Aihe: Lisäkanavia ADAT:n kautta
1 2 3
juhajuha
25.06.2009 20:57:00

Ostin tuossa hiljattain Focusriten Liquid Saffire 56:n.

http://www.focusrite.com/products/saffire/liquid_saffire_56/

Nyt haluaisin lisäkanavia ja olen miettinyt miten signaali kulkee ADAT:n kautta..jos ostan kalliin analog-to-digital -muuntimen niin menevätkö ne sellaisenaan DAWiin saakka vai puuttuuko Focusriten omat muuntimet vielä jossain vaiheessa peliin?

Tarkoitan nyt yksinkertaisesti sitä, että onko hyötyä ostaa kallista muunninta jos "halpa" Focusrite tulee vielä siihen väliin?

Tietysti jos bitit pysyvät samoina bitteinä niin kaikki ok!

Miten esimerkiksi RME:n ADI-8 toimisi tuon kaverina?
RED NUMBER TWO "Niin delay vastaa kuin sinne huutaa."
tommiot
25.06.2009 21:34:01
juhajuha: Ostin tuossa hiljattain Focusriten Liquid Saffire 56:n.

http://www.focusrite.com/products/saffire/liquid_saffire_56/

Nyt haluaisin lisäkanavia ja olen miettinyt miten signaali kulkee ADAT:n kautta..jos ostan kalliin analog-to-digital -muuntimen niin menevätkö ne sellaisenaan DAWiin saakka vai puuttuuko Focusriten omat muuntimet vielä jossain vaiheessa peliin?

Tarkoitan nyt yksinkertaisesti sitä, että onko hyötyä ostaa kallista muunninta jos "halpa" Focusrite tulee vielä siihen väliin?

Tietysti jos bitit pysyvät samoina bitteinä niin kaikki ok!

Miten esimerkiksi RME:n ADI-8 toimisi tuon kaverina?

Mun käsittääkseni äänikortti ei siihen digitaaliseen ääneen enää vaikuta. Voin toki olla väärässä. Joka tapauksessa ykkösiä ja nollia sitä ADATia pitkin kulkee, eikä ainakaan Focusriten AD/DA-muuntimet siihen vaikuta.

Mä en tiedä sun etuastepuolesta, mutta henkilökohtaisesti aloittaisin päivittelyn siitä. Näita Behringerin muuntimia väitetään ihan asiallisiksi Gearslutzillahan noista on ollut sokkotestejä. Mä en oo oikein saanut omasta vielä käyttökokemusta tositoimissa, ei oo ehtinyt muuta ku kuuntelee himassa musaa Raydat -> ADA8000 -> Genelecit =)
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
myslique
25.06.2009 23:48:26

Näita Behringerin muuntimia väitetään ihan asiallisiksi Gearslutzillahan noista on ollut sokkotestejä.

Hieman off-topic, mutta myös hitusen on-topic :);

Behringer ADA-8000:n hinta/laatu-suhde on loistava, varsinkin jos edullinen hankintahinta painaa korissa laatua enemmän.

Laitteen luotettavuus on taas toinen juttu; toisilla niitä menee rikki hyvissä ajoin ennen takuun päättymistä, toisilla vähän sen umpeuduttua. Mulla oli tuollainen puolitoista vuotta kevyessä käytössä, jonja jälkeen se alkoi tuottaa brummia ja satunnaisia piikkejä jokaiselle kanavalle.

+ helposti 8 kanavaa lisää sisään ja ulos kukkaroa pahemmin keventämättä
+ äänenlaatu OK; mielestäni parasta laitteessa hinnan kanssa
+ wordclock, jonka kautta laitetta voi kellottaa edelleen paremman kuuloiseksi

- linjatasoinen ääni menee aina mikkietusien läpi; ei siis hyötyä käyttää parempia mikkietuasteita tämän laitteen edessä ja yrittää hyötyä vain Gearslutz-kuuluisista muuntimista
- tuloliitännät edessä; johtosekamelskaa ei saa taakse piiloon
- karkea gain-säätö
- ei vaimennus-padia
- ei vaiheenkääntöä
- phantom vain kaikille kanaville päälle/pois
- tuottaa ikävän räpsähdyksen aina kun näytteenottotaajuutta vaihdetaan
- menee ihan sekaisin hiemankin poikkeavista näytteenottotaajuuksista
- epäluotettava

--
Yritin olla mollaamatta Behkua vain siksi, että siten tuntee olevansa parempi ihminen ainakin studioväen parissa ;). Kyllä tuolla kelpo tavaraakin pystyy äänittämään, mutta epäluotettavuuden takia kannattaa pitää B-suunnitelma matkassa mukana. Viimeksi laitetta käyttäessäni se alkoi päästää järkyttäviä poksahduksia kesken suuremman livemiksauskeikan - kun 0-tasolla lähtee digitaalinen paukahdus muutaman kilowatin kautta pihalle, niin miksausasioista mitään tietämätönkään asiakas aavistaa, että kaikki ei ole kohdallaan. Bändi oli ostanut viimeisen päälle hienon Yamahan digimikserin, mutta/ja pari lisäkanavaa oli hankittu edullisesti Behringeriltä... Harrastajalle ja omaan käyttöön vehje on kuitenkin passeli.

Tuleekohan Ulin turvamiehet disabloimaan mua tän kirjoittelun jälkeen :(.
Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko.
anapena
26.06.2009 01:35:16
Adatin kautta kama menee ihan digipuhtaana, ei "isännän" muuntimien kautta. Mullakin oli meininki laajentaa oman Motuni liitäntöjä Alton 8kanavaisella preampilla. Melkoisen hakemisen jälkeen onnistuin löytämään sellaisen, tietty halvalla, demolaitteen. Mutta perskules, sainkin kaikkien maanantaikappaleiden äitimuorin! Preampit oli tosi himmeet, kanavaparit sekaisin, pientä tirinää jossain...palautin laitteen äkkiä, ja ostin mikrofoneja...sekä sitten läjän erilaisia 2kanavaisia preamppeja, käytettynä tietenkin. Artin Tubefire kiinnostaa tällä hetkellä, harmi ettei siinä ole adatteja. Mutta eikös maceissa saanu jotenkin useampia äänikortteja valittua käyttöön jollain Aggregate Device-meiningillä? Pitäis varmaan testata ite. Noh, tuota mainittua Behkua en ole vielä kokeillut...vähä ruvennu risoon toi ihan halpisosasto.
PIM
26.06.2009 08:24:20
Ada8000:n puolesta voisin sanoa, että mä ostin pari sellasta ihan heti kun ne tuli markkinoille 2003(?), joista toisen myin jossain välissä pois ja tähän toiseen jouduin vaihtamaan yhden phantomvirtapiiriin liittyneen suotokonkan ihan uutena, joka oli kymmenen minuutin homma tälläiseltä kädettömältä kolvaajalta. Käyttötunteja noille nyt ei mun käytössä ihan hirveästi ole kertynyt. Noiden kanssa pitää vaan ottaa se asenne, että parilla sadalla et saa pomminkestävää yhtään mitään laitetta, tuollaisesta 8 kanavaisesta mikkietuaste-Adat-muunnin yhdistelmästä nyt puhumattakaan. Seuraavaksi kalliimman hinnalla saat 3-4 ADA8000:sta, eikä se seuraavakaan ole välttämättä oleellisesti pomminvarmempi. Toisaalta tota ADA8000:sta on myyty varmaan enemmän kuin kaikkia muita vastaavia laitteita yhteensä, joten jos siinä tuo vikaherkkyys olisi merkittävästi suurempi kuin vastaavissa laitteissa yleensä, niin siitä olisi sana kyllä levinnyt näiden 5-6 vuoden aikana laajalle mitä se on ollut myynnissä.
Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti.
ganesha
26.06.2009 09:23:24
itse hommasin himakäyttöön motun 8pre:n, eikä se ole ainakaan vielä tsipannut. siinä on bonarina omat phantomit joka kanavalle. onhan se himppasen kalliimpi ku behru mut (ehkä) se sit kestää vähän kauemmin poksumatta.
viina. hanuri. ja naiset.
PIM
26.06.2009 11:04:16
ganesha: itse hommasin himakäyttöön motun 8pre:n, eikä se ole ainakaan vielä tsipannut. siinä on bonarina omat phantomit joka kanavalle. onhan se himppasen kalliimpi ku behru mut (ehkä) se sit kestää vähän kauemmin poksumatta.

Vähän eri tyyppiseltä laitteelta näyttää kyllä. Voiko tuota käyttää myös Adat etusena vai voiko tuon Adat liitännän kautta vain liittää 8prehen Adat etusen tuomaan lisäinputeja?
Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti.
varakeef
26.06.2009 11:10:59 (muokattu 26.06.2009 11:11:31)
PIM: Vähän eri tyyppiseltä laitteelta näyttää kyllä. Voiko tuota käyttää myös Adat etusena vai voiko tuon Adat liitännän kautta vain liittää 8prehen Adat etusen tuomaan lisäinputeja?

Se on hyvä laite. Se toimii sekä fw-interfacena että erillisenä, etuasteellisena DA-muuntimena. Siis sen voi adatin kautta liittää mihin tahansa adat-väylällä varustettuun interfaceen (tms.)

