nothingnes 26.02.2004 20:13:39 | |
---|
niin elikkäs ensimmäinen projekti on aluillaan. kaula lankku alkaa olee silee ja tasanen nyt tarttis alkaa järkeilee kaularaudan asennusta. olen aina luullu et se on suorassa se rauta sielä sisällä mut nyt kun sain käsiini noi telen piirustukset niin näyttää olevan vähä mutkalla? miten tollanen ura tehdään et se on keskeltä syvempi? ja tarkotus on tehdä erillinen otelauta. niin ja mikä mahtaa olla telen kaularaudan pituus sitä kun ei tuossa piirustuksessa lue? kiitti jo etukäteen jos joku osaa neuvoo |
vrajala 26.02.2004 20:49:25 | |
---|
olen aina luullu et se on suorassa se rauta sielä sisällä mut nyt kun sain käsiini noi telen piirustukset niin näyttää olevan vähä mutkalla? miten tollanen ura tehdään et se on keskeltä syvempi? ja tarkotus on tehdä erillinen otelauta. niin ja mikä mahtaa olla telen kaularaudan pituus sitä kun ei tuossa piirustuksessa lue? kiitti jo etukäteen jos joku osaa neuvoo Koetitko haulla? Noita rautoja on monen tyyppisiä, sekä suoraan että kaarelle asennettavia. Suosittelisin suoran mallin hankkimista, sellainen on helpompi asentaa eikä rasita kaulaa yhtä paljon. Tosin jos teet raudan itse, niin tuo kaarelle asennettava "Vintage" -malli on helpoin tehdä. Raudan pituuden voit mitata siitä kuvasta. Yleisesti rauta on niin pitkä että sitä ylettyy säätämään mutta niin lyhyt ettei se pullahda ulos toisesta päästä. Siis ei se nyt millin päälle ole. Pääasia että se sopii siihen uraan mihin se on tarkoitettu. Tollanen ura voidaan tehdä ajamalla jyrsintä kaarevilla "kiskoilla" (esim. taivutetut puurimat). Juu, varmast näi, mää kysyi? |
nothingnes 26.02.2004 21:53:20 | |
---|
Siis ei se nyt millin päälle ole. Pääasia että se sopii siihen uraan mihin se on tarkoitettu. hyvä tietää oli vaan pakko kysyy ku aattelin et se on sitte heti paska jos on väärän mittanen. sp-elektroniikasta aattelin tilata semmosen kun täälä muutkin on mainostanu sellasen koteloidun |
Juzzu 27.02.2004 07:29:00 | |
---|
Itse olen maksanut koteloiduista, suoraan koloon asennettavista raudoista 7.5 juuroa kappale. Eli en kyllä itse ainakaan viitsisi lähteä tekemään mitään wanhan liiton kaularautoja, kun toistaiseksi en tiedä niiden 'paremmuudesta'. Halapahan tuo koteloitukin on. Mitä tulee sitten uran tekoon tuollaisen koteloidun raudan kanssa, niin pituudella ei ole niin väliä, mutta leveyssuunnassa raudan pitäisi istua nätisti ja tiiviisti (esim. yläjyrsimen 12mm terällä tulee "just"), ja syvyys on sitten se tarkka paikka - kotelo ei saisi kantaa otelautaa vasten ollenkaan, muuten ei otelautaa saa liimattua kunnolla paikoilleen. Tai vaikka saisikin, voi se joskus sanoa yhteistyösopimuksen irti ja kas, alkaa soitto saamaan uusia sfäärejejä otelaudan paetessa pilittelyn alta. Toisaalta liian syväkään se ei saisi olla. Puhutaan millin kymmenyksien toleransseista. Tuota kantamista voit tarkkailla vaikka suorakulman suoralla osalla tai muulla vastaavalla (metallisella) viivoittimella. Tämä siis jos aito tehdä erillisen otelaudan, koteloitua ei kai oikein voi alakautta paikoilleen laittaa... Vai voikohan... ? :o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
nothingnes 27.02.2004 16:05:09 | |
---|
mistä olet ostanu tollasen koteloidun raudan? siitä sp-elektroniikan kuvasta ei saa selvää ja siinä ei erikseen lue mikä on koteloitu |
Antti1 27.02.2004 16:08:14 (muokattu 27.02.2004 16:08:52) | |
---|
mistä olet ostanu tollasen koteloidun raudan? siitä sp-elektroniikan kuvasta ei saa selvää ja siinä ei erikseen lue mikä on koteloitu Mä ostan omani Rockingerilta Saksasta, merkkiä Gotoh. Ja ei, en ole porvari, aattelin vaan kerrankin panostaa johonkin. Mutta kannattaisiko tuonne liikkeeseen kenties soittaa ja kysyä, niin varmaan selviäisi helpoimmalla? EDIT: Kirjoitusvirheitä. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
juu laitoin jo postia ja kysäsin ei oo vielä vastattu |
jarmos 27.02.2004 18:35:06 (muokattu 27.02.2004 18:35:42) | |
---|
juu laitoin jo postia ja kysäsin ei oo vielä vastattu eiköhän toi nyt ole vähän tyhmää lähteä kaularautaa saksasta tilaamaan? Helpoimmalla ja halvemmalla pääsee kun soittaa SOITINRAKENTAJAT AMF.ään ja kertoo mihin kitaraan rauta tulee. Itse olen siltä nyt 7 kitaraan tilannut "koteloidun" kaularaudan" eikä ole ongelmia ollut. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä |
nothingnes 27.02.2004 18:59:01 | |
---|
siis en mä nyt mistään saksasta mitään rautoja tilaa laitoin postia tänne suomeen |
skebajaba 27.02.2004 19:08:54 | |
---|
saiskohan jostain ostettua kaulaaihion valmiilla reijällä kaularautaa varten? -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?- |
jarmos 27.02.2004 19:22:38 | |
---|
saiskohan jostain ostettua kaulaaihion valmiilla reijällä kaularautaa varten? Tää alkaa nyt olla vähän olla mainostelua, mutta Soitinrakentajat amf.stä saa rautauran valmiina kunhan siitä sopii. (maksaa jonkun eeron.) Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä |
nothingnes 27.02.2004 19:35:10 | |
---|
tänään kävin hakemas otelauta värkit viilukeskuksesta tulee muuten kustom tele eebeni otelaudalla, vaahtera kaulalla ja leppä rungolla. talla humpukkeri ja kaulaan danon lipstick ja jos et juzzu pahastu niin laitan lapaan logoks lescaster |
skebajaba 27.02.2004 20:12:06 | |
---|
jeps, on se hyvä et ois valmiina kun ei taida kotoolta löytyä ihan vehkeitä tuon kaularaudan kolon tekemiseen.. mut muuten kyl varmaan pystyn ite tekemään kokohoidon kotona...toivottavasti.=) -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?- |
vrajala 27.02.2004 20:20:37 | |
---|
jeps, on se hyvä et ois valmiina kun ei taida kotoolta löytyä ihan vehkeitä tuon kaularaudan kolon tekemiseen.. mut muuten kyl varmaan pystyn ite tekemään kokohoidon kotona...toivottavasti.=) Terve menoa. Ei vaan, kyllä siitä varmaan kitara tulee. Ja hauis kasvaa. Ja luonne kasvattuu. Ja työkalut lentelee parvekkeelta... Ja... Edelleen, onnistuu tuo. Eiollutarkotusmasentaa. Varsinkin jos teet tele/stratotyyppistä keppiä valmiiksi kantatuista ja oikeaan paksuuteen höylätyistä puista. Kannattaa silti harkita jyrsimen vuokraamista. Yhdessä viikonlopussa tekee komiasti tarvittavat jyrsinnät. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
jarmos 27.02.2004 20:32:49 | |
---|
Terve menoa. Ei vaan, kyllä siitä varmaan kitara tulee. Ja hauis kasvaa. Ja luonne kasvattuu. Ja työkalut lentelee parvekkeelta... Ja... Edelleen, onnistuu tuo. Eiollutarkotusmasentaa. Varsinkin jos teet tele/stratotyyppistä keppiä valmiiksi kantatuista ja oikeaan paksuuteen höylätyistä puista. Kannattaa silti harkita jyrsimen vuokraamista. Yhdessä viikonlopussa tekee komiasti tarvittavat jyrsinnät. No ei pidä tyrmätä, itse olen tehnyt suurimmanosan kitroistani kotona keittiössä (vaimoni riemuksi) lueppa sivuiltani vaikka ekan kitaran kommelluksia. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä |
skebajaba 27.02.2004 20:35:21 | |
---|
kyllähän toki ostan kaikenlaisia työkaluja kunhan bauhaussiin eksyn... minkäs kokonen vehje se jyrsin on? mul on jotenkin "Muistikuva" et ois joku hirvee hökötys-helevatinkone??? -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?- |
skebajaba 27.02.2004 20:43:05 | |
---|
Eiollutarkotusmasentaa.. enhän minä masennu, oon jo päättänyt että kitarasta pitää tulla parempi kuin harley bentonit(ei luulisi olevan kovin vaikeata) eli kitaran oloinen niin olen onnistunut "missionissani" eli alkuharjoitusta lähinnä jonka jälkeen sitten taas lisää duunailemaan... -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?- |
Antti1 27.02.2004 20:51:54 (muokattu 27.02.2004 20:55:00) | |
---|
eiköhän toi nyt ole vähän tyhmää lähteä kaularautaa saksasta tilaamaan? Ei oikeastaan, kun sieltä kuitenkin tilaan samalla paljon kaikkea muuta tavaraa ja tiesin tuon kaularaudan mitat etukäteen. Turhaan olisin kahden eri tilauksen postituskulut maksanut, jos oisin Suomesta vielä tilannut. Mutta ei pelkkää kaularautaa kannattane lähteä ulkomailta tilailemaan. EDIT: minkäs kokonen vehje se jyrsin on? mul on jotenkin "Muistikuva" et ois joku hirvee hökötys-helevatinkone??? Väärin muistat, jos yläjyrsimestä puhutaan. Ei se oo kovin paljon porakoneita isompi, ehkä hiukan eri mallinen. Ootkohan sekoittanu sorviin, tai pylväsporakoneeseen? "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
skebajaba 27.02.2004 20:57:42 | |
---|
Väärin muistat, jos yläjyrsimestä puhutaan. Ei se oo kovin paljon porakoneita isompi, ehkä hiukan eri mallinen. Ootkohan sekoittanu sorviin, tai pylväsporakoneeseen? varmaan oon, mut toihan sitten helpottaa aika reilusti tuota juttua, minkäs hintaisia noi about on? -mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?- |
Antti1 27.02.2004 21:01:00 | |
---|
varmaan oon, mut toihan sitten helpottaa aika reilusti tuota juttua, minkäs hintaisia noi about on? Ei ne kovin kalliita ne halvimmat ole, mutta kannattanee panostaa edes kohtuulliseen laitteeseen, jossa on riittävästi tehoa. Kannattaa katsoa muuten, että ne korkeudensäädöt ovat tarkoja ja pitävät asetukset hyvin. Jos hiukankaan mahdollinen mittavirhe epäilyttää, kannattaa aina työntömitalla tarkistaa. Tuosta hinnasta en osaa sanoa muuta, kuin ettei ihan tonnikalapurkin hinnalla irtoa. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |