Aihe: Synth-popin tekemiseen sopivat kamat
1 2 3 4 5 6
joeskeli
03.07.2009 12:31:06
No, en kyllä nyt ole ihan varma pesevätkö Alpha Junot, Poly-800:t ja muut vastaavan luokan kasarihalpikset mennen tullen nyt ihan kaikki virtuaalianalogit.

Onhan niissä joo "oma viehätyksensä", mutta harvemmin kuulee tapauksia, joissa joku olisi ihan oikeasti näillä syntetisaattoreilla esim. kokonaisen levyn vääntänyt. Enkä nyt edes välttämättä viittaa edes mainstream -tyyppiseen musiikkiin, vaan kyllä sitä epätyytyväistä marinaa kuulee ihan lo-fi -puolenkin ihmisiltä. Melkoisia kompromisseja noiden laitteiden suunnitteluissa on aikoinaan tehty ja kyllähän sen aika hyvin kuulee, kun vähän aikaa oikeasti käyttää niitä nauhoitusproggisten yhteydessä.

eli: Osta käytettynä ja passaa kilitisti seuraavalle, kun kyllästyt itse leikkimään niillä jonkun ajan kuluttua.
HarriP
03.07.2009 14:13:46

Voiksä Kompostipiano kertoa mitä musaa, kasari tai muu, sä diggailet? Eli mikä on niinku se tavoiteltu esikuva.
tliedes
03.07.2009 16:40:21

Deedrah: Juno 106. Helppo ohjelmoida (kaikki toiminnot nupin takana), hyvä soundi (analogifiltteri) ja aika edullinen (ulkomailta). Paras mahdollinen ensisyna ja passaa vielä genremieltymyksiisi. Lisätään nyt vielä, että arvo säilyy ja Junon soundit eivät "vanhene".

Sekä juno-6 että 106 omistajana voin todeta että 106 on "lelumaisempi", ja onhan se paljon rumempi muutenki, eikä soundissa pärjää vanhalle 6:lle mutta kyllä silläkin hyvät soundit vääntää (ja netissä on lisää). helppo ohjelmoida kyllä ja upea filtteri (kuuntele vaikka dingon nahkatakkinen tyttö esim.) huonoa tossa on se että ne äänipiirit poksahtelee.

Kutonen on se analogisin, ei ole mitään valmista presettiä, mikä on ihan hyväkin asia, mutta live keikalla kesken biisin ei sillä soundia dramaattisesti vaihda. chorus noissa kaikissa suhisee aika ikävästi idlenä mutta niin se vain oli noihin aikoihin. toi juno-6 pesee mun uuden tr:kin (eipä tosin ihme)
JPQ
03.07.2009 17:02:44 (muokattu 03.07.2009 17:04:04)

CPU: Kuten sanoit aiemmin, niin jokaiselle synälle on paikkansa. Ite teen fm:ää mielummin MicroModularilla, kun esim. fm7:lla (jossa on dx7:aan verrattuna helpotettu, mutta silti aika kamala käyttis) + on kivempaa kun sitä (virtuaali) potikkaa voi vääntää reaaliajassa. Kuten ehkä joku huomas, niin meikää taas keittää, kun välillä tota synää kehutaan jonain synien kristuksena.

Ja oot oikeessa MiniMoog kuulostaa aina samalta ;).

K.

Minä olen kyllä samaa mieltä että ei se ole mikään "jumala" tuo dx7 ja
minulle paras fm syna just nyt ehkä rob papen blue.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
03.07.2009 18:21:28

HarriP: Voiksä Kompostipiano kertoa mitä musaa, kasari tai muu, sä diggailet? Eli mikä on niinku se tavoiteltu esikuva.

Minusta kun aloitus viestiä lukee: 80luvun synapoppi oli kait tavoite tyylinä mutta sekin on laaja kirjo.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
HarriP
03.07.2009 22:00:40

Niin, Yazoon synat kuulostaa eri kuin Duran Duranit kuulostaa eri kuin Human Leaguen, tai Heaven 17n, tai Frankie Goes to Hollywoodin, tai Depeche Moden, etc... jos tää aloittaja hakee jotain ihan tiettyä synan perussoundia nimittäin.
Kompostipiano
04.07.2009 12:50:56 (muokattu 04.07.2009 12:53:35)
HarriP: Voiksä Kompostipiano kertoa mitä musaa, kasari tai muu, sä diggailet? Eli mikä on niinku se tavoiteltu esikuva.

