Aihe: Musiikinteko-ohjelmia?
1 2 3 4 512 13 14 15 1621 22 23 24 25
deivid2000
17.05.2009 15:12:24
PappaSF: FL studio 8 tai siitä sitten se kattavampi versio FL studio 8 XXL.
Tuolla saa tehtyä pohjia rumpuineen, kitaroineen, syntikoineen ja bassoineen.

Ihan tutustumisen arvoinen softa. Demo version saa valmistajan sivuilta mutta siinä ei voi projektia tallentaa eli pitää saada kerralla valmista ja importata vaikka mp3:ksi jne.

Tuossa ohjelmassa valikoidaan vasemmalla sivustasta löytyviä soittimia ja sitten otetaan niistä sellainen "Pianoroll" esille jossa voi lätkiä hiirellä eri soittimien soittoa sellaisilla palkeilla, joita pienentämällä tai isontamalla nuotin pituutta voi määritellä, jos vahingossa lipsahtaa väärään kohtaan niin sitten siirtää sitä hommaa sopivaan kohtaan.

Ominaisuuksia tuossa on vaikka mitä mutta eiköhän tuolla voi ihan peruskäyttöäkin harrastaa.

Toimii myös hyvin emosoftana vaikka EZ-drummer ym. ohjelmallisille soittimille joita voi tohon plugata.

Tuon helppous on varmaan käyttäjä kohtaista mutta äkkiäkös tuo selviää kun testii demoversiolla onko tuosta juuri omiin tarpeisiin.

Ääninäytettä FL Studio 7:lla tehdyistä ensimmäisistä kokeiluistani, kitarat olen ite soitellu ehta kitaroilla pohjiin, eka osa on ihan täysin omaa juttua ja toinen osa on sellaiden demonäyte johon vain soittelin kitaralla mitä sattuu.

http://koti.mbnet.fi/tapkuu/jotain_vanhoja_testeja.mp3

Valmistajan kotisivu

http://flstudio.image-line.com/

Jes jes, heti kokeiluun lähti tämä. Tattis!
deivid2000
17.05.2009 16:46:12
Alright, sain väsättyä nyt hienon house-biitin. Siitä tuli aika old school.

Mutta eikö siellä ole minulle mitään rokki- tai metallitemplatea ollenkaan? Mistä niitä sinne saa vai pitääkö ne jotenkin väsätä itse?

Ei minulla mitään ole konemusaa vastaan, mutta pitäisi saada sinne ihan kitara ja rummut.

Täytyy lueskella noita jotain tutorialeja sun muita jos tuota vaikka oppisi joskus käyttämään.
PappaSF
17.05.2009 17:38:41
deivid2000: Alright, sain väsättyä nyt hienon house-biitin. Siitä tuli aika old school.

Mutta eikö siellä ole minulle mitään rokki- tai metallitemplatea ollenkaan? Mistä niitä sinne saa vai pitääkö ne jotenkin väsätä itse?

Ei minulla mitään ole konemusaa vastaan, mutta pitäisi saada sinne ihan kitara ja rummut.

Täytyy lueskella noita jotain tutorialeja sun muita jos tuota vaikka oppisi joskus käyttämään.

Siitä vasemmalta löytyy mm. FPC, josta löytyy 4 erillaista rumpusettiä, siitä rahaa sinne sitten jonkun noista ja valitsee avautuneesta soittimesta oikeasta ylälaidasta ja löytyy vaikka kuinka noita rumpuja mm. Rock Loops, Pop Loops etc. ja niistä voi valikoida sitten erillaisia rumpusoittoja ja niitä voi sitten muokatakin jos eivät suoraan käy omiin tarkoituksiin, lisäksi noita rumpuja löytyy Drums kohdasta etc.

Kuvaa alla esimerkiksi Gretch Full rummusta.

http://koti.mbnet.fi/tapkuu/FLstudio_screenshotti.jpg

Kandee tutustua tuohon FL studioon tarkemmin, on ihan pätevän oloinen softa ja monipuolinenkin.