Ei ole pahanhintainen (omani ostin T-kaupasta 399,-), löytyy padit ja phantomit ja etuasteet ovat asialliset.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Aki
08.07.2009 17:08:16

Kerronpa Behkun ADA:sta lisää kokemuksia. Mulla on niitä kaksi Presonus FireStudion kaverina. Toinen, myöhempää tuotantoa oleva ADA kävi takuuvaihdossa, koska siitä kärähti jotain kun phantomin päälläollessa tuli irroitettua mikkipiuhoja. Sittemmin olen aina kärsivällisesti päästänyt phantomin valumaan pois ennen kytkentöjä ja mainiosti on toiminut. Napsumisia mulla ei ole ilmennyt.

Vanhempaa tuotantoa oleva malli tosin tuntuu olevan pikkuriikkisen karvan parempisoundinen, eli neutraalimpi. Molemmat tosin ruvelle mennessään meneekin sitten ihan oikeesti rumasti ruvelle, eli headroomia on pakko käyttää liikaa.

Koska noi on toiminu mulla käytössä oikein hyvin ja noi on niin halpoja kanavia, niin en voi kuin suositella. Osta vaikka toinen varmuuden vuoksi, saat silti halvemmalla kuin minkään muun vastaavan.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
PwrChordAccent
08.07.2009 21:50:06

Mulla oli tuossa kuukauden verran lainassa yksi ADA 8000 kun yksi omista muuntimista kävi huollossa. Se oli kytketty kanaviin 17-24, joten en tarvinnut sitä kuin pari kertaa yli-isossa rumpusetissä ja muutaman kerran vedettiin särökitaroita sen läpi. Äänessä en rehellisesti sanoen huomannut mitään muutosta (ei sinänsä ihme, jokainen bändi ja ääänitystilanne on erilainen).

Mutta sen huomasi, että joka kerta kun laitteen kytki päälle, nousi mikserin taustasurina jonkin verran. Eli taattua Uli-laatua mitä häiriöihin tulee. Siksi olinkin iloinen kun oma palasi huollosta ;)

Bonuksena laite piirsi vammaista imagea eventien sisälle, jokin dc-offset- säätö oli hieman viturallaan.

Toimii siis varmaan käytössäsi pelkkänä outina, jos kestät mahdolliset häiriöäänet kuuntelussa.
Ei se haittaa, setä korjaa...
axelsson
08.07.2009 22:05:24
Mikael: Mäkin olen tässä pähkäilyt ADA8000:n hankkimista. Tarvitsisin näet pelkästään kahdeksan kanavaa ulos Pro Toolssista - eli pelkästään DA-muunnoksen kahdeksalle kanavalle. Eikös ADA:n muunnos pitäis olla ihan ok laatua? Etusilla ja muulla toiminnallisuudella ei mulle olis käyttöä vaan pelkkä muunnos piisaisi jos se vaan on riittävän hyvä. Mitäs mieltä olette ADA:n omistajat sen muuntimista?

En kyllä tommosta ottais vaikka olis kuinka timanttiset muuntimet ja saundit. Se laatu on vaan niin käsittämättömän huonoa. Tosiaan vois ostaa kerralla kaks, että olis sitten vaihtaa varalaite tilalle kun ensimmäinen hajoo kesken kaiken, mut siinä vaiheessa sit pitäs ostaa taas sille varalaitteelle varalaite jne.
PIM
09.07.2009 10:10:15
Miksi tyytyä pelkkiin kuulopuheisiin kun saatavilla on mitattua tietoakin.

http://www.audiorail.com/ADA8000.htm
mhelin
09.07.2009 10:38:14
Tuo SMProAudion AB-8 vaikuttaa mielenkiintoiselta, tuossa on esim. muuntajabalansoidut tulot joka kanavalle:

http://www.smproaudio.com/produkte/ … b-8-analog-adat-konverter.html#c932

Esittely joutubessa:
http://www.youtube.com/watch?v=5BHgBV9y_dE

Thomannin hintakin on kohtuullinen 187 EUR. Tiedä sitten miten hyvä tuo WordClock toteutus on, parhaat saundithan saa aina sisäisellä kellolla, kaikki muu kellotus vain aiheuttaa lisää jitteriä ja säröä. Ehkä pari tuollaista voisi modata käyttämään yhteistä oskillaattoria (piuhat suoraan pohjan ja kannen läpi).

http://www.thomann.de/fi/sm_pro_audio_ab_8.htm?printable=yes

Muuntajista tietty riippuu saundi, tuohon hintaan tuskin mitään Lundahleja tai Jenseneitä saa. Tosin muuntajien kanssa ei välttämättä tarvita ollenkaan opareita tuloissa, tiedä siten miten tuo on toteutettu.
anapena
09.07.2009 12:20:14
Mukavan halapa to SM...
Mikael
09.07.2009 13:02:20 (muokattu 09.07.2009 13:37:56)

PIM: Miksi tyytyä pelkkiin kuulopuheisiin kun saatavilla on mitattua tietoakin.

http://www.audiorail.com/ADA8000.htm

"Conclusions:
This unit should be fine for most live sound applications, but may or may not be suitable for the most critical studio recording, depending on the nature of the material, quality, and accuracy required."

