Aihe: Äänikortit testipenkkiin
1 2 3 4 520 21 22 23 2437 38 39 40 41
Aki
24.04.2009 11:44:12

gunner: Tässä kun kerkesin mietitmään, niin noihinhan saisi mitä ilmeisimmin myös mikseristä reititettyä signaalin?

Juuri näin. Vaikka äänikortin mikkikanaviin bassari ja virveli, ja sitten ovareista ja tomeista sopiva sekoitus mikserin kautta linjatuloihin. Pääsee prosessoimaan bassaria ja virveliä erikseen, ja on mahdollista saada oikeinkin hyvää jälkeä.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
0utland3r
24.04.2009 22:11:10
toivottavasti olet täysin varma mihin kelkkaan olet lähdössä. Protarikelkka kun on ahtain, vanhakantaisin, epäkäytännöllisin ja ehkä jopa kallein mitä tarjoolla on. Mutta jos nyt olet aivan varma niin tervemenoa.

Kiitti kommentista, ei mitään varmaa vielä. Sulla näköjään Presonuksen Firestudio, toi pienempi Audiobox purkki olis ihan kiintoisa ja näköjään Cubase LE 4 tulis siinäki, joka tosin lie melko torso (max 2 insert fx yms). Vai riittäsköhän ihan pelkkä Reaper nauhotukseen, vaikuttaa ihan jees kokeilun jälkeen. Oishan se kiva että VST mahis toisin kuin Protikassa (ellei osta 85e konverttia)..
0utland3r
24.04.2009 22:52:21
Niin, saishan Mbox2 hinnalla jo FOCUSRITE SAFFIREn, joka lie jo melko jees. Mut toisaalta Protools LE 8 ver. Ignition2 packilla houkuttas, kun ei oikein varaa kalliiseen interfaceen SEKÄ kalliiseen softaan..
Kalmo
05.05.2009 16:45:10
Osta vaikka Cakewalk Music Creator tai Reaper ja pistä loput rahat äänikorttiin. Saat jo paljon enemmän, kuin noissa PT:n paketeissa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
MikaDVD
23.05.2009 20:55:22
Digidesignin pro tools audioeditorina on ehdoton ja 8 jopa alkaa olla kelvollinen midin osalta. Hardware tahtoo olla todella herkkä tietokoneen kokoonpanolle.
Suosittelisin tarkistamaan tarkkaan oman koneen prosessorin, piirisarjat, firewiren ja näytönohjaimen ennenkuin pistäisin rahani Digidesigniin... kerron 10 vuoden kokemuksella.

Kannattaa tsekata digidesignin user forum (DUC) ettei uusikin tietokone mene uusiksi!
Aki
24.05.2009 12:29:30

MikaDVD: Digidesignin pro tools audioeditorina on ehdoton

Ehdoton asiakkaille tietämättömyytensä vuoksi, kyllä. Siihen sen etuasema sitten jääkin. Jos asiakkaita ei vielä ihan tuhottomasti ole, ei millään maksa vaivaa panostaa Toolsiin. Kuten itsekin kerroit, se vieläpä sanelisi laitteistokokoonpanon hyvin tarkasti.

Itse tekisin mieluummin kelanauhurilla kuin softalla joka matkii moista.
MikaDVD
24.05.2009 15:42:47
Kyllä kelanauhurit jäi historiaan omalta osalta jo 90-luvulla enkä keksi mitään syytä palata sinne.
Juicy
02.07.2009 21:46:21

Onko muuten audiointerface-käyttöön mitään järkeä hommata firewire800-expresscardia, vai riittääkö tavallinen? Pisti silmään toi, ei ole kuin parikymppiä kalliimpi tavalliset kortit: https://www.smartit.fi/LACIE_FIREWIRE_800_EXPRESSCARD34_2PORTS

Montako kanavaa normaalilla firewirella saa sisään yhtäaikaa, jos laatuna on 24bit/48khz tai 24bit/96khz?
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Juicy
03.07.2009 16:16:13 (muokattu 03.07.2009 16:16:52)

gunner: Kunhan varmistat jostain, että interfaces toimii tuon kanssa. Periaatteessahan ton pitäis toimia kaikkien kanssa, mutta hyötyä ei juuri tuli, koska äänikortit toimii kuitenkin fw 400 nopeudella.

