Aihe: Kannettava tietokone ja nuotit
1 2 3
marpula
08.07.2009 23:41:13
v_m_kangas: Mitä softaa sinä käytät tuohon? Itellä on käynyt mielessä, että 'nuotissa' voisi olla midikomennot syntikoiden presettien vaihtamiseksi.

Omatekoinen räpellys. Toimii kyllä mutta dokumentaatio ei ole kaupallisten tuotteiden tasolla. Nykyisessä versiossa ei ole enää midi käytössä kun taustat ovat mp3-muodossa eikä midi ole muutenkaan tarpeen livetoiminnassa.
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
Baryton-B
09.07.2009 00:05:24

marpula: Juuri tuon takia kannattaa heti skannerisoftasta valita se mustavalkea skannausmoodi, kontrasti on heti täydet eikä muistia mene tarpeettomien harmaasävyjen toistamiseen.

Minä en pysty säätämään mustavalko (Bitmap) skannausta siten, etteikö tulisi johonkin kohtiin mustaa sotkua tai, että jostain kohtaa häviää viivooja. Ei onnistu niinkään, että skannaa harmaasävynä ja yrittää photarissa kontrastisäädöillä tehdä siitä mahdollisimman mustavalkoisen ja sit muuttaa se Bitmap kuvaksi. Aina tulee mustia pilkkuja tai häviää jotain. Kun se valkoinen nuottipaperi ole koskaan täysin valkoista. Sitten onnistuu, jos esim. Finalesta tulostaa tiedostoon nuotin ja photarissa muuttaa sen Bitmap kuvaksi. Haluaisin nähdä toivelalukirjasta skannatun nuotin Bitmap muodossa?
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
AnselmiMaa
09.07.2009 05:16:33
tehkää sillä kannettavalla ne nuotit ja tulostakaa ne sit paperille ja soittakaa niinkö tulostetussa paperissa lukee, se on toimiva yks vaihtoehto...
Ei muutaku ei anna periksi ja huumori yllä ja eiku lisää paskaa housuun!
humppahanuristi
09.07.2009 09:06:21

Baryton-B: Minä en pysty säätämään mustavalko (Bitmap) skannausta siten, etteikö tulisi johonkin kohtiin mustaa sotkua tai, että jostain kohtaa häviää viivooja. Ei onnistu niinkään, että skannaa harmaasävynä ja yrittää photarissa kontrastisäädöillä tehdä siitä mahdollisimman mustavalkoisen ja sit muuttaa se Bitmap kuvaksi. Aina tulee mustia pilkkuja tai häviää jotain. Kun se valkoinen nuottipaperi ole koskaan täysin valkoista. Sitten onnistuu, jos esim. Finalesta tulostaa tiedostoon nuotin ja photarissa muuttaa sen Bitmap kuvaksi. Haluaisin nähdä toivelalukirjasta skannatun nuotin Bitmap muodossa?

Muutatko siis ne bitmap eli .bmp muotoon?
Se on todella tilaa vievä tiedostomuoto.
Mitä minulla koneella on nuotteja kuvina, niin ne on tallennettu gif-kuvina. Skannerista skannausasetuksena black&white text or drawing ja sitten resoluutio maun mukaan, tuolla 150-200dpi on riittänyt tulostettavaan muotoon, isommalla tietysti parempi mutta kun tuollakin näkyy. Vähän tulee kulmikkaampia nuotteja mutta selvän on saanut. Tallennus gif-muotoon.
Tottakai sinne aina tulee vähän roskia mukaan mutta ei häiritsevässä määrin ja vähän tummentuneesta paperistakin tuolla kyllä onnistuu. Skannerikaan ei ole ihan uusimmasta päästä, olisinko 1998 sen ostanut.
Ainut tuossa on, että ei pysty suoraan PDF:ksi tekemään mutta kuvatiedostoista olen sitten virtuaalitulostimella tulostanut pdf:t.
Humpasta rautalankaan...
3108
09.07.2009 11:52:32

