Aihe: Leader
1 2 3 4
JaS
25.06.2009 19:33:52
Anonymous-jazz: Kyllähän se on klassinen juttu että aina jos bändiliksat eivät mene kristillisesti tasan niin kinaa tulee.

Itse aikaan soitin eräässä coverbändissä missä oli semmoinen kummallinen jako että 5-hengen bilebändistä 3 henkilöä olivat sopineet itselleen 150 EUR/keikka, ja solisti sai 130 keikka ja meikä vierailevana kiipparistina kaikista vähiten n. 108 EUR/keikka ja tämä kummallinen prosenttijako vain tylysti ilmoitettiin juuri ennen ohjelmatoimistosopimusta. Mutta tämä koko prosenttijako idea oli bändin erään soittajan keksintöä ja perusteli sitä alussa PA-kamojen hankintana, jotka kyllä kilometrien aikana maksettiin pois.

Yritin valittaa sitten asiasta ja vaadin kristillistä tasajakoa mutta tämä ei saanut kannatusta. Sen sijaan se herätti vain enemmän pahaa verta kun olin tästä prosenttijaosta avautunut sähköpostin välityksellä.

Mutta myöhemmin ne kaikki kusenkinpolttamat triot missä olen tuurannut tai keikkaa tehnyt on ollut ns. kristillinen tasajako ja B-luokan pystö saa aina tietenkin sen muutaman kympin enemmän ja siinä ei ole mitään vikaa. Sekä jos bändin vastuuhenkilö saa muutaman kympin lisää kun joutuu käyttämään kännykkää hoitaen bändin sisäisiä asioita.

Miksenmäootajunnu! Tuttu miäs ja tuttu bändi... Siinä bändissä oli vääntöä muutenkin. Ehkä nyt jo uskaltaa sanoa, et onneks en ollut enää tossa vaiheessa mukana.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
baron
25.06.2009 19:45:51

Meidän bändiin otettiin kerran uusi soittaja.
Ilmoitti ensi töikseen että hän on tähti: halusi sekä enemmän liksaa keikoista kuin muut ja lisäksi että hänelle pitää maksaa treeneistä.
Ilmoitettiin että ei tähtiä meidän bändiin mahdu.
Otti kiltisti lusikan kauniiseen käteen ja monta vuotta soitteli meidän kanssa normaali rivimiehenä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
half
25.06.2009 20:20:28
baron: Meidän bändiin otettiin kerran uusi soittaja.
Ilmoitti ensi töikseen että hän on tähti: halusi sekä enemmän liksaa keikoista kuin muut ja lisäksi että hänelle pitää maksaa treeneistä.
Otti kiltisti lusikan kauniiseen käteen ja monta vuotta soitteli meidän kanssa normaali rivimiehenä.

Eikö sammuneesta tähdestä juuri tule musta aukko, joka imee kaiken, kaiken, kai....
COVS jäsen N:o 5
Keikkarumpali1
25.06.2009 20:31:45 (muokattu 25.06.2009 20:32:53)
baron: Meidän bändiin otettiin kerran uusi soittaja.

Tuollaiset hakiat kandee tiputtaa maantasalle ennen ottamista, eli
eikös sit olis ollut jo nimee myydä vaikka kuuhun keikalle, kun on niin stara.."tähti"
On noita hihhuleita ollut ja tulee olemaan, kun jutut on suuremmat, kuin teot
Useinmiten kun kysyy onko keikakkansiot kunnossa alkaa sit takkuilla..
No hienoo, jos asettu riviin, eli ei tuolla bändissä ole tarvis olla elviksiä laisinkaan.

Treenista maksamimiseen, eli asiaan.. meillä maksetaan pidemmältä reissanneille keikoista hieman hyvää, vaikka oma panostus olisikin omastapussista sanotaan.
No reilua pitää olla, mut rahastaa ei saa.
Muusikoilla, kun tuo ainut pa- on useinmmiten tua rahapuoli :O)

KR
Aina on mainio sää keikkailla!
mack the knife
27.06.2009 19:44:49
En mäkään ymmärrä mitään tuollaisesta bänditilistä. Perkele jos mulla juoksee asuntolainat ja muut menot koko ajan ja soittamisella tienaan rahat niin niitä ei makuuteta missään muualla. Mä otan ne itselle ja käytän miten huvittaa.