No, ainaski nyt tulee mieleen Harold Faltermeyerin synapoppibiisit ja kans Pet Shop Boys on melko loistava. Sen lisäks kuuntelen myös Rammsteinia, Cheap Trickiä jne. mut esikuva olis varmaan PSB tai Faltemeyer.

Osta käytettynä ja passaa kilitisti seuraavalle, kun kyllästyt itse leikkimään niillä jonkun ajan kuluttua.
Olisin kyl aika vakavasti tekemäs musaa ja hankkimas synaa yms joten leikkimisestä en ihan puhuis.
efe
05.07.2009 19:52:21

No ainaski Faltermeyerin Beverly Hills aikaiset tuotokset enimmäkseen Synclavier tekeleitä..
Prophet
05.07.2009 21:07:22 (muokattu 05.07.2009 21:08:28)
E-mu Emulator 2, Yamaha DX-1, Fairlight & Pet Shop Boys.

http://www.youtube.com/watch?v=90GFehynN60
dky
13.09.2009 16:49:58

Takas asiaan, mitä mieltä on kokeneet Ensoniq ESQ-1:sta tässä tarkotuksessa? Joku pisti täällä joskus linkkiä youtubeen laittamistaan esq-1 -biiseistä, tässä osa 1: http://www.youtube.com/watch?v=1ujJ6RznTgw
eikä muuten maksa paljoa ja näitä bongaa mun mielestä suht usein toriltaki

meikän video. :) kyllä. kasaripopin vääntämiseenhän tuo on mainio. ja jos syntikoista ei paljoa ole kokemusta niin tuosta on otollista lähteä. todella looginen ja helppo käyttää. kasarihommiin tuota itsekin käytän, ja voin kertoa että notkeutta löytyy vaikka mihin kasarihärötykseen. soundi on mukavan lofi, joitakin analogipuritaaneja se tietenkin ärsyttää. laitteessa on omat puutteensa jos lähdetään täysin tarpeettomasti vertaamaan vaikka nykypäivän työasemiin, mutta joskus vähemmän on helvetin paljon enemmän.

presetit on aika roskaa, voi käydä itse toteamassa tuolta: http://www.synthmania.com/esq-1.htm

netistä löytyy ilmaisia esq-1 pankkeja kuten vaikkapa: ftp://ftp.ucsd.edu/midi/patches/ESQ1/ tosimies tietenkin vääntää soundinsa itse. ;)

iso plussa sekkarista, pääsee biisinteon makuun nopeasti. hyvä juttu tietenkin multitimbraalisuus. dx7:lla ei pelkästään biisiä tehdä. eikä myöskään vanhoilla junoilla. kiippari on hyvä, metallikuorinen esq-1 kestää vaikka traktorilla ajaa päältä.

minä suosittelen. kasarointeihin ja paljon muuhunkin. jos kysyttävää tästä instrumentista löytyy, vastaan niihin mielelläni. emailia osoitteeseen pasitive ätätätätät gmail.com. pikaviestejä tulee harvoin luettua enkä täällä foorumillakaan aktiivisesti pörrää.

loput demotukset löytyvät täältä:

http://www.youtube.com/watch?v=ZfmtGkruaQQ&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=jub-LtnVUZk&fmt=18
dky
13.09.2009 17:18:27

ja vielä varsin toimiva vinkki ihan minkä tahansa konemusiikin tekemiseen ilman vst-helvettiä: hankkikaa joku yli 10 vuotta vanha sampleri. halvalla lähtee. vielä.
lukethesis
15.09.2009 00:00:58
Kyllä se on vaan hardis-vehkeissä oma viehätyksensä mitä ei siitä VST/AU-plugien kanssa NYSVÄÄMISESTÄ ja valikkoviidakossa klikkailemalla saa. Itekin on tässä äänitellyt elektropoppia pelkästään hardis-synilla ja -rumpukoneella...

Mutta äänitystyökaluna en kyllä softasta luopuis.
JPQ
15.09.2009 02:51:47 (muokattu 15.09.2009 17:14:38)

lukethesis: Kyllä se on vaan hardis-vehkeissä oma viehätyksensä mitä ei siitä VST/AU-plugien kanssa NYSVÄÄMISESTÄ ja valikkoviidakossa klikkailemalla saa. Itekin on tässä äänitellyt elektropoppia pelkästään hardis-synilla ja -rumpukoneella...

Mutta äänitystyökaluna en kyllä softasta luopuis.

Joka työtavassa puolensa itse tykkään raudasta mutta kun näkee mitä access viruksen uusin näppinalli on jne niin huomaa ettei ole oikein mahdollista... tuo vain esimerkki ja osan oman tyylin soundeista joutuu softasta ottamaaan. Varsin ei synapoppia tai no ehkäpä eräänlaista...
CPU
15.09.2009 17:18:18
lukethesis: Kyllä se on vaan hardis-vehkeissä oma viehätyksensä mitä ei siitä VST/AU-plugien kanssa NYSVÄÄMISESTÄ ja valikkoviidakossa klikkailemalla saa.

Siis wut?
Samplerithan ne just on tota valikkoviidakkoa.

Eipä, sillä jos joku vanhan samplerin haluaa, niin minulta saa parilla sadalla Yammun A3000 sisäisellä kovolla, ulostulolaajennuksella ja muilla herkuilla.

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
JPQ
15.09.2009 17:35:10

CPU: Siis wut?

Eipä, sillä jos joku vanhan samplerin haluaa, niin minulta saa parilla sadalla Yammun A3000 sisäisellä kovolla, ulostulolaajennuksella ja muilla herkuilla.

K.

Ne erilaista valikkoa ne. Minusta kurjempaa kiitos usein pienten näyttöjen takia. kun harvoin rautalaitteissa lfoiden nopeudet hzeinä tai verhokäyrän ajat msinä.
lukethesis
16.09.2009 11:08:03
CPU: Siis wut?

Tarkoitin lähinnä hardware-syniä, ja toiminnoista osastoa "valitse soundi ja soita".
dky
16.09.2009 11:28:37 (muokattu 16.09.2009 12:06:18)

JPQ: Ne erilaista valikkoa ne. Minusta kurjempaa kiitos usein pienten näyttöjen takia. kun harvoin rautalaitteissa lfoiden nopeudet hzeinä tai verhokäyrän ajat msinä.

rauta-aikana se oli sellaista että korvalla kuunneltiin mitä sieltä vehkeestä ulos tulee, ja lfo:iden ja envelouppien ajat näytettiin minä yksikköinä nyt sattui. analogivermeissähän ei yksikköjä näytetty mitenkään (OMG!). ja hyvin syntyi biisejä. mikäs siinä jos ruutua tykkää tuijottaa. itse käytän äänipuolella mieluummin noita kuuloelimiä. ;)

olisiko tuollaiset soundit sellaisia mitä kompostipiano syntikastaan olisi vailla?
http://www.youtube.com/watch?v=sQdUHK1t93c&fmt=18
Kompostipiano
21.09.2009 16:33:17
dky: rauta-aikana se oli sellaista että korvalla kuunneltiin mitä sieltä vehkeestä ulos tulee, ja lfo:iden ja envelouppien ajat näytettiin minä yksikköinä nyt sattui. analogivermeissähän ei yksikköjä näytetty mitenkään (OMG!). ja hyvin syntyi biisejä. mikäs siinä jos ruutua tykkää tuijottaa. itse käytän äänipuolella mieluummin noita kuuloelimiä. ;)

olisiko tuollaiset soundit sellaisia mitä kompostipiano syntikastaan olisi vailla?
http://www.youtube.com/watch?v=sQdUHK1t93c&fmt=18

Näyttäs olevan juu hyvät soundit, mistäs tommosen mahtas saada?
JPQ
21.09.2009 18:31:53 (muokattu 21.09.2009 21:01:13)

No kuuloelimet toimii tiettyyn rajaan asti mutta tiettyjä soundeja kun tehdään tarvitaan aikoja yms normaali soundeissa ei. mutta sitten tietyissä tilanteissa kyllä. Eikä enään noin taajuudet riitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)