Rumpuja voi tehdä ihan itse myös ettei käytä noita valmiita kuvioita, kitarat ja bassot ym. kosketinsoittimet jne. löytyy siitä pitkästä valikosta vasemmalta, siinä on aikas tavalla tavaraa joten alussa joutuu vähän etsimään että löytää.

Kun tuon käyttämiseen tottuu niin löytyy helpommin ja saapi enempi irti softasta.

Ylhäältä voi esim. säädellä tempoa itelleen sopivaksi etc.. Kaikenlaista tuosta löytyy :-)

Kandee testailla mitä kaikkea tulee hiirtä napsauttamalla niistä valikoista ja näkymistä mm. hiiren oikealla tulee erinäköisiä valikoita aina sen mukaan mistä klikkaa.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.
deivid2000
18.05.2009 08:26:19
Alright, en luovuta vielä. Tarkastelen lähemmin tuossa heti kun aikaa on. Kiitokset vaan neuvoista!
Jadebel
21.05.2009 15:02:05
Moikka!

Auttaisiko joku, en tiedä miten Reaperin virtual mini keyboardilla pimputettua saa tallennettua. Tietääkö kukaan?
insight
22.05.2009 11:36:18 (muokattu 22.05.2009 11:36:47)
Mulla on nykyisin Logic, mutta itsekin käytin Fruitya vuosituhannen alussa (kolmosta) jonkin verran. Onhan siinä omat rajoitteensa, mutta kai noi uudemmat ovat kehittyneet. Tai siis tiedän että ovat =)

Oikeesti ihan mainio softa on toi Fruity Loops. Joissain piireissä ehkä turhan aliarvostettu. Mun mielestä se ajaa asiansa loistavasti.
Can you feel the atmosphere
Niina83
26.05.2009 17:23:58
Heips!

Haluaisin saada neuvoja mikä musiikinteko-ohjelma olisi passeli Korg TR:lle!
Tarkoituksena olisi nauhoittaa ihan pelkkää synaa, ja mahdollisesti liittää siihen myöhemmin sitten jotain muutakin ohjelman kautta. Miten laulun nauhoittaminen onnistuisi kotioloissa?

Kokeilin aiemmin kirjoituttaa nuotteja Sibelius-ohjelmalla, liittämällä Korgin tietokoneeseen USB-piuhan avulla, ja se onnistuikin, mutta ääni tuli "jäljessä". Onko tämä vika ohjelmakohtainen, vai pitääkö hankkia äänikortti? Jos näin on, niin millainen olisi riittävä?

Oon todellakin huono kaikenmaailman piuhojen / liittämisten suhteen, joten apua tarvitaan :)

Kiitos!
PappaSF
26.05.2009 19:13:10
Niina83: Heips!

Haluaisin saada neuvoja mikä musiikinteko-ohjelma olisi passeli Korg TR:lle!
Tarkoituksena olisi nauhoittaa ihan pelkkää synaa, ja mahdollisesti liittää siihen myöhemmin sitten jotain muutakin ohjelman kautta. Miten laulun nauhoittaminen onnistuisi kotioloissa?

Kokeilin aiemmin kirjoituttaa nuotteja Sibelius-ohjelmalla, liittämällä Korgin tietokoneeseen USB-piuhan avulla, ja se onnistuikin, mutta ääni tuli "jäljessä". Onko tämä vika ohjelmakohtainen, vai pitääkö hankkia äänikortti? Jos näin on, niin millainen olisi riittävä?

Oon todellakin huono kaikenmaailman piuhojen / liittämisten suhteen, joten apua tarvitaan :)

Kiitos!

Tuota Korg TR:ää varmaan voi käyttää sekä midikoskettimistona tai sitten sellaisenaan, joten sen voi liittää useammallakin tavalla tietokoneeseen.

Jos tykkää itse Korg TR:n soundeista niin paras tapa sitten varmaan on äänittää vaikka hyväksi käyttäen Y-kaapelia eli yleensä noista koskettimista löytyy L ja R output jotka ovat monoliittimiä (sellainen samanlainen kuin kitarassakin) ja sitten toinen pää on sellainen ministereoplugi (samanlainen kuin korvakuulokkeissa oleva puhan pää jolla ne yhdistetään tietsikan äänikorttiin).

