Aihe: Kitaran kuljetus lentokoneessa
1 2 3
mhs
01.07.2009 22:14:21 (muokattu 01.07.2009 22:16:35)
Herätelläänpä vanha ketju henkiin.

Olen lähiaikoina matkustamassa akustisen kitaran kera Keski-Eurooppaan. Yritän saada kitaran matkustamoon. Yhtiövaihtoehtoina on Finnair ja BlueOne; onko jommastakummasta erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia tämän asian suhteen?
call_of_c
01.07.2009 23:25:52

mhs: Herätelläänpä vanha ketju henkiin.

Olen lähiaikoina matkustamassa akustisen kitaran kera Keski-Eurooppaan. Yritän saada kitaran matkustamoon. Yhtiövaihtoehtoina on Finnair ja BlueOne; onko jommastakummasta erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia tämän asian suhteen?

Varsinkin BlueOnen suhteen kannattaa tarkistaa etukäteen millä konetyypillä reitti on tarkoitus lentää. Ainakin Tanskaan (juu, ei nyt ihan keski-Eurooppaa) koneena saattaa toimia joku 30+ paikkaiseksi muunnettu pikkusuihkari johon läppärilaukkukin on liian iso käsimatkatavaraksi...

Ja vaikka lento hoidettaisiinkin "normaalikokoisilla" koneilla, niin kannattaa ottaa huomioon että jos kone on buukattu täyteen niin henkilökunnan sympatiat ylläripylläri"käsimatkatavara" (lue: isokokoisia) kielisoittimia kohtaan saattavat olla aika nollassa.

Muistaakseni aikanaanhan Apocalypticankin pojat valittivat että jätkät itse lensivät opiskelijahintaan, mutta sellon istumapaikasta piti maksaa täysi hinta...
Guitar Zero
madaxel
25.10.2009 22:20:50
Pistetääs tähän ketjuun jatkoa..eli:

Olen muuttamassa vuodenvaihteessa Saksaan ja pitäisi saada tuo akustinen kitara mukaan. Tässä olisi muutama vaihtoehto josta pitäisi valita järkevin. Itse siirryn maahan lentokoneella, mutta muuttokuorma (huonekalut ym) tulee kuorma-autolla joka on laivataan Helsingistä Rostockiin ja sieltä Berliiniin.

Kivuttomin ja helpoin vaihtoehtohan olisi laittaa kitara kotelossaan (jota tosin en ole vielä hankkinut, mutta varmaan ensi viikolla hommaan kovan kotelon) muuttokuormaan. Mutta koska koska on riski että kuorma-auto on laivamatkansa aikana laivan kannella, ja vuodenvaihteessahan pakkanen voi olla tosiasia. Kokopuukantinen (kuusi) kitara ei välttämättä siitä tykkää?

Tai sitten otan kitaran mukaan lentokoneeseen, ruumaan vaan. Mutta maksaako se paljonkin ylimääräistä? Toki se on lento-yhtiö kohtaista, mutta SAS:lla lennän, eli onko kokemuksia?

Ja kolmas vaihtoehto olisi yrittää saada se käsimatkatavarana matkustamoon, mutta en oikein jaksa uskoa että se ainakaan ilmaiseksi onnistuu?

Varmaankin kannattaa kysellä lentoyhtiöltä tuota, mutta lähinnä nyt siis suurin kysymys on, että uskaltaako kokokuusikantista akustista kitaraa (Yamaha FG-720S) laittaa keskitalvella kuorma-auton lavalle useaksi päiväksi?
Les Paul
25.10.2009 23:02:02
madaxel:
Tai sitten otan kitaran mukaan lentokoneeseen, ruumaan vaan. Mutta maksaako se paljonkin ylimääräistä? Toki se on lento-yhtiö kohtaista, mutta SAS:lla lennän, eli onko kokemuksia?

Mä muutin pari kuukautta sitten tänne Englantiin ja toin yhden kitaran mukanani lentokoneessa. Mulla on kitaraan kova laukku joten ruumaan laittaminen ei ollut ongelma. Koska tuo kitarakotelo oli alle 115cm ja 15kg, niin ylimääräistä maksua ei tullut, vaikkakin kokonaispaino meni kaikkien kamojen kanssa suhteellisen räikeästi yli. Lentoyhtiö oli Blue1, joka on SAS:n tytäryhtiö ja näinollen säännöt/käytännöt ovat samat. Parhaiten saat asian selville kun etukäteen soitat sinne SAS:lle ja kerrot, että sulla on kitara mukana, minkä verran se painaa ja mitkä ovat laatikon mitat. Mulla meni noin toimimalla todella kivuttomasti kitara mukana.