Lähinnä taitaa fireface 800 olla fw 800 -väyläinen.

Juu, perehdyin vähän tarkemmin noihin paremman luokan fw-interfaceihin ja kyllähän noilla yli kymmentääkin kanavaa otetaan sisään vielä tuolla "hitaammallakin" versiolla.

Entäs sitten kun mulla on läppäri, ja firewire-liitännät joutuu ExpressCard-kortilla toteuttamaan? Ja kaiken kukkuraksi Windows 7, onkohan kellään kokemusta tuommosesta kombosta? Noita kortteja on aika monen merkkisiä, suosituksia otetaan vastaan jos niistä löytyy paljonkin eroja.

Tällä hetkellä tuntuu arpomiselta interfacen hommaaminen, kun aika monilla on ollut ongelmia windows 7:n ja noiden järeämpien firewire-laitteiden kanssa. Muunmuassa Alesiksen IO/26 on monilla tökkinyt, samoten Presonuksen vehkeet. M-audio on taasen kuuluisa Vista-ongelmistaan, mutta seiskalla ovat toimineet paremmin, jne.

Nämä siis sen perusteella, mitä googlen kanssa olen löytänyt keskusteluja. Voihan olla että nykyinen RC (joka on build 7100) on yhteensopivampi, itseasiassa siihen tuli vastikään pieni päivitys joka korjaa jotain yhteensopivuusongelmia.
Aki
03.07.2009 18:08:49 (muokattu 03.07.2009 18:09:49)

Juicy: Juu, perehdyin vähän tarkemmin noihin paremman luokan fw-interfaceihin ja kyllähän noilla yli kymmentääkin kanavaa otetaan sisään vielä tuolla "hitaammallakin" versiolla.

Mun Presonuksella kulkee 26 fw400:sta. Teoriassa 193 raitaa olis maksimi, eli käytännössä kuitenkin just niin paljon kun tuut ikinä tartteemaan.

Noita kortteja on aika monen merkkisiä

Jotkut puhui joskus jostain TI:n chipistä joka piti jossain olla. Tän tarkemmin en valitettavasti osaa valaista. Mutta Windows7 on äänihommia ajatellen vielä luultavasti seuraavat 2 vuotta riskipeliä. Vistahan on nykyäänkin. Että jos oikeasti haluat varman päälle mennä niin hanki käyttis jonka nimessä on X.
Juicy
03.07.2009 18:19:04 (muokattu 03.07.2009 18:19:28)

Jotkut puhui joskus jostain TI:n chipistä joka piti jossain olla. Tän tarkemmin en valitettavasti osaa valaista. Mutta Windows7 on äänihommia ajatellen vielä luultavasti seuraavat 2 vuotta riskipeliä. Vistahan on nykyäänkin. Että jos oikeasti haluat varman päälle mennä niin hanki käyttis jonka nimessä on X.

Heh, Pelle Peloton-meiningillä tuon seiskan asensinkin, niin paljon hyvää siitä kuulin. Mullahan kyllä jo löytyykin tuo M-audion FW Solo, joten näin aluksi koitan saada sen toimiin ExpressCardin kanssa. Sitten myöhemmin kun on enemmän tietoa seiskan kanssa yhteensopivista laitteista, niin vois latoa enemmän satasia tiskiin.

Ai niin joo, mullahan olikin Vista seiskan kanssa dualboottina. Jos Visvan heittäis mäkeen ja laittais XP:n, siinähän oliskin jo ideaa...
Thunder
04.07.2009 23:32:49
Itselläni ollut mielessä äänikortin päivitys.Kysynpä siis viisaammilta, kannattaako jo 7 vuotta vanhaan koneeseen (PC) hommata ennemmin ulkoinen usb äänikortti, vai toimiiko nykyiset laadukkaat pci kortit vanhassa koneessa? Muistia ja kovoa on toki masiinaan päivitetty. Sonaria käyttelen nauhoituksissa.

