Aihe: Kannettava tietokone ja nuotit
1 2 3
v_m_kangas
07.07.2009 10:05:59

Olen lukenut nuotteja kannettavalta jo jonkin aikaa. Pari kommenttia:

1) 300 egellä ei taida saada, ainakaan uutta läppäriä, josta pystyisi kunnolla nuotteja lukemaan. Tabeista en tiiä, kuin huono resoluutio niihin riittää.

2) Mulla on tää kampe HP:n läpäre, joka pystyy 1680x1050 resoluutioon. Halvoissa läppäreissä on jotain 1200x900 resoja.

3) Skannaa tabit tai muunna suoraan sähköisestä formaatista PDF dokuiksi. Netissä on ilmaisia PDF softia esim Bullzip Pdf Printer

4) Acrobat Reader on ilmainen, muitakin löytyy
Humppaa tai soita humppaa
nisumaka
07.07.2009 10:53:49
Kiitosta. Hyvä pointti. Täytynee heittää sitten vähän enempi riihikuivaa peliin, koska läppärillä ei ole mulla paljoa hyötykäyttöä, jos siitä ei nää kunnolla.
v_m_kangas
07.07.2009 10:58:22

nisumaka: Kiitosta. Hyvä pointti. Täytynee heittää sitten vähän enempi riihikuivaa peliin, koska läppärillä ei ole mulla paljoa hyötykäyttöä, jos siitä ei nää kunnolla.

Tuli vielä yksi pointti mieleen. Jostakin syystä melkein kaikki uudet läppärit on pilattu peilinkirkaalla näytön lasilla!!! Mitä h***kuttia joku haluaisi omaa naamaansa katella läppärin näytöllä!
Mase
07.07.2009 11:18:09
v_m_kangas: Tuli vielä yksi pointti mieleen. Jostakin syystä melkein kaikki uudet läppärit on pilattu peilinkirkaalla näytön lasilla!!! Mitä h***kuttia joku haluaisi omaa naamaansa katella läppärin näytöllä!

kyllä _ammatti_käyttöön tarkoitetut saa vieläkin mattalasilla, lelut ja pelikoneet on sit asia erikseen...
3108
07.07.2009 12:02:51

Entäs jos hommaa sen pienen halvan läppärin ja liittää siihen halvan ulkoisen näytön. Näytöstä voi raapaista jalustan irti ja kiinnittää pystyasentoon kuten nuotit yleensä on. PC samaan tellinkiin vähän alemmas niin kenties siihen saa eri kuvan missä näkyy kappaleluettelo, sanat tai mitä nyt sattuu näkymään. Näin nuolinapit yms olisi käyttöä ajatellen oikein päin. Jos nuotti on valmiiksi pystyssä niin kenties tuolle resolle ei tarvita niin isoja vaatimuksia? Ainakin pieni demo tällä läppäri/irtonäyttö-yhdistelmällä näyttäisi toimivan. Nuotit pdf:nä ja listaus näkyy toisessa näytössä ja kun nuotti valitaan niin se näkyy toisessa näytössä ja nuolinapeilla saa vaihdettua sivua jos on useampi. Tuossa on haittapuolena se, että joku muukin haluaa sitten oman näytön ja pitää miettiä miten saa useamman näytön yhteen läppäriin :)
EP
07.07.2009 12:22:43
nisumaka: Tää varmaan löytyy täältä, mutta mä olen ajatellut ostaa tollaisen 300 e HP:n läppärin XP käyttöjärjestelmällä. Ja kysymys kuuluu, mitä ohjelmistoja suosittelette (ilmaisia ehkäpä). Käytännössä kyseessä nuotit, jotka menee tabseina, ei muuta.

Riippuu vähän.. jos aiot kirjoitella nuotteja tms. ja tulostaa, niin riittää aivan hyvin.

Jos taas aiot käyttää sitä keikkaolosuhteissa ja lukea suoraan näytöltä, niin siitä ei ole kokemusta ..ja luultavasti ei koskaan tulekaan. :)
v_m_kangas
07.07.2009 12:48:26 (muokattu 07.07.2009 12:59:45)

3108: Entäs jos hommaa sen pienen halvan läppärin ja liittää siihen halvan ulkoisen näytön. Näytöstä voi raapaista jalustan irti ja kiinnittää pystyasentoon kuten nuotit yleensä on.

Oletuksena tosiaan, että yksi sivu. Yleensä kyllä ainakin kaksi sivua kappaleissa on ja joissain jopa kolme.

Mutta, mutta...jopa alle 150 egen on kaupan 20"-22" full HD näyttöjä, eli vaakatasossakin reso jo riittää.

Itse suunittelin tuolta pohjalta jossain vaiheessa niitä mini PC:eitä, halpa PC+lcd näyttö.

Tuossa on haittapuolena se, että joku muukin haluaa sitten oman näytön ja pitää miettiä miten saa useamman näytön yhteen läppäriin :)

Näyttäis olevan markkinoilla boxeja, joilla saa vaikka kymmenen näyttöä samaan askiin kiinni.

Edit: Verkkokaupasta löytyi näköjään jopa USB2.0 -> VGA adaptereita. Eli saat PC:lle jopa 6 näyttöä :)
Timi
07.07.2009 16:42:26
Mulla on miniläppäri ja ulkopuolinen lisänäyttö ja en mä ainakaan saa siihen kuin saman kuvan ko läppärissä on.Kyl mä plärään vielä pikkukansiota,kun että jotta alan värkkäämään minille ja taululle mestaa kioskin sekaan.Mutta!Ei silti mikään huono idea.Kandee kehitellä kuitenkin.JOs vaikka aatteleel silleen,että tuo valaistus on usein erikoinen.Viime lauantaina ei mitään peltihallissa.Onneksi johtolaukussa on pari snadia spottia näitä juttuja varten.Ja eikä eka kerta että että joku vieraista päättää että on liian valoisaa ja napsauttaa valot pois myös bändiltä.
40 vuotta soittanut,Ei juurikaan mitään oppinut.Ehkä jotain kuitenkin?Tervehdi ekaksi keittiöhenkilökunta.
Baryton-B
07.07.2009 22:12:14

v_m_kangas: 3) Skannaa tabit tai muunna suoraan sähköisestä formaatista PDF dokuiksi. Netissä on ilmaisia PDF softia esim Bullzip Pdf Printer

Miksi .pdf muodossa? Tiedostokoko suuri ja latautuu Adobe Readeriin hitaasti?
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
marpula
08.07.2009 00:21:30
Baryton-B: Miksi .pdf muodossa? Tiedostokoko suuri ja latautuu Adobe Readeriin hitaasti?

PDF on aika tiivis paketti ja minusta ihan käyttökelpoinen. HP:n skannerisofta tekee kaksisivuisesta nuotista vain luokkaa 150 kilotavun pdf-tiedoston. Asetuksena pitää olla mustavalkea (1-bittinen) skannaus kun harmaasävyjä ei nuoteissa tarvita. 300 dpi on riittänyt resoluutioksi. Katselen pdf-tiedostoja yleensä FoxitReaderilla, se käynnistyy nopeammin kuin Adobe Reader. Ja siihen saa pikkurahalla lisäominaisuuden, jonka myötä sillä voi lisäillä nuottiin omia muistiinpanojaan ja tallentaa takaisin tiedostoon.

Nuotinnusohjelmilla tehdyt laput tulostuvat pdf-muotoon ilmaisella ohjelmalla CutePDF. Siitä minulla on myös ihan hyviä kokemuksia.

Läppärin ulkoisena näyttönä on 20-tuumainen LCD, siihen mahtuu näkymään kaksi aanelosta rinnakkain luonnollisesssa koossa. Kompuuterikaupassa vertailin kuinka eri resoluutiot toimivat nuottien näyttämisessä. Kyllä minusta vähintään 1050 pitää olla pystysuunnassa, ostin sitten 1600 x 1200.

