Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 548 49 50 51 5263 64 65 66 67
virevire
10.05.2009 16:48:29
Tässä meikäläisen aika itseopittua huutoa pelkästää treeniksellä.
www.myspace.com/whensalvationdiesband
Satu ja Tuija
10.05.2009 18:20:28
Ei saatana...hirveetä toi rääkyminen. Ihan ku mikittäis perseen.
Jermakki
11.05.2009 00:27:37
virevire: Tässä meikäläisen aika itseopittua huutoa pelkästää treeniksellä.

Tuli vähän Alexi Laiho mieleen monessa kohtaa.
deivid2000
17.05.2009 11:02:15
Mulla on tässä ollut aiheeseen liittyen nyt ongelma, kun n. parin tunnin hujakoilla alan jonnin verran kai väsymään ja biisien vetäminen treeneissä vaatii sitten jo paljon enemmän ponnisteluja. Tai tuo ei ole se itse ongelma, vaan juuri se että siinä vaiheessa keuhkoaminen alkaa minulla jyskyttämään ohimoissa jo niin pahasti että se sattuu aika pirun kovaa. En ole mitään Aspiriineja alkanut kuitenkaan syömään :)

Tässä sainkin jo vinkin tuohon, että hengittämisessähän se vika taitaa tuossa piillä (?). Luulen, että jos hengitystekniikka olisi moitteeton, niin väsyminen ei ehkä vaikuttaisi niin kovasti tuohon. Jos jollain on tähän eri näkemys niin kiitos oi kertokaa.

Jos nyt siis menisin jonkun lauluopettajan oppiin, niin kuinka kauan tuon hengittämisen opetteluun menee yleensä aikaa? Kysyn tätä siksi kun aikaa minulla ei juurikaan ole. Silti taitaa kuitenkin olla niin, että jonkun opissa sen oppisi varmaan nopeiten joka tapauksessa...

Eli lieneekö näin että vain laulunopettaja voi jatkossa pitää mun päänsäryt loitolla? Vai olisko terveellisempää rajottaa laulamiset vaan siihen pariin tuntiin?

Ja jos joku osaa ohjata minua tästä jonkun Helsingissä toimivan sensein tunneille niin infotkaa vaikka jotain kautta.

Tattis.
lönssi
22.05.2009 21:21:51

Kysyisin, että minkälaiset/mitkä juomat ja (ruuat) yms. vaikuttavat hyvällä tavalla murinaan/ördäykseen ja sisuskalujen kunnossa pysymiseen ja mitkä ovat huonoja juomia ja (ruokia) yms.
Exhausted
22.05.2009 22:48:38

Vesi on aina laulajille paras juoma. Äänihuulet tarvitsevat nestettä, ja valitettavasti monet muut juomat kuluttavat nestettä omilla myrkyillään, joten nestettä ei jää äänihuulille käytettäväksi. Vettä sopisi juoda ihan reilusti, ja jo vähän ennen laulusuorituksen alkamista, koska neste ei mene suoraan äänihuuliin.
no justice for all
23.05.2009 16:09:25
virevire: Tässä meikäläisen aika itseopittua huutoa pelkästää treeniksellä.

Ei paskimmasta päästä. Matalat osuudet tarvis viä vähä voimaa mutta muuten tykkään. Itsekkin voisin laittaa tänne ääninäytettä sitten kun saadaan bändin kanssa äänitettyä.

Ei kellään taida olla samanlaisia kokemuksia, että on vaan vahingossa löytänyt sen oikean tekniikan täysin vahingossa eikä pysty kuvailemaan kuinka se oikein tapahtuu? :P
Mitä enemmän oppii, sitä enemmän löytää asioita joita ei osaa. Fear of your farts.... fear of your farts... I have a phobia your gas is always near....
Exhausted
23.05.2009 16:33:41 (muokattu 23.05.2009 16:34:03)

Ei kellään taida olla samanlaisia kokemuksia, että on vaan vahingossa löytänyt sen oikean tekniikan täysin vahingossa eikä pysty kuvailemaan kuinka se oikein tapahtuu? :P

Mulla ainakin. Vaikka kyllä sitä on kehittynyt ensimmäisistä murahduksista treenaamisen myötä. Ainakin saundin laatu, monipuolisuus ja esimerkiksi huutojen pituus on paljolti parantunut.

