Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Groovesta.
1 2 3 4 57 8 9 10 11
ProgrEssiivi
29.06.2009 08:39:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä asiaa on varmasti puitu aikaa taakse, mutta mietin että aloitanpa ketjun uusille ja "päivittyneille" kokemuksille, ja mielipiteille.
 
Eli, mistä mielestänne muodostuu nimenomaan rumpalin soiton groove? Ja myös, miten itse koette ja ymmärrätte sen mystisen, paljon puhutun sanan groove?
 
Viritellään vähän keskustelua :)
 
Cimble
29.06.2009 09:22:12 (muokattu 29.06.2009 09:23:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ProgrEssiivi: Eli, mistä mielestänne muodostuu nimenomaan rumpalin soiton groove? Ja myös, miten itse koette ja ymmärrätte sen mystisen, paljon puhutun sanan groove?
 
Ei kaisse nyt niin mystinen juttu ole. Se joko on tai sitten ei. Ja jopa sama rumpali voi soittaa välillä groovaten ja välillä taas ei niinkään. Riippuu niin monesta asiasta, tyylistä, biisistä, kanssasoittajista ja päivästä. Ja kaikkien rumpaleiden puolesta, groovehan lähtee isolta osin rumpalistakin jos on lähteäkseen, mutta isosti ratkaiseva merkitys musiikissa/kokoonpanossa on myös muut soittimet ja soittajat. Kyllähän niiden muidenkin soittajien pitää olla riittävän tarkkoja ja musiikillisesti henkisiä osallistuakseen grooven esille saamiseen. Ja rumpalikaan ei pysty tuntemaan tarpeeksi saavuttaakseen grooven, jos kaikki muu ei ole riittävällä tasolla.
 
Mutta kysehän ei groovessa ole mielestäni kliinisestä tarkkuudesta, vaan myös letkeydestä, joka syntyy vain soittajan ollessa riittävän tarkka, sielukas ja tunteva napatakseen kiinni siitä "mystisestä" tunteesta kulloinkin kohdalla olevan soiton tulkinnassa ja hallinnassa. Eli se ei ole mikään tekniikkakysymys, vaan ehkä mielestäni sellainen hallittu tai saavutettu mielen ja kehon tila, joka kuuluu siinä soitossa.
 
No niin, nyt joku akateeminen ammattimuusikko voi selittää tämän jutun ihan toisin käyttäen virallisesti hyväksyttyjä musiikin termejä. ;)
 
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti...
hansakemanelius
29.06.2009 10:58:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ProgrEssiivi: Tätä asiaa on varmasti puitu aikaa taakse, mutta mietin että aloitanpa ketjun uusille ja "päivittyneille" kokemuksille, ja mielipiteille.
 
Eli, mistä mielestänne muodostuu nimenomaan rumpalin soiton groove? Ja myös, miten itse koette ja ymmärrätte sen mystisen, paljon puhutun sanan groove?
 
Viritellään vähän keskustelua :)

 
Groove näyttää tulevan ainakin osittain soittokokemuksesta. Kun ei enää tarvitse näyttää kaikkea mitä osaa niin soitto rullaa rennommin.
 
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Epämuusikko
29.06.2009 16:57:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazzmiehen vastausta odotellessa.
 
"BMMMBMMMBMMMMMMMM". Kesy animaali #1
Kailis
29.06.2009 17:51:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta kysehän ei groovessa ole mielestäni kliinisestä tarkkuudesta...
 
...vaan tieteellisemmin aika-arvojen ja painotusten välisestä jännitteestä ja muutostilasta. Itseasiassa, nyt kun tuon oman tekstin lukee, niin aika epätieteellistä hölynpölyä ja puppua =D
Tietynlainen rohkeus lähteä turvallisilta vesiltä pahempiin keleihin. Koko poppoohan sen grooven tekee tai on tekemättä, mutta kyllä mä väittäisin että rumpalin vastuu muiden vetämisessä mukaan on aika iso.
 
