Aihe: Putkivahvistinta sekä kotia että keikalle
1 2
Rootteri
28.06.2009 22:09:21
Terve!

Olisi tarkoituksena hankkia kompakti putkinuppi+kaappi-setti jolla voisi soitella kotona, treenikämpällä sekä pienemmillä että myös hieman suuremmillakin ulkokeikoilla. Kuitenkaan ei tekisi mieli soitella kotona millään 100w nupilla ja 4x12 kaapilla, joten:

Olisiko siinä mitään ideaa että hommaisin Blackstarin HT-5 nupin ja jonkin 2x12-kaapin (Marshall 1936V, JVMC212..?) ja tällä setillä sitten soittelisin kotona. Sitten treenikämpille ja keikoille Blackstarin efektilenkin sendiin kiinni jokin päätevahvistin, esim. Marshallin 9100 50/50. Tai onko tuon vältttämättä oltava kitarapääte? Kävisikö PA-pääte tuohon käyttöön? Tietysti keikoille myös kaappi mikitettäisiin..

Tuntuu aikamoiselta "virittelyltä", mutta jos tämä setti sitten toimisi niin mikäs siinä. Budjetti siinä 1500 paikkeilla ja metallia veivataan. Jos ei Blackstarin säröt tahdo riittää, niin PODxt:stä siihen voisi kai lisäksi laittaa jonkin säröpedaalin eteen surisemaan. Kuitenkaan mitään hirveitä sirkkelisäröjä en hae. :)
Chuck Norris ei kysy mitä kello on, Chuck Norris päättää mitä kello on.
lavaamo
28.06.2009 22:17:37 (muokattu 28.06.2009 22:17:54)
Yhtäkkiä kuulostais siltä että jos päätteen laitat ton blackstarin looppin, tarvit blackstarille myös keinokuorman tai tai nupille ja päätteelle omat kaapit, ettei blackstar kärvähdä.

Suosittelen taas omia kamojani (mitäs muita sitä osais suositella??), eli tuo Carvinin V3 taipuu aika moneen juttuun, ja lisäksi hyvän mastervolan ansiosta toimii myös kotona yllättävän hyvin. Tosin microcube on niin helppo iskeä tulille että sillä tulee kotisoitot suoritettua.
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Antti1
28.06.2009 22:27:39 (muokattu 28.06.2009 22:33:37)
Joo, putkivahvarille aina kuorma päätteen perään, meni se signaali etuasteelta mihin tahansa oman päättärinsä sijaan.

Osta mieluummin kahdet eri vehkeet, taikka molempiin tarkoituksiin toimiva toosa. Kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpi ja tehdä sen mukaan vähän noita valintoja.

EDIT: Ootko varma, ettei toi vempain riitä? Entä se soundi? Onko mitään järkeä harkita edes tuota laitetta _jos_ äänenpaine ei riitä soitteluun ja soundikaan ei ole välttämättä kohdillaan? Mun mielestä kuulostaa nyt ainoastaan siltä, että tietyt tyypit palstoilla on saanut vaan peloteltua sua noiden isompien vahvareiden käyttökelvottomuudesta kotona. Kannattaa testata, ennenkuin muodostaa mielipiteitä edes tuostakaan asiasta.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
rheinone
28.06.2009 22:39:32 (muokattu 28.06.2009 22:40:33)
Antti1: Joo, putkivahvarille aina kuorma päätteen perään, meni se signaali etuasteelta mihin tahansa oman päättärinsä sijaan.

Osta mieluummin kahdet eri vehkeet, taikka molempiin tarkoituksiin toimiva toosa. Kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpi ja tehdä sen mukaan vähän noita valintoja.

EDIT: Ootko varma, ettei toi vempain riitä? Entä se soundi? Onko mitään järkeä harkita edes tuota laitetta _jos_ äänenpaine ei riitä soitteluun ja soundikaan ei ole välttämättä kohdillaan? Mun mielestä kuulostaa nyt ainoastaan siltä, että tietyt tyypit palstoilla on saanut vaan peloteltua sua noiden isompien vahvareiden käyttökelvottomuudesta kotona. Kannattaa testata, ennenkuin muodostaa mielipiteitä edes tuostakaan asiasta.

Peloteltua ja peloteltua... Tää "sama styrkkari himaan ja treenikämpille/keikoille" on mun mielestä aina erittän mielenkiintoinen aihe. Ainakin niin kauan kunnes ite oon sen viisastenkiven löytänyt. Jos joku on, kiitos vaan tänne suosituksia, pls.
Mr. Speed
28.06.2009 22:45:32
rheinone: Peloteltua ja peloteltua... Tää "sama styrkkari himaan ja treenikämpille/keikoille" on mun mielestä aina erittän mielenkiintoinen aihe. Ainakin niin kauan kunnes ite oon sen viisastenkiven löytänyt. Jos joku on, kiitos vaan tänne suosituksia, pls.

VHT Ultra Lead on toiminu kerrostalossa oikein kivasti! Se on jännä juttu se toimiva volumepotikka...
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Antti1
28.06.2009 22:55:19 (muokattu 28.06.2009 22:58:34)
rheinone: Peloteltua ja peloteltua... Tää "sama styrkkari himaan ja treenikämpille/keikoille" on mun mielestä aina erittän mielenkiintoinen aihe. Ainakin niin kauan ku ite oon sen viisastenkiven löytänyt. Jos joku on, kiitos vaan tänne suosituksia, pls.

Mä väittäisin, ettei yksikään putkivahvistin (testaamani ainakaan) toimi kotona niin hyvin, kuin "bändivoimakkuuksilla". Riippuu tietty paljonko sitä vahvaria kotona luukuttaa, mutta kuitenkin. Nämä nykypäivän vehkeet on edistyneet aika huimasti tuon volansäädön toimivuuden suhteen niistä sun diggailemista marsuista yms. ;)

Sikäli mä oon löytänyt oman ratkaisuni noista isommista vehkeistä, että ne antaa enempi mun hakemaa soundimaailmaa siinä kontekstissa, jossa sitä soundia oikeasti tarvitaan: bändin kanssa. Kotiin sitten ostetaan mahdollisimman hyvä kompromissi, taikka käytetään tuota isompaa sielläkin. Tiukkaa metallisoundia on kovin vaikea saada edelleenkin noista pikkuputkareista, kun pääteosasto ei vaan potki oikealla tavalla. Kevyempiä soundeja saadaan ihan onnistuneesti ja monet pienitehoisista putkareista on jopa soundien laadultaan nykytuotannon kirkkaimmasta päästä.

Kohta tulee kaikenmaailman Fargenit, Buddat jne. muttei niistä yksikään kyllä ole sellaisenaan kovinkaan rankkaa metallisoundia nähnytkään. Boostattuna päästään vähän osingoille, mutta lopputulos on silti erilainen, kuin millaiseksi mä mielessäni metallisoundin miellän. Enkä väitä testanneeni kaikkea mahdollista, ainoastaan omien tietojeni/kokemusteni valossa jälleen höpisen.

Keinokuormakin voi olla tuollaisen melko hyvällä mastervolalla varustetun vahvarin kesyttämiseen juuri sopiva kaveri. Usein homma ratkeaisi, jos saa vaan ihan muutaman desibelin nostettua sitä möykkää tietyn pisteen yli. Se on harmittavan usein vaan siinä kohtaa, jossa mastervola tekee jonkun oudon pompun, tai kokonaisvoimakkuus nousee juuri aavistuksen liian suureksi. Pienillä vaimennuksilla noi vehkeet on ihan kivoja kavereita, suuremmilla taas jokainen muodostakoot oman mielipiteensä. Noilla metallimörssäreillä ei kait kovinkaan moni hae pääteruttua, joten keinokuorma voi olla ihan looginen vaihtoehto omituisesti käyttäytyvää volapotikkaa rauhoittamaan. Ongelman suuruus muutenkin kaikenkaikkiaan riippuu ainoastaan kysyjän tarpeista. On kovin vaikea sanoa millainen soundi kenellekin riittää mihinkin käyttötilanteeseen. Toiselle hyvin kotona toimiva vehje voi kuulostaa jollekulle muulle puolivillaiselta hätäpaskalta ja päinvastoin.

EDIT: Tietenkään tuo keinokuorma ei auta siihen "kaiuttimet ei liiku kunnolla" -ongelmaan, mutta se on voi voi... Jos haluaa saada tötteröt puskemaan ilmaa, niin sit pitää hommata jotain tosi spesiaaleja kajareita, taikka luukuttaa kovaa.
rheinone
28.06.2009 23:01:54
Antti1: Mä väittäisin, ettei yksikään putkivahvistin (testaamani ainakaan) toimi kotona niin hyvin, kuin "bändivoimakkuuksilla". Riippuu tietty paljonko sitä vahvaria kotona luukuttaa, mutta kuitenkin. Nämä nykypäivän vehkeet on edistyneet aika huimasti tuon volansäädön toimivuuden suhteen niistä sun diggailemista marsuista yms. ;)

Sikäli mä oon löytänyt oman ratkaisuni noista isommista vehkeistä, että ne antaa enempi mun hakemaa soundimaailmaa siinä kontekstissa, jossa sitä soundia oikeasti tarvitaan: bändin kanssa. Kotiin sitten ostetaan mahdollisimman hyvä kompromissi, taikka käytetään tuota isompaa sielläkin. Tiukkaa metallisoundia on kovin vaikea saada edelleenkin noista pikkuputkareista, kun pääteosasto ei vaan potki oikealla tavalla. Kevyempiä soundeja saadaan ihan onnistuneesti ja monet pienitehoisista putkareista on jopa soundien laadultaan nykytuotannon kirkkaimmasta päästä.