-kimi-
High School is like a spork: it's a crappy spoon and a crappy fork, so in the end it's just plain useless. -John Mayer-
darrell
26.10.2009 11:26:26
madaxel: Pistetääs tähän ketjuun jatkoa..eli:

Olen muuttamassa vuodenvaihteessa Saksaan ja pitäisi saada tuo akustinen kitara mukaan. Tässä olisi muutama vaihtoehto josta pitäisi valita järkevin. Itse siirryn maahan lentokoneella, mutta muuttokuorma (huonekalut ym) tulee kuorma-autolla joka on laivataan Helsingistä Rostockiin ja sieltä Berliiniin.

Kivuttomin ja helpoin vaihtoehtohan olisi laittaa kitara kotelossaan (jota tosin en ole vielä hankkinut, mutta varmaan ensi viikolla hommaan kovan kotelon) muuttokuormaan. Mutta koska koska on riski että kuorma-auto on laivamatkansa aikana laivan kannella, ja vuodenvaihteessahan pakkanen voi olla tosiasia. Kokopuukantinen (kuusi) kitara ei välttämättä siitä tykkää?

Ja kolmas vaihtoehto olisi yrittää saada se käsimatkatavarana matkustamoon, mutta en oikein jaksa uskoa että se ainakaan ilmaiseksi onnistuu?

Varmaankin kannattaa kysellä lentoyhtiöltä tuota, mutta lähinnä nyt siis suurin kysymys on, että uskaltaako kokokuusikantista akustista kitaraa (Yamaha FG-720S) laittaa keskitalvella kuorma-auton lavalle useaksi päiväksi?

Mulla on kitarat liikkuneet useissa muuttokuormissa (rekka/laivakontti) ilman mitään ongelmia. Pisin kuorma tais olla matkalla pari viikkoa. Muutto Saksaan ei kestä viikkokausia, niin ei joudu olemaan ilman kitaraakaan pitkää aikaa. Ainakin mulla on ollut muutenkin sitä säätämistä muuttotavaroiden ja välttämättömien kamojen (ei muutto kuormassa) kanssa, että ei kiinnosta vielä roudata kitaralaukkuja mukana.

Jos kyse on yhdestä kitarasta ja sulla ei ole isoa läjää välttämätöntä kamaa, niin ota mukaan. Lentokoneessa ei maksa ylimääräistä, jos sulla ei muuten matkatavarakiintiö ylity.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
madaxel
26.10.2009 21:56:15 (muokattu 26.10.2009 21:58:25)
Kiitän vastauksista. Pitääpä vähän tarkentaa: Kitara tulee joka tapauksessa mukaan, kyse on vaan siitä uskaltaako tuota laittaa muuttokuormaan joka laivataan itämeren toiselle puolelle keskellä talvea. Ilman muuta helpoin tapahan on saada kitara sillä tavalla messiin.

Eli kärsiikö kokopuukansi (Sitkankuusta) pakkasesta, jota todennäköisesti on muuton aikana?
pseDe
26.10.2009 22:45:44
Peltor: Terve

Ei haulla löytynyt tärppejä.
Miten olette kuljettaneet kitaranne lentokoneessa, uskon että vaikka kuinka paljon Fragile tarroja liimailisi niin joutuu varmaan kokemaan hiukan viskomista, vai ?

Onko nämä kovemmat flight caset hintansa arvoisia, vai pitääkö luottaa pehmusteisiin, ja paketoida laukku pahvilaatikon sisään ja hiukan täytettä sekaan?

Luin myös että kitaralaukun on joissain tapauksissa saannut mukaan matkustamoon, mutta tähän mahdollisuuten en halua panostaa.

Oma kitara tuli saksasta Airberlinin koneella ihan ruumassa tommosessa kovassa laukussa.
Joku naarmu tohon kotelon kylkeen oli ilmestynyt, mutta soitin oli priimakunnossa perille tullessaan.
Swan
27.10.2009 02:58:09
Ilmeisesti kaikki yhtiöt eivät käsittele soittimia silkkihansikkain. Tällä kaverilla on jonkinsorttista kokemusta aiheesta:

http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
Ambitus
27.10.2009 14:28:50

Mä oon koko tän vuoden lentäny aina poikkeuksetta kitara käsimätkatavarana ja siis melkeinpä joka viikonloppu kaks lentoa. Saksalaisista yhtiöistä Lufthansa on kaikkein suopein lisätavaraan - mulla on ollu usein isoin käsimatkatavaralaukku mikä säännöissä sanotaan + reppu + kitara. Yhteensä käsimatkatavaroiden painoa oli Etelä-amerikasta tultaessa yli 35kg :D eikä kukaan mussuttanu. Itseasias kunhan sen kitaran ja käsimatkatavaran jemmaa ennen check-inniä jonnekin, niin yleensä ne ei enää portilla ala vinkumaan.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
darrell
28.10.2009 17:33:07 (muokattu 28.10.2009 17:36:52)
Ambitus: Mä oon koko tän vuoden lentäny aina poikkeuksetta kitara käsimätkatavarana ja siis melkeinpä joka viikonloppu kaks lentoa. Saksalaisista yhtiöistä Lufthansa on kaikkein suopein lisätavaraan - mulla on ollu usein isoin käsimatkatavaralaukku mikä säännöissä sanotaan + reppu + kitara. Yhteensä käsimatkatavaroiden painoa oli Etelä-amerikasta tultaessa yli 35kg :D eikä kukaan mussuttanu. Itseasias kunhan sen kitaran ja käsimatkatavaran jemmaa ennen check-inniä jonnekin, niin yleensä ne ei enää portilla ala vinkumaan.

Heathrowlla on (ainakin ollut) rajoituksia, että vain yksi käsimatkatavara. Instrumenttia ei lasketa, joten tällä laskuopilla kaksi pakaasia voi olla. Ainakin aikaisemmin sääntö on ollut ehdoton, eli joko ylimääräiset ruumaan tai sitten änkee toisen käsimatkatavarakassin toisen kassin sisään (kuten useimmat tekevät).

Mulla on ollut joskus itään päin lentäessä melkein 50 kiloa tavaraa (EDIT duunikamaa, ei soittimia yms.). Länsimaiset yhtiöt tuppaa valittamaan, mutta kotimatkat aina hoitunut ilman ongelmia. Ei sitä kyllä kannata kaivamalla kaivaa ongelmia, mutta toisinaan ei muutakaan voi.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
doctrine
29.10.2009 00:57:28 (muokattu 29.10.2009 00:59:30)

superterrorizer: Tämä siis oli alle vuosi WTC-iskujen jälkeen, säännökset ovat voineet toki muuttua.

Ei ole muuttuneet ainakaan lievempään suuntaan. Olin itse turvatarkastajana Helsinki-Vantaalla reilun vuoden ajan pari vuotta takaperin, meisselit jne lähtee kyllä laakista hävitykseen.

http://finavia.fi/haku?dig_language … %C3%A4simatkatavara&x=0&y=0
http://www.payloadband.info/
oamkbonor
30.10.2009 20:14:53
Kannattaa mennä ajoissa kentälle ja kysyä checkinissä voiko kitara matkustaa matkustamon päällystakkikaapissa. Vähänkään isommissa koneissa on ko. kaappi. Itse lensin kesällä Los Angeles-Pariisi-Amsterdam-Kööpenhamina-Helsinki ja kitara kulki ilman ongelmia laukussaan takkikaapissa. Muut kamat jätin ruumaan eli kitara oli ainoa käsimatkatavara. Muista löysätä kielet!
madaxel
31.10.2009 11:18:35
Hmm...ei ole vielä asiantuntevaa vastausta tullut, kaikki puhuu vain lentokoneessa kuljettamisesta..no, eipä ihme kun threadin otsikkokin liittyy nimenomaan lentokoneessa kuljettamiseen.