Voihan sen skannata ja käsitellä värikuvana. Lainaus koskien photaria.
"When converting a color image to Bitmap mode, first convert it to Grayscale mode. This removes the hue and saturation information from the pixels and leaves just the brightness values. However, because only a few editing options are available for Bitmap mode images, its usually best to edit the image in Grayscale mode and then convert it to Bitmap mode."
Tuo Bitmap on se toivottu lopputulos, mustavalkoinen, mutta sitä ei kannata tallentaa .BMP -kuvana koska niissä tallennetaan joka pikselin informaatio erikseen ja kuvasta tulee järkyttävän kokoinen. Gif tekee pienillä kuvilla pienempia tiedostoja kuin jpg, mutta isommissa jpg olisi parempi valinta jos pdf-optiota ei ole valittavissa. Itse on tullut joskus otettua nuoteista kuva digikameralla ja käpistelyn jälkeen se on tallennettu jpg:nä kovasti mustavalkoisena. Pitää tarkistaa tuo pdf mahdollisuus.
Voipi olla, että pienissä/halvoissa läppäreissä on vaan yksi näytönohjainpiiri niin silloin ei voi valita laajennettua työpöytää ja molemmille näytöille tulee sama resoluutio. Tuo olisi hyvä tarkistaa jos meinaa tuohon käyttöön koneen hommata.
Jos tallentaa jpg-muodossa niin Faststone Image Viewer osaa näyttää luettelon toisessa ruudussa ja täysikokoisen kuvan toisessa ruudussa. Kätevä ja ilmainen ohjelma.
Mitä tuohon välineurheilupuoleen tulee, niin olen pyrkinyt opettelemaan kaikki ulkoa, mutta välillä olisi hyvä saada vähän apuja kun tuntuu olevan teflonia tuolla korvien välissä. Ei tahdo tarttua ei sitten millään :(
nisumaka
09.07.2009 14:37:19
Oho, enpäs arvannut, että näin paljon kiinnostaa asia. Kiitosta jälleen kerran pelimannikoleegat asiallisesta keskustelusta.

Mä olen vähän laiska ja siksi mua houkuttaa ajatus "sähköisestä" nuottitelineestä. Eli jos kipaleesta on vaikkapa tabsit ja näiden perusteella saan kohtuudella soitettua bassot niin elämää helpottaa transpunaatiotilanteessa se, että tietokone tekisi transpunaation mun puolestani.

Jos soittaa pitkääkin keikkaa niin tuo kyllä keventäisi aivokuormaa. Mulla kun toi ATK ei enää näköjään toimi aina varsinkin, jos joutuu ajamaan pitkää matkaa ja roudamaan kamoja.
EP
09.07.2009 14:48:01 (muokattu 09.07.2009 14:53:24)
nisumaka: ..Eli jos kipaleesta on vaikkapa tabsit ja näiden perusteella saan kohtuudella soitettua bassot niin elämää helpottaa transpunaatiotilanteessa se, että tietokone tekisi transpunaation mun puolestani..

Mut bassollahan on melko "helppo" kuitenkin transpata, siis hätätapauksessa,
vapaat kielet voi jäädä kyllä tapauksesta riippuen ja muutenkin ala- ja ylärekisteri mennä päälelleen ..mutta hätätapauksessa.

E: siis muuten, bassohan on päntin munat!
Ja sen pitää jytistä sen mukaan ja toimiakseen soitto pitää olla tarkoin harkittua.
EP
09.07.2009 15:06:19
omarklah: Tässä olisi tällainen sähköinen nuottiteline kosketusnäytöllä:
http://www.freehandsystems.com/products.html

Jep, tollanenhan se sitten pitäisi olla, ei mitään Puuceetä keikalle, mutta itte pidän edelleen paperista.
Baryton-B
09.07.2009 15:44:04 (muokattu 09.07.2009 15:55:15)

humppahanuristi: Muutatko siis ne bitmap eli .bmp muotoon?

Bitmat ei ole tallennusmuoto vaan yksibittinen kuva, jossa on vain musta ja valkoinen väri. Harmaasävykuva on normaalisti 8-bittinen. Bitmap kuvan voi tallentaa monessa muodossa (jpg, tiff, gif jne.). Bitmap on parhaimmillaan esim. viivapiirroksissa, joissa mustan ja valkoisen rajat ovat selkeät.

