Aihe: Tyhmimmät kommentit musaliikkeen myyjiltä?
1 2 3 4 5108 109 110 111 112121 122 123 124 125
ZK
29.06.2009 03:57:50
Onhan se aina hyvä myyjiä solvata idiooteiksi kun monesti olen itse huomannut että hommat pelaa kun asiakas tietää/osaa hakea/pyytää sitä mitä oikeasti tarvitsee. Itselläni on pari kertaa tullut repeäminen joidenkin myyjien kohdalla kun olen vähän typeräksi tekeytynyt mutta nyt kun kasvot ovat sen verran tutut joka puolella niin eipä enää voi sitäkään tehdä.. ja kas kummaa ne hommat tosiaan pelaa! Esim. jos menee liikkeeseen ja kyselee laitetta/soitinta tai mitä vaan ja sanoo "mutku thomann myy sen tähän hintaan" niin voi olla että saa sellaista palautetta mitä voi pitää asiatomana. Itse maksan mielelläni sen järkevän tinkimisen jälkeen liikkeelle hinnan mihin on päästy koska monesti se helpottaa niin montaa asiaa ja kun monesti asioi saa myös enemmän sitä hintaa tiputettua. Ostakaa oman maan kauppiailta.. sitä olen mieltä. Jotkut myyjät tosin eivät ole kaikkein terävintä kastia mutta niin se on joka alalla. No.. 1 esimerkki vielä sitten.. myyjä väitti että Comanche kitaraa valmistavat aidot intiaanit ja valmistus prosessi on sama kuin jossain viuluissa. Sellaista se sitten varmaan on kun ammattilainen näin asian ilmaisee.
-Mr.Self-Destruct-
Murgo
29.06.2009 08:52:02

ZK: Onhan se aina hyvä myyjiä solvata idiooteiksi kun monesti olen itse huomannut että hommat pelaa kun asiakas tietää/osaa hakea/pyytää sitä mitä oikeasti tarvitsee.

Vaan kun myyjän apua ja asiantuntemusta tarvitsisivat juuri ne asiakkaat jotka EIVÄT tiedä mitä oikeasti tarvitsevat eli aloittelijat tai vaihtoehtoisesti ne jotka hakevat jotain vähän erikoisempaa kamaa kuten tietyn laitteen varaosaa tai lisälaitetta tms. eivätkä ole ihan varmoja että mikä juuri heidän laitteeseensa sopii. Kyllähän kuka tahansa osaa rahastaa kassalla kun asiakas tulee vaan ja sanoo että "mä otan tuon", ei se vaadi minkäänlaista ammattitaitoa.

Ammattitaitoa on nimenomaan se että osaa auttaa epätietoista asiakasta valitsemaan itselleen mahdollisimman sopivan tuotteen sensijaan että joko ylimielisesti vittuilee "surkealle nyypälle joka ei tiedä mistään mitään" tai tyrkyttää hänelle sen kaikkein suurimman katteen tuottavan vaihtoehdon vaikka se olisi aivan väärä valinta hänen tapauksessaan.

Asiantuntemus ja palvelu on kuitenkin ainoa keino millä kivijalkakaupat pystyvät kilpailemaan nykymaailmassa, jos asiakkaan odotetaan toimivan kuin ruokakakupassa eli kävelevän sisään, ottavan tuotteen, maksavan ja kävelevän ulos, hän voi yhtä hyvin ostaa verkkokaupasta.

Eli minkäänlaiseen asiakkaan aliarvioimiseen ei luulisi nykyään olevan varaa, taitaa vain näidenkin kirjoitusten perusteella vielä osalla alan myyjistä olla asenne niiltä ajoilta kun asiakkaalla ei vielä ollut kovin paljon mahdollisuuksia "äänestää jaloillaan", jos jotain tarvitsi, se oli kiltisti käytävä "anelemassa" paikalliselta kauppiaalta ja nieltävä vittuilut kaupanpäällisinä koska muita realistisia vaihtoehtoja ei välttämättä ollut.

