Full Throttle 18.05.2009 16:50:39 | |
---|
Voisitteko kertoa jotain hyviä (metalli)biisejä ja bändejä kitaralle, jotka on viritetty D standardiin (yksi sävelaskel alas jokasta kieltä)? vaikeusasteena esim. Deathin Crystal Mountain ja Amorphis. Noita oon tykänny soittaa. Eli ei mitään ylihelppoa välttämättä, mutta Necrophagistin, Symphony X:n, Chidren Of Bodomin yms. voi unohtaa. "On helppoa todeta itsensä erilaiseksi jos ei ole kokemusta" -Stam1na |
oiva tumpeloinen 18.05.2009 18:08:58 | |
---|
Sopiiko sitä kysyä, että miksi sen biisin pitää olla juuri D-vireessä? Jos pelkkä vire on sun ongelma, niin hommaa vaikkapa Winamp soittimeksi ja Pacemaker plugi siihen, niin saat pitchattua biisin sopivaan sävellajiin. |
Full Throttle 18.05.2009 18:51:07 | |
---|
oiva tumpeloinen: Sopiiko sitä kysyä, että miksi sen biisin pitää olla juuri D-vireessä? Jos pelkkä vire on sun ongelma, niin hommaa vaikkapa Winamp soittimeksi ja Pacemaker plugi siihen, niin saat pitchattua biisin sopivaan sävellajiin. Kuulostaako ihan tyhmältä jos sanon että olen tottunut D-vireeseen kun soittelen sillä enimmäkseen. Amorphista tykkään soitella tosi paljon ja ne on aina D-vireessä, jotenkin niitten biisejä on ollu siisti soittaa. Lisäksi E- ja Eb-vireisiä biisejä pystyy usein soittaan D-vireessä. Mulle se on jotekin käytännöllisin vaihtoehto. En ole tuollaisesta Pacemakerista kuullut. Mitä se käytännössä tekee äänelle? Saako sitä wintoosan media playerille? Ei ollu tarkotus tehdä tästä vaikeeta. Loppu vaan biisit kesken niin päätin kysyä täältä. "On helppoa todeta itsensä erilaiseksi jos ei ole kokemusta" -Stam1na |
baron 18.05.2009 21:25:53 | |
---|
oiva tumpeloinen: Sopiiko sitä kysyä, että miksi sen biisin pitää olla juuri D-vireessä? Jos pelkkä vire on sun ongelma, niin hommaa vaikkapa Winamp soittimeksi ja Pacemaker plugi siihen, niin saat pitchattua biisin sopivaan sävellajiin. Voihan minkä tahansa piisin soittaa D-vireisellä kitaralla. Miksi sen originaalisti pitäisi olla siten viritetyllä soitettu? Lisäksi piisin kuin piisin voi transponoida niin että se on "helppo" D-vireisellä? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
oiva tumpeloinen 19.05.2009 09:35:06 | |
---|
baron: Voihan minkä tahansa piisin soittaa D-vireisellä kitaralla. Miksi sen originaalisti pitäisi olla siten viritetyllä soitettu? Lisäksi piisin kuin piisin voi transponoida niin että se on "helppo" D-vireisellä? Jotkut biisit menee kyllä vaikeaksi eri vireisellä kitaralla. Kitarassa kuitenkin käytetään paljon vapaita kieliä. Ilman virittämistä niiden soittaminen menee välillä täysin mahdottomaksi. Puhumattakaan siitä, että tietyissä tilanteissa saattaa joutua ottamaan jonkin äänen oktaavin ylempää, mikä taas saattaa muuttaa biisin luonnetta kohtuullisen paljon. Eikä ongelma ole siinäkään, etteikö biisiä voisi soittaa eri sävellajista, kuin mihin se on alun perin kirjoitettu. Ongelmaksi vain kovin usein muodostuu seikka, että kovin moni haluaa soittaa alkuperäisen nauhan perässä. Se ei taas kuulosta kovin kivalta, jos soitin ja tausta on eri vireessä. Biisin transponointiin tarjosin tuota Pacemakeria, milloin kaiken saa helposti samaan vireeseen, eiksje. |
Volcom 19.05.2009 12:26:15 | |
---|
