Aihe: Laney GH50L + kaapin elementit..
1
stabwound
06.07.2009 00:20:07

Elikkäs notta:
Ostin reilu kuukausi takaperin käytettynä Laneyn Gh50L putkivahvistimen
ja nyt suht. reilun soiton ja säätämisurakan jälkeen olen huomannut, että laitteen oma EQ on suht. "mieto", eli bass/mid/high -säädöt vaikuttavat ja muuttavat soundia melko vähän. (toisin kuin volume -nappi)
Toinen, ja ehkä se hieman häiritsevämpi seikka on liiallinen alamiddlen toisto. (tuntuu kuin mikinvalitsin olisi jatkuvasti kaula/keski- asennossa)
..Attack ja demppauksen tiukkuus tahtoo kadota.
Jos taas tiputtaa gainiä/drivea liian alas, alkaa soundi dempatessa olla jo puhdasta/"särötöntä".

(Em. seikkoja yritän "korjata" EQ-pedaalilla, jonka olen efektiluupissa huomannut parhaiten toimivan, mutta soundi on kaikesta huolimatta turhan humiseva/kumiseva, kirskuva/riipivä ja/tai alamiddle-painotteinen.)

..Testatessani ennen ostoa en noita ongelmia huomannut. (saattoi johtua myös siitä, että kaappi oli eri ja henk.koht. "täpinät" kovat) ..Enkä myöskään alkuun bändin kanssa soittaessani.

Luulisin, että se suurin ongelma nyk. "setupissani" on tuo Englin standard 4x12 kaappi (v60 elementeillä ladattu malli) joka korostaa matalia ja korkeita taajuuksia sekä kuoppaa niitä keskimmäisiä.
Eli, olisiko kaappiin elementtien vaihto edessä?
Vai.. pitäisikö ensin vaihtaa etuasteputket johokin toisen merkkisiin/mallisiin? Ylämiddlekkäämpiin?
(vahvistimessa vielä alkup. putket sisällä. Ostettu alunperin '07)

Elementeillä luulisi olevan suurempi merkitys kokonaissoundiin suhteessa etuasteputkiin?
Joten tällä hetkellä elementtien vaihto houkuttelisi enemmän.
Olen saanut rajattua elementit muutamaan malliin, eli:
Eminence: Wizard, Private Jack tai The Governor.
Celestion: G12M 'Greenback' tai Vintage 30.
Jos löytyy kokemusta kuinka nuo Laneyn kanssa toimii ja saisin sitä alamiddleä hieman "kesytettyä", niin olisin kiinnostunut mielipiteistä/neuvoista.

Noiden Greenbackien tehokestohan on "vain" 25w ja v60:sten taas 60w, eli onko noiden "sekakäyttö" jonkinlainen ongelma?
(Ajattelin alkuun vaihtaa ainoastaan kaksi elementtiä ja laittaa ne ristiin)

esim.
G12M -- V60
V60 -- G12M

Täytynee vielä erikseen mainita, että kyseinen nuppi on ensimmäinen
_putkikone_ jonka olen omistanut. Cleanit ja pikku rosot lähtevät erittäin lennokkaasti, sekä laitteen kontrollien nappimääräinen "yksinkertaisuus" on ainakin toistaiseksi plussaa.

P.S.
TYHMÄ TAI LIIAN PITKÄ KIRJOITUS.

Pari linkkiä vielä perään:

http://www.youtube.com/watch?v=yQElWmAbHSk
varsinkin tuossa 2:57 kohdalla tuleva pitkä "vitossointu" toimii hyvänä majakkana etsimälleni soundille. ..Rrrrouheutta..

http://www.youtube.com/watch?v=1DND8S_CF_g
Alussa tulevat pitkät soinnut ..lisää Rrrouheutta..

..
Toivottavasti tästä ei saa kuvaa, että ostaisin kitarakamani "sikaa säkissä" -periaatteella.
Käyn ehdottomasti kamoja ennen ostoa testaamassa, etsin netistä ääninäytteitä ja luen aiheesta mahd. paljon. (eli käytän HAKUA..)

P.P.S
Digitech Bad Monkeyllä olen saanut hieman "kompressoitua" yleissoundia tiukempaan, mutta edelleen se alamiddlen ja huminan/tiukkuuden uupumisen taso on häiritsevä. ..400Hz kohdalle (mielestäni käsittää suht. hyvin raja-arvon 'alamiddle') olen suht. syvän kuopan (EQ:lla) tehnyt..

..kiitos ja anteeksi (hymiö)
..ja huomiokaa youtube -sampleissä korostamani seikat..
Päätä päiväsi K-kaupan kahvilla.
Humanoid
06.07.2009 00:48:11 (muokattu 06.07.2009 00:48:49)
Halvin keino lähtä tiukentamaan tuota saundia on hommata 'miedon' Bad Monkeyn tilalle vähän ärhäkkäämpi vekotin; kuten Ibanezin TS-9 tai Maxonin OD-9 / OD-808. Oma GH100L tykkää noista vallan mainiosti, varsinkin kun itseltäkin löytyy kaapista G12T-75:t jotka ovat suht lämpimät. Olen toki harkinnut vaihtaa tuon johonkin V30-kaappiin, jolla middleä, ytyä ja säätövaraa saisi vielä enemmän irti. V60:t ovat kieltämättä hieman scoopatut eivätkä sovi ehkä aivan yksiin Laneyn kanssa.

Lyhyesti:
1) Parempi overdrive
2) Parempi kaappi
3) Molemmat ;)
Sami / Ääniportti
pekurides
06.07.2009 00:48:20 (muokattu 06.07.2009 01:50:02)

Mikähän se oli kitara ?

kuulostaa vähän siltä että tiukkuutta pitäisi perinteisempään britihenkisempäään lanikkaaan löytää lisää:)

Mitä ite vhr100 lanikoita testinyt niin ne kyllä on luonnostaan hiukan sellaisia vanhanliiton vehkei että minä ainakaan en tiukkaa moderniademppiä myöskään sieltä saanut.

kaikki vaikuttaa kaikkeen, että putkien vaihdot helpoin homma ekaksi vaikka maustaa saundia, vaikka tung-solia etusen parit kipalet vois tuoda lisää ätäkkiä ja purevuutta.

uusi tuore pari pääteputkia vopi olla myös tarpeen, vaikkapa Svetlanaa uraltonelta tilaat.- Tai sitten pamautat ihan pokkana KT77 putket .. jos tuo el34 popsii niin ne menee heittämällä tilalle. hiukan tiukentaa ehkäpä pörinää?makuasioita...

V30 yleisesti aika suosittu elementtinä hevanderiosastolla ja löytyypi torilta helposti.
eri parit aivan toimiva kombinaatio.

(Itse vihasin private jackeja)

Ässänä voisin tuohon demppiin ja sen tiukkuuteen heittää että kokeile aktiivimikkejä, seymour duncan Blackouts ainakin sen demppipuolen pistää järjestyksen ja sitten perinteiset EMG:t.

Kliiniosasto tosin heikkenee nuilla pikkurosoista puhumattakaan.

hiukan tuo EQ korjaus arveluttaa jos nupin perussaundi ei ole kohdallaan niin ensin se pitäis kyllä saada kuntoon.

Niinkuin sanottu kaikki vaikuttaa kaikkeen piuhoja ja kieliä myöten ja yhtä poppakonstia harvemmin on ellei sitten oikeasti aivan loppuunajetut putket sisällä.

tsemppiä.

ps. tuohon necroclippiin sen verran että siinä on tyypilöllinen ENGL pörinä jota ei kyllä lanikasta ihan heti taiota.. että ENGLiä vaan hommaten jos tiukkuutta lisää ei lanikkaan löydy..
mielestäni lanikat enempi perinteisempään "hevirokkiin" jne. .... makuasioita.
Tunteella päin vittua.
battery
06.07.2009 09:55:46
Itse koittaisin ainakin ensiksi toisia etuasteputkia, on suhteellisen halpa kokeilu. Itselläkin saattaa joku tung soli olla kaapissa ylimääräsenä, eivät oikein pelitä nykyisessä vahvarissani kovin hyvin, joten voisin halvalla pistää tulemaan.

Eminencen governor on aikas hyvä vaihtoehto tuolle celestionin vintage30. Samanluontoinen, mutta ei niin riipivä yläpää.
jvr
06.07.2009 11:08:15 (muokattu 07.07.2009 11:39:53)
Omassa Lanikassa toimii seuraavat konstit omissa tavoitteissani:
- volume välillä klo 10-12. Sen hiljasemmalla soundi on ponnetonta "räminää"
- resonance päällä
- bassot about täysille
- eq luuppiin ja luuppi sarjaan - rinnakkain ihan turha
- loopin volumen käyttö masterina (edit: ilman pedaalia pelkkä piuha sendistä returniin ja sarja-asennossa)
- silloin etupaneelin masterin käyttö asennossa klo 10-12 on korville kivempi
- gain alkaen klo 10 ja drive klo 12 ja eteenpäin
- kitaran volumella hienosäätöä
- bändisoitossa Laney musta toimii ja leikkaa mutta fiilistelyihin se ei kokemukseni mukaan sovi. Kuunteluväsymys iskee nopeesti. Kaappi Marshall 1960 AHW.
edit: itselläni Bad M ei toiminu Laneyn kanssa kyllä yhtään. Kaverin DIY tube screamer toimi paljon paremmin Nyt on Uraltonen sd-1.
pekurides
06.07.2009 13:36:20