Tietysti jos kaivaa ojaa ja käy sitten satunnaisesti jossain vähän soittelemassa pari kertaa kuussa niin voihan sitä tuollaista harrastelijakassaa harkita.
COVS n:o 1.
EP
27.06.2009 21:14:40 (muokattu 27.06.2009 21:15:32)
mack the knife: En mäkään ymmärrä mitään tuollaisesta bänditilistä. Perkele jos mulla juoksee asuntolainat ja muut menot koko ajan ja soittamisella tienaan rahat niin niitä ei makuuteta missään muualla. Mä otan ne itselle ja käytän miten huvittaa.

Tietysti jos kaivaa ojaa ja käy sitten satunnaisesti jossain vähän soittelemassa pari kertaa kuussa niin voihan sitä tuollaista harrastelijakassaa harkita.

No ei kai tuo ole tarkoituskaan, vaan joissakin tapauksissa ihan järkevä tapa, rahaliikenne kulkee bändille yhden tilin kautta ja yhdellä laskulla.
tarmo
27.06.2009 22:23:43 (muokattu 27.06.2009 22:31:33)
EP: No ei kai tuo ole tarkoituskaan, vaan joissakin tapauksissa ihan järkevä tapa, rahaliikenne kulkee bändille yhden tilin kautta ja yhdellä laskulla.

Jaa-a.. tuohan ei poikkea tavallisuudesta mitenkään, paitsi, että palkat jää saamatta ja menee jollekin "Yhteistilille". Jos kerta verot ja työnantajamaksut suorittaa kuitenkin joku tilitoimisto / ohjelmatoimisto ja sen jälkeen makselee kaikkien osuudet yhdelle tilille, niin mitä ihmeen järkeä siinä on. Pitää vaan olla kaksinkertainen kirjanpito verottajaa varten ja äärimmäinen luottamus siihen, ettei kukaan vedä välistä. Jos mä saan kerta palkkakuitin himaan ja maksan liksasta verot, niin kyllä se raha omalle tilillekin kuuluu pakettiin. Hullun hommaa luopua tästä "sivuseikasta".

Itse aloittelin keikkailun tuollaista systemiä käyttävässä bändissä ja jostakin kumman syystä on asenne muokkautunut tähän suuntaan. Ei toimi, eikä herätä luottamusta, ei ainakaan pidemmän päälle. Ja mitä tapahtuu liksoille, kun keikka peruuntuu lyhyellä varoitusajalla... ne jää sitten sinne bändin (eli leaderin) tilille. Nimim. kokemusta on.

Jos mun bändi haluaa satsata johonkin pullakahveihin ja ties mihin kuulokevahvistimiin (tää taitaa olla aika klassikko näissä hommissa... ), niin kyllä mä voin rahat sitten tarpeen tullen siihen antaa omalta tililtäni.

Mua ei oo koskaan oikeen viehättänyt ajatus siitä, että joku niinkin luotettava kaveri, kun jonkun bändin liim.. eiku siis liideri, nostaisi omin päin mun palkkoja miltään tililtä. Miksei saman tien antaisi omaa pankkikorttiaan bändin käyttöön, ja anoisi sitten ruokarahaa omalta tililtään aina kun nälkä yllättäis.

