Aihe: Kitaristille Putkivahvistinta(?) basson soittoon - 50W ?
1 2 3
trih
04.07.2009 01:56:37
No eikös tuo behku ole samanlainen kuin Lemmyn käyttämä? Simppeliä perusputkimöykkää edullisesti. Toimii kitaristilla ja kotona.
Just.
käyhis
04.07.2009 02:24:29 (muokattu 04.07.2009 02:26:05)
No noi alembicin kaavat on varmaan itserakentajan paratiisi, mutta se ei ole mun aluetta joten joku paremmin tietävä jatkakoon aiheesta.

Mulla on useasti ollut 15" kaappeja alla. Jotenkin 4x10" antaa mun korvaan tasaisemman äänen. Useissa 15 tuumaisissa tuntuu, että sitä huminaa piisaa mutta se itse nuotti jää uupumaan. Jotenkin se ääni mitä sieltä tulee on liian jäsentymätöntä. Mutta siis nää erot on todella pieniä ja näin rankan kuulloisten kommentien kirjoittaminen on liioiteltua, mutta se on ainoa tapa miten pystyn perustelemaan. Loppupeleissä olen vain aina päätynyt useampaan pieneen elementtiin yhden ison sijasta. Jotenkin kutkuttaa mun pyllyä paremmin ja peukutellessa antaa sellaisen kivan rintalastaa takovan paukkeen jyminän sijasta.

>Katselin muuten hieman bassokäyttöön soveltuvien elementtien speksejä - ja >ärjestään näyttivät olevan luokkaa 3..6dB epäherkempiä kuin 'vastaavat' >kitarakäyttöön soveltuvat. Olisikohan tuossa osasyy suurempaan tehontarpeeseen >? Löytyykö bassokäyttöön ylipäätään herkempiä elementtejä ?

Käsittääkseni niitä herkempiä harvemmin käytetään. En ole mikään elementtispesialisti, mutta käsittääkseni se bassotaajuuksien ulostuonti vaatii juuri vähän vähemmän herkkää elementtiä. Tämän kanssa saatan kyllä olla totaalisen väärässäkin.

>Eikös tuo ole combo ? Ei sillä, että rock-uskottavuuden takia tarvitsisin isoa pinoa >taakseni. Meikäläisestä ei saa rock-uskottavaa tekemälläkään :-) Jostain syystä >vain yleensä tunnutaan nuppi-kaappia suositeltavan.

Joo, tuo on combo. Eikä todellakaan mikään ideaalipeli, mutta ihan siedettävä hinta/soundisuhde. Noi putkietuset on tosiaan vähän niin ja näin, ne muuttaa kyllä skidisti soundia mutta ei ne koskaan putkivermeiltä kuullosta. Isoin osa tosta ampegin trankkukamasta on iteasiassa aika huttua kun vertaa niiden putkikamaan. Mutta toisaalta, sitten kun vertaa moneen muuhun transistoripeliin niin ei ne enää niin huonoja olekaan. Ja niissäkin on eroja, tässä juuri vertailin ampegin halpoja komboja, BA 112:hta ja BA 115:ttä keskenään, joissa on siis eroina että jälkimmäisessä on tuplasti tehoa ja 15" elementti, ja mun korvaan se 12 tuumainen kombo kuullosti paljon jäsentyneemmältä ja kiinnostavammalta. Itseasiassa jos mietin ampegin comboja, niin ainoat kohtalaiselta mun korvaan kuullostavat ovat BA112, B100R ja B200R. Mutta tää on sitten taas mun korva, ja sun korva voi olla täysin eri mieltä.

Kaipa rehellisesti tilanne on se, että jos haluat täysputkikamaa ja riittävästi äänenpainetta niin aika isoa kamaa joutuu ostamaan. Ebayssä liikkuu ampegeja kohtuuhintaan. Mutta jos se budjetti on tiukempi, niin kyllä rehellisesti suosittelen harkitsemaan muitakin. Musta sun kannattais vaan vähän rundailla musakauppoja ja kokeilla kaikkea kamaa, se mitä jengi internetissä höpisee ei kuitenkaan loppupeleissä tarkoita, että suositellut roippeet kuullostais sun korvaan hyvältä. Mutta mun neuvot olis kyllä hakea vähintään paria sataa wattia ja antaa mahdollisuus transistoripeleillekin, koska usein niiden hinta/teho/soundisuhde on aika ylivertainen. Jos rahaa riittää niin tilanne on sitten täysin toinen. Kannattaa muistaa, että se ampegin täysputki on kuitenkin vähintään kolmen tonnin keissi uutena.

Muita laadukkaita vahvistimia joita tulee mieleen (vaikka en rokkia soitakkaan niin tykkään yleisesti aika samasta kamasta kun mitä pidetään rokkistandardeina.) ovat G&K ,vaikka en olekaan hulluna sinänsä loistavaan edulliseen backline sarjaan, aquilar, trace elliot ja markbass. Markbass on aika hifiä, mutta ei niin ikävän kuuloisia kuin esim monet SWR merkkiset. Trace elliotilla on muutamia aivan loistavia malleja, mutta niiden löytämisessä onkin sitten enempi hommaa. Sitten on tietty Fender. Transistoripuolella esimerkiksi todennäköisesti valitsisin ennemmin fenderin kuin ampegin. Eden on kanssa yksi aika mukavalta kuullostava sarja, tosin niiden halpikset on aika verrattavissa esim SWR:n workingman linjaan, ei hjuva. Ashdownista tykkää myös moni rokki-ihminen vaikka eivät varsinaisesti mua puhuttelekaan.
Tympee Huttunen
04.07.2009 10:02:45
Sivuan aihetta myös sen verran, että minultakin löytyy Laneyn Supergroup, jota ajattelin koittaa basson kanssa. Varmaan "hieman" erityylinen olisi, mitä nyt käytössä oleva Hartken HA2000 (joka minusta kuitenkin on todella hyvä ja kompakti nuppi). Supergrouppihan on aika pitkälti Marshallin Plexi, jotan Bass-kanavalla sen luulisi toimivan mainiosti?
tauranen
04.07.2009 19:20:22
Mäkrö: Sivuan aihetta myös sen verran, että minultakin löytyy Laneyn Supergroup, jota ajattelin koittaa basson kanssa. Varmaan "hieman" erityylinen olisi, mitä nyt käytössä oleva Hartken HA2000 (joka minusta kuitenkin on todella hyvä ja kompakti nuppi). Supergrouppihan on aika pitkälti Marshallin Plexi, jotan Bass-kanavalla sen luulisi toimivan mainiosti?

Luultavasti toimis oikein hyvin, itse vaihtaisin välittömästi. Mutta jos on alunperinkin tyytyväinen Hartken soundiin, niin mitä sitä ehjää korjaamaan.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
Tympee Huttunen
04.07.2009 19:49:50 (muokattu 04.07.2009 19:50:08)
tauranen: Luultavasti toimis oikein hyvin, itse vaihtaisin välittömästi. Mutta jos on alunperinkin tyytyväinen Hartken soundiin, niin mitä sitä ehjää korjaamaan.

Niinno, olen ehkä tyytyväinen Hartken soundiin, kun en ole tuota Laneyta vielä testannut:)
s151669
05.07.2009 21:56:05

trih: No eikös tuo behku ole samanlainen kuin Lemmyn käyttämä? Simppeliä perusputkimöykkää edullisesti. Toimii kitaristilla ja kotona.

Liian hyvää ollakseen totta :-) Mahtaa olla luotettavuusongelmia.
Jyrki
s151669
05.07.2009 21:59:10

käyhis: Mulla on useasti ollut 15" kaappeja alla. Jotenkin 4x10" antaa mun korvaan tasaisemman äänen. Useissa 15 tuumaisissa tuntuu, että sitä huminaa piisaa mutta se itse nuotti jää uupumaan.