stabwound:
Elementeistä sen verran, että tuo G12T-75 on speksien mukaan: 'huge, tightly controlled low-end and aggressive mid-range with a softened top-end that adds a welcome sweetness to overdrive, distortion and aggressive upper harmonics.'
Kun taas nämä ehdottamani G12M Greenbackit ovat: additional broad mid-range attack and restrained top-end to give a forward, punchy attitude to chords and a searing lead tone without fizz.
...Eli GB:it vaikuttaisivat 'mainospuheen' perusteella enemmän tarpeisiini sopivimmalta.

Mutta...

Vaikuttaako elementtien toimintaan paljonkin se, että kaapissa on 2x25W + 2x60W
tehonkestoltaan olevia elementtejä ristissä???

...

... ... ... ...

GB:t on aikaisemmin säröytyviä "rokkimiesten" ämyreitä, niissä hiukan nenäkäs ja tunkkaisen saundi joka toisille on se juttu mutta tiukempaan metalliin ne ovat liian heppoisia alapääntoistoltaan.

G12t75 taasen juuri se "kasarihardrok" saundi mikä marsun nuppien kanssa tulee vastan monelta aikakauden levyltä.

Toiset tykkää toiset vihaa, niissä aika kirkas yläpää ja scuupattu keskialue, alapää ei mitenkään erikoinen.(ohut)

Elementtien toimintaan vaikuttaa eniten niiden herkkyys.

Se kertoo kuinka paljon ne tuuttaavat mölyä läpi ja tuo GB on aika hiljainen muutenkin.... olikohan se herkkyys jotain 96-97db, niitä vertaamalla pystyy hiukan valitsemaan tasapainoisemmat elementit keskenään.

olikohan v30 n.100db muistaakseni, eli tarkoittaa että samassa kaapissa kevyemmät gb (97db) hautautuvat alle, mutta taajuuskäyrät vaikuttavat myös läpileikkaamiseen että middlekäs pörinä taas erottuu scuupatua paljon paremmin jne......

tutki mitä tötösiä lempparisi käyttävät.

Dödikseen ei varmaan kukaan GB:tä suosittele.

metallissa V30 ehkä suosituin.... kivasti tuon g12t75 kanssa ristissä wörkkii, bognerinkin mielestä:)
Tunteella päin vittua.
stabwound
06.07.2009 15:04:10

Kiitokset kaikille vastauksista.

Alkaa suht. hyvin hahmottumaan millä konsteilla saan soundiani parannettua.
Aloitan etuasteputkista (Tung-Sol) ja jos tulos on parempaan suuntaan, (niinkuin varmasti onkin) lähden vasta sitten katselemaan uusia elementtejä. (Eminence Governor / Celestion V30)
Täytynee myös erilaisia OD-purkkeja testata...

Omassa Lanikassa toimii seuraavat konstit omissa tavoitteissani:
- bassot about täysille
...Tässä tulee hyvin esiin kaapin vaikutus kokonaissoundiin.
Itse jos tempaisen bass-potikan (edes lähes) täysille, niin on joka jampalla kurat housussa...

- silloin etupaneelin masterin käyttö asennossa klo 10-12 on korville kivempi
Eikös nuo molemmat säädä sitä samaa Masteria?
Eli, jos loopista kääntää potikkaa pienemmälle ja etumaskista suuremmalle, niin lopputulos on kaikinpuolin sama. ...Tosin, näyttäähän se hyvältä kun on master-potikka isommalle käännetty.

olikohan v30 n.100db muistaakseni, eli tarkoittaa että samassa kaapissa kevyemmät gb (97db) hautautuvat alle, mutta taajuuskäyrät vaikuttavat myös läpileikkaamiseen että middlekäs pörinä taas erottuu scuupatua paljon paremmin jne......
Tämähän tietysti rajaa, mutta taas toisaalta lisää elementtien valintaa ja valintaperusteita. Eli, helpoimmalla pääsisi jos laittaisi herkkyydeltään/tehonkestoltaan samanlaisia elementtejä ja hieman hankalammin hommasta selviää jos "taajuuskäyrän" mukaan tasoittaa elementtien keskinäiset erot... ...kö?
Päätä päiväsi K-kaupan kahvilla.
jvr
06.07.2009 16:09:54

Eikös nuo molemmat säädä sitä samaa Masteria?
Eli, jos loopista kääntää potikkaa pienemmälle ja etumaskista suuremmalle, niin lopputulos on kaikinpuolin sama. ...Tosin, näyttäähän se hyvältä kun on master-potikka isommalle käännetty.