Kolmisen vuotta sitten jätin paperikansiot kokonaan pois keikka/treenivarusteista, nyt kaikki käytettävät laput on läppärissä. OMB-tyyppisissä touhuissa (duo/trio) myös taustat tulevat samasta läppäristä mp3-tiedostoista. Niitä tallennettaessa on avainsana ollut 160 kb/sek.

OMB-homman hallinnoimiseen on erillinen softa, kun listasta valitsee biisin niin se heittää nuotit näkyviin ja lataa myös taustan käynnistysvalmiiksi ja haluttaessa käynnistääkin sen ilman eri klikkailuja.
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
Baryton-B
08.07.2009 01:11:43

marpula: PDF on aika tiivis paketti ja minusta ihan käyttökelpoinen. HP:n skannerisofta tekee kaksisivuisesta nuotista vain luokkaa 150 kilotavun pdf-tiedoston.

Ok. tuo. Minä skannaan ne .jpg kuviksi, joita parannan Photarissa (kontrassi) jne. Katsellahan niitä sitten voi vaikka millä softalla...WIN XP:n omallakin. Kun täällä joku pyysi ,pdf muodossa niin kokeilin sitä. Photarilla voi tallentaa sen .pdf:nä. Mutta siitä tuli megojen kokoinen. Minulla oli kai asetukset erilailla. Pitää tutkia tarkemmin.

Mutta luettelit tuossa jo niin paljon eri softia ja asetuksia, että taitaa monella mennä sormi suuhun. Muutoin jännä tapa lukea nuotteja kuvaruudulta.
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
humppahanuristi
08.07.2009 08:09:08

Baryton-B: Ok. tuo. Minä skannaan ne .jpg kuviksi, joita parannan Photarissa (kontrassi) jne. Katsellahan niitä sitten voi vaikka millä softalla...WIN XP:n omallakin. Kun täällä joku pyysi ,pdf muodossa niin kokeilin sitä. Photarilla voi tallentaa sen .pdf:nä. Mutta siitä tuli megojen kokoinen. Minulla oli kai asetukset erilailla. Pitää tutkia tarkemmin.

Mutta luettelit tuossa jo niin paljon eri softia ja asetuksia, että taitaa monella mennä sormi suuhun. Muutoin jännä tapa lukea nuotteja kuvaruudulta.

PDF:n koko riippuu siitä alkuperäisestä lähteestä. Isosta kuvatiedostosta tulee iso pdf-tiedosto.
Olen skannaillut resoluutiolla 150 ja siltikin on vielä luettavassa muodossa näytöllä. Tosin en harrasta näytöltä lukemista enkä kansiostakaan kovin paljon, suurin osa onneksi vielä tallentuu ihan omalle kovalevylle muutaman soittokerran jälkeen.

Enkä kovin innolla tarttuisi ajatukseen korvata paperiset nuotit pelkästään läppärillä olevilla tiedostoilla, sen verran on kovalevy yms. ongelmia sattunut matkan varrelle.
Hyvä ajatus sinällään ja yhden mapin vaatimaan tilaan menee nykyisillä koneilla ja kovalevykoolla järkyttävä määrä materiaalia. Mutta entäs sitten, kun se läppäri ei käynnistykään keikan alussa tai tilttaa jostain syystä kesken kaiken?
Humpasta rautalankaan...
v_m_kangas
08.07.2009 11:14:22

marpula:

OMB-homman hallinnoimiseen on erillinen softa, kun listasta valitsee biisin niin se heittää nuotit näkyviin ja lataa myös taustan käynnistysvalmiiksi ja haluttaessa käynnistääkin sen ilman eri klikkailuja.

Mitä softaa sinä käytät tuohon? Itellä on käynyt mielessä, että 'nuotissa' voisi olla midikomennot syntikoiden presettien vaihtamiseksi.
tarmo
08.07.2009 16:27:45
Mitä vittua. Mapin saa 2,90 eurolla.. mitä hemmetin järkeä on ostaa läppäri sitä varten, että voi kolata lappuja keikalla. Tuskin kellään on tuhansia sivuja nuotteja keikalla kuitenkaan, ja pienemmän määrän oppii ulkoa.

