Aihe: Apua ekan kitaran (+vahvari) valintaan joka paikan kirveeksi? 1 | |
---|---|
![]() 29.06.2009 10:56:58 | |
Olen hankkimassa ensimmäistä kitaraa (melkein).. Testailin tuossa semmosta vanhaa akustista joka porukoiden nurkista löytyi, mutta soittaminen on todella turhauttavaa, kun vire pysyy about 10 sekuntia ja saa taas olla säätelemässä. Asiaa ei helpota se, että (muovisista) säätönupeista kaksi on rikki, joten menee tonkien kanssa pelleilyksi. Mutta se siitä ja asiaan.. Eli en siis alunperinkään halua akustista, vaan nimenomaan sähköisen, jolla tulisi luonnistua pop, rock, metal, tilutus + muut mitä mieleen tulee, vaikka klassinen, ehkä myös blues ja country. Koska tosiaan kyse on ensimmäisestä kitarastani ikinä, en näistä hommista paljonkaan tiedä, joten apua tarvitaan. Ulkonäön puolesta ei ole väliä, kunhan on hieno! :) Itseäni miellyttävät enemmän Les Paul-tyyppiset kitarat, mutta stratotyylikin käy. Mitään hevityyliä ei jaksa katsella kovin pitkään.. Paras värivaihtoehto olisi valkoinen, jossa vivahteita tummempaan, mutta tummanpuhuvat, ei mielellään ihan mustat, ovat ookoo. Punainen sopisi kämppään ja pidän väristä, mutta ei välttämättä ensimmäinen vaihtoehto kitarana. Mitään kirkkaan sinistä ei missään nimessä tai keltaista. Ruskeat/puunväriset jees. Kitara ei saisi mielellään olla yksivärinen. Jostain itselle on syntynyt fiksaatio tähän kitaraan: http://www.thomann.de/fi/ibanez_art320_tgb.htm (Oikeastaan innostuin kitaransoitosta nähdessäni kun tuolla soitettiin ja onhan tuo nyt mielettömän hienokin.) Onko kokemuksia? Miten soveltuisi minulle? Ennen kaikkea mitä vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa ja alle olisi? Entä ART-sarja yleensä? Ja onko noilla mitään käytännön eroa eri mallien välillä? Vahvariksi olin ajatellut jotain pienempää (suhteellisen kotikäyttöön (kerros, omakotitalo), mutta pitäisi pystyä soittamaan kaverin keikkapianon kanssa yhdessä) sadan euron luokkaa. Rolandin microcube olisi kaiketi kiva. Tuo CUBE30X kyllä kiinnostaisi myös. Jos tuon hommaisi, niin kitaran pitäisi kyllä olla halvempi.. Kannattaisiko panostaa mieluummin vahvistimeen ja ottaa vähän halvempi kitara? Onko tuo 30X edes soundeiltaan parempi? Hinnasta sen verran, että kitaran ei tulisi ainakaan paljoa enempää maksaa kuin tuo Ibanez ART320, jonka saa inasen alle neljäänsataan suomesta. Eli paketti: Kitara + Vahvistin maksimissaan päälle 500 €. Kitaran tulisi siis olla parasta hinta-laatua about 400€, joka sopii tarkoitukseen ja vahvistin parasta hinta-laatua about 100€ (tai enemmän jos kitara halvempi), joka täyttää tarkoituksensa. Suositteluja otetaan vastaan. Kiitos! | |
![]() 29.06.2009 20:51:05 | |
Torilta Tokai Les Paul ja vahvistimeksi esim. Roland Microcube tai Vox Da5. A waist is a terrible thing to mind. | |
![]() 29.06.2009 22:22:39 | |
Itseltäni löytyy Cube 20X ja se kyllä... No en tiedä. Säröt kyllä kuulostavat yllättävän hyviltä noin pieneksi purkiksi, varsinkin jos siihen laittaa jonkin pedaalin buustimaan. Mutta tuo clean ääni tahtoo olla sellaista huminaa että hermot mänee. Huminaa kyllä voi yrittää hillitä kääntämällä kitarasta volumet sinne seiskan kasin tienoille, mutta... | |
![]() 30.06.2009 08:32:20 (muokattu 30.06.2009 08:36:04) | |
Kiitos vastauksista, mutta jäipä tuossa mainitsematta, että haluan uuden kitaran straight-out-of-the-box, että olen ensimmäinen joka tehtaan jälkeen koskee soittimeen. Kaipa toi Microcube on ihan hyvä, kerran sitä niin moni suosittelee. Pitää kaiketi vielä testata tuon 30X:n rinnalla sitten kaupassa. Tuota 20X-toosaa en ole edes miettinyt... Kaipailisin tuosta ART-sarjasta sanottavaa ja sille vaihtoehtoja. Kuin myös näkemystä tuohon kalliimpi vahvistin, halvempi kitara dilemmaan. Niin ja vielä semmonen juttu, että onko kauheasti käytännön hyötyä tai merkitystä, jos on 24 frettiä 22 sijasta? Eli onko yleisesti frettien määrällä väliä/mitä pitää huomioida? | |
![]() 30.06.2009 09:00:01 | |
Sehän nyt riippuu ihan siitä mitä soitat, loppujenlopuksi sillä ei ole NIIIN paljon väliä onko frettejä 21 vai 24. Itse pärjännyt hyvin 21 frettillä kun en mitään homotilutuksia soittele. Enkä kyllä usko sinunkaan heti aloittavan opettelemaan kaikkia maailman sooloja :D | |
![]() 30.06.2009 09:16:49 | |
OK! Kitaran olisi kuitenkin tarkoitus olla pitkän ajan sijoitus. Myöhemmin sillä sitten soitettaisiin sitä homotilutustakin... :D Mutta mitä olen katsellut, niin harvoissa sooloissa edes käytetään niitä kahta viimeistä frettiä (24:stä). | |
![]() 30.06.2009 14:07:01 (muokattu 30.06.2009 14:07:42) | |
Microcube on ihan jees pieneksi koti-/matkavahvariksi, mutta se täytyy ymmärtää että tuon äärimmäisen pienen koon takia joutuu soundista tinkimään jotain. Tukevuutta ei 5" elementiltä kannata odottaa. Sen takia nuo 15X/20X puolustaa paikkaansa, vaikka niissä ei ole paristokäyttöoptiota niin 8" elementti murahtaa jo hieman eri tavalla. 15X:ssä ei ole COSM-mallinnoksia mutta se ei toisaalta ole yhtään Microa kalliimpikaan. Vox DA5:ta moni pitää Microcubea parempana, itse en ole sitä testaillut mutta on siinä kuitenkin hieman isompi elementti ja enemmän mallinnettuja soundeja. Ja jos mallinnokset ovat samaa tasoa isomman AD-sarjan kanssa niin en epäile väitettä yhtään. PS. Fretti on eläin, kitarasta löytyy nauhat jos tätä meirän kotimaista puhutaan. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein | |
![]() 30.06.2009 14:25:53 | |
ihan sama monta nauhaa siinä on. jos joskus opit ehdottoman täydellisesti käyttään kaikkia 21/22 nauhaa, voit sit harkita paria lisää jos tilutus on sun elämäsi, niin saat vähän lisää tekemistä. siihen nyt mennee kuitenkin useampi vuosi. | |
![]() 30.06.2009 15:34:18 (muokattu 30.06.2009 15:48:19) | |
Uskon että Ibanez on hintaisekseen hyvä kitara. MicroCube on kätevä vahvari, kotiin, puistoon, mökille. Bänditouhoussa oman vähäisen kokemuksen pohjalta riipivä saundi (mikitettynä), mutta siihen sitä ei ole tehtykään. Pianon kanssa olen sitä soitellut pienellä volyymillä, ja ihan hyvin toimi. Kitarana oli strato. 30X:ssä on 10" kajari ja sellainen jo oikeampi saundi, että voi soittaa jo muidenkin kanssa. Olettaisin, vain liikkeessä olen sitä kokeillut. Todellisuudessahan tuollainen on kuitenkin helposti liian pieni jos rumpali otetaan mukaan. Mutta 10" kajarissa yleensä on selvästi muhkeampi saundi kuin sitä pienemmissä, ja siksi jättäisin 20X:n väliin, vaikken sitä ole testannutkaan. Fender XD Super tai VibroChamp lienee myös yksi vaihtoehto vahvariksi? Itse kannattaisin kuitenkin sen MicroCuben (tai VOX DA5:n) hankkimista nyt tähän hätään. Alle huntilla niitä löytyy, ja sellainen on kätevä myöhemminkin, kun on piskuinen, mahtuu sängyn alle piiloon, ja lähtee helposti reissuun mukaan, ja kuulokkeilla voi soitella jne. Mutta en usko että saat nyt sellaista kitaraa joka sinulle riittää useaksi vuodeksi. Ja se ei ole kitaran syy, vaan sen että nykyisin mikään vaan ei tunnu ihmiselle enää riittävän. :D Enpä ole huomannut eroa kitaroiden välillä, joissa on 22 tai 21 nauhaa. Riippunee tosin soittotyylistä. Sen yhden nauhan enemmän voi vaikka bendata jos tarvis tulee. 24 nauhaisessa nyt tietysti on jo kolme korkeampaa säveltä tarjolla... ja kaksi oktaavia per kieli. Mutta itse en ole metallia vinguttanut enkä niitä lisänauhoja kaivannut. Muista ostaa kitara joka SINUN mielestä on hienon näköinen. Ja sopii käteen ja saundaa hyvältä, jos sitä ihan testaamaan etukäteen pääset. 'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl) | |
![]() 02.07.2009 09:29:05 | |
Kiitos kaikille vastauksista! Nyt on tullut sitten sellaista informaatiota, että saankin kitarasetin vähän edullisemmin. Olen nyt aika pitkälti päättänyt, että ostan tuon ART-sarjan 320-TGB:n tai 300-BNC:n, pitäis vaan päättää, että kumpi on hienompi ja kumpaa on miellyttävä katsella vielä ajankin päästä... :) Mutta se vahvistin... Päädyin nyt hankkimaan sen isomman vahvistimen ja 30X olisi tulossa. Olisiko tuolle varteenotettavaa vaihtoehtoa? | |
![]() 02.07.2009 19:26:14 | |
Itse ostin Tokai:n ALS-48 "Les Paul" mallin ja Roland Cube-30X, tyytyväinen olen molempiin vehkeisiin mutta sitten kun anoppi heittää veivinsä niin ostan Gibsonin Les Paulin :) | |
![]() 05.07.2009 02:01:42 | |
Vahvistimeksi joku cubeista tai voxin da5. Itellä oli cube 20x jossa oli ihan pätevät saundit ja viritin. Cube 20x on vain hiukan kalliimpi kuin microcube, jossa ei ole kunnon EQ:ta vaan pelkkä tone. Ei kyllä riitä mitenkään bändin kanssa veivailuun, varsinkaan jos on rummut. Eipä nuilla nauhojen määrällä ole mitään väliä. Huomatkaa että tämä on minun mielipide, empä ajatellut kun uutta kitaraa ostin että montako nauhaa on, enkä kyllä ole vieläkään laskenut. | |
![]() 05.07.2009 09:43:43 | |
Juoksuhiekkaa! Kyllä on vitun tyhmä juttu! | |
![]() 06.07.2009 10:02:14 | |
Päädyin nyt näin ilman testausta tuohon Ibanezin ART3X0:aan ja Rolandin CUBE30X:ään. Pitää vielä katsoa liikkeessä, että miten soundaa ja istuu hanskaan. Lisäkysymyksiä todennäköisesti tulossa jahka saan kitaran ulos kaupasta lähiviikkoina... Silloin siis soittamiseen liittyen. :) Kiitos kaikille vastauksista! | |
![]() 08.07.2009 23:58:16 | |
Garce: Päädyin nyt näin ilman testausta tuohon Ibanezin ART3X0:aan ja Rolandin CUBE30X:ään. Pitää vielä katsoa liikkeessä, että miten soundaa ja istuu hanskaan. Lisäkysymyksiä todennäköisesti tulossa jahka saan kitaran ulos kaupasta lähiviikkoina... Silloin siis soittamiseen liittyen. :) Kiitos kaikille vastauksista! Olis tuota munkin keppiä saanut testaamaan tulla. =) "...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi." | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)