oiva tumpeloinen: Jotkut biisit menee kyllä vaikeaksi eri vireisellä kitaralla. Kitarassa kuitenkin käytetään paljon vapaita kieliä. Ilman virittämistä niiden soittaminen menee välillä täysin mahdottomaksi. Puhumattakaan siitä, että tietyissä tilanteissa saattaa joutua ottamaan jonkin äänen oktaavin ylempää, mikä taas saattaa muuttaa biisin luonnetta kohtuullisen paljon. . Mutta D-vireisellähän tuota oktaaviongelmaakaan ei ole, jos sitten soittaa eb ja e-vireisiä biisejä niiden d-vireisten lisäksi. Eli pidä siinä d-vireessä, ja opettele ne eb-vireessä ja e-vireessä olevat kappaleet soittamaan siinä d-vireessä. Hommaa vaikka capo kaveriksi, jos on paljon avoimilla kielillä soittelua. |
Full Throttle 19.05.2009 13:03:09 | |
---|
^capo ei ois kyllä huonompi idea välttisti... Täytyypi ottaa harkintaan. "On helppoa todeta itsensä erilaiseksi jos ei ole kokemusta" -Stam1na |
oiva tumpeloinen 19.05.2009 14:01:08 | |
---|
Volcom: Mutta D-vireisellähän tuota oktaaviongelmaakaan ei ole, jos sitten soittaa eb ja e-vireisiä biisejä niiden d-vireisten lisäksi. Eli pidä siinä d-vireessä, ja opettele ne eb-vireessä ja e-vireessä olevat kappaleet soittamaan siinä d-vireessä. Hommaa vaikka capo kaveriksi, jos on paljon avoimilla kielillä soittelua. Ei ole oktaaviongelmaa E-vireisten juttujen soitossa D-vireisellä kitaralla. Ainakaan alapäässä..... Mut jokainen ihan omalla tavallaan tietenkin. Mun mielestä vaan capon kanssa soittaminen on ihan sieltä itsestään. Ja kun biisin transpaaminen softalla on ihan idioottihelppoa hommaa. Mut jokainen tietenkin päättää, miten haluaa biisinsä soittaa. Mä en kyllä mitään capoja menis kotona treenatessa käyttämään. Yleensä kuitenkin bändi soittaa yhdessä vireessä ja sovittaa biisinsä sen mukaan. Kotona sillä vireellä ei varmaan sinänsä ole niin isoa merkitystä. Ennemminkin mä näkisin, että capo sotkee otelaudan lukua, jos se ei ole kunnolla hanskassa. Mut tosiaan, kuten sanottu jo, jokainen tyylillään. |
Väinämöinen 19.05.2009 14:52:35 | |
---|
Full Throttle: Voisitteko kertoa jotain hyviä (metalli)biisejä ja bändejä kitaralle, jotka on viritetty D standardiin (yksi sävelaskel alas jokasta kieltä)? vaikeusasteena esim. Deathin Crystal Mountain ja Amorphis. Noita oon tykänny soittaa. Eli ei mitään ylihelppoa välttämättä, mutta Necrophagistin, Symphony X:n, Chidren Of Bodomin yms. voi unohtaa. Toimiikos Sentenced? Love&Death -ep:stä lähtien suurin osa biiseistä menee D:stä, otetaas nyt vaikka No One There biisiesimerkkinä. Kreatorilta ainakin kolme viimeistä levyä ja Pleasure to Kill taitavat olla D-mäiskettä myös. |
Full Throttle 19.05.2009 15:58:59 | |
---|
Väinämöinen: Toimiikos Sentenced? Love&Death -ep:stä lähtien suurin osa biiseistä menee D:stä, otetaas nyt vaikka No One There biisiesimerkkinä. Kreatorilta ainakin kolme viimeistä levyä ja Pleasure to Kill taitavat olla D-mäiskettä myös. Toimii jossain määrin... Vois kokeilla Sentencediä, kiitoksia. Havaitsin tossa myös äsken että Kalmah soittelee D-vireessä. Eiköhän noita taas vähän aikaa jaksa soittaa, saa lisääkin mainita jos tietää. "On helppoa todeta itsensä erilaiseksi jos ei ole kokemusta" -Stam1na |
Simo78 19.05.2009 23:51:08 | |
---|
oiva tumpeloinen: Ei ole oktaaviongelmaa E-vireisten juttujen soitossa D-vireisellä kitaralla. Ainakaan alapäässä..... Mut jokainen ihan omalla tavallaan tietenkin. Mun mielestä vaan capon kanssa soittaminen on ihan sieltä itsestään. Ja kun biisin transpaaminen softalla on ihan idioottihelppoa hommaa. Mut jokainen tietenkin päättää, miten haluaa biisinsä soittaa. Mä en kyllä mitään capoja menis kotona treenatessa käyttämään. Yleensä kuitenkin bändi soittaa yhdessä vireessä ja sovittaa biisinsä sen mukaan. Kotona sillä vireellä ei varmaan sinänsä ole niin isoa merkitystä. Ennemminkin mä näkisin, että capo sotkee otelaudan lukua, jos se ei ole kunnolla hanskassa. Mut tosiaan, kuten sanottu jo, jokainen tyylillään. Mä oon ainakin opetellut ihan hyvällä menestyksellä(siis taitoihin suhteutettuna) capon avulla, mikä on vielä joku ihan paska muoviritsa, mutta sen verran toimii, että saa riffit bongattua ja opeteltua. Vähän tietenkin vaikeuttaa otelaudan lukua, mutta suht helppo sen kanssa on opetella biisit. En kyllä hirveesti opettele muiden biisejä, jos niin tekisin, niin ehkä sitten harkitsisin tuota winampiin olevaa ohjelmaa, jos se on kerta toimiva systeemi. |
Juicy 29.05.2009 20:54:50 (muokattu 29.05.2009 20:55:28) | |
---|
Itsehän vetelen B-vireestä näppärästi myös E-vireisiä biisejä. Jää vain tavallaan se ylä-E pois jota harvoin tarvii (kompatessa). Eikä se kiinteätallaisella ole iso homma nostaa C-vireeseenkään, viritän vain ne kielet jotka biisin kannalta on oleellisimmat. D-vire on sitten se väliinputoaja, jota varten tarvis jo oman kitaransa ellei hyväksy radikaaleja muutoksia soittotuntumassa. No, eipä mun soittolistalla tällä hetkellä ole sen vireen biisejä, että sen puoleen... EDIT: Sori major-offtopic. "I go where I please, and I please where I go" |
Fintrollx 31.05.2009 19:53:37 | |
---|
Deathin kaikki biisit D-virees, ja just noi Amorphiksen monet.. |
Marshallga 27.06.2009 11:53:39 (muokattu 27.06.2009 11:54:25) | |
---|
Full Throttle: Toimii jossain määrin... Vois kokeilla Sentencediä, kiitoksia. Havaitsin tossa myös äsken että Kalmah soittelee D-vireessä. Eiköhän noita taas vähän aikaa jaksa soittaa, saa lisääkin mainita jos tietää. Kalmahilla ei taida mennä d-vireestä kuin pari levyä. Muistaakseni vanhimmalta lätyltä lähtien vire on laskenut asteittain puolisävelaskelta, uusin taitaa mennä C# vireestä. "Support music, not rumors." |
No jos nyt ei aleta kovin nuukaksi tässä metalli -kategoriassa, niin Hardcore Superstarin biisit taitavat käsittääkseni olla D-vireessä. Voin toki olla väärässä vaikka basisti olenkin, mutta itse diggaan bändiä kovin. Fernandes |
Mars Mountain Music 05.07.2009 21:47:52 | |
---|
Melkein metallia: Kaikki Mötleu Cruelta. "Miten niin laita vahvistinta hiljemmalle? Oon laittanu jo kaks kertaa pyynnöstä." |
jibson 13.07.2009 13:42:43 | |
---|
Mars Mountain Music: Melkein metallia: Kaikki Mötleu Cruelta. Juuri näin! mötlillä on aivan mahtavia riffejä, ja jos haluaa raskasta nii soittaa jotain mötley uusia piisejä "Älä hippi selitä!" |
Marshallga 13.07.2009 21:39:08 | |
---|
Gojiralta taitaa mennä muutama levy ko. vireestä. Uusimmalla lätyllä on vissiin siirrytty droppi-C:hen. "Support music, not rumors." |
kingnothing 15.07.2009 12:47:45 | |
---|
Jos Mastodon nappaa ni Leviathanilta ja Blood Mountainilta ja Crack the Skyeltä löytyy noita Dssä meneviä, tosin jonki verran on seassa drop-Ctä ja drop-Ata mut nehän kääntää nopeasti ku ei tarvi koskea kun alimpaan kieleen. Remission taitaakin mennä kokonaan drop-Asta. Paljon mukavaa soiteltavaa kuitenki tuotannossa. www.myspace.com/janesawband |
jannu 16.07.2009 01:46:25 | |
---|
oiva tumpeloinen: Sopiiko sitä kysyä, että miksi sen biisin pitää olla juuri D-vireessä? Jos pelkkä vire on sun ongelma, niin hommaa vaikkapa Winamp soittimeksi ja Pacemaker plugi siihen, niin saat pitchattua biisin sopivaan sävellajiin. No kun sehän ei ole sama juttu, samoin kuin ei ole transponoiminen tai eri asemasta soittaminen. Kyllä tietyssä viressä on aina oma fiiliksensä ja samoilta sävelkorkeuksilta soitetut jutut saavat eri vireillä aikaan aivan eri fiiliksiä. Lisäksi pitchaaminen ei muuta pelkkää sävelkorkeutta vaan myös soivat yläsävelsarjat, jolloin muuttuu myös äänilähteen ominainen soundi. |