Lisäksi artisteilla on noi laput vedettynä muistitikulle väärässä formaatissa, eikä ne tahdo avautua millään...

Taidankin mennä ostamaan itselleni pari keskusyksikköä, voin sitten istua niiden päällä, niin ei tartte ostaa mitään soittojakkaraa roudailla keikoille. Tosin soitan usein seissaltaan, mutta jos ihan varuiks.

No joo, kukin tavallaan. Nuotinnushommat erikseen, mutta on tää kyllä kummallinen hype, jos tohonkin jo pitää läppäri hommata :)
Ihan sama.
Lennu
08.07.2009 16:36:47

No joo, kukin tavallaan. Nuotinnushommat erikseen, mutta on tää kyllä kummallinen hype, jos tohonkin jo pitää läppäri hommata :)

Varsinkin kun videotykki ja screeni olis paljon parempi. Jalalla voi miditeitse sitten vaihdella biisejä.
visentti on vihree nyrsijä.
EP
08.07.2009 16:40:15

Jep, kyllä minäkin pitäisin ne IT -alan hommat ihan erillään soittamisesta! :))
Timi
08.07.2009 16:46:41
tarmo: Mitä vittua. Mapin saa 2,90 eurolla.. mitä hemmetin järkeä on ostaa läppäri sitä varten, että voi kolata lappuja keikalla. Tuskin kellään on tuhansia sivuja nuotteja keikalla kuitenkaan, ja pienemmän määrän oppii ulkoa.

Lisäksi artisteilla on noi laput vedettynä muistitikulle väärässä formaatissa, eikä ne tahdo avautua millään...

Taidankin mennä ostamaan itselleni pari keskusyksikköä, voin sitten istua niiden päällä, niin ei tartte ostaa mitään soittojakkaraa roudailla keikoille. Tosin soitan usein seissaltaan, mutta jos ihan varuiks.

Hehee!Välineurheilua nääs!
40 vuotta soittanut,Ei juurikaan mitään oppinut.Ehkä jotain kuitenkin?Tervehdi ekaksi keittiöhenkilökunta.
marpula
08.07.2009 23:19:56
Baryton-B: Ok. tuo. Minä skannaan ne .jpg kuviksi, joita parannan Photarissa (kontrassi) jne. ... Photarilla voi tallentaa sen .pdf:nä. Mutta siitä tuli megojen kokoinen. Minulla oli kai asetukset erilailla. Pitää tutkia tarkemmin.

Juuri tuon takia kannattaa heti skannerisoftasta valita se mustavalkea skannausmoodi, kontrasti on heti täydet eikä muistia mene tarpeettomien harmaasävyjen toistamiseen.

On tuo kontrastin parantelukin toki tuttua hommaa, viimeksi viime viikolla yritin leipoa jonkun tekemästä jpg-tiedostostoryppäästä (kaikki kuusi sivua eri tiedostossa) käyttökelpoista nuottia.
marpula
08.07.2009 23:29:43
humppahanuristi: ... Enkä kovin innolla tarttuisi ajatukseen korvata paperiset nuotit pelkästään läppärillä olevilla tiedostoilla, sen verran on kovalevy yms. ongelmia sattunut matkan varrelle.
Hyvä ajatus sinällään ja yhden mapin vaatimaan tilaan menee nykyisillä koneilla ja kovalevykoolla järkyttävä määrä materiaalia. Mutta entäs sitten, kun se läppäri ei käynnistykään keikan alussa tai tilttaa jostain syystä kesken kaiken?

Jos tilanne on sellainen että läppärin toiminta on tärkeää, niin kaikki aineisto kulkee mukana myös muistitikulla ja auton perässä seilaa vanha läppäri varakoneena. Vielä ei ole tullut ongelmia mutta epäilemättä niitä voi joskus tulla, ja niihin pitää varautua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)