Aihe: kaularauta
1 2
Trebla
27.02.2004 21:05:37
Hetkinen hei..

olen kuullut, että jos kaulaan laittaa eeben-otelaudan, kaularaudan olisi parempi olla 2-toiminen?
Syynä se, että kun otelaudan nauhoittaa, vääntää nauhat ja kivikova ebenotelauta kaulan valmiiksi takakenoon. (eli juuri sen mitä normaalilla 1-toimisella kaularaudalla tehdään).
Näin ainakin silloin kun itse nauhottaa otelaudan.

ja kuten aina ennenkin, voin olla täysin väärässä, joten korjatkaa paremmintietävät.
Hei, täällähän on jo joku!
skebajaba
27.02.2004 21:06:57
Tuosta hinnasta en osaa sanoa muuta, kuin ettei ihan tonnikalapurkin hinnalla irtoa.

jeps, mut aattelin about 200 euroa laittaa työkaluihin...
eli 50 euroa oli tuommonen työtaso missä pystyy duunailla hyvin ja 150 jää sit muihin härpäkkeisiin, niin kolvit oli noin20 euroa ja akkupora oli 30 eli noin 100 jää vielä, ja toki löytyy jo aika paljon perustarvikkeita, jotain sahoja yms.
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?-
vrajala
27.02.2004 21:21:55
Mulla on viidenkympin jyrsin, ja on sillä kaivettu poteroita jo jokunen. Itseasiassa se on monesti mukavmpi käytellä kuin isommat "pro"koneet, varsinkin käsivaralla jyrsiessä. Sen saa vielä alustastaan helposti irti, jolloin toimii karahiomakoneena tuo. Bilteman kuvastoon oli ilmestynyt saman näköinen kone kuin tuo mun. Tais olla 45 euroa. Teriähän joutuu myös hommaamaan, joskin yhdellä, esim. 12 mm. terällä, tekee jo melkein kaikki hommat.

Enkä todellakaan tarkoittanut, etteikö homma onnistuisi käsipelillä. Aikaa vaan menee enemmän. Kannattaa panostaa jigien tekoon. Ja hyvään pöytään.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Trebla
27.02.2004 21:50:31
Ei se suurempi hinta aina tarkoita paremmin työhön sopivaa laitetta. Joulun alla ostin paikallisesta halpahallista ferm, gern tjsp. -merkkisen yläjyrsimen kakkostyökaluksi. Työn laatu nyt on mitä on, mutta heti löytyi jotain positiivistakin: koneessa istukka laskeutuu lähemmäksi työstettävää kappaletta kuin meikäläisen 5 kertaa kalliimmassa bossilaisessa. Ei tarvitse ostaa sen sataa eri pituista terää.

Ne suorat laakeriterät on lähes välttämättömiä ja sitten ehkä tarvitsee pyöristyksiä varten sen kaariterän, mutta sellainen yleensä on niissä halpasarjoissa, joita nyt myydään joka rautakaupassa.
jarmos
27.02.2004 22:12:48
Hetkinen hei..

olen kuullut, että jos kaulaan laittaa eeben-otelaudan, kaularaudan olisi parempi olla 2-toiminen?
Syynä se, että kun otelaudan nauhoittaa, vääntää nauhat ja kivikova ebenotelauta kaulan valmiiksi takakenoon. (eli juuri sen mitä normaalilla 1-toimisella kaularaudalla tehdään).
Näin ainakin silloin kun itse nauhottaa otelaudan.

ja kuten aina ennenkin, voin olla täysin väärässä, joten korjatkaa paremmintietävät.

No ei mulla ainakaan yhdestäkään ole otelauta alkanut kääntymään väärään suuntaan, ja mulla on vain yksitoimisia rautoja käytössä kaikissa ebe puisissa otelautaudoitetuissa kitroissa, ja kuitenkin olen itse nauhoitukset tehnyt.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä
Trebla
27.02.2004 23:51:55
Oukkiroukki
Tämä oli sellaista toisenkädentietoa, jota rinta rottingilla julistin. No nyt seistään sitten ojennettuna. Kiitos korjauksesta.
North
28.02.2004 01:50:22
Painu vittuun.

Harvoin näkee noin erinomaista kommenttia.
Hiipii vuoteen jalkopäästä, kun se tulee ei se säästä, se on KAUHEA KANKKUNEN. -Juha Vainio.
blöö
28.02.2004 16:31:16

Einhellin yläjyrsimen saa muistaakseni n.50e, oiskohan se tarpeeks edullinen sun projektiin? Laadusta en tiedä kun en kyseistä omista. Ainakin Prismassa ja Robinhoodissa oon nähny eli suuntaappa omaan paikaaliseen jos kiinnostaa.
Metalristi.
nothingnes
28.02.2004 22:02:43
minkä hintanen mahtaa olla sellanen dremel mihin saasen jyrsimis lisäjutun
poppamies
29.02.2004 08:23:02

Näin ainakin silloin kun itse nauhottaa otelaudan...

Kyllähän se noinkin voi olla että kannattasi laittaa.
Joka tapauksessa niin kaularaudalle tulee kissanpäivät. Klassisessa kitarassahan ei ole kaularautaa ensinkään. Vastaavasti niissä on aina eben otelauta.
"G-strings are for strippers"
Trebla
29.02.2004 11:02:57
Näin se varmaan on. Kuten mainitsin, tuo mainitsemani oli toisenkäden tietoa, joten omakohtaista kokemusta ei asiasta ole.

Klassisessa tuo varmaan olisikin suurempi ongelma, kun nailonkielten veto on teräskieliä heikompi.
PolkaTulk
29.02.2004 13:24:57
minkä hintanen mahtaa olla sellanen dremel mihin saasen jyrsimis lisäjutun

Aito Dremel (K-Rauta):165,59
Jyrsinlisälaite:65,59

Pitää varmaan itte tyytyä niihin halpiskopiohin jos remelin ostan...
Saakohan yläjyrsimiä ja teriä vuokrattua esim. Rakentajain-konevuokraamosta?
Jos ei niin mistä,kun sitä joku tässä jo ehdotti ja vaikutti erittäin hyvältä vaihtoehdolta.Niillä kun ei hinnat vissiin missään pilvissä ole?
Now baby taste some King´s Row...
skebajaba
29.02.2004 16:13:33
biltemassa oli joku ylä-jyrsin 45 euroa, semmosen ostan ite ainakin, varmaan ihan ok toiminen vehje(?)
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)