Muusikoiden.net
30.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lapa Ja Gibson
1 2 3
SmoNorro
01.07.2009 23:12:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Gibson nighthawk, ja hölmöyksissäni hajotin siitä lavan. No lähetin sen Järviselle Tampereelle, ja toimi täydellisesti ennenkuin kaveri istui sen päälle, ja kun skitta tuli taasen Järviseltä, niin siinä sai enää kyttää hentoa settiä. no eihän se kitara soinut enää, ja oli hankalaa soittaa kuminauhoilla. Sitten skitta kellahti ja naps.
 
Kysymys: Saako kaulaa korjattua niin että substain säilyy, ja voiko gibson Nighthawkiin vaihtaa kaulaa inhimilliseen hintaan?. Inhimilinen olisi 100€ Alv0.
 
Jucciz
01.07.2009 23:18:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsoniin kaulaa satasella? Taitaa jäädä haaveeksi. Katkenneen lavan joku saattaa suostua nippa nappa liimailemaan kasaan satasella. Kyllä kunnolla korjattu kitara kestää ihan yhtä paksuja kieliä kuin alkuperäiskuntoinenkin.
 
Kitaravirtuaali
01.07.2009 23:22:36 (muokattu 01.07.2009 23:23:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika röytöä jos saman kaulan napsii katki kolme kertaa.
 
Kyllähän sen korjattu saa jämäkäksi vaikka näin: http://fingerlakesguitarrepair.com/ … ks/gibson-j-50-broken-headstock.php
Samalla voi vaikka volutenkin väkästellä, jos sellaisesta tykkää eikä meinaa, että se jotenkin instrumentin pilaisi.
 
Hinta voi kyllä hieman huimata päätä, mikäli satasella toivoisi selviävänsä.
 
Tältä pohjalta.
oiva tumpeloinen
01.07.2009 23:36:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Gibsoniin kaulaa satasella? Taitaa jäädä haaveeksi. Katkenneen lavan joku saattaa suostua nippa nappa liimailemaan kasaan satasella. Kyllä kunnolla korjattu kitara kestää ihan yhtä paksuja kieliä kuin alkuperäiskuntoinenkin.
 
Kyllähän satkulla saa lavan liimattua. Siis ihan ammattisedän luona. Jää vielä karkkirahatkin tuosta summasta. Huonona puolena tietenkin, että siihen rahaan ei kyllä paljon jälkiä peitellä. Mutta jos ruma ulkonäkö ei haittaa...
 
Drummer?
02.07.2009 01:05:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai ainahan voi säästää ja tilailla vaikka uuden kaulan.
 
nappo
02.07.2009 08:17:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mä suosittelisin hommaamaan jonkun pulttikaulaisen skeban, jos noita kauloja katkeilee tohon tahtiin...
 
fox
02.07.2009 10:32:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kyllä kunnolla korjattu kitara kestää ihan yhtä paksuja kieliä kuin alkuperäiskuntoinenkin.
 
Tuossa vaan on sellanen juttu, että kun se on jo kertaalleen korjattu, niin siellä lavan päässä on jo ennestään niitä murtumapaikkoja, ja vaikka sanotaan, että liimasauma kunnolla tehtynä on niin luja, että se on jopa murtolujuudeltaan parempi kuin puu, niin tässä tapauksessa ilmeisesti tulis liimasauma (ja hieman puuta) liimasaumaa vasten, joten toisella kertaa ilmeisesti on korjaaja suositellut, ettei enää pistettäis niitä paksuja kieliä. Kolmas kerta sitten sanoo toden, elikkästen nyt se rupee olemaan pelkkää liimasaumaa se lapa-kaulaliitos. Aika homman tulee vaatimaan, vahvikepaloineen, ja vähän pelkään, ettei taida todellakaan satkulla saada tehtyä mitään tuolle. Saati sitten maalipintaakaan fiksattua.
Kaulojahan noihin ei erikseen myydä. Kannattaa kysäistä Gibsonin Euroopan konttoorilta mitä maksaisi tehdaskorjaus, siinä siihen tulis todennäköisesti se kaulanvaihto, vaan koska kyseessä on jo tuotannosta poistunut, ja muutenkin vähän "erilainen" kitara, ei sekään homma tule olemaan halpa nakki. Rahteihinkin menee aika paljon, en tiedä mitä Suomesta jenkkilään, mutta toisinpäin on luokkaa 120-150 dollaria.
Missään tapauksessa siit ei satasella selviä, ja voipa olla ettei kolmellakaan...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Mando
02.07.2009 11:14:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Les Paulista korjatiin toistamiseen katkennut lapa siten, että kaulaan jyrsittiin urat ja niihn upotettiin vaahterarimat.
 
Tähän tyyliin, mutta takapuolelta (videossa n. 3:50 alkaen)
 
http://www.youtube.com/watch?v=9BlQZiR3jKw
 
Paksu E-kieli on mulla .52 ja hyvin wörkkii! Eikä itseasiassa tullut edes hävyttömän kalliiksi.
 
Saisitko nuo korjauskulut menemään kotivakuutuksen piikkiin...?
 
Juicy
02.07.2009 13:51:19 (muokattu 02.07.2009 13:52:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kiikuttaisin kepin Amfisoundille, ovat varmaan ennenkin korjanneet Gibsonin lapoja...
 
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
ballfish
02.07.2009 14:47:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Itse kiikuttaisin kepin Amfisoundille, ovat varmaan ennenkin korjanneet Gibsonin lapoja...
 
Kolme kertaa hajonneita vai?
 
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
Juicy
02.07.2009 14:57:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ballfish: Kolme kertaa hajonneita vai?
 
Vaikka. Tekee vaikka kokonaan uudesta puusta lavan taitekohdan, puutahan se vain on. Halvaksi se ei tule, mutta tuskin tulee Gibsonin tehdaskorjauskaan...
 
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Crossroad
02.07.2009 15:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mieltä porukka on tuon liimauksen vaikutuksesta sustainiin ja resonointiin?
Mulla on olluttestissä kaksi les paul customia,yksi standard ja lisäksi omistanut charvel model 6:sen.Customeissa oli liimauksen jälki todella hienoa,ei olisi huomannut jos ei olisi tiennyt.Standardissa työnjälki oli kelvotonta,näkyi ja tuntui sormellakin.Myyjä väitti Jarno Salon tekemäksi,mutta epäilenpä suuresti :)
Kaikkia noita yhdisti kuitenkin omituinen tukkoisuuden tuntu.Toki se voi johtua muustakin,mutta ei tullut kauppoja yhdestäkään.Vertailukohtaa löytyi omasta takaa customin muodossa ja ero oli aina selvä.Toki liimattuhan se on koko kaula bodyyn ,mutta miten iso vaikutus "jälkiliimauksella" on sointiin?
 
p130
02.07.2009 15:44:45 (muokattu 02.07.2009 15:46:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

randy rhoads: Mitäs mieltä porukka on tuon liimauksen vaikutuksesta sustainiin ja resonointiin?
 
Lapakorjattu LP Standard ja SG on ollut omistuksessa (edit: ja "muutama" korjaamaton), niiden perusteella ei mitään vaikutusta verrattuna liimaamattomiin jos korjaus on tehty huolella. Molemmat kun tuli ostettua korjattuna, niin ennen/jälkeen -eroja en tietenkään osaa sanoa. Osaisinkohan sanoa vaikka olisi päässytkin kokeilemaan ennen korjausta...
 
Ja tämä siis tosiaankin vain minun melko pieneen testijoukkoon perustuva mielipiteeni.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Crossroad
02.07.2009 15:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Lapakorjattu LP Standard ja SG on ollut omistuksessa (edit: ja "muutama" korjaamaton), niiden perusteella ei mitään vaikutusta verrattuna liimaamattomiin jos korjaus on tehty huolella. Molemmat kun tuli ostettua korjattuna, niin ennen/jälkeen -eroja en tietenkään osaa sanoa. Osaisinkohan sanoa vaikka olisi päässytkin kokeilemaan ennen korjausta...
 
Ja tämä siis tosiaankin vain minun melko pieneen testijoukkoon perustuva mielipiteeni.

 
Voi olla että tukkoisuus ja huono sustaini oli monen tekijän summakin.eihän se periaatteessa luulisi mikään "sustain blokki"tuo liimaus olevan.
 
ballfish
02.07.2009 16:04:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

randy rhoads: Voi olla että tukkoisuus ja huono sustaini oli monen tekijän summakin.eihän se periaatteessa luulisi mikään "sustain blokki"tuo liimaus olevan.
 
Riippuu myös mitä liimaa on käytetty. Ei erikeepperiä juum.
 