Edit: oon myös tehnyt hommia bändeissä, joissa vakkareilla on kovempi liksa. Mihinkään 108 euroon ei ole silti tarvinnut tyytyä - markka-aika sitten erikseen. Musta siinä on logiikka, jos joku tekee taustatyötä biisien eteen ja sitoutuu soittamaan bändissä - myös silloin, kun keikka ei oo kuumimmassa bilemestassa. On sekin aika puuduttavaa, jos joka keikalla on eri jampat raapimassa mitä sattuu. Jos vaan peli on avointa, niin mikä ettei, onhan noita kannustinjärjestelmiä muissakin firmoissa. Ei niiden ideana ole rikastuttaa rikkaita ja köyhdyttää köyhiä, vaan saada vakkarisoittajata, joille sitten tarjotaan hyvä syy olla ottamatta kaikkia "vaihtelua tarjoavia" everybodytuurauskeikkoja.
Ihan sama.
EP
27.06.2009 22:51:22
tarmo: Jaa-a.. tuohan ei poikkea tavallisuudesta mitenkään, paitsi, että palkat jää saamatta ja menee jollekin "Yhteistilille". Jos kerta verot ja työnantajamaksut suorittaa kuitenkin joku tilitoimisto / ohjelmatoimisto ja sen jälkeen makselee kaikkien osuudet yhdelle tilille, niin mitä ihmeen järkeä siinä on. Pitää vaan olla kaksinkertainen kirjanpito verottajaa varten ja äärimmäinen luottamus siihen, ettei kukaan vedä välistä. Jos mä saan kerta palkkakuitin himaan ja maksan liksasta verot, niin kyllä se raha omalle tilillekin kuuluu pakettiin. Hullun hommaa luopua tästä "sivuseikasta".

Itse aloittelin keikkailun tuollaista systemiä käyttävässä bändissä ja jostakin kumman syystä on asenne muokkautunut tähän suuntaan. Ei toimi, eikä herätä luottamusta, ei ainakaan pidemmän päälle. Ja mitä tapahtuu liksoille, kun keikka peruuntuu lyhyellä varoitusajalla... ne jää sitten sinne bändin (eli leaderin) tilille. Nimim. kokemusta on.

Jos mun bändi haluaa satsata johonkin pullakahveihin ja ties mihin kuulokevahvistimiin (tää taitaa olla aika klassikko näissä hommissa... ), niin kyllä mä voin rahat sitten tarpeen tullen siihen antaa omalta tililtäni.

Mua ei oo koskaan oikeen viehättänyt ajatus siitä, että joku niinkin luotettava kaveri, kun jonkun bändin liim.. eiku siis liideri, nostaisi omin päin mun palkkoja miltään tililtä. Miksei saman tien antaisi omaa pankkikorttiaan bändin käyttöön, ja anoisi sitten ruokarahaa omalta tililtään aina kun nälkä yllättäis.

Edit: oon myös tehnyt hommia bändeissä, joissa vakkareilla on kovempi liksa. Mihinkään 108 euroon ei ole silti tarvinnut tyytyä - markka-aika sitten erikseen. Musta siinä on logiikka, jos joku tekee taustatyötä biisien eteen ja sitoutuu soittamaan bändissä - myös silloin, kun keikka ei oo kuumimmassa bilemestassa. On sekin aika puuduttavaa, jos joka keikalla on eri jampat raapimassa mitä sattuu. Jos vaan peli on avointa, niin mikä ettei, onhan noita kannustinjärjestelmiä muissakin firmoissa. Ei niiden ideana ole rikastuttaa rikkaita ja köyhdyttää köyhiä, vaan saada vakkarisoittajata, joille sitten tarjotaan hyvä syy olla ottamatta kaikkia "vaihtelua tarjoavia" everybodytuurauskeikkoja.

No juu, ei tarpeen ohjelmatoimistojen kanssa (tosin niidenkin kanssa homma on onnistunut), kahdenkertainenkirjanpito ja jokin yhtiömuoto pitäisi bändillä myös olla.
Hmm.. mitähän eri yhtiömuodot tällähetkellä maksaa veroja, olisiko edullisempi vaihtoehto verokortille?
baron
27.06.2009 23:10:40

EP: No juu, ei tarpeen ohjelmatoimistojen kanssa (tosin niidenkin kanssa homma on onnistunut), kahdenkertainenkirjanpito ja jokin yhtiömuoto pitäisi bändillä myös olla.
Hmm.. mitähän eri yhtiömuodot tällähetkellä maksaa veroja, olisiko edullisempi vaihtoehto verokortille?

Jollain muulla voi olla parempaa tietoa, mutta mä oon kokenut että kun teet hommat yksityisihmisenä, niin saat kulut takaisin vasta veronpalautuksina mutta kun teet hommaa yhtiössä, niin voit verottamattomalla rahalla maksaa kulusi.
Mutta lopputulos pitkän päälle sama.
Mutta en oo hyvä tässä, jos jollain on parempaa tietoa, korjatkaa ihmeessä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JaS
28.06.2009 03:02:15
baron: Jollain muulla voi olla parempaa tietoa, mutta mä oon kokenut että kun teet hommat yksityisihmisenä, niin saat kulut takaisin vasta veronpalautuksina mutta kun teet hommaa yhtiössä, niin voit verottamattomalla rahalla maksaa kulusi.
Mutta lopputulos pitkän päälle sama.
Mutta en oo hyvä tässä, jos jollain on parempaa tietoa, korjatkaa ihmeessä.

Käsittääkseni yhtiö maksaa veroja ainoastaan voitosta, eli tulot - menot = voitto. Menoihin voi pistää kaikki laitehankinnat, palkat, ym. Laitteistojen arvo tippuu joidenkin sääntöjen mukaan, joten tarpeeks monen vuoden päästä ne voi sitten myydä jollain nimellisellä hinnalla sitten eteenpäin, tai tässä tapauksessa bändin jäsenille. Sitten on tietenkin se, että jos on alv-velvollinen, niin kaikista ostoksista voi vähentää alvin, mutta tietysti sitten myydyistä keikoista pitää myös maksaa alv.

Sanoisin, että jonkun rovon tossa pystyy säästääkin, mutta kyllä se taitaa työtä teettää, ja pitää ottaa asioista selvää. Eikä haittaa, jos on hyvä matikkapää.

Ja hommat kannattaa kans hoitaa hyvin, koska verottaajaa saattaa myös kiinnostaa, jos tekee samaa työtä, mutta siirtyy työnantajan palveluksesta yhtäkkiä yksityisyrittäjäks. Katsovat sen helposti veronkierroks ja sit napsahtaa normi tuloverot.

Mulla ei siis ole omakohtaista kokemusta, mutta on tuttuja yrittäjiä. Oon itse harkinnut moneen otteeseen firman perustamista ja sen takia oon sitte selvitelly noita mahdollisia sudenkuoppia. Toistaseks oon kokenu helpommaks hoitaa asiat jonkun ohjelmatoimiston kautta tms.

Tuli ehkä vähän sekavaa tekstiä, mut toivottavasti joku tajuu...
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Komppia ikä kaikki
29.06.2009 09:42:54
- Kaikilla sama netto ? Silloin mulla veroprosentti heti 90%. Tätä tein vuosia, ennen kuin maksaja huomasi, että meillä oli sama prosentti... Se siitä luottamuksesta. Toimistot hoitavat nykyisin asiallisesti hommansa, jos ei ole noiden Liimisten kanssa tekemisissä.
jakeni
29.06.2009 10:02:55
EP: No ei kai tuo ole tarkoituskaan, vaan joissakin tapauksissa ihan järkevä tapa, rahaliikenne kulkee bändille yhden tilin kautta ja yhdellä laskulla.

Ei toimi ikinä.
Aivan paskaa...
Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
JaS
29.06.2009 10:06:01
Komppia ikä kaikki: - Kaikilla sama netto ? Silloin mulla veroprosentti heti 90%. Tätä tein vuosia, ennen kuin maksaja huomasi, että meillä oli sama prosentti... Se siitä luottamuksesta. Toimistot hoitavat nykyisin asiallisesti hommansa, jos ei ole noiden Liimisten kanssa tekemisissä.

Pointti oli kai se, että kaikkien veroprosentti on myös sama. Eli otetaan sen jäsenen veroprosentti, jolla on korkein ja maksetaan kaikille sen mukaan. Veroahan saa maksaa enemmän, ku mitä verokortissa lukee. Palautuksissa tulee sit ylimääräset takas. Mulla tulee vaan mieleen, et eiks noista ostoksista kannata pistää kuitit ohjelmatoimistolle, kun ne voi kuitenki vähentää ne verottomana siit keikkapalkkiosta. Luulis, et ainaki kahvikupposet ja kieliostokset tms. vois laittaa kuluiks.
tarmo
29.06.2009 10:48:35
JaS:Mulla tulee vaan mieleen, et eiks noista ostoksista kannata pistää kuitit ohjelmatoimistolle, kun ne voi kuitenki vähentää ne verottomana siit keikkapalkkiosta. Luulis, et ainaki kahvikupposet ja kieliostokset tms. vois laittaa kuluiks.