Arvostaisin suuresti käyttövarmuutta ja vakautta (tarpeeksi tapellut audigyn kanssa).Rahaa olisi käytettävissä max 500 euroa.
Murgo
24.07.2009 10:42:57 (muokattu 24.07.2009 10:50:37)

Aki: Mikit tarttee aina mikkiliitännän, koska linjatasoisissa plugiliitännöissä sekä vahvistusaste että impendanssit on vääränlaiset. Soundi olisi hyvin eloton, tunkkainen ja hiljainen.

Voihan niihin linjaliitäntöihinkin ajaa mikkejä erillisen mikkietusen kautta, kaman määrä ja hinta toki nousee.

Mutta hyvä tieto että noissa äänikorttimiksereissä siis tosiaan kaikki kanavat menevät koneeseen omina raitoinaan, olen tuollaista vehjettä aina välillä miettinyt treenikämppä-äänityksiin, mutta kun en ole mistään saanut varmuutta ettei koneelle mene vain masterit jolloin ei tarjoaisi mitään etuja nykyiseen mikseri+2-kanavainen äänikortti-systeemiin verrattuna. Onko noista kenelläkään omakohtaista kokemusta? Onko USB ja USB 2.0 malleilla jotain oleellista eroa, eli onko hitaammasta liitännästä jotain käytännön haittaa kun USB-malli näyttää kuitenkin olevan satasen halvempi?

Alesis IO 2 -onko kokemuksia ? vaikuttas olevan ok.

Ainakin minulla on pelannut virheettömästi parin vuoden ajan. Mukavan jämäkkä mekanninen rakenne ja laitteessa itsessään olevat säätimet tekevät käytöstä kätevää kun kaikkea ei tarvitse säätää koneelta. Äänenlaadusta en toki osaa sanoa mitään kun käytän vain treenikämppä-äänityksiin enkä ole mikään "kultakorva".
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Aki
24.07.2009 12:00:30

Murgo: Voihan niihin linjaliitäntöihinkin ajaa mikkejä erillisen mikkietusen kautta, kaman määrä ja hinta toki nousee.

Kyllä, eli juuri niinkuin sanoin; Mikit tarttee aina mikkiliitännän.

Mutta hyvä tieto että noissa äänikorttimiksereissä siis tosiaan kaikki kanavat menevät koneeseen omina raitoinaan

Joissain menee, joissain ei. Behkuissa ja käsittääkseni Yamahoissakaan ei, mutta Alesiksissa kyllä.

Onko USB ja USB 2.0 malleilla jotain oleellista eroa, eli onko hitaammasta liitännästä jotain käytännön haittaa kun USB-malli näyttää kuitenkin olevan satasen halvempi?

On mahdollista ja jopa todennäköistä että USB 1 -mallissa kulkee vain masterit, ja USB 2.0 -mallissa kulkee kaikki kanavat erillisinä.
Juicy
24.07.2009 14:07:44 (muokattu 24.07.2009 14:08:10)

On mahdollista ja jopa todennäköistä että USB 1 -mallissa kulkee vain masterit, ja USB 2.0 -mallissa kulkee kaikki kanavat erillisinä.

Mulle on jostain jäänyt käsitys, ettei USB 2.0:nkaan kautta saa sisään yhtäaikaa kovin montaa kanavaa. Olikohan tuo 4 ihan ehdoton maksimi, sekin paremmissa vehkeissä...

Pitäähän noissa riittää "kaista" myös monitorointiin, ellei sitten käytä suoramonitorointia.

Sen verran voisin mainita, että sain M-audion Firewire Solon pelittään läppärillä tuolla ExpressCard-paikassa olevalla FW-kortilla. Sellanen ongelma vaan, että tuo ei saa virtaa sen kautta vaikka onkin kytketty 6-pinnisellä liittimellä. Verkkomuuntajan kanssa toimii ihan ok, mutta mobiiliin äänittämisen kannalta ei niin hyvä.
Murgo
24.07.2009 15:49:55

Juuri tällaisia tietoja olen koettanut löytää (eli montaako raitaa kullakin vehkeellä mukanatulevalla softalla OIKEASTI pystyy samanaikaisesti äänittämään), mutta tuntuu olevan kiven alla.

Ei ole paljon 8-kanavaisesta interfacesta iloa jos käytännössä yhtäaikaa ei saa sisään kuin 4. Rajoittaako tuo noissa halvemmissa laitteissa mukana yuleva Cubase LE muuten myös samaan aikaan äänitettävien raitojen määrää? Tuntuu aika harhaanjohtavalta mainostaa vaikkapa 8-kanavaista interfacea ja jättää kertomatta että niistä vain 4 toimii yhtäaikaa joten loput lähinnä vain vähentävät piuhojen vaihtelun tarvetta.

Ja millaiset laitteet sitten tarvitaan että OIKEASTI saa vaikkapa sen 8 raitaa yhtäaikaa sisään? Eli pitääkö olla pöytäkone sisäisellä äänikortilla jos USB kerran rajoittaa raitamäärää? Pitääkö sijoittaa lisäksi useita satasia softaan?

Varmaan tietokonespesialistien mielestä tyhmiä kysymyksiä, mutta minä olen jo vuosia sitten pudonnut tietokoneosaamisessa "mä vaan käytän niitä, en edes yritä ymmärtää niiden syvempää sielunelämää"-tasolle eikä aika riitä enää muun ohjelman ohessa päivittää tieoja ajantasalle, joten minulla ei ole esimerkiksi hajuakaan nykykoneiden suorituskykyä kuvaavista tunnusluvuista ja vaikkapa millainen prosessori, kellotaajuus, muisti jne. on "riittävä" nykyään (silloin kun olin "pintaa syvemmältä" kiinnostunut tietokoneista, 80 MHz 486 8 Mt muistilla oli kova sana... :).
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Juicy
24.07.2009 16:07:46

Murgo: Juuri tällaisia tietoja olen koettanut löytää (eli montaako raitaa kullakin vehkeellä mukanatulevalla softalla OIKEASTI pystyy samanaikaisesti äänittämään), mutta tuntuu olevan kiven alla.

Ei ole paljon 8-kanavaisesta interfacesta iloa jos käytännössä yhtäaikaa ei saa sisään kuin 4. Rajoittaako tuo noissa halvemmissa laitteissa mukana yuleva Cubase LE muuten myös samaan aikaan äänitettävien raitojen määrää? Tuntuu aika harhaanjohtavalta mainostaa vaikkapa 8-kanavaista interfacea ja jättää kertomatta että niistä vain 4 toimii yhtäaikaa joten loput lähinnä vain vähentävät piuhojen vaihtelun tarvetta.

Ei mullakaan USB-vehkeistä varsinaisesti kokemusta ole, noi rajoitukset mistä oon lukenut sai FW-vehkeet kuulostamaan paljon paremmalta tulevaisuutta ajatellen. Kannattaa ottaa huomioon, että ne 8-sisääntuloa saattaa oikeasti tarkoittaa vaikkapa kahta mikkietusta, neljää linjasisääntuloa, optista sisääntuloa (s/pdif) ja midi-inputtia. Ja siinäkin voi olla nuo rajoitukset, montako voi käyttää yhtäaikaa.

Myyntipuheet monesti on mitä on...

Ja millaiset laitteet sitten tarvitaan että OIKEASTI saa vaikkapa sen 8 raitaa yhtäaikaa sisään? Eli pitääkö olla pöytäkone sisäisellä äänikortilla jos USB kerran rajoittaa raitamäärää? Pitääkö sijoittaa lisäksi useita satasia softaan?