Mutta siis: kärsiikö kokopuukansi (Sitkankuusta) pakkasesta, jota todennäköisesti on muuton aikana? Muutto tapahtuu siis kuorma-autolla Suomesta Saksaan, siten että se kuorma-auto laivataan Helsingistä Rostcokiin.
joku muu sikko
04.11.2009 20:38:43 (muokattu 04.11.2009 20:40:07)
En vanno mitään mutta mitään kitaroita tuskin kuljetetaan lämpökuljetuksilla uutenekaan tehtaalta pois, kyllä ne kylmänöä kulkee maalla merellä ja ilmassa. Kosteus kai se pahin on, varsinkin pakkaseen yhdistettynä. Väittäisin että sen puolesta kitara kuin kitara menee ihan hyvin lentokoneen ruumassa asiallisessa laukussa kun on.
Merimatkoillahan ne kai kärsii mutta palautuvat sitten kyllä ennelleen. Laukkuun vaan kosteutta imeviä pussukoita.
YGoo
05.11.2009 00:06:56
madaxel: Hmm...ei ole vielä asiantuntevaa vastausta tullut, kaikki puhuu vain lentokoneessa kuljettamisesta..no, eipä ihme kun threadin otsikkokin liittyy nimenomaan lentokoneessa kuljettamiseen.

Mutta siis: kärsiikö kokopuukansi (Sitkankuusta) pakkasesta, jota todennäköisesti on muuton aikana? Muutto tapahtuu siis kuorma-autolla Suomesta Saksaan, siten että se kuorma-auto laivataan Helsingistä Rostcokiin.

Pari lisäkysymystä...

Muuttotavarasi menevät kaiketi Tallinkin Superfastilla meren yli?? Ko laivassa on vain pieni kansi joka on ulkona, koska se on myös matkustaja alus myös. http://www.marine-marchande.net/Jourlejour/4001-4100/73-SUPERFAST.jpg Ja yleensä noilla taivaspaikolla on vain trailereita. Eli jos pakkaat muuttokuorman kuorma-autoon, VEIKKAAN että muutto autosi pääse autokannelle lämpimään. Tai ainakin asian voi varmaan etukäteen selvittää Tallinkilta.

Rostockista Berliiniin matka ei ole kovin pitkä Google mapsin mukaan reilu 200 km, joten ei sekään matka mun mielestä oo ongelma. Mut nää on vaan veikkauksia.. Meni aika off topiciksi otsikosta...
LaGrange
17.11.2009 01:19:02
Itse toin juurikin eilen kitaran Los Angelesista Helsinkiin. Amsterdamissa oli koneen vaihto. LAX:n kentällä kysyin onko mahdollista viedä käsimatkatavarana. Ei ollut joten vaihdoin sen ruumaan meneviin ja otin pienemmän matkalaukun käsimatkatavaroihin. Lukita laukkua ei luonnollisesti kannata mutta laitoin ympärille vielä kiinnitysremmin turvaamaan ettei paketti aukea.

Jäin vain katselemaan kuinka hihnalta laukku vietiin takahuoneeseen enkä näin ollen laukkua nähnyt kuin Suomessa. Kitara oli ihan normaalisa puisessa kitaralaukussa mutta tuli hienosti perille ruumassa kotimaahan asti ilman mitään ongelmia. Käärin varmuuden vuoksi vielä muuhun tarkoitukseen ostamani huovan kaulan ympärille.

Lähinnä pelkäsin, että huolella paketoimani kitara nostetaan tarkastuksessa betonille eikä tarkastuksessa enää laiteta yhtä huolella pakettiin mutta turha oli pelkoni. Kitaralaukkukaan ei juuri kärsinyt...ainoastaan yksi pienehkö naarmu oli koteloon tullut + merkintä security checked. Kiitos hyvästä käsittelystä KLM:lle.
jaakonam
03.12.2009 13:51:56

Monet on varmaan nähneet tämän, mutta menköön:

Lopputarina on Googlessa nimellä "United Breaks Guitars Guy".
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
Swan
03.12.2009 17:41:39
jaakonam: Monet on varmaan nähneet tämän, mutta menköön:

Lopputarina on Googlessa nimellä "United Breaks Guitars Guy".

Samalla sivulla jopa. ;)
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))> #26
S.M.A.K.
jaakonam
03.12.2009 18:28:14

Swan: Samalla sivulla jopa. ;)

Pöh.

Virhe! Liian tyhmä tuplalinkin postaaja.
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)