Hihii... kokeile ihmeessä. Jos joskus teen vielä Polarille keikkoja, niin lähetän ihan vittuillakseni Pensolalle kuitin jostain kaffekupposesta. Ja siihen viitteeksi "mnetissä neuvottiin". Kun sais vielä valokuvan Pensolan naamasta sillä hetkellä, kun kuitti saapuu työpöydälle, se kuittaisi kaikki ne kulukorvauksin maksetut paskakeikat männävuosilta.

Voi pidellä hiljasta, kun on muutenkin niin helvetin hanklaa välillä maksella niitä palkkoja. Isoissakin toimistoissa.

** Ja tämä viesti ei pidä sisällään mitään henkilöön kohdistuvaa arvostelua, vaan tosiasian ja siihen liittyvän perustellun mielipiteen. **
Ihan sama.
artope
29.06.2009 10:49:48

Keikkarumpali1: Miten Teidän bändi toimii näiden tiimoilta, eli tekeeekö joku Leader hommat myös talkoilla vai onko jotain palkitsevaa?
Liiton liksoisssa joku Leader palkkio kait on, mut kuka sellaista huomioi?

Talkoilla mennään. Eli meikä hoitaa:
- keikkamyynnin + niihin liittyvät juoksevat asiat
- keikkalaskutuksen + paperihommat tilitoimistolle tilinpäätökseen
- treenit ja niihin materiaalin
- joskus myös koko kaluston kuljetuksen + huoltamisen

Mutta tää nyt on vaan sivutoimista harrastamista ja teen sen mielelläni. Vaikka noita uusia biisejä voisi joku muukin metsästää.
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
KoskPaavo
29.06.2009 14:21:04
"Mun kokemus kirjanpidosta on lähinnä tuolta järjestöalalta. Siellä tuli vaan huomattua, et aika paljon kaikenlaista voi kikkailla kirjanpidossa, jos vaan jaksaa nähdä sen vaivan. Polarii ei varmaan kiinnosta. Ja kyllä sen ymmärtää." lain. ed.
Tuohon oli pakko tarttua; Miksi "Polarii" ei kiinnosta ja miksi " sen kyllä ymmärtää"?
Humppamuseon intendentti
AnselmiMaa
29.06.2009 14:46:29
Kulukorvauksilla ja "oikeuttaa kahvin ja pullan"-lippusilla ei paljon eläkekassa kasva!
Lieneekin tämän threadin keskustelu siinä, että toiset tekee ammatikseen ja toiset ei.

ainahan toki voi myös koittaa, saisko markantalon kassamyyjä pullapitkonsa firman kuluihin, että sais pitkon mitan enempi käteen..
Ei muutaku ei anna periksi ja huumori yllä ja eiku lisää paskaa housuun!
JaS
29.06.2009 15:22:10
KoskPaavo: "Mun kokemus kirjanpidosta on lähinnä tuolta järjestöalalta. Siellä tuli vaan huomattua, et aika paljon kaikenlaista voi kikkailla kirjanpidossa, jos vaan jaksaa nähdä sen vaivan. Polarii ei varmaan kiinnosta. Ja kyllä sen ymmärtää." lain. ed.
Tuohon oli pakko tarttua; Miksi "Polarii" ei kiinnosta ja miksi " sen kyllä ymmärtää"?

Kuitit tuottaa lisävaivaa ja Polar ei siitä saa mitään lisäkorvausta. Vaikee kuvitella, et joku tieten tahtoen haluis kasvattaa työmääräänsä ja olla saamatta korvausta siitä. Ja jos kirjanpitäjä/palkanlaskija on tuntiliksalla, niin siitähän tulee vaan lisäkuluja firmalle.

Ja toi "varmaan" tarkotti sitä, et tää on arvelua, ei tietoa.
Komppia ikä kaikki
01.07.2009 08:43:35
- Ekös se päiväraha ole niitä kahvikupposia varten ja kilometrikorvaus naftaa/bensaa varten? Ei verottajallekaan kelpaa kuitit kahvinjuonnista, varsinkaan kotona keitetyt. Luontaisedut jakavat naiset??
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)