Lisään myös saman, jota olen ehkä pari kertaa toistellut - homma vaatii jatkuvaa treeniä. Ensimmäinen kerta yli 3-4 päivän tauon jälkeen on yleensä aika tuskainen, eikä äänen laatukaan ole paras mahdollinen, mutta sitten heti seuraavalla kerralla on jo helpompaa. Sen takia myös aloittaminenkin voi olla vaikeaa.
rautakauppias
23.05.2009 18:50:10
Auttasko tavalliset laulutunnit örinä/rääkymiseen?
Exhausted
24.05.2009 13:24:15

Kyllä. Monet perustekniikat ovat samanlaisia kuin tavallisessakin laulussa. Kun lauluääni vahvistuu, myös örinä toimii paremmin.
Sanetium
27.05.2009 23:07:40 (muokattu 02.06.2009 15:24:47)
EDIT. Ei sittenkään mitään.
Turskaa, turskaa lihanuijalla murskaan! Turskaa murskaan! Murskaan turskaa! turhaan murskaan; turskaan murskaan murskaa!
Neer
06.06.2009 16:08:08
Exhausted: Kyllä. Monet perustekniikat ovat samanlaisia kuin tavallisessakin laulussa. Kun lauluääni vahvistuu, myös örinä toimii paremmin.

Onko noi örinät sit jotenkin muuten pois jollakin tavalla "puhtaasta laulusta"? Meinaan tolla että moni on sanonu et ainakin ääniala kapenee reippaasti alaspäin ja korkeelt ei enää lähe millää.
Exhausted
06.06.2009 16:11:15 (muokattu 06.06.2009 16:11:32)

Neer: Onko noi örinät sit jotenkin muuten pois jollakin tavalla "puhtaasta laulusta"? Meinaan tolla että moni on sanonu et ainakin ääniala kapenee reippaasti alaspäin ja korkeelt ei enää lähe millää.

Kyllä varmasti, jos tekee jotain väärin ja rikkoo äänensä. Jos taas treenaa ahkerasti ja tekee kunnon äänenavauksia, niin samalla pitäisi pystyä laulamaan myös paremmin puhtaita.
rautakauppias
18.06.2009 18:04:01
nyt olen saanu örinä/rääkymisen onnistumaan niin ettei satu kurkkuun. mutta ongelma on se että ilma loppuu.. mikä tähän vois auttaa tai olisiko teillä hyviä vinkkejä?
deivid2000
19.06.2009 16:57:14
rautakauppias: nyt olen saanu örinä/rääkymisen onnistumaan niin ettei satu kurkkuun. mutta ongelma on se että ilma loppuu.. mikä tähän vois auttaa tai olisiko teillä hyviä vinkkejä?

Itse olen lähtenyt purkamaan tuota ongelmaa vastikään myös. Vihdoin kun kerran tajusin että turha puuskuttaminen ja ilman läpipuskeminen johtaa vaan väsymiseen. Omalla kohdalla ajauduin tohon tilanteeseen osaamattomuuden ja reenitilan/puitteiden vuoksi.

Omia ratkaisuja tähän on ollut sitkeästi yrittää opetella tuottamaan haluttua ääntä/säröä/efektiä vähemmällä keuhkoamisella. Kokeillen, testaillen, fiilistellen... Nyt alkaa jo vähän näyttää siltä että se oli yksi puoli tuota ongelmaa. Nyt tieni vei myös laulunopettajalle ja tavoitteena onkin nyt oppia hengittämään fiksummin, joka näyttää olevan toinen osa tuota ongelmaa.

Kokeneemmat kertokoot lisää.
sticky fingers
05.07.2009 10:51:54
rautakauppias: nyt olen saanu örinä/rääkymisen onnistumaan niin ettei satu kurkkuun. mutta ongelma on se että ilma loppuu.. mikä tähän vois auttaa tai olisiko teillä hyviä vinkkejä?

Laulamisesta en juuri mitään tiedä, mutta pitkän linjan vinkkinä vois ajatella hapenottokyvyn parantamista...Lenkkeilyä ynnä muuta kevyttä, mutta hengästyttävää liikuntaa.

-sf
"tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..."
ooidort
06.07.2009 13:56:05
http://www.esnips.com/doc/5419e858- … f1c/r%C3%A4ssi%C3%A4saatanamedlaulu

Siinä uusinta yritystä. Pitkästä aikaa laitoin jotain laulua nauhalle ja nyt kaipaisin vähän kommenttia. ; )
Melodista mättöheviä! www.mikseri.net/deathtoll
jollu
07.07.2009 13:59:37
Osaako kukaan neuvoa, kuinka kannattaisi harjoitella Screamo tekniikkaa?
Exhausted
07.07.2009 14:15:45

jollu: Osaako kukaan neuvoa, kuinka kannattaisi harjoitella Screamo tekniikkaa?

Esim: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=37&t=66356&o=0&oo=0
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)