Skannerista skannausasetuksena black&white text or drawing

Juu noin sen voi valita. Samat valinnat voi tehdä photarissa. Mutta kuten kerroin koin sen turhan vaikeaksi tähän tarkoitukseen, joten pitäydyn harmaasävykuvana + kontrastisäädöt ja tallennus JPEG. Ja skannaan kaikki kuvat värikuvana, koska jostain luin, että niin kannattaa tehdä. Ehkä se poimii skannattavasta materiaalista enemmän informaatiota (en muista perusteluja). Photarissa teen kaikki muutokset, koska olen sen ohjelman käytön opetellut sujuvaksi. Esim. oikaisen skannauksen suoraan.
Nämä voidaan tehdä niin monella eri tavalla.
Timi
09.07.2009 16:29:09
Entäs navigattori?Paremmilla voi katsella kuvia ja videoita ja muistikortille sopii kamalasti tavaraa ja saa ripustettua heti mikin viereen puomiin.
40 vuotta soittanut,Ei juurikaan mitään oppinut.Ehkä jotain kuitenkin?Tervehdi ekaksi keittiöhenkilökunta.
Lennu
09.07.2009 17:15:20

Timi: Entäs navigattori?Paremmilla voi katsella kuvia ja videoita ja muistikortille sopii kamalasti tavaraa ja saa ripustettua heti mikin viereen puomiin.

Tästä lähin alan kyllä kutsumaan keikkamappia navigaattoriksi. Kiitos tästä.
visentti on vihree nyrsijä.
marpula
09.07.2009 23:57:25
Baryton-B: Minä en pysty säätämään mustavalko (Bitmap) skannausta siten, etteikö tulisi johonkin kohtiin mustaa sotkua tai, että jostain kohtaa häviää viivooja. Ei onnistu niinkään, että skannaa harmaasävynä ja yrittää photarissa kontrastisäädöillä tehdä siitä mahdollisimman mustavalkoisen ja sit muuttaa se Bitmap kuvaksi. Aina tulee mustia pilkkuja tai häviää jotain. Kun se valkoinen nuottipaperi ole koskaan täysin valkoista. Sitten onnistuu, jos esim. Finalesta tulostaa tiedostoon nuotin ja photarissa muuttaa sen Bitmap kuvaksi. Haluaisin nähdä toivelalukirjasta skannatun nuotin Bitmap muodossa?

Juu, se riippuu kovasti skannattavan nuotin teknisestä laadusta. Vanhimmassa mapissani on joitakin 1960-luvun lopulla tuliterällä isolla Xeroxilla tehtyjä kopioita. Musta on haileaa harmaata ja valkea ruskistunutta paperia. Sellaisista ei saa hyvää skannaustulosta millään.

Mutta Toivelaulukirja 1:n lievästi ruskistunut paperi ei haittaa. Tässä esimerkkejä vertailua varten:
Väriskannaus JPG:nä: http://www.musiikista.iloinen.net/SkannausmalliJPG.jpg
Mustavalkea skannaus sillä tavalla kuin yleensä teen nuotit: http://www.musiikista.iloinen.net/SkannausmalliPdf.pdf
Värillinen jpg-tiedosto on tässä tapauksessa kooltaan noin 25 kertaa suurempi kuin mustavalkea pdf.

Ja HP:n skannerin mustavalkokynnyksen säätö näkyy käyttöliittymäkuvasta:
http://www.musiikista.iloinen.net/Skanneri.pdf

Tietysti tuon mustavalkokuvan voisi tallentaa myös bmp-muodossa, mutta ei siitä liene mitään hyötyä. Pdf pakkaa sen pienempään tilaan mutta ei kuitenkaan hukkaa informaatiota.
marpula
10.07.2009 00:10:49
Baryton-B:
Samat valinnat voi tehdä photarissa. Mutta kuten kerroin koin sen turhan vaikeaksi tähän tarkoitukseen, joten pitäydyn harmaasävykuvana + kontrastisäädöt ja tallennus JPEG. Ja skannaan kaikki kuvat värikuvana, koska jostain luin, että niin kannattaa tehdä. Ehkä se poimii skannattavasta materiaalista enemmän informaatiota (en muista perusteluja). Photarissa teen kaikki muutokset, koska olen sen ohjelman käytön opetellut sujuvaksi. Esim. oikaisen skannauksen suoraan.
Nämä voidaan tehdä niin monella eri tavalla.