Kohta tulee kaikenmaailman Fargenit, Buddat jne. muttei niistä yksikään kyllä ole sellaisenaan kovinkaan rankkaa metallisoundia nähnytkään. Boostattuna päästään vähän osingoille, mutta lopputulos on silti erilainen, kuin millaiseksi mä mielessäni metallisoundin miellän. Enkä väitä testanneeni kaikkea mahdollista, ainoastaan omien tietojeni/kokemusteni valossa jälleen höpisen.

Keinokuormakin voi olla tuollaisen melko hyvällä mastervolalla varustetun vahvarin kesyttämiseen juuri sopiva kaveri. Usein homma ratkeaisi, jos saa vaan ihan muutaman desibelin nostettua sitä möykkää tietyn pisteen yli. Se on harmittavan usein vaan siinä kohtaa, jossa mastervola tekee jonkun oudon pompun, tai kokonaisvoimakkuus nousee juuri aavistuksen liian suureksi. Pienillä vaimennuksilla noi vehkeet on ihan kivoja kavereita, suuremmilla taas jokainen muodostakoot oman mielipiteensä. Noilla metallimörssäreillä ei kait kovinkaan moni hae pääteruttua, joten keinokuorma voi olla ihan looginen vaihtoehto omituisesti käyttäytyvää volapotikkaa rauhoittamaan. Ongelman suuruus muutenkin kaikenkaikkiaan riippuu ainoastaan kysyjän tarpeista. On kovin vaikea sanoa millainen soundi kenellekin riittää mihinkin käyttötilanteeseen. Toiselle hyvin kotona toimiva vehje voi kuulostaa jollekulle muulle puolivillaiselta hätäpaskalta ja päinvastoin.

EDIT: Tietenkään tuo keinokuorma ei auta siihen "kaiuttimet ei liiku kunnolla" -ongelmaan, mutta se on voi voi... Jos haluaa saada tötteröt puskemaan ilmaa, niin sit pitää hommata jotain tosi spesiaaleja kajareita, taikka luukuttaa kovaa.

Hyvä hyvä, asiaa! Kiitos.
Rootteri
28.06.2009 23:07:51
Tarkemmin ajateltuna en välttämättä tarvitsekaan sitä vahvistinta kotisoitteluun, onhan mulla täällä Toneport ux1 jonka läpi soittelu tietokoneelle onnistuu kohtalaisesti. Ei vaikuta kovin ihanalta roudata tollasta settiä koti/bänditila-väliä joka toinen pv. Eli mitäs putkinuppi/kaappi-settiä Te suosittelette? Ei tarvitse olla hiljainen eikä varsinkaan pieni! Budjettina se 1500€ :)
Satu ja Tuija
28.06.2009 23:15:17
No en ny tiä, mut ainekin tosi hyvä idea aina tommonen. Konppia!
Antti1
28.06.2009 23:15:57 (muokattu 28.06.2009 23:16:58)
No jos lähdetään liikkeelle vaikka siitä millaista soundia sä haluat? Saisko se olla tumma, massiivinen, mattomainen, tosi läpileikkaava, keskiäänipainoitteinen, pörisevä, äärimmäisen tiukka, jotain muuta? Metallisoundejakin on ihan laidasta laitaan, ainakin mun mielestä.

Onko tarkoitus saada sellainen "lopullinen" setti tuolla 1500€, vai ensialkuun hyvä nuppi + kelpo peruskaappi ja sit päivitellä pikkuhiljaa? Mietin vaan, että mitenkä paljon pitäisi panostaa mihinkäkin osa-alueeseen. Hyvällä tuurilla tuohon budjettiin mahtuu tyyliin VHT/Fryette Sig x/Deliverance, Diezel Einstein, ENGL Savage jne. max. 1800€ nupit käytettynä ja joku edullinen peruskaappi. Sitten taas vois saada jotain perusvarmaa SISO-osastoa ja vähän parempaakin kaappia, kun se nuppi on halvempi. Kaikki kuitenkin kovasti eri kuuloisia, vaikea neuvoa tietämättä enempää.

Voidaanhan me tietty ruveta tähän lätkimään kauppojen listoilta kaikki hintahaarukkaan sopivat vehkeet ja sit palataan taas lähtöpisteeseen. :)
Rootteri
29.06.2009 00:09:22
Mesan Mark III nuppi 5-asteisella EQ:lla ja siihen Mesan Thiele kaappi?
Rootteri
30.06.2009 15:09:21
Kyllä mieluummin ensialkuun hyvä nuppi + kelpo peruskaappi.

Miltä kuulostais Mesan Quad-etuaste ja Marshall 9100 50/50 pääteaste ja Harley Bentonin G212 v30 elementeillä? Menis kyllä parisataa budjetin yli mutta tuota kaappia voisi sitten joskus päivitellä
ReBeat
30.06.2009 15:18:05

Rootteri: Menis kyllä parisataa budjetin yli mutta tuota kaappia voisi sitten joskus päivitellä

Niin paljonko nuo olis yhteensä... ? Ei ainakaan lähellekään 1700... tai sitten on jossain pahasti häikkiä.
Väinämöinen
30.06.2009 15:41:11
Mä tuumin, että Engl Thunder vois olla semmoinen nuppi, jota vois oikeasti roudatakin kodin ja treeniksen välillä. Yhden bändini kitaristilla on semmoinen, oon tätä näissä oloissa testaillut ja kuullut äijän sillä soittavan. Minusta (huom.) värkissä riittää hönkää bändisoittoon, se kuulostaa hyvältä hiljaisemmallakin volalla kotona, sitten lisäksi nuppi on pienikokoinen ja kevyt kantaa.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
Ziggy Bubba
30.06.2009 16:20:47

Orange Rockerverb (+ 2x12 kaappi, itellä Orangen oma) menee ainakin melkein tuohon budjettiin, eikä kuse soundi pienillä volyymeillä. Itellä oli aikas samanlaiset tarpeet, vaikkakin kaipasin vaffarilta vielä sen hevirutun lisäksi hyvää kliiniä ja rokkiruttua - kaikki nuo löyty Orangesta. Ettei tuo olisi vaan pelkkiin hevihommiin turhankin monipuolinen ;)

Tuossa soundinäytteitä Rockerverbistä ja PPC212 kaapista todella hillityillä kerrostalovoimakkuuksilla nauhoitettuna:
http://maihinnousu.net/a/?artist_id=830

Lähipäivinä pitäisi nauhottaa tuolla demoa ihan "luukutusvolyymeillä", saas kattoa miten tarttuu Oranki narulle.
The Crookmachine Project
Heze
30.06.2009 16:31:30
Näyttää se Blackstar toimivan ihan hyvin erillisen päätteen kanssa. Tuosta ei tosin selviä, että miten se Blackstar on kytketty, se varmaan tarttee kuitenkin sen kuorman.
http://www.youtube.com/watch?v=xBX43nYponU
When Gary told me he had found Jesus, I thought, YAHOO! We're rich! But it turned out to be something different. - Jack Handey
Antti1
30.06.2009 17:05:04 (muokattu 30.06.2009 17:06:30)
Rothallar: Usein soittelen ikkuna auki ja kysyn, kun soittelen aika lujalla isältä, joka istuu toisessa huoneessa katsoen telkkaria, että kuuluuko vahvari liian lujaa ja joka kerta hän sanoo, että ei se lujalla ollut :S Ihmetyttää onko faija jo kuulonsa menettänyt :D koska omaan korvaan saan todella hyvät soundit tuosta jo niillä " alhasilla " volyymeilla.

Tästä tulikin mieleen, että se mikä kotona kuulostaa melko lujalta pienessä huoneessa vahvarin vieressä, voi kuulostaa isolla treeniksellä hiiren pierulta. Mekkala kuitenkin vaimenee etäisyyden kasvaessa huomattavan paljon ja akustinen ympäristökin saattaa olla aivan täysin poikkeava kotioloista.

Tuohon ENGL kommenttiin yhdyn sikäli, että mikään niistä (Raider ja SE kokeilematta tosin) ei kuulosta isommalla sen paremmalta, kuin reippaalla makkarivolallakaan. Tiedä sit onko se pelkästään positiivinen asia... ;)

EDIT: Tuo ENGL Raider muuten vois olla hyvä vehje aloittajallekin, joskin on combo. Pieni, kohtuullisen kevyt ja clippien perusteella ainakin se on päässyt melkolailla eroon niistä ENGL:in perusongelmista: kolkko puhdas ja sirisevä särö.
Rootteri
30.06.2009 17:09:09 (muokattu 30.06.2009 17:12:09)
ReBeat: Niin paljonko nuo olis yhteensä... ? Ei ainakaan lähellekään 1700... tai sitten on jossain pahasti häikkiä.

Quad 750
9100 550
kaappi 200
räkki 130

siihen vielä postikuluja päälle niin lähemmäs 1700 mennään :)

Kummassakin vielä uudet putket.

Ja käytettynähän nämä
Riku Rotten
30.06.2009 17:30:45
Kannattaa katsastaa myös Marsu JVM410 ja joku budjettiin sopiva kaappi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)