.. heh, aivan sama mulle miltä näyttää. Esim. Splawn-foorumeilla (myös Marshall) ovat tuota efektiluuppikikkaa suositelleet "munakkaamman" soinnin saamiseksi. Kai siinä joku juju on. Mojo-juju?
pekurides
06.07.2009 19:58:30

stabwound:

Tämähän tietysti rajaa, mutta taas toisaalta lisää elementtien valintaa ja valintaperusteita. Eli, helpoimmalla pääsisi jos laittaisi herkkyydeltään/tehonkestoltaan samanlaisia elementtejä ja hieman hankalammin hommasta selviää jos "taajuuskäyrän" mukaan tasoittaa elementtien keskinäiset erot... ...kö?

noo,,,, ei kai se nyt niin haittaa vaikka toinen pari hiukan äänekkäämpi olisikin...

joku jäsen täällä kertoili että hällä oli juurikin nuo GB ja V30 ristissä ja tykkäili että hyvin murisevat keskenään ihan hevanderijumpassakin.

myönsi kyllä että hiukan GB:t jäävät alle mutta ei kokonaisuutta kuitenkaan haittaa juurikaan.

Toisaalta se tuopi tavallaan rikkaamman saundin kun erilaisia elementtejä samassa kaapissa mutta tääkin ihan makuasioita:)
..joku taas meinasi että tykimpi saundi kun kaikki elementit samoja niin ei saundi samalla tavolla "levittäydy" kun aika suuntavia nää on.

toisaalta sitähän voisi laittaa herkemmät elementit alapuolelle ja epä-herkemmät ylös tasoittamaan volumepiikkiä ...mutta tuo ristiin asennus taitaa kuitenkin olla suositumpi.

mulla on myös toisessa kaapissa ristissä aika erilaiset V12legend eminence ja tuo g12t75 eikä niistä kyllä erota muutaman metrin päästä missä mikin on.

ei kai siinä muuta kuin kokeilemaan vaan eri vaihtiksia.

Celestionin töteröistä myös g12h ja tämä uusi g100k (vai mikä se oli) olisivat myös minun testilistalla.

varsinkin tuo jälkimmäinen kun siinä pikkasen enemmän alakerranjytkettä kuin v30 tasapainoisemmalla yläkerralla.

se tietty rajoittaa kun joutuu yleensä makselemaan niistä..... myös sen takia tuota v30 ehdottelin kun niitä aika hyvin torilla sopuhintaa kaupataan.
Tunteella päin vittua.
Simo78
06.07.2009 20:07:02
metallissa V30 ehkä suosituin.... kivasti tuon g12t75 kanssa ristissä wörkkii, bognerinkin mielestä:)

Joo toimii yhdessä noi elementit(vahvarina jcm800)! Mulla toisessa kaapissa toiset ja toisessa toiset. Kivasti tasapainottaa toisiaan, v30 liian kireä(vai miten sen sanoisin) ja g12t-75 yksikseen vähän lussu, mutta yhdessä toimivat. Tiedä jos joskus jaksaisi vaihtaa elementtien paikkoja, siten että kummassakin komerossa ois molemmat elementit, kun keikoille ei aina jaksa kahta kaappia roudata...
Terry Pantheras
06.07.2009 20:39:45
pekurides: Celestionin töteröistä myös g12h ja tämä uusi g100k (vai mikä se oli) olisivat myös minun testilistalla.

varsinkin tuo jälkimmäinen kun siinä pikkasen enemmän alakerranjytkettä kuin v30 tasapainoisemmalla yläkerralla.

Itse tykkään kovasti noista G12H:sta; niis on jotenkin murakka ja tasapainoinen soundi. Mulla on tilauksessa myös Orangen PPC412-kaappi jossa on juurikin nuo G12K-100:t. Kutkuttaa odotella.. ;)
MASTEROID ~~ stoner - doom - heavy metal ~~
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)