Mikähän siis saattais olla hyvälaatuinen mut silti vielä edullinen vaihtoehto saada pelkästään kahdeksan kanavan DA-muunnos ADAT-väylää pitkin? Jos nyt pitäis pysytellä vaikkapa alle tonnin hintaluokassa... vaik edullisempikin tietty sais olla.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
mhelin
09.07.2009 14:24:32 (muokattu 09.07.2009 14:27:00)
Mikael: "Conclusions:
This unit should be fine for most live sound applications, but may or may not be suitable for the most critical studio recording, depending on the nature of the material, quality, and accuracy required."

Mikähän siis saattais olla hyvälaatuinen mut silti vielä edullinen vaihtoehto saada pelkästään kahdeksan kanavan DA-muunnos ADAT-väylää pitkin? Jos nyt pitäis pysytellä vaikkapa alle tonnin hintaluokassa... vaik edullisempikin tietty sais olla.

ADAT:in kauttahan saa vain neljä kanavaa hyvänlaatuisena (S-MUX:illa 96kHz ja 192kHz näytteenottotaajuuksilla). Tuo Sonic Core (ex-Creamware) A16 Ultra voisi olla aika kiva laite sekä A/D että D/A -käyttöön:

http://www.sonic-core.net/en/products/a16ultra.html
http://www.thomann.de/fi/creamware_a16_ultra.htm

Manuaalin mukaan käyttää AKM:n muuntimia. Toimii kyllä paremmin Z-linkin kautta kuin ADAT:illa.

Nimittäin noissa Alesiksen muuntimissa joita käytetään ADA8000:ssa ja joissain RME:n laitteissa on sisäinen PLL joka ei tee hyvää äänelle, niissä siis on word clock aina päällä, kuten voi päätellä tuosta piiristäkin, ainoa sisääntuleva kellosignaali on tuo WDCLK (pinni 9):

http://www.dv247.com/invt/33236/

Joo noita voi ostaa yksittäin dv247:sta ..
puusormi
09.07.2009 15:36:20

mhelin: Nimittäin noissa Alesiksen muuntimissa joita käytetään ADA8000:ssa ja joissain RME:n laitteissa on sisäinen PLL joka ei tee hyvää äänelle

Joskus avattiin joku vähän vanhempi ADA8000 ja voisin vaikka vannoa, että siinä oli jotkut Cirruksen AD-muuntimet. Onkohan noissa adoissa komponentit jossain välissä vaihtuneet?
Saapiko lähettää terveisiä?
Mikael
09.07.2009 15:37:17

Mä olen ollut ihan tyytyväinen myös ADAT-väylän 24bit/44.1kHz -meininkiin joten mun pysyttelen ainakin toistaiseksi nyt siinä - varsinkin koska enempi ei ole mahdollista mun systeemissä ilman mittavia muutoksia kaikkeen muuhun.

Tota Sonic Corea mä olenkin jo katsellut, mutta jotenkin tuntuu vähän turhalta hankkia 16ch AD/DA -laite jos tarve on kuitenkin vain 8ch DA. Eikös se muuten ole vain ulkokuoriltaan päivitetty Creamware A16? Mitenhän ton muuntimet eroaa vaikkapa RME ADI-8 DS:n vastaavista... sehän on vähän kalliinpi ja vain 8ch suuntaansa.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
mhelin
10.07.2009 00:06:51
puusormi: Joskus avattiin joku vähän vanhempi ADA8000 ja voisin vaikka vannoa, että siinä oli jotkut Cirruksen AD-muuntimet. Onkohan noissa adoissa komponentit jossain välissä vaihtuneet?

Mielenkiintoista, tällä foorumilla on ilmeisesti havaittu sama asia:

http://www.audiomastersforum.net/amforum/index.php?topic=3632.30

"Noise figures might be different pre Behringer's enforced change from Alesis to Cirrus Logic ADCs."

Omassa ADA:ssa jonka date code on 0504 (luultavasti Toukokuu 2004) käytetään kyllä vielä Wavefrontin (Alesis) muuntimia. Ehkä tuossa sitaatissa kuitenkin vaan viitataan BCA2000 muuntimiin kun muuhun vastaavaan havaintoon en ole törmännyt, mutta ei olisi mahdotonta että näin olisi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)