Ok -- treenikämppä kumisee muutenkin liikaa jo, eli 4x10 lienee paras perusvalinta.

Musta sun kannattais vaan vähän rundailla musakauppoja ja kokeilla kaikkea kamaa, se mitä jengi internetissä höpisee ei kuitenkaan loppupeleissä tarkoita, että suositellut roippeet kuullostais sun korvaan hyvältä.

Varsin totta - ja näin teenkin kun ehdin. Se kun vaatii aikaa, ja edes jonkin arvauksen siitä, mistä kannattaa lähteä eteenpäin.
Jyrki
Teijo K.
06.07.2009 10:43:53

Doc_Louis: Eli on ihan sama onko vahvistimessa putkietuaste tai ei?

Ei näin, vaan niin, että se yksi etuasteputki siellä ei tee siitä putkietuastetta.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
hollstro
06.07.2009 11:01:28

Teijo K.: Ei näin, vaan niin, että se yksi etuasteputki siellä ei tee siitä putkietuastetta.

Näin, oikeassa putkietusessa kaikki vahvistusasteet ja äänensävyjen säädöt tehdään putkilla. Noi yhden putken putkietuset on lähinnä markkinointikikka. Onpahan joku lamppu siellä palamassa ja luomassa lämmintä tunnelmaa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jani72
07.07.2009 17:35:23
juici: Carlsbron TOP100 vois olla isojen poikien mukaan hyvä sekä kitaralle että bassolle.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=331063

Kysäiseppäs häneltä vieläkö tällä on sekä nuppi että kaappi myynnissä.

Ja kun edellä puhuttiin Marshalleista niin onhan Marshallilla kyseenalaista mainetta nauttiva JCM800 Bass -versiokin 4x12" kaapilla. Se toimisi varmasti myös kitarallakin.

Tämä tosiaan toimii kitaran ja basson kanssa, eikä potku ihan heti lopu kesken. Virallisesti 100w, mutta isot pojat ovat kertoneet, että hönkää on todellisuudessa lähes 150w. Perusteluja tuolle en kyllä enää muista. Enivei, potkua löytyy. Brittiläinen laite.
absqua
07.07.2009 17:47:43
hollstro: Näin, oikeassa putkietusessa kaikki vahvistusasteet ja äänensävyjen säädöt tehdään putkilla. Noi yhden putken putkietuset on lähinnä markkinointikikka. Onpahan joku lamppu siellä palamassa ja luomassa lämmintä tunnelmaa.

Nimenomaan. Ja useinhan siellä on vielä punainen ledi loimottamassa sen putken takana ja lisäämässä lämpöä soundiin...

Ulkonäöllä ja mielikuvilla ne soitinlaitteetkin myydään, vaikka helposti vois toisin luulla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
MPU
07.07.2009 18:16:33
s151669: Mahtoikos kaapista olla tarkempia speksejä jossain ?

Alembic F2-B ? Näyttäisi olevan standardi fender-etunen.

http://www.billfitzmaurice.com/OmniTop12.html speksejä kaapista,
Alembic on muutamaa konkan arvoa lukuunottamatta Fenderin suora kopio, kovasti kehuttu sellainen.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
MPU
09.07.2009 08:27:40
Jonkun mielestä ei kuulosta hyvältä ja näyttää omituiselta. Ulkonäkö peittyy etuverkolla ja ainakin minun korvaan kuulostaa ihan bassokaapilta.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tsrautia
10.07.2009 14:35:08
Toivottavasti en sekota aihetta, mutta onko kellään kokemusta Orangen AD200B -nupista? Orangen kitaravahvareita olen käyttänyt ja erittäin hyväksi todennut, ja nyt bassovahvistinta hankkiessa tuo bassonuppi houkuttelisi. Testausmahdollisuuksia ei Suomessa pahemmin ole...
s151669
10.07.2009 19:58:29

MPU: Jonkun mielestä ei kuulosta hyvältä ja näyttää omituiselta.

Sittenhän se olisi soittajansa arvoinen :-)

Ei välttämättä ollenkaan huonompi kaappivaihtoehto kuitenkaan - etenkin kun näyttäisi toimivan tarvittaessa laulukaappinakin...
Jyrki
s151669
03.08.2009 10:07:37

Hieman päivitystä aiheeseen:

Pääsin / jouduin takaisin kitaran varteen. Vaan kävipä niin, että basistimme kokeili 50W vanhanliiton marshallilla soitella "modernin" 4x10 kaapin läpi. Kommentit verrattuna aiemmin saman kaapin läpi soitettuun 400W puolijohdehärpättimeen verrattuna olivat luokkaa: "Nyt on soundissa mureutta ja selkeyttä, tuolla toisella tuli vain v*ttumaista kolinaa".

Ja hyvin riitti 50W bassovahvari 50W 4x12 marshallia ja 30W comboa vastaan - ei ongelmia äänenpaineen kanssa. Näin siis meillä.
Jyrki
hollstro
03.08.2009 10:39:56

s151669: Hieman päivitystä aiheeseen:

Pääsin / jouduin takaisin kitaran varteen. Vaan kävipä niin, että basistimme kokeili 50W vanhanliiton marshallilla soitella "modernin" 4x10 kaapin läpi. Kommentit verrattuna aiemmin saman kaapin läpi soitettuun 400W puolijohdehärpättimeen verrattuna olivat luokkaa: "Nyt on soundissa mureutta ja selkeyttä, tuolla toisella tuli vain v*ttumaista kolinaa".

Ja hyvin riitti 50W bassovahvari 50W 4x12 marshallia ja 30W comboa vastaan - ei ongelmia äänenpaineen kanssa. Näin siis meillä.

Minkä merkkinen tuo puolijohdehärpätin on? Kyllähän niitä on hyväsaundisia transistoripelejäkin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
s151669
03.08.2009 19:35:56

hollstro: Minkä merkkinen tuo puolijohdehärpätin on? Kyllähän niitä on hyväsaundisia transistoripelejäkin.

Parempi kun jätän sanomatta - tulee vain jollekin suotta paha mieli. Eikä se nyt _niin_ huono ollut kuin olisi kommenteista voinut ymmärtää - 1/8 -tehoinen putkilaite vain silti vei sitä 5-1. No, meikäläinen kyllä pitää vinyylin ääntäkin parempana kuin cd:n, vaikka teknisesti asia onkin toisin...
Jyrki
Maisteri
04.08.2009 01:13:37
käyhis: Itse pysyisin mahdollisimman kaukana marshallin bassokamoista. Toki kyseessä on tasan mun mielipide, mutta eivät ole koskaan oikeen puhutelleet, ne kaikki kuullostaa jotenkin.. noh, bassolle säädetyiltä kitaravahvistimilta. Sitäpaitsi pienin täysputki marsu bassolle on 400 W. Hiwattit miellyttää jo enemmän, mutta en osaa malleista mennä sanomaan. Eikös niiden pienin täysputkinuppi ole jotain 200W? Jos tosissaan haluaa sitä klassista putkibassosoundia joka taatusti toimii rockissakin niin toi ampeghan on aika pitkälti se juttu. Tosin sitten pitää olla oravannahkoja aikamoinen läjä. Noi bassmanitkin on vähän niin ja näin -siis nuo vanhat. Eipä niiden läpi oikein kukaan taida enää bassoa soitella, huomattavasti suositumpia kitaristien keskuudessa.

Tuo ylläoleva on taas omasta mielestäni aika lailla täysin scheissea, eikä kannata alkaa uskomaan saman tien missään nimessä. Oletko soittanut edes bassoa vanhan liiton putkimarsuilla? Entä tuolla ainoalla nykyään Marshallin tuotannossa olevalla 400W VBA-putkimonsterilla? Veikkaan, että perustat arviosi trankkumarsuihin.

Itellähän on 100W JCM 800 Marsu 4x12" kaapilla. Loistosaundi sekä bassolle että ihan yhtä lailla myös kitaralle. Ja hönkää riittää kyllä. Varmasti samat faktat pätee myös vanhempienkin putkibassomarsujen kohdalla. Ja nuo JCM 800 ja sitä vanhemmat skittanupitkin toimivat vähintäänkin ok basson kanssa. Vasta soittelin kitaristimme 2-kanavaisella 100W JCM 800:lla kaappini läpi parin viikon treenit, kun oma nuppi oli putkirempassa ja oikein hyvä oli saundi siinäkin. Toki siitä vähän puuttui sitä tarpeellista alimmaista botnea ja lämpöä, mutta toisaalta taas siitä sai paremminkin sitten hienoa overdrivea saundiin.

VBA 400:lla olen myös 2 ulkoilmakeikkaa vetänyt ja on aivan loistava kone sekin. Tietenkin vielä paljon isompi saundi ja hönkä on siinä kuin esim. 100W JCM 800:ssa.

Hiwatt on vähän harvinaisempi brändi, niin käytettynä kuin uutenakin. Varmasti hyviä nekin, mutta melko hinnoissa käytetyt 60-70-lukuiset ainakin...

Vanhoja Bassmanejakin liikkuu ihan kohtalaisesti käytettynä ja vähän siedettävämmillä hinnoilla, kuten myös JCM 800 ja JMP bassomarsujakin. Bassmanit on oikein mainiosaundisia toki myös bassolle. Varsinkin Bassman 100 ja 135 nupit hyvällä kaapilla, kun niissä on jo hönkää kunnolla. Ja kyllähän noitakin näkee käytössä monilla. Soittanut en tuommoisella ole, mutta muutamissa yhteyksissä livenä ja äänitteillä bassman-saundia on tullut koettua ja loistavaksi tullut todettua.

Tokihan Ampeg on se "the brändi" bassomaailmassa mutta kun esim. aikanaan testattiin kaverin kanssa 100W putkimarsujamme ja putkiampeggejamme (V4BH) peräkkäin samalla kaapilla, niin jopa todettiin että oikeastaan marsun saundi parempi, munakkaampi. SVT+rantis-läjää on tullu testattua vain musakaupassa pikkuvolyymeillä, mutta kyllä siitä jo uskaltanee hyvinkin sanoa, että ei se ole ollenkaan sen uskomattomampi laite kuin esim. Marsun VBA400+rantis. Toki se todella hyvä on tämä maailman kuuluisin bassostäkki, mutta varmasti aivan samoissa tasoluokissa liikutaan Marsun samansukuisen koneen kanssa.

s151669: Pääsin / jouduin takaisin kitaran varteen. Vaan kävipä niin, että basistimme kokeili 50W vanhanliiton marshallilla soitella "modernin" 4x10 kaapin läpi. Kommentit verrattuna aiemmin saman kaapin läpi soitettuun 400W puolijohdehärpättimeen verrattuna olivat luokkaa: "Nyt on soundissa mureutta ja selkeyttä, tuolla toisella tuli vain v*ttumaista kolinaa".

Do dih. Tuollaisia kokemuksiahan on itelläkin (kun oma JCM ollut puolitettuna hetken), että kyllä jopa se 50W putkivermekin pesee parin, kolmen sadan watin trankkupelin. Ainakin saundin puolesta ihan kevyesti ja kun kuulostaakin yhtä tehokkaalta kuin about nelinkertaiset trankkuwatit, niin mikäs siinä. 100W putkikone onkin jo hyvin riittoisa oikeastaan ihan mihin vaan...

Eli esim. vaikka JCM 800 tai JMP Marsuja tai Fender Bassmaneja metsästämään sitten vaan, kun kerran halu saada mainio basso- ja skittavahvari samassa. Onhan noita toki muitakin hyviä vanhoja, harvinaisempia... Hiwatt, Music Man, Sound City, Carlsbro TOP vielä tulee nyt mieleen 70-80 lukulaisista unisex-putkikoneista.
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)