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
p130
02.07.2009 16:12:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

randy rhoads: Voi olla että tukkoisuus ja huono sustaini oli monen tekijän summakin.eihän se periaatteessa luulisi mikään "sustain blokki"tuo liimaus olevan.
 
Monella valmistajallahan lapa on erillisestä palasta, eli liimasauma löytyy jo tehtaalta tullessa. Ei varmaankaan eroa määrättömän suuresti siististi murtuneesta ja hyvin korjatusta 1-palakaulasta!
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
fox
02.07.2009 16:23:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Lapakorjattu LP Standard ja SG on ollut omistuksessa (edit: ja "muutama" korjaamaton), niiden perusteella ei mitään vaikutusta verrattuna liimaamattomiin jos korjaus on tehty huolella. Molemmat kun tuli ostettua korjattuna, niin ennen/jälkeen -eroja en tietenkään osaa sanoa. Osaisinkohan sanoa vaikka olisi päässytkin kokeilemaan ennen korjausta...
 
Ja tämä siis tosiaankin vain minun melko pieneen testijoukkoon perustuva mielipiteeni.

 
Tälle komppia. Kunnolla korjattu on toki korjattu, mutta mitään eroa ei ole mun mielestä soundillisesti. Ei edes niillä ihan muutamalla, jotka on jouduttu vahvistamaan. Eipä noissa scarf-jointillisissa LP-tyylin kitaroissa (siis kaula ja lapa eri palasista) sen kummemmin ole kuulunut soundimoitteita. Kyllä se suurempi "haitta" on kosmeettinen, ja totta kai huonosti tehtynä kovinkin näkyvä.
Josta tulikin mieleen eräs jenkeistä tuotu Gibson, jonka ostaja oli kovasti sitä mieltä, että oli lapakorjattu, koska lavan takaosa oli maalattu mustaksi, ja kaulaa kohti meni sellainen terävä kärki siitä maalauksesta. Tällä ei ole mitään tekemistä laparemontin kanssa kuitenkaan varsinaisesti, vaan kyseinen maalaus johtuu siitä, että lavan takaosa on jostain syystä ollut normeja täyttämätön puun osalta, joten se on jo tehtaalla maalattu tuollaiseksi. Kyseistä maalausjuttua kutsutaan nimellä "stinger". Totuuden nimessä on toki sanottava, että joissain laparemontoiduissakin tuota stinger-maalausta käytetään, varsinkin mikäli korjaaja tuntee tyylin, eikä katso muuten sitä liitoskohtaa saavansa pinnan osalta fiksattua. Itse olen mm. yhdessä Guild Starfire-puoliakkarissa nähnyt stingerin laparemontin jäljiltä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
02.07.2009 16:27:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Monella valmistajallahan lapa on erillisestä palasta, eli liimasauma löytyy jo tehtaalta tullessa. Ei varmaankaan eroa määrättömän suuresti siististi murtuneesta ja hyvin korjatusta 1-palakaulasta!
 
Vähän myöhässä olin... ;) Mutta: juurikin näin. Scarfjoint-tyyli on sitä ainespuuta säästävä, koska ei jouduta niin paksusta lankusta vannesahalla tekemään kaula-aihiota. Saattaapa olla vielä siellä rungon päässä neck-heel eli se "kanta" tehty eri palasta, jolloin kaulapuu voidaan tehdä vielä ohuemmasta lankusta.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Juzpe
03.07.2009 10:53:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jopa murtolujuudeltaan parempi kuin puu
 
Varmasti on murtolujuudeltaan parempi, mutta tässä tapauksessa plastisoitumisraja (eli se jännitys, josta sauma ei palaudu enään alkuperäiseen kuosiin kun rasitus poistetaan ts. syntyy pysyvä muodon/rakenteen muutos) ja myötövenymä ovat ratkaisevia. Liimasauman myötö ja murtovenymät ovat luultavasti eri kertaluokkaa puun kanssa, eli sauma joustaa ja aiheuttaa sen, ettei liitos toimi toivotulla tavalla.
 
If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson
Krice
03.07.2009 11:17:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: että liimasauma kunnolla tehtynä on niin luja, että se on jopa murtolujuudeltaan parempi kuin puu
 
Tässä yhteydessä lienee hyvä muistuttaa, että kaulan rakennettahan murtuneen kohdan liimaus ei muuta, eli yhdestä palikasta tehty kaula on edelleen yhtä herkkä murtumaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «