Aihe: Putkietuaste pitäisi hankkia | |
---|
suhmura 01.07.2009 11:33:07 (muokattu 01.07.2009 11:53:35) | |
|
Moi! Ajattelin ostaa semmoisen yksikanavaisen putkilaitteen, jossa olisi mikkietuaste, EQ ja kompressori samassa paketissa. Mikserini on vuoden 1992 24-kanavainen Spirit Studio eli soundia pitäisi saada paremmaksi ja kohinaa vähennettyä. Haluan nimen omaan putkilaitteen. Voin rehellisesti sanoa että putkilaitteen ostoon en ole keksinyt mitään järjellistä syytä. Se on semmoinen fiiliskysymys. Tämmöisiä olen testannut: 1. ART Pro Channel - EQ ja mikkietuaste kuulostaa paremmalta kuin Spirit Studion - Kompressiosuhteen säätö 10:1 asti ei taida olla aina riittävä laulussa ja virvelissä - EQ:n portaattoman keskialueen Q-arvossa kaksi vaihtoehtoa - Vaikutti siis siltä että Threshold ja Ratio nappuloiden säätövara ei ollut riittävä esim. lauluun 2. TL Audio 5051 Ivory II - Taitaa olla kalliimpi kuin ART Pro Channel mutta soundin puolesta en osaa sanoa onko TL Audio parempi kuin ART - Kompressiosuhteen säätö 30:1 asti taitaa riittää lauluun ja virveliin - EQ:n kaikissa alueissa 4 taajuusvaihtoehtoa mutta ei Q-arvon säätöä Tämmöisistä olen haaveillut mutta en ole päässyt testaamaan: 1. TL Audio Ebony A3 - Kalliimpi kuin Ivory mutta olisi vielä varaa ostaa - Kompressiosuhteen säätö 20:1 asti ei taida olla aina riittävä laulussa ja virvelissä - Vaikuttaa siis siltä että Threshold ja Ratio nappuloiden säätövara ei ole riittävä esim. lauluun 2. TL Audio VP-1 Classic - Ei taida olla varaa ostaa - Vie tilaa 3 räkkiunittia kun mun studioräkissä olisi tilaa vain 2 Unittia 3. Avalon VT-737SP - Ei taida olla varaa ostaa - Kompressiosuhteen säätö 20:1 asti ei taida olla aina riittävä laulussa ja virvelissä - Vaikuttaa siis siltä että Threshold ja Ratio nappuloiden säätövara ei ole riittävä esim. lauluun Tällä hetkellä tuntuu, että ostan TL Audio 5051 Ivory II:n ellei joku keksi jotain perustetta sille , että pitäisi ostaa joku muu mistä en ole vielä kuullutkaan. |
|
suhmura: Voin rehellisesti sanoa että putkilaitteen ostoon en ole keksinyt mitään järjellistä syytä. Taitaa olla ainakin tl-audion ja artin laitteet puolijohteita pullollaan, eli putki on siellä lähinnä markkinointisyistä. Soundi ja muut ominaisuudet voi toki olla sopivia, mutta putkien olemassaoloa ostoperusteen kannattaa harkita jos on tarkka budjetti. Oikeista putki channelstripeistä joutuu maksamaan muutaman tonnin vähintään. "Groove: Eli et loista millään tiluilla tai muullakaan tekniikalla, pidät homman hypnoottisen yksinkertaisena ja kuvittelet ohjailevasi rasvapakarasyndroomaisen mamman lantioita rytmikäden liikkeillä." -Coprobasso |
Kallekorvola 01.07.2009 13:04:48 (muokattu 01.07.2009 13:06:01) | |
|
suhmura: - Kompressiosuhteen säätö 10:1 asti ei taida olla aina riittävä laulussa ja virvelissä - Vaikutti siis siltä että Threshold ja Ratio nappuloiden säätövara ei ollut riittävä esim. lauluun - Kompressiosuhteen säätö 20:1 asti ei taida olla aina riittävä laulussa ja virvelissä - Vaikuttaa siis siltä että Threshold ja Ratio nappuloiden säätövara ei ole riittävä esim. lauluun tota noin, hahmotatko sä ton kompression ration ihan oikein...? toi 10:1 on jo ihan tosi jyrkkä ratio. monissa tapauksissa paljon loivempikin (3:1, 4.1) on ihan riittävä. myös snaressa ajoin... vai haetko jotain ihan super-ruttua? |
|
