Aihe: Studiolaitteiden ja -kaapeleiden suojaus sähköverkon häiriöiltä
1
antti20
05.07.2009 13:40:54
Tätä palstaa lukevilla on varmasti itse kullekin kertynyt jos jonkinlaisia audiolaitteita (koti)studioon. Näiden monesti arvokkaiden laitteiden suojaaminen sähköverkon häiriöiltä (esim. ylijännite) on varmastikin useissa tapauksissa järkevää. Millä tavoin te muut musisoijat suojaatte laitteenne sähköverkon häiriöiltä? Itse olen käyttänyt kotistudiolaitteideni suojaamiseen ihan perusylijännitesuojaa ja ukonilmoilla irrotan laitteet sähköverkosta.

Kotiteattereihin tai vastaaviin käyttötarkoituksiin on myytävänä erilaisia verkkovirtasuotimia, jotka usein ylijännitesuojauksen ohella suodattavat verkkovirrasta ylimääräisiä häiriöitä pois (esim. Monster, Shunyata ja Supra näyttäisivät valmistavan tuollaisia). Myös musiikkikäyttöön on saatavana jännitteentasaajia (esim. Furman näyttäisi valmistavan tuollaisia). Kannattaako (koti)studiomusisoinnin näkökulmasta teidän mielestänne sijoittaa enemmän rahaa tuollaisiin laitteisiin (tuovatko esim. parannusta äänisignaaliin) vai antaako pelkän perinteisen ylijännitesuojan käyttö käytännössä lähes vastaavan lopputuloksen?

Sitten vielä muutama kysymys hieman aihetta sivuten. Usein sanotaan, että sähkökaapelit ja audiokaapelit kannattaa pitää erillään, ettei sähkökaapeleista aiheutuisi häiriöitä audiosignaaliin. Onko tässä varmasti oikeasti jotain perääkin? Miten te olette tehneet studionne kaapeloinnin? Itse haluaisin saada kaikki kaapelit pois lattialta esim. jonkinlaiseen kaapelikouruun. Kannattaako hankkia vaikkapa pari erillistä johtokourua, joista toiseen laittaa audiokaapelit ja toiseen sähkökaapelit, ja asentaa nämä johtokourut erilleen toisistaan? Vai onko olemassa sellaisia johtokouruja, joissa olisi audio- ja sähkökaapeleille erilliset "osastot", jotka olisivat vielä jollakin tavalla suojattu, etteivät kaapeleiden signaalit pääsisi häiritsemään toisiaan?

Yhtenä lähtökohtana on varmastikin se, että käyttää hyvin suojattuja kaapeleita. Audiosignaalin kuljettamiseen olen jo pitkään käyttänyt suhteellisen laadukkaita kaapeleita, mutta sähkökaapeleista minulla ei ole mitään kokemusta eikä kovin suurta ymmärrystäkään. Sen olen havainnut, että ns. high end -käyttöön on olemassa aina yli parin tuhannen euron arvoisia virtakaapeleita. Tuon hintaisia kaapeleita en itse todellakaan hankkisi ikinä, mutta voisiko (koti)studiomusisoinnin näkökulmasta olla järkevää sijoittaa perusjatkojohdon sijaan muutamia euroja lisää virtakaapeleihin, ajatellen lähinnä virtakaapelien aiheuttamien häiriöiden vuotamisen estämistä? Entä mistä maallikko tietää, onko toinen virtakaapeli oikeasti paremmin suojattu kuin toinen?

Sellaisia ajatuksia ja kysymyksiä tällä erää. Toivottavasti saadaan asiasta ainakin hieman keskustelua aikaiseksi. Kiitoksia vastauksistanne jo etukäteen!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)