorian tuntemus vielä niin suuri, että osaisin nimetä tuon, ainakaan oikein :)

Mollimaj7-sointu se on. Maj7-lisäsävel voi olla lisättynä yhtä hyvin mollikolmisointuun kuin duurikolmisointuunkin.
Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi.
baron
22.06.2009 14:12:17

kokarek: Mollimaj7-sointu se on. Maj7-lisäsävel voi olla lisättynä yhtä hyvin mollikolmisointuun kuin duurikolmisointuunkin.

Jep, viittaa melodiseen molliin.
papitsu
13.07.2009 00:26:23
lehtiju2: Mikä sointu tämä on?

E-0
H-3
G-2
D-3
A-2
E-0

Eli "normaali" Edim-ote siirrettynä yhtä kieliväliä mataliin kieliin päin.

Ei nyt osaa oikein itse...

Minä lähtisin mieluusti tuota Dm6-pohjalta tutkimaan, sävelistä D, A, F ja B. Siihen vielä ylös ja alas E-sävelet, niin eikö se ole Dm6add9/E.

Jos tuota taas tutkittaisiin E-pohjaisena, olisi se vissiin jotain E7sus4add9-. Eli siis E, A, B, D ja siihen vielä add9-, eli F.
BACON IT!
panadol
13.07.2009 02:24:22
papitsu: Minä lähtisin mieluusti tuota Dm6-pohjalta tutkimaan, sävelistä D, A, F ja B. Siihen vielä ylös ja alas E-sävelet, niin eikö se ole Dm6add9/E.

Jos tuota taas tutkittaisiin E-pohjaisena, olisi se vissiin jotain E7sus4add9-. Eli siis E, A, B, D ja siihen vielä add9-, eli F.

Jos lähdetään siitä että E on perussävel, F olisi kylläkin pieni nooni, eli b9. Siis E7b9sus4. "Ysi" eli suuri nooni olisi F#-sävel

Jos taas D tulkitaan perussäveleksi, sointu varmaan yleisimmin merkittäisiin Dm6/9/ E: ksi.

Termi "add9" yleensä viittaa kolmisointuun johon on suoraan lisätty suuri nooni (9), ilman että terssipinoon olisi lisätty myös septimi (tai seksti).
Schnowotski
13.07.2009 07:51:37
Minäkin lähtisin tuota purkamaan nimenomaan E-pohjaisena sointuna, sillä yksinkertaisemmalta se vaikuttaa niin: pohjalla lepää voimakkaasti E-sävel, jota vielä vahvistaa kahden oktaavin päässä oleva toinen E-sävel ja A-kieleltä löytyvä puhdas kvintti. Hajasävelet - b9, 7 ja 11 - viittaavat jonkinlaiseen fryygiseen moodiin pohjautuvaan hauskaan rakennelmaan.

Reaalisointumerkiksi voisi laittaa vaikka tuon panadolin ehdottaman 7sus4b9:n tai wikipedian mukaan yleisemmän muodon, jossa ei ole mainittu seiskaa. Se viittaa tarpeeksi tarkasti tuohon fryygiseen soundiin.

Saahan niistä sävelistä sen Dm6/9/E-soinnunkin, mutta minulla on todella hankalaa hahmottaa sitä niin. Varsinkin tuo E- ja A-kielien kvintti on vaikea kuulla hajasävelinä - niiden säveltenhän pitäisi olla siinä soinnussa nooni ja seksti.

Voihan siitä kehitellä ties mitä teorioita: tonaalisesti voisi ajatella, että siinä on dominanttisointu, jossa on yhtä aikaa nooni- ja kvarttipidätys, jolloin sen voisi kuitata vaikka vain pelkällä E7-sointumerkillä, mutta ei tuo kyllä mikään kovin tyylikäs hajotus sellaiselle soinnulle olisi, eikä tuo kovin paljoa sellaiselta tilanteelta sen vuoksi kuulosta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)