Firewire-interface, jossa on tarpeeksi kanavia. Sitten tarvit softan, joka ei rajoita käytettävien kanavien yhtäaikaista käyttöä.

Koneessakin olisi hyvä olla puhtia, tarkkoja speksejä ei oikein voi antaa, pitäisi tietää millaisia plugareita meinaat käyttää, mikä DAW, paljonko käytät raitoja, käytätkö efektejä reaaliajassa, yms. Jokin 2 gigaa muistia, ja tuplaydinprossu jos multa kysytään. Kyllähän jotkut nauhottelee 10v vanhoilla pentiumeillakin, riippuu kovasti käyttäjästä.

Varmaan tietokonespesialistien mielestä tyhmiä kysymyksiä, mutta minä olen jo vuosia sitten pudonnut tietokoneosaamisessa "mä vaan käytän niitä, en edes yritä ymmärtää niiden syvempää sielunelämää"-tasolle eikä aika riitä enää muun ohjelman ohessa päivittää tieoja ajantasalle, joten minulla ei ole esimerkiksi hajuakaan nykykoneiden suorituskykyä kuvaavista tunnusluvuista ja vaikkapa millainen prosessori, kellotaajuus, muisti jne. on "riittävä" nykyään (silloin kun olin "pintaa syvemmältä" kiinnostunut tietokoneista, 80 MHz 486 8 Mt muistilla oli kova sana... :).

En pidä itseäni minään spesialistina, jotan mua voi korjata jos olen räikeästi väärässä jossain asiassa. Omakohtaisten kokemusten ja kuulopuheiden perusteella mutuilen. =)
Aki
24.07.2009 18:42:30

Juicy: Mulle on jostain jäänyt käsitys, ettei USB 2.0:nkaan kautta saa sisään yhtäaikaa kovin montaa kanavaa.

Kyllä saisi. Nykyään vain käyttävät usein Firewireä vakauden ja varmuuden vuoksi. Esim tämä Alesis vie 18 ja tuo 2 kanavaa USB 2.0:aa pitkin:
http://www.alesis.com/multimix16usb20

Mutta mitä on tapahtunut Multimix Firewire 8:lle?!

sain M-audion Firewire Solon pelittään läppärillä
...
ei saa virtaa sen kautta vaikka onkin kytketty 6-pinnisellä liittimellä.

Harva Firewire-laite käyttää Firewiren virtaa, joten saattaa olla että tuo toimii niinkuin pitääkin.

Murgo: montaako raitaa kullakin vehkeellä mukanatulevalla softalla OIKEASTI pystyy samanaikaisesti äänittämään

Softan voi aina korvata useampaan kykenevällä, nämä ovat yleensä raudan rajoituksia.

Pitääkö sijoittaa lisäksi useita satasia softaan?

50€ riittää.
http://www.reaper.fm/
Juicy
24.07.2009 18:54:55 (muokattu 24.07.2009 18:55:38)

Harva Firewire-laite käyttää Firewiren virtaa, joten saattaa olla että tuo toimii niinkuin pitääkin.

Mulla on tälläkin hetkellä tuo M-audio 6-pinnisellä liittimellä kiinni pöytäkoneessa, ja laite toimi ilman verkkomuuntajaa. Käsittääkseni muuntaja on tarpeen vain kun laitetta käytetään 4:n pinnin liitännällä, jolloin se ei saa käyttövirtaansa niistä kahdesta puuttuvasta pinnistä.

Noita nelipinnisiä on vissiin ollut läppäreissä käytössä, en tiedä miten on nykyään. Mullahan ei siis ole läppärissä firewirea vakiona, vaan hoidan sen ExpressCardilla, josta löytyy "6-pinninen" liitäntä ilmeisesti vain niiden yleisyyden vuoksi.

Kuvittelisin kyllä, että ExpressCard-paikasta saisi virtaa kerran siihen on saatavilla eSata-kortteja, digitv-kortteja, yms. Mutta mulla onkin halpa, nimetön kiinalainen kortti... =/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)