Kyllä noiden laitteitten ration ja tresholdin pitää riittää esim lauluun. Siihenhän ne on ensisijassa tehty. Gainit vain ensiksi kohdilleen. Ja lisää kompuroita sitten miksausketjun seuraaviin osioihin, jos tarvii. |
|
Olin kyllä aika ihmeissäni kun ART:lla ei saanut oikein mitään kompressiota aikaiseksi. Päättelin siitä sitten että maksimi kompressiosuhteesta se oli kiinni. Testaamassani TL Audiossahan ei ollut ongelmia ja siinä oli kompressiosuhteessa enemmän säätövaraa. |
|
Tollanen 20:1 & 30:1 on enempi jo limitointia, kuin kompressointia. Musta tuntuu vaan, että teet jotain väärin, tai et ole täysin ymmärtänyt kompressorin toimintaa. 10:1 on riittävästi kompuraa melkein mihin tahansa, usein käytetään todella paljon miedompiakin asetuksia. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
|
Olen muuten äänittänyt 20 vuotta. Hankin ekan kompressorin vuonna 1991. Tiedän kyllä mikä on kompressorin ja limitterin ero. Joillakin laulajilla ja rumpaleilla tarvitaan limitointia. Taidanpa lopettaa tänne kirjoittelun kun täällä vaan haukutaan ihmisiä |
vanaha kettu 01.07.2009 17:30:39 (muokattu 01.07.2009 22:12:57) | |
|
suhmura: Taidanpa lopettaa tänne kirjoittelun kun täällä vaan haukutaan ihmisiä Kritiikki = haukkumista? Jos jotain tekemisiäsi kyseenalaistetaan kannattaa ehkä miettiä voiko niillä osa-alueilla kehittyä, eikä vetää herneitä nenään. |
|
Jospa Artissa oli jotain vikaa? Bypass-kytkin väärin päin kytketty tai jotain, väärä kanava? Jos tarkkaan lukee, niin kukaan ei ole haukkunut ketään, sehän on kielletty palstan säännöissä. Mä tykkään kompressoida sarjassa useammalla lytistimellä. Yhteenlaskettu gain reduction voi olla aika paljonkin. Jos saman vähennyksen määrän meinaa saada aikaan yhdellä vehkeellä, niin asetukset on aika raskaat... P.S. Oon aika monta kertaa ruuvannut väärän kanavan EQta taikka kompuraa, pieni ihmettely on sitten ruvennut vaivaamaan mieltä, kun ei kauheesti tapahdu, jonkin verran kuitenkin... |
Mikael 01.07.2009 23:52:25 (muokattu 01.07.2009 23:56:00) | |
|
Mä ehdotan dbx376 -kanavaa. Kohtuuhintainen, hyväsoundinen etunen ja mainio EQ sekä mainio kompura (joka taipuu ihan tonne ääretön:1 -limitointiin asti :). Putkiasiakin toimii ns. oikeilla jännitteillä eikä noilla starved plate -suristintasoilla. Bonuksena de-esser sekä ditaalinen ulostulo. http://www.dbxpro.com/376/376.php Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
|
Kun otsikko oli putketuaste niin etsi käsiisi tai tee itse vaikka Gyraf G9 http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=3514 Kompressoinnissa pelataan paljonkin attac´in ja releasen kanssa, sieltä se löytyy Ystävällisesti Matti |
|
Oho, toihan onkin mielenkiintoinen projekti! Pitäisköhän hankkia palikat...Onko Matilla arviota osien hinnoista? Ja sori suhmura, jos olen jotenkin töninyt... |
|
anapena: Oho, toihan onkin mielenkiintoinen projekti! Pitäisköhän hankkia palikat...Onko Matilla arviota osien hinnoista? Ja sori suhmura, jos olen jotenkin töninyt... Hintaa taitaa kertyä joku 500 euroa osille jos tekee ite piirilevyt ja poraa kotelon. Noi Lundahlin muuntajat rokottaa 50e/kpl ja ei sinne mitään paskimpia putkia viitsi tunkea ;) |
|
Tuossa vähän yksinkertaisempi DIY putkietunen: http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=6711 Tässä olisi yksi siihen sopiva mikrofonitulomuuntaja: http://www.sowter.co.uk/specs/9610.htm http://www.sowter.co.uk/acatalog/SO … TRANSFORMERS_MIC__LINE_INPUT_3.html |
|
suhmura: Olen muuten äänittänyt 20 vuotta. Hankin ekan kompressorin vuonna 1991. Tiedän kyllä mikä on kompressorin ja limitterin ero. Joillakin laulajilla ja rumpaleilla tarvitaan limitointia. Taidanpa lopettaa tänne kirjoittelun kun täällä vaan haukutaan ihmisiä älä ny, ei ollu tarkotus hyppiä varpaille... anteeksi. mä en vaan oikein hahmota miten toi 20:1 ratio olis riittämätön... mun hommissa ei tollasia ratioita oo varmaan koskaan. mua ihan kiinnostas nähdä miten se "ei riitä". et niinku millasen kaman kans painitaan...? jos mulla osuis joku reissu treelle, ni voisin kutsuttaessa tulla vaikka vierailulle asian todentamaan. |
|
Kompressiosuhteen säätö 20:1 asti ei taida olla aina riittävä laulussa ja virvelissä Ihan näin mielenkiinnosta, miten sä säädät noita settingsejä jos 20:1 ei riitä? Mulla on yleensä laulukompurassa max 4:1 ja jos tarvii rytätä oikein hemmetisti niin pari paavoa peräkkäin? ... http://www.adamantiumstudios.com |
hape 04.07.2009 12:20:42 | |
|
kiiski: Hintaa taitaa kertyä joku 500 euroa osille jos tekee ite piirilevyt ja poraa kotelon. Noi Lundahlin muuntajat rokottaa 50e/kpl ja ei sinne mitään paskimpia putkia viitsi tunkea ;) Mulla meni joku 400-500, en niin tarkkaan laskenu. Ostin kotelon ja piirilevyt valmiina mutta muuntajat sain käytettynä, joten siinä säästy aika paljon. Erittäin hývä peli, jotaki kuvia löytyy alla olevasta linkistä jos jollakulla kiinnostaa http://koti.mbnet.fi/hphphoto/g9/ Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
mhelin 04.07.2009 20:19:45 (muokattu 04.07.2009 20:20:20) | |
|
hape: Mulla meni joku 400-500, en niin tarkkaan laskenu. Ostin kotelon ja piirilevyt valmiina mutta muuntajat sain käytettynä, joten siinä säästy aika paljon. Erittäin hývä peli, jotaki kuvia löytyy alla olevasta linkistä jos jollakulla kiinnostaa http://koti.mbnet.fi/hphphoto/g9/ Hieno laitos. Tuon hinnassa säästäisi aika paljon kun jättäisi ne lähtömuuntajat (LL5402) kokonaan pois (tilalle 100k vastukset, lähtö suoraan 4,7 uF konkalta). Tällöin lähtöimpedanssi olisi kuitenkin kohtuullisen pieni 2400 ohmia ja tietysti balansoimaton, mutta varsinkin kotistudio-olosuhteissa ja hyvällä (ja lyhyemmällä) kaapelilla pärjäisisi paremmin kuin hyvin. Saundiin ei olisi huomattavaa vaikutusta, tulomuuntajalla sitäkin enemmän. Lundahlin tilalla voisi käyttää edullisempaa OEP:ta mutta se ei ole saundiltaan niin neutraali ja yleispätevä. |
|
hommasin tänään TLA:n Ebony A3sen. toimii. |
|
Olen äänitelly TL Audio:n 5001:llä ja Kompuroinu 5060:lla. Musta niissä putkiefekti toimii hienosti. Helposti kyllä menee overiksi ja sitä ei enää myöhemmin saa pois. Putkesta saa kompressiota jolla äänentasoa saa nostettua ja soundiin tulee muhevuutta. Huonon tilan akustiikka saattaa pilata putkiefektin. TLA:n kompressoreissa putki "drive" vaikuttaa myös kompressioon joka on huomioitava. Näitä "putki" vehkeitä taitaa olla kolmenlaisia: 1. alijännite vehkeet joissa putkella sekoitetaan "efektiä", 2. Oikeilla putkijänniteillä toimivat tube/solidstate vehkeet joissa putki myös vahvistaa (TL Audio), 3. Pelkästää putkilla toimivat "aidot" putkivahvistimet. On muuten mielenkiintoista että UAudio teki myös tälläisen sekoitusvehkeen. Tietääkö kukaan onko siinä putkiosio aito putkivehje ja onko siinä pohjalla solidstate laite johon vain lisätään putkea? (olen missannut keskustelun joka varmaan käytiin tuon laitteen ilmestymisen jälkeen. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|