Epämuusikko
29.06.2009 22:14:03 (muokattu 30.06.2009 06:15:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Performance discrepansies taisi olla avainsana, jos en väärin muista. Se, että kaikki on kellontarkasti kohdallaan, toimii sekin, mutta vielä paremmin toimii, jos kaikki ei ole ihan mikrometrin tarkasti, mutta kuitenkin "omassa systeemissään" ja toistuvasti keskenään "ei-kohdallaan". Vähän kuin pianon vire: tasainen epävire :)
 
Kai. Ja siis vakavasti puhuen tama on termi joka on itseakin vaivannut. Kunnon maaritelmaa odotan!
 
"BMMMBMMMBMMMMMMMM". Kesy animaali #1
Rumpukapulat
29.06.2009 23:43:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kun soittaa väärin mut silti oikein niin groovaa.
 
sahkuifk
30.06.2009 00:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sen sitten huomaa kun kulkee ja soitto soljuu eteenpäin. Soittajilla typerä virne naamalla :).
 
Meidän treenikämpän ikkunasta näkyy route 66, onhan sekin jo jotain matkalla menestykseen.
ProgrEssiivi
30.06.2009 10:28:08 (muokattu 30.06.2009 10:28:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, tällä sitä meinasin että "mystinen" groove. Kun ei siihen juuri osaa oikeen vastausta antaa :D
 
Ja tarkennampa vielä. Nimenomaan rumpalin soiton groovea tässä halusin viritellä keskusteluun. Eli sitä, kun taitava rumpali alkaa vaan soittamaan instrumenttiaan, kaikki on kohdallaan ja tulee sellainen "vipatus" jalkaan väkisin.
 
Jotenkin se muodostuu sulavana yhdistelmänä ammattitaitoa, hyvää tekniikkaa ja tyylitajua.
 
Mutta, Jazzmiehen vastausta odotellessa ;o
 
Cimble
30.06.2009 13:32:17 (muokattu 30.06.2009 13:50:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: ...vaan tieteellisemmin aika-arvojen ja painotusten välisestä jännitteestä ja muutostilasta. Itseasiassa, nyt kun tuon oman tekstin lukee, niin aika epätieteellistä hölynpölyä ja puppua =D
Tietynlainen rohkeus lähteä turvallisilta vesiltä pahempiin keleihin. Koko poppoohan sen grooven tekee tai on tekemättä, mutta kyllä mä väittäisin että rumpalin vastuu muiden vetämisessä mukaan on aika iso.

 
Aivan totta. Tuo hölynpölysi oli minusta aika hyvin kirjoitettu. :) Ja tietty rumpalin vastuu on aika iso. Ja hups, kun kirjoitin, ettei grrrroove ole juurikaan tekniikkakysymys, niin onhan se siinä mielessä, ettei groove onnistu jos ei ole riittävää tekniikkaa. Ja riittävää tarkkuutta, vaikka se tarkkuus voi olla monenlaista ja letkeää. Mutta se kliininen tarkkuus josta mainitsin, monestikaan koneentarkat ohjelmoidut rummut eivät groovaa niin kuin hyvä ja groovaava ihmisrumpali. Sama päte tietty muihin soittimiin. Jos ne on koneellisesti tuotettu/muokattu liian tarkaksi, niin se aika-arvojen ja painotusten välinen jännite muuttuu olemattomaksi.
 
edit: Tässä yks meikäläisen suosikkigroove: urlhttp://www.youtube.com/watch?v=FjeMDvCdrtc&feature=relatedurl/
 
Huomaatteko aika-arvojen ja painotusten välisen jännitteen? Osaako Jazzmies teorioida tämän tarkemmin?
 
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti...
Cimble
30.06.2009 13:49:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Ja siis vakavasti puhuen tama on termi joka on itseakin vaivannut.
 
Tama vaivaa sinua ja Lers Tamaa!
 
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti...
OPJ1974
30.06.2009 13:55:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Närpiö:
 
edit: Tässä yks meikäläisen suosikkigroove: http://www.youtube.com/watch?v=FjeMDvCdrtc&feature=related
 
Huomaatteko aika-arvojen ja painotusten välisen jännitteen? Osaako Jazzmies teorioida tämän tarkemmin?

 
Huh, no sehän svengasi... kuin kolmejalkainen hirvi suossa :D
 
Ei vaan, pitäähän sitä jostain tietty aloittaa ja toivoa parasta. Sekä pelätä pahinta. Nuorenahan into korvaa se laadun ja taidon... Ehkä tuo valtava yleisömäärä tuossa lavan edessä kertoi kuitenkin kaiken, hmm.
 
Oli muuten harvinaisen epäonnistuneet synasoundit tuohon rakoon. Tuli eläkeläiset vähän mieleen siitä, juumm....
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Kailis
30.06.2009 14:48:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit: Tässä yks meikäläisen suosikkigroove: urlhttp://www.youtube.com/watch?v=FjeMDvCdrtc&feature=relatedurl/
 
Olin yksin Beavis & Butthead, kun luulin että tulis oikeasti jotain kovaa =D
 
Käykö tää groove-esimerkistä?
 
http://www.youtube.com/watch?v=xK9WZUvzsh4
 
Koko bändi messissä aika kivasti.
 
moderndrummer88
30.06.2009 16:13:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=WM5gLyKBGSU tässä ois mun tarjous aiheesta.
 
"Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista"
Rumpukapulat
30.06.2009 16:52:19 (muokattu 30.06.2009 19:49:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun piti kirjottaa aiheesta ketju, mut kirittiin eelle. Tosin ehkä ihan hyvä, koska tää on aiheesta yleisesti.
 
Heti alkuun, et mie en halua et tästä tehdään elämää suurempaa ristiretkeä kenenkään suunnalta, vaan että keskustellaan asiallisesti ja esitetään hyvät pointit, mitä mieltä nyt ikinä sattuu olemaan.
Ikuisuuskysymys on siis groove ja metallirumpalit. Voiko nämä kaksi asiaa kohdata ja jos kohtaa, niin milloin? Moni vanhemman koulukunnan, tai kevyemmän musiikin rumpali tuntuu vähättelevän ja liikkuvan asenteella "ei se ole oikeaa rumpujensoittoa koska se ei groovaa." Silti olen nähnyt tekstejä, joissa yhdistyvät sanat "metalli" ja "groove". Ei kai nekään väärässä ole? Otetaan nyt tämä isoin esimerkki, Pantera, jonka musiikki loi myös termin "groove metal". Vinnie Paul on tunnettu raskaasta groovestaan, jota harvalta metallirumpalilta löytyy. Ei tätä tietenkään voi verrata jazzimman, funkimman, popimman tai rokimman kaman groovailuun, koska on kyse eri musiikkityylistä, mut grooveahan se imu on joka tapauksessa vai mitä?
 
Josta päästään toiseen pointtiini, eli mielestäni ei ole yhtä universaalia soittotapaa tai musiikkityyliä jossa voi olla groovea. Metallimusiikin voima perustuu suurilta osin millintarkkaan soitantaan, jolloin agressiivisuus välittyy parhaiten. Tätä ei mielestäni voi verrata kevyempään kamaan, joissa usein on selkeästi rennompi ja huolettomampi tatsi. Tarkoittaako se sitten, että metalli ei voi groovata? Ja tarvitseeko metallin edes groovata samalla tavalla? Voiko metallia soitella letkeästi ja hiplaillen - välittyykö tällöin se voima ja agressiivisuus? Ja miten vaikkapa Derek Roddy soittajana eroaa esimerkiksi Dennis Chambersista; molemmat vetävät omaa juttuansa omaa musiikkiaan silmällä pitäen. Ja Kai Hahdon grindauksen on sanottu groovaavan.
 
Sanotaan kuitenkin sen verran, että itse en välitä pätkääkään protools-kikkailusta enkä triggerihelveteistä, vaan luonnollisesta soundista ja oikeasta soitosta. Näin välittyy se soittamisen sielu musiikkiin, eikä tule muovista tai koneellista pahaa hajua. Pakko myöntää, tähän suuntaan metallimusiikki on nykyään mennyt, ja pakko myöntää myös se, että ainakaan nykyään sitä aitoa soittamisen meininkiä on hankala löytää.
 
Mut haluan nyt jonkinlaisen lopputuloksen tälle, et minkä takia sitä metallirumpalointia vähätellään, yleisenä syynä grooven puuttuminen. Vai onko sitä sittenkin siellä, mutta se vain tuoksuu ja maistuu erilaiselta?
 
Oma mielipiteeni on, et sitä löytyy, vaikka ei jokasen rumpalin kohalla. Ja tarviiko kaiken musiikin aina groovata, etenkään metallin? Sitä kun soitellaan musiikin ehdoilla, lyödään temmoksi 300 ja tarkoituksena luoda murskaavaa, tarkkaa, teknistä deathmetallia, jääkö siinä edes varaa letkeälle groovelle? Onko tämä sitten syy haukkua nämä rumpalit epäsoittajiksi, kun kuitenkin tonttinsa hoitavat kiitettävästi ja tarvittavalla asenteella?
 
Jos minä haukun kaalilaatikon hatulliseksi paskaa jota en syöttäisi edes koiralle, mut alan herkkusuisin kulinaristi ylistäisi sen maailman täydellisimmäksi ateriaksi, olisinko silloin väärässä?
 
OPJ1974
30.06.2009 17:18:29 (muokattu 30.06.2009 17:24:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: http://www.youtube.com/watch?v=WM5gLyKBGSU tässä ois mun tarjous aiheesta.
 
OIkein kiva. Mä en viitsi laittaa Toton Rosannaa, joten laitan sen sijaan tän: http://www.youtube.com/watch?v=uAfC350g6sM
 
EDIT. Ai niin joo, itse aiheestakin jotain...
 
Itse jotenkin olen alkanut käsittämään Grooven semmoisena käsitteenä, että siinä ei ole mitään liian paljon tai liian vähän. Kaikkea on niinkuin sopivasti: Timea, rentoutta, svengiä, yhteissoittoa ja fiilistä.
 
Välillä sitä tulee mietittyä omaa soittamista, ja pakostakin tulee lähes aina tunne, että yrittää liikaa, liian teknistä tai täyttää tilaa liikaa soittamisella eikä homma silloin tunnu olevan millään tavalla groove, ns. "hallussa".
 
Minusta groove nimenomaan on sitä rentoutta, että osaa yrittää vähemmän. Silloin vähemmän onkin enemmän.
 
Kerran olen luultavasti onnistunut 25 vuoden aikana tuossa. Jotkut osaa sitten enemmän, mutta ne soittaakin jossain (kuuluisissa) bändeissä ja kaiken maailman studioissa... :)
 
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Pieni rumpalipoika
30.06.2009 17:24:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Olin yksin Beavis & Butthead, kun luulin että tulis oikeasti jotain kovaa =D
 
Käykö tää groove-esimerkistä?
 
http://www.youtube.com/watch?v=xK9WZUvzsh4
 
Koko bändi messissä aika kivasti.

 
Toi on älyttömän kova biisi. Yksi lemppareistani kaikista...Tuota yritimme junnuna soitellakin : )
 
Rummut nurin ja nussimaan!
Deino
30.06.2009 20:12:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpukapulat: Ikuisuuskysymys on siis groove ja metallirumpalit. Voiko nämä kaksi asiaa kohdata ja jos kohtaa, niin milloin?
 
Tuohon kysymykseen vastaan aina; Sean Reinert!
 
Nolte
30.06.2009 20:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpukapulat: Ikuisuuskysymys on siis groove ja metallirumpalit. Voiko nämä kaksi asiaa kohdata ja jos kohtaa, niin milloin?
 
Nyt, minussa. Miehän olen tavallaan metallirumpali, koska olen täyttä rautaa. Ja aina groovaa, kun olen lähelläkään rumpuja. :)
 
http://kotistudio.com/foorumi/
markkuliini
30.06.2009 22:24:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on mulle yksi groovavimmista raidoista koskaan. Eikä yksin pianistin rautaisen oikean(?) käden takia. Freddy King: Going Down
 
http://www.youtube.com/watch?v=zwM8R6AMZlA
 
Mä analysoin musiikin groovaavuuden ihan vain pelkästään sen perusteella alkaako mulla jalka vipattamaan/meneekö iho sianlihalle/nytkyykö pää tahdissa, eli kroppa kyllä tietää vaikka mieli ei aina tietäiskään.
 
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «