Aihe: Jos saisit pitää vain yhden pedaalin mikä se olisi?
1 2 3 4
jarmo vh
05.07.2009 00:02:20
Turha topic tietenkin mutta antakaa tämän painua unholaan jos ei kiinnosta.

Efektejä, etenkin säröjä on tullut kokeiltua vaikka minkälaisia ja äsken kun laadin torille ilmoitusta aloin miettimään minkä pedaalin ottaisin tai jättäisin jos sais vaan yhden. Kertokaapa mikä se teillä olisi ja miksi. Jätetään multiefektit pois.

Oma valintani:

ProCo RAT

perustelut:

Kaiut, wahit ym. ovat kivoja, mutta säröä tarvii aina. Mun mielestä tämä on säröjen sveitsinlinkkari. Kevytrososta kirkuvaan distortioniin ja väliltä. Olen omistanut monia kalliimpiakin pedaaleja mutta RAT on yksinkertaisessa monipuolisuudessaan mainio. Lisäksi tyylikäs ulkonäkö vetoaa ja tarvittaessa sitä voi käyttää vasarana. Omaani olen (jälleen) myymässä, koska toiset purkit hoitavat tietyt jutut mielestäni paremmin mutta jos vain yksi purkki pitäisi ottaa niin se olisi RAT.
Kitarat Amerikasta, vahvistimet Englannista.
Painajaismainen
05.07.2009 00:03:43 (muokattu 05.07.2009 00:04:04)
Yksi ja ainoa pedaali olisi todennäköisesti viritin. Särö- ja efektipedaaleista en osaa kyllä sanoa.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
lavaamo
05.07.2009 00:07:34 (muokattu 05.07.2009 00:08:19)
Jaa, tällä kokemuksella se olis kai toi TS-9

Edit: Siis jos sitä viritintä ei lasketa...
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
McNulty
05.07.2009 00:09:06
Jokin delay. Ihan vain siksi että säröt otan vahvistimesta, tunerina voin käyttää pöytämallista tai hätätilassa pianoa, modulaatioita ja filttereitä käytä harvemmin... mutta tilantuntua ja viivettä olisi kiva saada.
"Koska minä olen kiva!" -Pikku Myy
jussimus
05.07.2009 00:24:18
bonecrusher: Jokin delay. Ihan vain siksi että säröt otan vahvistimesta, tunerina voin käyttää pöytämallista tai hätätilassa pianoa, modulaatioita ja filttereitä käytä harvemmin... mutta tilantuntua ja viivettä olisi kiva saada.

Tämä. Siis jollei viritintä lasketa.
RekoS
05.07.2009 00:24:34
Kanavanvaihtopedaali. Mitään muuta pedaalia en ole koskaan tarvinnut.
Krice
05.07.2009 00:37:04

lavaamo
05.07.2009 00:37:59
Krice: http://www.thomann.de/fi/toadworks_big_banana.htm

Onko tää nyt sitten oikeen värinen muitten kans?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
ReBeat
05.07.2009 01:00:33

Jonkinlaista kaikua varmaan kaipaisin, mutta koska mulla ei ole pedaalimallisia kaikuja niin sanotaan nyt sitten, että nykyisistä pedaaleista jäisi G.S. Wyllie OverTron.

Perustelut:
1. teillä ei ole tuota
2. mielestäni laitteesta irtoaa melko rapsakkaa puuntuoksuista rupua, joka menee loppupuolella sopivasti tukkoon. tässä on omanlaistaan persoonallisuutta

Negatiivisena ominaisuutena voisi mainita, että isoilla gaineilla tämäkään purkki ei ole erityisen kohinaton.
Antti1
05.07.2009 01:02:40 (muokattu 05.07.2009 01:03:16)
Pehmeäsoundinen (=analoginen tai analogisen tyylinen digivehje) delaypoljin, jos nyt on joku varsinainen ääneen vaikuttava vemputin pakko pitää. Onneksi ei tarvii, enkä moisia omista. Jos soittaisin jossain random rock-bändissä, niin wah. Sitä voi käyttää aina, kun sooloideat loppuu. Rokkenrollibändikin uupuu, joten ei sitäkään tarvita.

Noinniinku muutoin ehdottomasti virityspoljin. Ei mulla oo ollut pitkään aikaan mitään muuta käytössä.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
aristoteles666
05.07.2009 01:57:53 (muokattu 05.07.2009 01:59:21)

wah-wah, säröt tulee vahvistimesta, kaiku myös (triamp), delay ym jos tarvii, on räkkiversoita, mutta wah pidentää piuhan kaksin kertaiseksi ja jos tuntuu siltä sitä voi polkea ja kun se on vanha vox, se syö yläpäätä joten ilman sitä, soundi muuttuu.
juici
05.07.2009 02:33:24

Hankkisin Bossin MD-2:n takaisin. Siitä pedaalista irtosi kaikki säröt kevyestä overdrivestä metal-säröön. Vaikka kovalla jätkällä viritin olisi tosiaan se ainoa pedaali, loput lähtisi näpeistä, kitarasta ja vahvarista.
Kruunaus-Jenkka
LepakonNahka
05.07.2009 02:48:26
Electro Harmonixin Deluxe Memory Man. Samasta purkista saa delayt, chorukset ja vibratot. Jälkimmäistä tulee tosin käytettyä harvemmin... Itse en tätä pedaalia ole missään vaiheessa omistanut, mutta kaverilta se on ollut lainassa välillä pitempiäkin ajanjaksoja, ja kunhan rahatilanne sen vain sallii niin tuo vanhempi, isokoppainen malli tulee taloon.

Ja miksi juuri tämä, sen lisäksi että siinä on kolme erillistä efektiä:
1) paras delaysoundi jonka olen tähän mennessä saanut pedaalista.
2) pienillä asetuksilla miellyttävän lisämausteen tuova chorus, joka sekin soundiltaan miellyttää.
3) analogisista delaypurkeista saa tarvittaessa todella hämärää soundimaailmaa (oskillaatiota, pitchshiftiä etc.)
4) DMMssä on vielä yksi, "piilotettu" efekti. Se nimittäin ajaa asiansa myös mietona overdrivenä.
If you are a big tree, we are a small axe.
rainmaker
05.07.2009 11:38:10
bonecrusher: Jokin delay. Ihan vain siksi että säröt otan vahvistimesta, tunerina voin käyttää pöytämallista tai hätätilassa pianoa, modulaatioita ja filttereitä käytä harvemmin... mutta tilantuntua ja viivettä olisi kiva saada.

Tämä olisi myös miun valinta.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Silppuri
05.07.2009 11:49:06

No se olis varmaan tuo MIDI-pedaali, millä ohjaan kaikkea..... hoh hoh

Mutta ihan yksittäisistä pedaaleista varmaankin delay.
"I havent slept since I woke up."
Artist
05.07.2009 11:51:21
Se mistä saa eniten fyrkkaa. Voi sitten myydä sen pois ja ostaa muut pedaalit takaisin tai vaihtoehtoisesti olla ilman speduja ja enemmällä rahalla.

Hmm. Tosiasiassa en tiedä. Viritinpedaali on aika tarpeellinen, mutta toisaalta hyvällä säröpedaalilla saa laajennettua soundimaailmaa aika paljon.
"I wish life could be Swedish magazines"
Tinippa84
05.07.2009 11:54:20

Tubescreamer, ehdottomasti.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Tatuo
05.07.2009 12:29:02
Kyllähän tuo varmaan olis sitte toi Big Muff. Saan just kaikki soundit jota tartten tällä hetkellä
LISÄÄ FUZZIA!
Bluesman69
05.07.2009 12:29:30
D.A.M. Meathead Deluxe Fuzz. Ei mikään one trick pony...
Verus amicus rara avis
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)