Erikoisliikkeen myyjän työ on taatusti paljon vaikeampaa kuin moni äkkiä kuvittelee, pitäisi olla sekä alan rautainen asiantuntija että hyvä tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Tekisi mieli verrata omaan työhöni eli ammatilliseen koulutukseen, samat itselle naurettavan itsestäänselvät asiat pitää pystyä neuvomaan kuukaudesta ja vuodesta toiseen aina vain uusille oppilaille ja pitää mielessä etteivät he ole (välttämättä) tyhmiä vaikka eivät vielä tiedä edes perusasioita, joten heitä ei saa väheksyä sen perusteella vaan pitää vastata asiallisesti ja ilman ylimielisyyttä omasta mielestä hyvinkin "hölmöihin" kysymyksiin. Nimittäin tyhmähän ei ole se joka ei tiedä vaan se joka ei edes halua oppia ja jokainen rautainen asiantuntijakin on joskus ollut tietämätön aloittelija.

Kyllä minustakin olisi mukavampi keskustella hydrauliikan ja moottoritekniikan viimeisistä hienouksista asiantuntijoiden kanssa sensijaan että opetan "alkeellisia" asioita kuten öljynvaihtoja ja rasvausta ihmisille jotka eivät aikaisemmin ole edes käyttäneet, saatika huoltaneet, ruohonleikkuria monimutkaisempia työkoneita.

Samalla tavalla erikoisliikkeen myyjän pitäisi päivästä toiseen jaksaa kertoa samat asiat aina vain uusille aloittelijoille vaikka kuinka olisi kivempi jutella mukavia pitemmälle ehtineiden harrastajien/alan ammattilaisten kanssa. siten saadaan uusia asiakkaita.

Eli siitähän se ammattitaito lähtee että ymmärretään homma työksi josta saadaan palkkaa, ei harrastukseksi jonka pitää olla aina kivaa ja mielenkiintoista. Toki myös asiakkaan olisi ymmärrettävä että myyjä on töissä ja tekemässä katetta, joten liike ei ole mikään nuorisotalo/iltapäiväkerho johon mennään vain kuluttamaan aikaa.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
ZK
29.06.2009 17:38:32 (muokattu 29.06.2009 17:39:09)
ZK: Onhan se aina hyvä myyjiä solvata idiooteiksi kun monesti olen itse huomannut että hommat pelaa kun asiakas tietää/osaa hakea/pyytää sitä mitä oikeasti tarvitsee.

Luin uudestaan oman postuksen ja toi alku oli hyvinkin epäselvä eli tarkoitan juuri sitä mistä sinäkin kirjoitit= 1)Asikas tietää/osaa hakea juuri sitä mitä tarvitsee eli on vanha konkari joka kysyy myyjältä olisiko teillä tätä ja tätä tarviketta tai mitkäs vaihtoehdot ne sopisivat sitten parhaiten jos kyseisiä ei löydy. 2) Aloittelija pyytää myyjältä apua jotta saa juuri itselleen sopivia vaihtoehtoja. Näissä se myyjän asiantuntemus sitten punnitaan.. ehkä hiukan selvensin asiaa tai sitten en.. no yritin ainakin.

Ainakaan kauppaan ei kannata mennä ja sanoa että mä tarvin testiin nyt nää kaikki pedaalit ja skepat jotta voin ne sitten netistä ostaa halvemmalla. Kärjistys.. mutta näitäkin löytyy. Enkä tosiaan ole ainakaan musaliikkeen myyjä.. ehkä olen vain sitten osannut/ottanut selvää asioista tai tuurilla saanut juuri ne kamat mitä olen tarvinnutkin.

Murgo: Vaan kun myyjän apua ja asiantuntemusta tarvitsisivat juuri ne asiakkaat jotka EIVÄT tiedä mitä oikeasti tarvitsevat eli aloittelijat tai vaihtoehtoisesti ne jotka hakevat jotain vähän erikoisempaa kamaa kuten tietyn laitteen varaosaa tai lisälaitetta tms. eivätkä ole ihan varmoja että mikä juuri heidän laitteeseensa sopii. Kyllähän kuka tahansa osaa rahastaa kassalla kun asiakas tulee vaan ja sanoo että "mä otan tuon", ei se vaadi minkäänlaista ammattitaitoa.

