Aihe: Kitara haussa
1
Uljas
02.07.2009 00:36:09
Olen soitellut reilut kymmenen vuotta Ibanezin RG550:llä hyvin satunnaisesti, ja nyt pitäisi motivaatiosyistä vaihtaa keppiä. Vahvistimena on n. 15 vuotta vanha Marsun valvestate, ja uudella kitaralla pitäisi saada kunnon hevisoundit aikaan tuon kanssa (itse asiassa tuon Ibanezin kanssa en ollut niihin koskaan täysin tyytyväinen).

Asustelen ulkomailla, ja tuli paikallisen musiikkiliikeen ikkunassa vastaan aika nätin näköinen VIG Eruption (E-sarja), jonka saisi aika huokeasti noin 300 eurolla (ks. www.vig-guitars.com).
En tiedä noista mikkihommista juuri mitään, mutta siinä on esittelyn mukaan EMG HZ Open coil SA-1 ja TB-1. Jos nyt oikein ymmärrän, niin kyseessä eivät ole aktiivimikit, joilla saisi paremmat hevisoundit. Kävin liikkeessä testaamassa tuota tuon oman vahvistimeni kanssa, ja kitaran tuntuma vaikutti kyllä ihan hyvältä mutta särösaundissa jäi aika lailla puuttumaan.

Periaatteessa kiinnostaa ainoastaan tuon kanssa saman tyyliset kitarat, ja musamaailmasta löysi nyt erikoistarjouksesta ESP EC-401FM/STBLK EMG:n hintaan 699 euroa, jonka voisin tilata postitse. Tässä pitäisi olla sitten myös aktiivimikit EMG 81(B)/60(N).

En ole tuota tai vastaavia ESP:n kitaroita koskaan kokeillut, joten kysymykseni oikeastaan on että olisiko se hyvä kitara käteen ja soundien puolesta hevin soittoon (tuon marsuni kanssa), ja onko erityisesti tuo mikkipuoli kuinka paljon erilainen verrattuna tuohin kokeilemaani VIG Eruptioniin? Eli kannattaako sijoittaa tuo reilu 400 euroa lisää ja laittaa tilaus sikana menemään? Jos haluttatte suositella muita vastaavan tyylin kitaroita, niin kuuntelen myös mielelläni.
pietari-poika
02.07.2009 10:43:44
Muusikoiden.netin tori.

Siellä on paljon LTD EC-1000-keppeä hintapyyntönä tuo 700€. Tuo painii ainakin ihan eri luokassa kuin nuo indonesia/vietnam/mitälie -ltd:t.
Silppuri
02.07.2009 11:51:54

Uljas: Olen soitellut reilut kymmenen vuotta Ibanezin RG550:llä hyvin satunnaisesti, ja nyt pitäisi motivaatiosyistä vaihtaa keppiä.

Eikös tuo RG550 ole prestige-sarjan keppi? Siis se vanha malli? En mä sitä ainakaan mihinkään idonesian ihmeeseen vaihtais. Täräytät siihen paremman mikin vaan tallaan niin johan rokkaa.

Jos ei, niin niiku tuossa ylempänä sanottiin, niin ESP-LTD:n 1000-sarjaa vaan kehiin. Uutena maksaa tonnin, käytettynä 600-700e. Torillakin taisi olla myynnissä parikin MH-1000:a, joku EC-1000 ja muistaakseni yks Viper-1000:kin. Kaikki erinomaisia kitaroita varsinki hevanderipuolelle.

Jos vanhaa Valvestatea haluat päivittää halvalla, niin osta siihen joku hevisärö eteen (50-100 e) tai vähän kalliimmalla niin vaihda koko mylly vaikka englin thunderiin tai screameriin (thunderiakin oli käytettynä torilla myynnissä 450e).

Jokos tuli kaikki muusikoiden.netin kliseisimmät suositukset mainittua? ;)
"I havent slept since I woke up."
McNulty
02.07.2009 12:26:05 (muokattu 02.07.2009 12:28:05)
Silppuri: Eikös tuo RG550 ole prestige-sarjan keppi? Siis se vanha malli?

10 vuotta sitten taisi Prestiget olla vielä Prestigejä ja Japanissa tehdyt RG:t erikseen. Tuo Prestige = MIJ tuli kuvioihin vasta myöhemmin.

En mä sitä ainakaan mihinkään idonesian ihmeeseen vaihtais. Täräytät siihen paremman mikin vaan tallaan niin johan rokkaa.

Tämä on harvinaisen totta. Vanhoissa japsi-RG:ssä on paremmat puut (ainakin kaulassa) kuin nykyisissä 400-500 euron kaukoidän ihmeissä. Kitaraa voi päivittää uudella elektroniikalla ja muilla "krumeluureilla".

Tosin nuo BKP ja lundgrenit pirun kalliita

Siinä missä DiMarzio maksaa ~80 euroa, BKP kustantaa ~100 euroa. Ei mielestäni sen kalliimpia kuin liukuhihnakama, ollakseen käsityönä valmistettuja joita saa tarvittaessa haluamillaan spekseillä.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
call_of_c
02.07.2009 12:31:16

Silppuri: Eikös tuo RG550 ole prestige-sarjan keppi? Siis se vanha malli? En mä sitä ainakaan mihinkään idonesian ihmeeseen vaihtais. Täräytät siihen paremman mikin vaan tallaan niin johan rokkaa.