Se on makuasia mikä tuntuu mutkikkaalta. Aluksi opettelin noita juttuja photarin kanssa ja sitten yhdistin vielä eri sivut yhteen pakettiin Adobe Acrobatilla. Tuntui mutkikkaalta ja vei aikaa. Nykyisessä menetelmässä ainoa säädöt ovat kuvan rajaus ja mustavalkokynnyksen asettaminen kohdalleen esikatselun yhteydessä. Niiden jälkeen sivun voi hyväksyä lopulliseen skannaukseen. Skannerin softa osaa niputtaa eri sivut samaan pdf-pakettiin, jos niin haluaa.
Baryton-B
10.07.2009 00:39:20

marpula: Juu, se riippuu kovasti skannattavan nuotin teknisestä laadusta.

Tuossa on näkyvissä se ongelma, josta en pidä, vaikka ovatkin parempia kuin mitä omalla skannerilla saan aikaiseksi. Skannaus-ikkunassa homma näkyy niin epäselvänä, ettei siinä vaiheessa voi olla vielä varma tuleeko kaikki informaatio näkyviin tai peittyykö se mustaan mössöön, tai ei minun skannerilla onnistu, säätö oli niin karkea. Eli voi joutua parikin kertaa skannaamaan, että näkee lopputuloksen. Ensimmäisissä toivelaulukirjoissa on kellastuneempi paperi ja viimeisissä valkoisempi, eli sitä asetusta joutuisi aina muuttamaan. Lisäksi kirja pitäisi saada skannerin lasin päälle kunnolla. Tuo JPEG kuva on ihan miellyttävä luettava ja sen saa helposti vielä selvemmäksi kontrastisäädöillä ja muuttamalla sen harmaasävykuvaksi.

Minä en käytä oikeastaan koskaan bmp-talletusmuotoa (Windowssin erikoisuus :). Jos esim. skannaa resoluutiolla 300 pix/ ja pakkaa sen JPEG kuvana pakkaussuhteella 6 (Photarin asteikolla), niin en erota silmin pakkaushäviötä. Värivalokuvissa tarkka henkilö saattaa sen jo nähdä, mutta harmaasävyisenä mustavalkokuvana tuskin. Tällöin kuvan kooksi tulee 700 kt ja se latautuu sekunnissa WIN XP:n omaan Kuvien- ja faksien esikatselu ohjelmaan. Nykyisille kovalevyille ja muistitikuille noita mahtuu tuhansia.

Kiitti havainnollisista esimerkeistä.
Baryton-B
10.07.2009 00:42:59

marpula: Se on makuasia mikä tuntuu mutkikkaalta....

Niin se on makuasia ja tottumiskysymys. Kun opettelee jonkun tavan hyvin, niin se sujuu ja miksi sitä muuttaa. Minä osaan Photarin joustavan käytön ja skannerin asetuksiin en juuri koskaan koske.
Ukko
10.07.2009 19:19:42

EP: Jep, tollanenhan se sitten pitäisi olla, ei mitään Puuceetä keikalle, mutta itte pidän edelleen paperista.

Mikä vika on "hatustavedosta" ?
COVS jäsen nro 6
Timi
10.07.2009 20:44:14
Ukko: Mikä vika on "hatustavedosta" ?

Runputtajalle tuo lienee helpompi.Ainaski tavallisessa tanssigenressä.Kuhan ei tuu jotain "hevoskohtia"
40 vuotta soittanut,Ei juurikaan mitään oppinut.Ehkä jotain kuitenkin?Tervehdi ekaksi keittiöhenkilökunta.
EP
10.07.2009 22:25:47

Ei mikään, mutta joskus kuiteskin tarvii vähän navigointia..
Timi
10.07.2009 22:45:59

Toisalta jotain yleisesti tuntemattomia biisejä ei silleen voi vetää,vaikka soinnut onkin.Niissä on joku juttu .Nuotteja ei.Kumminkin sellaisia introja ja sooloja jota ei pysty tietämättä skulaamaan.Minulla sattuu joKu olemaa,mutta tuurauskeikoilla nitä ei voi vetää.Vaikka ne ovat minua itsenään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)