Aihe: Kitaran bodyn lakkaus
1
-thompson
20.05.2009 19:38:30 (muokattu 20.05.2009 19:44:20)
Tiedän että alueella on FAQ mutta en vain ottanut opikseni siitä. Siis mikä olisi hyvä lakka kitaran bodylle? Vaikea ja laaja kysymys. Mielellään kirkas ja kova. Tarttis tän kanssa vähän apua. Onko akryylilakka minkätasoista? Sitä olis mahdollista saada ilmaiseksi, mutta homma etenis pensselillä.
Spray lakkaa ajattelin, jossa jtn kovettavia ominaisuuksia mukana. Tietääkö kukaan missä/onko Turun alueella/lähellä turkua on myymälä josta kyseistä tavaraa voisi ostaa jos se kerran toimii? Kiitos!

Ja voisiko joku selventää 1- ja 2-komponenttilakkojen eroja?

Tämä vaikuttaisi omasta mielestäni hyvältä ensi silmäykseltä; http://www.rtv.fi/ammattilaiset/kon … r-brilliant_lakka_du_46269.pdf/view

En kyllä omista ruiskua, enkä tiedä onko Turun seudulla mitään jossa voisi tämän ilmaiseksi hoitaa. Mielummin sitten se spray lakkaus ja puolentoista vuoden kuivuminen kuin parikymppiä lakkauksesta. Ja tuota voi kait penselilläkin huitoa?
timppis
20.05.2009 20:22:56
-thompson: Tiedän että alueella on FAQ mutta en vain ottanut opikseni siitä. Siis mikä olisi hyvä lakka kitaran bodylle? Vaikea ja laaja kysymys. Mielellään kirkas ja kova. Tarttis tän kanssa vähän apua. Onko akryylilakka minkätasoista? Sitä olis mahdollista saada ilmaiseksi, mutta homma etenis pensselillä.
Spray lakkaa ajattelin, jossa jtn kovettavia ominaisuuksia mukana. Tietääkö kukaan missä/onko Turun alueella/lähellä turkua on myymälä josta kyseistä tavaraa voisi ostaa jos se kerran toimii? Kiitos!

Ja voisiko joku selventää 1- ja 2-komponenttilakkojen eroja?

Tämä vaikuttaisi omasta mielestäni hyvältä ensi silmäykseltä; http://www.rtv.fi/ammattilaiset/kon … r-brilliant_lakka_du_46269.pdf/view

En kyllä omista ruiskua, enkä tiedä onko Turun seudulla mitään jossa voisi tämän ilmaiseksi hoitaa. Mielummin sitten se spray lakkaus ja puolentoista vuoden kuivuminen kuin parikymppiä lakkauksesta. Ja tuota voi kait penselilläkin huitoa?

Näissä hommissa vaihtoehtoja on. Kirkas/kova-tyyppisiä pintoja on tehty perinteisesti automaaleilla ja -lakoilla, niin akryylilla kuin PU-sotkulla. Itse tein ekan kitarani akryyli-automaalilla ja -lakalla, onnistui ihan ok. Seuraava tulee puupinnoille tarkoitetulla PU-lakalla. Jotkut väittävät PU-lakkoja yleisesti paremmaksi, mutta en sitten tiedä. Rakennuskurssin opettaja sitä kuitenkin suositteli. Lakka olis tuommoista.

http://www.akzonobelteollisuusmaalit.com/ts211-00499.pdf

Sitä ostettiin HKW-maalipalvelu nimisestä firmasta, josta sitä sai litran purkeissa. Ei ollut mitenkään järjettömän kallista, ainakaan verrattuna edellisen projektin akryyleihin. Olisko ollut jotain 30-40€ sisältäen litran lakkaa, litran kovetetta ja litran ohennetta.

Ruiskulla tuo kannattaa tehdä. Biltemasta saa käyttökelpoisen ruiskun jotain 25€. Maalauspaikka on tietysti aina ongelma, pölyltä ei voi välttyä oikein missään.
-thompson
21.05.2009 14:51:26
Kieltämättä aika hinnakas prosessi; 40€ + 25€.... Liian kallis kun tarvitsen sitä kuitenkin vain kitaran lakkaamiseen, en sohvakalustoa varten. Ruiskua en rupea ostamaan koska silläkään ei sitten ole muuta käyttötarkoitusta. Taidanpa sitten vetästä halppislakat päälle jos menee näin hintavaksi leikiksi.
tarauma
23.06.2009 19:54:51
Niin kitaraa kuin monenlaista muutakin olen hyvin tuloksin lakannut ihan tavallisesta rautiasta löytyvällä Helo uretaanilakalla.
Lakkaa löytyy sekäö himmeänä, puolikiiltävänä että kiiltävänä.
Kunnollisella siveltimellä lakattaessa jälki tulee ihan ruiskutetun veroinen.

TRauma
MPU
23.06.2009 21:22:59
-thompson: Kieltämättä aika hinnakas prosessi; 40€ + 25€.... Liian kallis kun tarvitsen sitä kuitenkin vain kitaran lakkaamiseen, en sohvakalustoa varten. Ruiskua en rupea ostamaan koska silläkään ei sitten ole muuta käyttötarkoitusta. Taidanpa sitten vetästä halppislakat päälle jos menee näin hintavaksi leikiksi.

Älä ihan halpaan sorru. Motipin akryylilakka on jo ihan toimiva. annat vaan kuivua niin pitkään kun yhtään hajua irtoaa ennen kiillotusta.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
cASh
01.07.2009 08:10:17
Moro!
Itsellä käynnissä Tele-projekti ja nyt olen vedellyt Dicco-selluloosalakkaa kaulaan pensselillä kun ei ole ruiskua eikä oikeen kunnon tilojakaan. Hyvää jälkeä sillä tulee kunhan on hiukan kärsivällinen ja malttaa tehdä välihionnat kunnolla. Lopuksi kiillotan Dicco-pulituurilla. Tuossa lakassa on kyllä se hyvä hyvä puoli että se kuivaa todella nopeasti joten pöly ei kerkeä tarttumaan pintaan.
Onko kellään kokemuksia sävytetystä Dicco-lakasta? Millaista jälkeä tulee? Kävi mielessä josko vetäisi bodyn samalla aineella jollain sävyllä..
MPU
01.07.2009 08:13:23
Ruiskulla ainakin toimii sävytetty ihan siinä missä väritönkin.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Nick Curry
06.07.2009 20:55:15
Itse olen kohtuullisella menestyksellä ruiskuttanut (ihan hyvän ruiskun saa 15 eurolla, mutta kompressori maksaa satasen) Rakennuskemian yksikomponenttista kirkasta National PU-venelakkaa, hinta 13€ litra. Kunhan malttaa suihkia ohuita kerroksia valumien välttämiseksi (niitä tulee aina silti johonkin) ja antaa kuivahtaa ennen seuraavaa kerrosta, saa oikein kauniin jäljen.
Ennen seuraavaa lakkausoperaatiota olen antanut kuivua pari päivää ja hionut epätasaisuudet. Välihionnat olen tehnyt märällä 800- tai 1000-karkeuden vesihiomapaperilla, pyyhkäissyt hiomapölytahnan pois puuvillarätillä. Hionnan jälkeen olen pyyhkinyt koko projektin lakkabensiiniin kostutetulla rätillä ja ruiskuttanut uudelleen. Ensimmäsen lakkauskerran lakan olen lantrannut n 10% lakkabensiinillä, muut kerrat ohennetta on ollut alle 5% tai ei yhtään. Jos aikoo tällä lailla oikein hyvän pinnan saada, siinä vierähtänee viikko pari, mutta se kannattaa. Viimeisen lakkauksen mahdolliset epätasaisuudet (homma edelleen kesken) on määrä hioa 2 viikon kuivatuksen jälkeen 1500- ja 2000-karkeuden hiomapapereilla ja kiillottaa niin kiiltäväksi kuin mahdollista.

Nyt tarvitsenkin sitten itse neuvoa, kun ei ole ihan tarkkaan selvillä, mitä kiillotusaineita minun tulisi käyttää. Se verran tiedän, ettei aineessa saa olla silikonia, joka saattaa estää myöhemmät korjausliimaukset, kun siihen ei mikään tartu. En viitsisi USAsta tilailla, joten arvostan neuvoja, jotka johdattavat minut kotimaisten jälleenmyyjien luo. Kiitän etukäteen hyvvistä vinkeistä.
timppis
06.07.2009 21:19:49
Nyt tarvitsenkin sitten itse neuvoa, kun ei ole ihan tarkkaan selvillä, mitä kiillotusaineita minun tulisi käyttää. Se verran tiedän, ettei aineessa saa olla silikonia, joka saattaa estää myöhemmät korjausliimaukset, kun siihen ei mikään tartu. En viitsisi USAsta tilailla, joten arvostan neuvoja, jotka johdattavat minut kotimaisten jälleenmyyjien luo. Kiitän etukäteen hyvvistä vinkeistä.

Esim. Fareclan G3 toimii, eikä sisällä silikonia. Sitä saa ainakin maalikaupoista ja mm. Motonetista, maksaa jotain 5-10€ tuubi.
Nick Curry
28.07.2009 16:18:53
timppis: Esim. Fareclan G3 toimii, eikä sisällä silikonia. Sitä saa ainakin maalikaupoista ja mm. Motonetista, maksaa jotain 5-10€ tuubi.

Kiitos Farecla-vinkistä. Käytin 115 mm tarrakiinnitteistä vaahtomuovisientä porakoneeseen kiinnitetyssä kumilaikassa pienellä nopeudella. Viimeistelin sitten villalaikalla. Tuli käyttöohjeita noudattamalla tosi hieno pinta pienellä vaivalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)