Komppaan tiukasti tätä näkemystä. Jos syyt vaihtamiseen ovat ainoastaan päänsisäisiä etkä esim. ole kiinteätallaista haluamassa, niin eiköhän tuon pelkällä mikinvaihdolla saa herämään uuteen kukoistukseen. Noi vanhat RG:t on lajityyppinsä aatelia, eikä samassa hintaluokassa ainakaan kovin helpolla parempaa löydä.
Guitar Zero
Jarskimo
02.07.2009 21:37:09
juup, ongelma ei ole kitara vaan ehkä se sun mg marsusi, ja eiköhän nuistakin tarpeeksi sirinää pitäisi hevanderiin piisata :)

Täs puhuttii kyl Valvestaesta :D
Rock'N'Rollia sen olla pitää
Uljas
02.07.2009 22:29:58
call_of_c: Komppaan tiukasti tätä näkemystä. Jos syyt vaihtamiseen ovat ainoastaan päänsisäisiä etkä esim. ole kiinteätallaista haluamassa, niin eiköhän tuon pelkällä mikinvaihdolla saa herämään uuteen kukoistukseen. Noi vanhat RG:t on lajityyppinsä aatelia, eikä samassa hintaluokassa ainakaan kovin helpolla parempaa löydä.

Syyt vaihtamiseen ovat kyllä aika tiukasti vain päänsisäisiä. Onhan se RG550 hyvä keppi käteen, mutta olen vaan kyllästynyt mm. sen sähkönsiniseen väriin ja vaaleaan vaahterakaulaan, joka on aina paskasen näköinen vaikka kuinka vähän soittaisi. Vaimokaan ei siitä tykkää, joten sitä pitää pitää aina piilossa kotelossa. Tuollainen joku lp-malli vähän neutraalimmalla värillä kelpuutettaisiin ehkä olohuoneen puolelle standiin. Eli aika pinnallisilla syillä tässä ollaan matkassa. Toisin sanoen, mikkien vaihto tuohon RG550:an ei ole ratkaisu.

Kommentit näyttävät aika ykskantaan tyrmäävän tuon näkemäni VIG-kitaran, joten taidan ottaa neuvosta vaarin. Sellaista vielä, että onko tuolla ESP:n 1000 sarjalla paljon laadullista eroa siihen tarjouksessa olevaan EC-401FM/STBLK EMG:een?

Uutta kaappia pitänee myös vakavasti harkita. Luulin silloin joskus teinivuosina, että valvestate olisi parhaasta päästä hevikaappeja, mutta metsään tais mennä sekin.

Ja kiitti vielä kaikista kommenteista tähän asti, tällä palstalla tuntuu olevan aikas hyvä meininki!
Painajaismainen
02.07.2009 22:57:59
Uljas: Kommentit näyttävät aika ykskantaan tyrmäävän tuon näkemäni VIG-kitaran, joten taidan ottaa neuvosta vaarin. Sellaista vielä, että onko tuolla ESP:n 1000 sarjalla paljon laadullista eroa siihen tarjouksessa olevaan EC-401FM/STBLK EMG:een?

En ole näitä Indonesian LTD-keppejä tutkinut, mutta uskon tuon korealaisen Deluxe LTD:n olevan paremmin rakennettu. Vannomaan en mene mitään.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
call_of_c
02.07.2009 23:33:28

Uljas: Syyt vaihtamiseen ovat kyllä aika tiukasti vain päänsisäisiä.

Ei siinäkään mittään, itse en nuoruuden traumojen takia (älkää kysykö) pysty koskemaan H-S-S -hevikeppeihin...

RG kannattaa jemmata oman/vaimon järkiintulon varalta. Vaikka sen helposti kaupaksi saakin, hinta/laatusuhde on noissa kuitenkin enemmän kuin kohdallaan.

Osaavammat neuvokoot vaihtoehtoisista soittimista.
Guitar Zero
Silppuri
10.07.2009 14:35:59

Uljas: Vaimokaan ei siitä tykkää

HAH! Tulihan se todellinen syy sieltä! :)

EC-1000:a voin kyllä suositella ja veikkaan, että on huomattavasti parempi, kuin 400-sarja. Hinnassakaan ei loppujen lopuksi ole (käytettynä) juurikaan eroa. Itse tein ihan päinvastaisen tempun sun tilanteeseen nähden: vaihdoin hienon ja hyvän EC-tonnin ruman vihreään (=vital gold) Prestige-RG Ibaneziin... Kaikkeen kyllästyy aikanaan, nääs.
"I havent slept since I woke up."
McNulty
10.07.2009 14:48:49
Silppuri: EC-1000:a voin kyllä suositella ja veikkaan, että on huomattavasti parempi, kuin 400-sarja.

EC-401FM ei ole itseasiassa lainkaan pöllömpi peruskitara ja erot EC-1000 sarjaan on lähinnä kosmeettisia. Hardispuolella kun onpi Earvanaa, EMG:tä, Groveria jne. Ok, ToneProsin ja lukkovirittimet ovat eroa, mutta kannattaako niistä maksaa sitä erotusta? Etenkin kun EC-1000:n mukana ei tule edes laukkua. Pieni miinus siitä.

EC-401FM:n saa nykyään suht edullisesti, siihen päälle lukittavat Schallerit ja kova case = EC-1000:n hinta.
"Koska minä olen kiva!" -Pikku Myy
kotijuusto
10.07.2009 21:21:18
Omistan sen ltdeen todella hyvä soundinen ja kiva soittaa. tottatosiaan ostat sen : D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)