Sun postaus oli selkeämpi sen myönnän ja siinä sitä asiaa tosiaan oli.
-Mr.Self-Destruct-
Silppuri
30.06.2009 10:36:06

karkki: Ihan hauskahan tuo edellisen sivun chorus-postaus oli, vaikka näyttää menneen monelta ohi. Ymmärtämistä auttaa, kun muistaa, että biisin kertosäettä voidaan nimittää kertsiksi ja chorukseksi.

Jotenki tuo edellisen sivun juttu näytti ihan eriltä, kun sen luki nyt uudestaan tuolla englannin kielen pikakurssilla. :)
"I havent slept since I woke up."
Mikaelo
14.07.2009 10:38:33

http://www.youtube.com/watch?v=zqnL8Q9WCbY&

Enpä ihmettele että välillä myyjillä on vähän pinna kireenä :)
Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41
joomake
14.07.2009 13:48:13 (muokattu 16.07.2009 10:17:00)
Nurmon top soundista saa hyvää palvelua. Itse olen 12 ja kaikkea pikkusälää oon sieltä ostanu. AINA on myyjät olleeet mukavia ja neuvoneet. Sinnepäin siis, jos palvelua haluatte!
tommijk
14.07.2009 14:26:25
joomake: Nurmon top soundista saa hyvää palvelua. Itse olen 12 ja kaikkea pikkusälää oon sieltä ostanu. AINA on myyjät olleeet mukavia ja neuvoneet. Yleensä kassalla myyjäkin sanoo "ja eikun kovaa soittoa!".

Komppia! Itse aloitin liikkeessä asioinnin niinikään 12 vuotiaana (nyt 26v). Kauppa sen kun kasvaa ja kitarat lisääntyy, mutta mukavasta palvelusta ei ole tingitty!
Holmesss
16.07.2009 00:11:33
minä:
Oisko teillä lasisia slideja kaupan?

myyjä:
kysy joltain muult mä mene nyt röökille
Väsykäsi
16.07.2009 00:52:06
Mitä kaveri sille voi jos alkaa kädet täristä? Onhan myyjäkin ihminen.
Plexi Marshall has 2 mode: all on 0 and all on 10 (or 11;D)
Holmesss
16.07.2009 00:56:12
kestääks siini sit niin kauan et osottaa sormella misä ne slidet on :DD se ois riittäny mulle
aristoteles666
16.07.2009 01:46:41 (muokattu 16.07.2009 01:47:13)

sittenhän sä oisit löytänyt ne itsekin kysymättä.
ZK
16.07.2009 03:06:57 (muokattu 16.07.2009 03:09:47)
Holmesss: kestääks siini sit niin kauan et osottaa sormella misä ne slidet on :DD se ois riittäny mulle

Jos kädet tärisee ku Jammu-sedäl tarhan puskas ni aikas vaikeeta on osoittaa mitään mistään.. hyvä jos sen körsän saa askista ilman et röökit on pitkin mailmaa ja vielä se sytytys jollain tikuilla ni kyllä se myyjä oli kaikessa taas oikeessa. Vois se tietty alkaa jauhaa niksapurkkaakin pahimpiin refloihin.
-Mr.Self-Destruct-
Trendkeel
16.07.2009 03:40:17 (muokattu 16.07.2009 03:42:32)
Asiansa osaava myyjä olisi kehottanu odottamaan hetkisen ja hakemaan toisen myyjän - kommentin perusteella kaupassa kuitenkin oli muitakin myyjiä.

Ja en mä varmaan ole oikea henkilö sanomaan, mutta kun sä olet ruokakaupan kassalla, lapannut kärrystä tai korista safkat hihnalle ja kädessä on kortit valmiina, niin sillä hetkellä myyjäsetä sanookin lähtevänsä röökille. Vaikka just sillä hetkellä olisikin herran röökipaussi, ei sitä noin hoideta. Tai mistä minä tiedän soitinliiketapausta, kun tuossa on just tasan puolikas tarina. Tuliko sieltä toinen myyjä pahoitellen tilannetta vai kyselikö kirjoittaja kauankin/edes toista myyjää? Menikö asiakas kaupan takahuoneen teleportin kautta kotio kirjoittelemaan nettiin? Vai täh?

Edit: Typo, muistikatkos ja sekava kohta korjattu.
ibnz
16.07.2009 11:04:21
Väsykäsi95: Mitä kaveri sille voi jos alkaa kädet täristä? Onhan myyjäkin ihminen.

Ei näemmä myyntihenkinen ihminen kuitenkaan, vinkkaus oikeaan suuntaan olisi riittänyt ilmeisesti. Muutenkin, mikä "ilmainen tauko" -kortti se rööki oikein on, kun vähän ajattelee? Sanopa tupakoimattomana pomolle että lähren tauolle joksikin aikaa, ois semmonen fiilis vaan :) Lakisääteisten päälle tietysti.
Tommittaja
16.07.2009 15:32:09 (muokattu 17.07.2009 14:02:58)

nyt on luettu 75 sivua samaa topiikkia, ja nähty aika kamalia myyjiä...
kamalin oma kokemukseni on ollut vain tällainen(Discoland):

minä: "moi, tulin kattoo noita säröpedaaleita."
myyjä: "terve, mitä pedaaleita ajattelit?"
minä: "toi Digitech Death Metal ja *joku toinen*.. ja saako niitä testata"
myyjä: "niitä ei valitettavasti ole varastossa, eikä oikeestaan saa testata."
minä: "jaa, no mä ostan sitten kieliä."
myyjä: "millasia kieliä?""
minä: "mulle sanottiin, että 10-52 ois hyvä."
myyjä: "juu, niitä ei oo juuri nyt varastossa, mutta on 10-50"
minä: "juu, ne käy"

se huono osa oli toi pedaaliosio

ostin sitten tollasia light gauge nickel woundeja (10-50) Ernie Ballin...
mutta toinen kauppa, missä oon käynyt(ja käyn huomenna) on tuo espoon*** F-musiikki.. se oli hyvä kauppa! sieltä ostin Boss-DS1 pedaalin, ja kaapelin ja muuntajan... huomenna ostan sieltä Roland MicroCUBEn :D

Edit: kun ensimmäisen kitarani ostin tuolta discolandista, kävi näin:
menin kauppaan, sanoin ostavani 1. kitaraani, se näytti jonkun, otin sen ja lähdin...
aikaa meni alle 5 min xD

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Edit!!!! SORI KIRJOTIN VAHINGOSSA HELSINGIN F-MUSIIKKI, ENKÄ ESPOON!!
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Luukasa
16.07.2009 15:55:56
Itse olen (olevinani) kitaristi ja kun tuossa helsingissä kävin niin tuo helsingin f-musiikki oli kyllä mun mielestä niin kuollu paikka kun olla ja voi :D halvasta dinkystäkin olisi saanut pulittaa 300e enemmän kuin thomannilla ja kun alle tonnin kitarasta on kyse on se aikamoinen ero... Kitara osastosta nyt ei jäänyt oikein mitään hyvä sanottavaa. Kitarat oli epävireessä joten ei mikään mukava ollut testata. Musamaailmasta ja levytukusta jäi sen sijaan hyvä maku. SIellä sitä testailtiin kitaroita ja muuta kamaa ja osalla myyjistä varmaan kattila kiehui mutta eivätpä mitään ainakaan sanoneet :)
rintapek
16.07.2009 16:10:45

Luukasa: Kitarat oli epävireessä joten ei mikään mukava ollut testata.

Ei tullu mieleen testata virityskoneistoa ja viritettävyyttä?
One kind of music only - the good kind
joomake
16.07.2009 18:36:26
Jälleen kerran Top Soundista hyvää palvelua. Kitaraa kyselin, myyjät olivat ammattilaisisa kertoivat kitarasta suoraan hyvät ja huonot puolet, he ottivat huomioon haluamani ominaisuudet. Kiitos Top Sound!!!
pietari-poika
16.07.2009 18:41:39
rintapek: Ei tullu mieleen testata virityskoneistoa ja viritettävyyttä?

Tämä tepsii usein. Poikkeus floikalliset skebat.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)