Eli yksi vaihtoehto siis tuollainen Y-kaapeli härdelli kts. kuva alla omasta kaapelistani http://koti.mbnet.fi/tapkuu/Y_kaapeli.jpg

Toinen tapa on sitten tuo USB-kaapeli.

Sitten tuohon mahdolliseen laulun äänittämiseen. Itse hankkisin sitä varten mikin esim. Shure 58, joka muistaakseni juuri sopii lauluun.

Nyt kun sitten miettii sitä, että haluaisit soittaa ja laulaa, joko erikseen tai yhdessä niin yksi varteenotettava vaihtoehto on pieni mikseri (n. 70-120 euroa maksava), johon yhdistät tuon Korg TR:n ja laulumikin ja mikseristä vedät sitten tietokoneeseen äänitykset äänikortin kautta. (tällöin tosin tuo Korg TR:ä ei toimi midikoskettimina kun ei ole USB:ssa).

Sitten tuohon latenssiin:

Itse suosittelen käyttämään Asio4All ajuria musasoftissa, laatu on sillä ihan kohdillaan vaikka tuo ei sulje pois latenssia.

Latenssia voi pienentää siten, että säätää näytteenottotaajuttaa pienemmälle (buffer size vaikka 256 (eikä 512), lyhyesti tämä tarkoittaa sitä, että ääninäytettä otetaan useammin mikä pienentää latenssia/viivettä äänessä).

Äänikortista:

Itellä mulla on ihan tavallinen Audigy 4 äänikortti (halpa ja ihan tarpeeksi hyvä) eli äänikorttia ei välttämättä tarvi ostaa/vaihtaa.

Musiikko-ohjelmat:

Tuossa ylempänä kirjoituksissa taisi olla linkki FL Studio 8 softaan, josta on saatavilla demoversio jota voi kokeille, on täys versio mutta siinä ei voi tallentaa keskeneräistä projektia eli työtä. Tuossa FL Studiossa on itsessään virtuaalisyntikoita, kitaroita, puhallinsoittimia, rumpuja etc. ja on suht helppokäyttöinenkin, joten tutustu ainakin tuohon softaan. (sitä en tiedä saako siitä nuotit ulos, kun en ole kokeillut).

Jos minä olisin sinä niin ostaisin mikserin ja laulumikin sekä tarvittavat piuhat, tämä antaa vaihtoehtoa tuohon liittämiseen tietsikaan ja vielä siltikin voi käyttää sitä USB-piuhalla olevaa liitäntää KORG TR:ssä.

Softapuolesta kokeilisin muutamia erillaisia ja sitten vasta päätös siitä mitä hankkii, softa on vähän paha hankittava kun sen kokeilu on oikeasti hankalaa jo demojenkin rajoitusten takia joten sen vieminen vie pidemmän ajan.

Lopuksi, muista että tämä mun kirjoitus on vain yksi monista ja jollain toisella voi olla hyvinkin parempi ratkaisuehdotus. Sorry myös jos tämä tekstini on vaikeasti ymmärrettävää/huonosti kirjoitettua, itse olen ihan kotiharrastelija enkä ammattilainen.

Toivottavasti tästä oli kuitenkin jotain apua tai aiheutti hyviä ideoita sinulle ;-)
Arello
28.05.2009 15:48:09
Onko muuten olemassa mitään ilmaista softaa jolla vois nauhottaa MIDI piuhan kautta...
kassper
28.05.2009 21:08:32 (muokattu 28.05.2009 21:12:49)

Arello: Onko muuten olemassa mitään ilmaista softaa jolla vois nauhottaa MIDI piuhan kautta...

http://www.freewarefiles.com/Anvil-Studio-V_program_7660.html
http://www.anvilstudio.com/

E: http://www.freewarefiles.com/category_6_70.html Tuossa on ihan pätevä lista muitakin midi-ohjelmia.
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs Huttua Kuvia
Kalmo
07.06.2009 15:14:19
Arello: Onko muuten olemassa mitään ilmaista softaa jolla vois nauhottaa MIDI piuhan kautta...

Varmuuden vuoksi, kun asiasta on paljon väärinkäsityksiä:

Olet varmaan selvillä, että midi ei ole ääntä, vaan dataa? Eli se mitä syntikkasi ämyreistä kuulet, ei tallennu midipiuhan kautta mihinkään, vaan ainoastaan "soitto-ohje" miditiedostona. Jos haluat tallentaa syntikkasi ääntä, käytät sen audiulostuloja.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Niina83
08.06.2009 20:25:28
PappaSF: Tuota Korg TR:ää varmaan voi käyttää sekä midikoskettimistona tai sitten sellaisenaan, joten sen voi liittää useammallakin tavalla tietokoneeseen.

Jos tykkää itse Korg TR:n soundeista niin paras tapa sitten varmaan on äänittää vaikka hyväksi käyttäen Y-kaapelia eli yleensä noista koskettimista löytyy L ja R output jotka ovat monoliittimiä (sellainen samanlainen kuin kitarassakin) ja sitten toinen pää on sellainen ministereoplugi (samanlainen kuin korvakuulokkeissa oleva puhan pää jolla ne yhdistetään tietsikan äänikorttiin).

Eli yksi vaihtoehto siis tuollainen Y-kaapeli härdelli kts. kuva alla omasta kaapelistani http://koti.mbnet.fi/tapkuu/Y_kaapeli.jpg

Toinen tapa on sitten tuo USB-kaapeli.

Sitten tuohon mahdolliseen laulun äänittämiseen. Itse hankkisin sitä varten mikin esim. Shure 58, joka muistaakseni juuri sopii lauluun.

Nyt kun sitten miettii sitä, että haluaisit soittaa ja laulaa, joko erikseen tai yhdessä niin yksi varteenotettava vaihtoehto on pieni mikseri (n. 70-120 euroa maksava), johon yhdistät tuon Korg TR:n ja laulumikin ja mikseristä vedät sitten tietokoneeseen äänitykset äänikortin kautta. (tällöin tosin tuo Korg TR:ä ei toimi midikoskettimina kun ei ole USB:ssa).

Sitten tuohon latenssiin:

Itse suosittelen käyttämään Asio4All ajuria musasoftissa, laatu on sillä ihan kohdillaan vaikka tuo ei sulje pois latenssia.

Latenssia voi pienentää siten, että säätää näytteenottotaajuttaa pienemmälle (buffer size vaikka 256 (eikä 512), lyhyesti tämä tarkoittaa sitä, että ääninäytettä otetaan useammin mikä pienentää latenssia/viivettä äänessä).

Äänikortista:

Itellä mulla on ihan tavallinen Audigy 4 äänikortti (halpa ja ihan tarpeeksi hyvä) eli äänikorttia ei välttämättä tarvi ostaa/vaihtaa.

Musiikko-ohjelmat:

Tuossa ylempänä kirjoituksissa taisi olla linkki FL Studio 8 softaan, josta on saatavilla demoversio jota voi kokeille, on täys versio mutta siinä ei voi tallentaa keskeneräistä projektia eli työtä. Tuossa FL Studiossa on itsessään virtuaalisyntikoita, kitaroita, puhallinsoittimia, rumpuja etc. ja on suht helppokäyttöinenkin, joten tutustu ainakin tuohon softaan. (sitä en tiedä saako siitä nuotit ulos, kun en ole kokeillut).

Jos minä olisin sinä niin ostaisin mikserin ja laulumikin sekä tarvittavat piuhat, tämä antaa vaihtoehtoa tuohon liittämiseen tietsikaan ja vielä siltikin voi käyttää sitä USB-piuhalla olevaa liitäntää KORG TR:ssä.

Softapuolesta kokeilisin muutamia erillaisia ja sitten vasta päätös siitä mitä hankkii, softa on vähän paha hankittava kun sen kokeilu on oikeasti hankalaa jo demojenkin rajoitusten takia joten sen vieminen vie pidemmän ajan.

Lopuksi, muista että tämä mun kirjoitus on vain yksi monista ja jollain toisella voi olla hyvinkin parempi ratkaisuehdotus. Sorry myös jos tämä tekstini on vaikeasti ymmärrettävää/huonosti kirjoitettua, itse olen ihan kotiharrastelija enkä ammattilainen.

Toivottavasti tästä oli kuitenkin jotain apua tai aiheutti hyviä ideoita sinulle ;-)

Eli toisin sanoen, jos hommaan Y-kaapelin, äänikortin, mikin ja pienen mikserin, niillä pitäis jo päästä alkuun :) ?
PappaSF
08.06.2009 20:41:45 (muokattu 08.06.2009 20:44:42)
Niina83: Eli toisin sanoen, jos hommaan Y-kaapelin, äänikortin, mikin ja pienen mikserin, niillä pitäis jo päästä alkuun :) ?

Kyllä, varsinkin kun haluat äänittää laulua niin siihen tarvitaan mikki ja koska syntikankin äänet äänitetään niin kätevintä on pieni mikseri, johon yhdistetään tuo laulumikki, sekä syntikasta Y-kaapelillä L/R outputeista mikseriin myös ja mikseristä ulosmenoista sitten äänikortin Line In.

Tuolla tavalla varmaan itse tekisin tuon.

Kyllähän tuolla USB:lla edelleen voi yhdistää Korgin mutta laulumikki tarvitsee kuitenkin jonkin näköisen vahvistuksen ja yleensä vaikona tulevissa äänikorteissa ei ole laulumikeille tarvittavaa vahvistusta ja siksi mikseri voisi olla ihan jees hankinta ja samallahan siihen saa tuon Korgin myös.
albert18
27.06.2009 18:46:49 (muokattu 01.07.2009 10:46:08)

Editted: 1.07.2009

Tässä valmistaudun valitsemaan ohjelman jolla saan EMU 0404 USB 2.0:n kautta tulevaa WAW ja MIDI dataa jalostettua CD/DVD-polttoon kelpaavaksi.

Olen etsiskellyt ohjelmia joilla pystyy tarvittavia operaatioioita tekemään, mutta nyt aluksi pitäisi päästä supistamaan trahteeria. Ohjelmien tulee olla Digital Audio Workstation (DAW) tyyppisiä, ja vielä niin että kykenevät toimimaan VST-host:na. Onko tässä millään lailla mielekkäät kriteerit, puuttuuko jotain oleellista?

Ohessa listaa. Pyydän kommentteja jos joku ei taytä kriteereitä, joku puuttuu listalta, jos jokin on osoittautunut erityisen hyväksi tai jos jossain erityisen huonoja piirteitä.
Olen harrastanut musiikkia 60-luvulta asti, tosin aktiivisuusaste on vaihdellut, joten annan arvoa ohjelmille joiden kanssa ei tule sitten seinä vastaan kun tarvitaan edistyneempiä ominaisuuksia. Rahakaan ei ole ihan kauhea rajoite vaikka mentaalipuolella tökkiikin heittää sitä aivan tuuliajolle.

Muutamiin ohjelmiin olen merkinnyt netistä löytyneitä kommentteja ja hintatietoja. Niitä olis hieno saada lisää.

DAW ilmaisohjelmat
-----------------------

+Audacity
+Anvil Studio
+DSP's Quartz Studio and Quartz Audio
+FREE ACID XPress
+Kristal Audio Engine
+PowerTracks Pro (From the same folks who sell "Band In A Box")
+ProTools Free
+Quartz AudioMaster Freeware

DAW kaupalliset
-------------------

+Ableton Live (Just take a look at the specs and features, and a quick peek at the
.... movies and you will see why is "the chosen one"! After dealing around with
.... Cakewalk's, Reason's and FL, and its complexity, Ableton its like a blessing
.... come true Wont trade if for none of this!)
.... - ABLETON LIVE 8 SUITE (666 EUR)
.... - ABLETON LIVE 8 (425 EUR)
.... - Ableton Live 7LE (128 EUR)
CAKEWALK
.... - MUSIC CREATOR 5 (44E)
.... - SONAR HOMESTUDIO 7 (95€)
.... - SONAR HOMESTUDIO 7 XL (132€)
.... - SONAR 8 STUDIO EDITION (178€)
.... - SONAR 8 PRODUCER EDITION (347€)
+IMAGE-LINE FruityLoops (It is the most compatible with many other softwares
.... you can use such as Traktor, CakeWalk, and will work with virtually every
.... kind of VST plug-in you'll ever need)
.... - FL STUDIO 8 FRUITYLOOPS ED. (88€)
.... - FL STUDIO 8 PRODUCER EDITION (164€)
.... - FL STUDIO 8 XXL EDITION (277€)
+Mackie Tracktion Music production software
.... - TRACKTION V3 PROJECT BUNDLE (€64)
.... - TRACKTION V3 ULTIMATE BUNDLE (€123)
+MAGIX Music Maker 15 (36.37 € )
+Mixcraft 4 ($64.95)
+MultitrackStudio 5.21
.... - Professional Edition: US$69.00
.... - Pro Plus Edition: US$119.00
+n-track (n-Track Software) ($64)
+Quartz Portable Studio ($ 19.00 ),
.... - Audio Production ($ 25.90 )
.... - Music Production ($ 29.90 )
.... - Direct Pack ($ 19.70 )
.... - Composer ($ 19.70 )
+Reaper 3.01 ($60 yksityiskäyttöön, $225 kaupalliseen)
+Sony
.... - VEGAS 8 PRO (666€)
.... - ACID PRO 7 (333€)
.... - ACID MUSIC STUDIO 7 (47€)
+Steinberg
.... - SEQUEL 2 (75€)
.... - SEQUEL 2 ENGL. (88€)
.... - CUBASE ESSENTIAL 4 (139€)
.... - CUBASE STUDIO 5 E/S (349€)
.... - CUBASE PRODUCER PACK (1499€)
.... - NUENDO 4 (1755€)
+Synapse Audio Orion ($99)
+Vienna Ensemble 3 (95€)
+Vienna Suite (445€)

Albert

PS. Jos ohjelmasta on muodostunut defacto standardi markkinoilla, on se merkinnyt aika usein myös hankalakäyttöisyyttä (esimerkkeinä Adobe Photo Shop, AutoCAD, MS Word ja Nero). En juuri kunnioittaisi markkinajohtajuutta ilman muita perusteluita.

PS. Raakatut:
+Adobe Audition 3 (entinen Cool Edit Pro) - MIDI-tuki on vielä lastenkengissä
+Reason - VST-tuki puuttuu
+GarageBand - ei PC-versiota
+Logic Pro 8 - vain Mac ($500)
+M-AUDIO Pro Tools M-POWERED 8 (269€) - Sunniteltu M-Audion korteille
+Sonoma Wireworks RiffWorks Standard ($129) - tarkotettu kitaran tallennukseen
+CAKEWALK GUITAR TRACKS PRO 4 (98€)

PS1. Arveluttavat
+Steinberg - Negatiivisia käyttäjäkokemuksia, suuria vaikeuksia ajoituksissa

PS2. Ei kuulu joukkoon
+PG Band In A Box
+Steinberg Wavelab
+AudioMulch (live-käyttöön suunniteltu)
+Ace of WAV (Polyhedric Software) - sound editor and synthesizer

PS 3. Jos kovimman hinnan mukaan tekee ostopäätöksen niin tässä lista:
1. Steinberg NUENDO 4 (1755€)
2. Sony VEGAS 8 PRO (666€)
2. ABLETON LIVE 8 SUITE (666€)
4. Vienna Suite (445€)
5. CAKEWALK SONAR 8 PRODUCER EDITION (347€)
6. IMAGE-LINE FruityLoops FL STUDIO 8 XXL EDITION (277€)
Klezberg
27.06.2009 21:26:05

albert18: Adoben tuotteen review:stä löytynyttä yhteenvetoa:
"Awesome Audio But Only Okay MIDI
So, while Audition 3 now includes more MIDI features, it's still not up to par with other major DAWs such as Cakewalk Sonar or Steinberg Cubase. Audition needs to add many more advanced MIDI editing functions and enhanced track output support in order to compete as a full-fledged DAW."

Joten Adoben Audition 3 on tiputettava pois listalta.

Albert

Band in a Box on automaattisäestysohjelma, eli sen pääasiallinen käyttö on: syötät soinnut ja valitset tyylin, se tekee midipohjaisen säestyksen ja soittaa sitä. Sillä pystyy kyllä äänittämäänkin ja tallettamaan midiä, mutta ne ovat siinä vain tuon automaattisäestyksen lisukkeita.

Eikös (Steinberg) WaveLab ole audioeditori, masterointiin tms, ei kai siinäkään ole midiominaisuuksia.

Mutta mitä haet tällä listalla ? Jos olet tekemässä omaa valintaasi, tuo on aika raskas tapa. Eiköhän kannattaisi vaikka hankkia se Reaper kokeeksi ja sen kautta tutustua DAW:n käyttöön. Tai jos äänikortin mukana tulee vaikkapa jokin Cubasen halpisversio, sillä on hyvä aloitella.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Bluesmies
29.06.2009 09:46:19 (muokattu 29.06.2009 15:10:05)
PappaSF: FL studio 8 tai siitä sitten se kattavampi versio FL studio 8 XXL.
Tuolla saa tehtyä pohjia rumpuineen, kitaroineen, syntikoineen ja bassoineen.

Ihan tutustumisen arvoinen softa. Demo version saa valmistajan sivuilta mutta siinä ei voi projektia tallentaa eli pitää saada kerralla valmista ja importata vaikka mp3:ksi jne.

Tuossa ohjelmassa valikoidaan vasemmalla sivustasta löytyviä soittimia ja sitten otetaan niistä sellainen "Pianoroll" esille jossa voi lätkiä hiirellä eri soittimien soittoa sellaisilla palkeilla, joita pienentämällä tai isontamalla nuotin pituutta voi määritellä, jos vahingossa lipsahtaa väärään kohtaan niin sitten siirtää sitä hommaa sopivaan kohtaan.

Ominaisuuksia tuossa on vaikka mitä mutta eiköhän tuolla voi ihan peruskäyttöäkin harrastaa.

Toimii myös hyvin emosoftana vaikka EZ-drummer ym. ohjelmallisille soittimille joita voi tohon plugata.

Tuon helppous on varmaan käyttäjä kohtaista mutta äkkiäkös tuo selviää kun testii demoversiolla onko tuosta juuri omiin tarpeisiin.

Ääninäytettä FL Studio 7:lla tehdyistä ensimmäisistä kokeiluistani, kitarat olen ite soitellu ehta kitaroilla pohjiin, eka osa on ihan täysin omaa juttua ja toinen osa on sellaiden demonäyte johon vain soittelin kitaralla mitä sattuu.

http://koti.mbnet.fi/tapkuu/jotain_vanhoja_testeja.mp3

Valmistajan kotisivu

http://flstudio.image-line.com/

Eilisestä lähtien olen käyttänyt tuota (tai no eilen vasta n. tunnin verran) ja voi hyvänen aika, että on minun silmääni sekavan oloinen. En tajunnut käytännössä yhtään mitään. Pitänee hieman ohjeita lukea. Tarkoituksena olisi nauhoittaa siis tuolla laulut+kitarat ihan oikeina ja sitten basso+viulut sen ohjelman soittimista.

edit: Kysytään vielä, että mikä olisi paras ohjelma juuri tällaiseen, että laulut ja kitarat ja mahdollisesti bassotkin oikeista soittimista, mutta esim. viulut ja rummut tietokoneelta?
Kre-per
05.08.2009 12:35:02 (muokattu 05.08.2009 16:09:02)
edit: Kysytään vielä, että mikä olisi paras ohjelma juuri tällaiseen, että laulut ja kitarat ja mahdollisesti bassotkin oikeista soittimista, mutta esim. viulut ja rummut tietokoneelta?

Oon ite ollu vähän samaa ettimässä, ja oon kattellu että tilaisin ton Acoustica Mixcraft 4:sen ja sen velipuolen Acoustica Beatcraftin, joka on siis rumpueditoriohmella. Nuo saa siis yhdessä paketissa tilattua nimellä Musicians Bundle Amazonista. Hintaa oli 69 dollaria muistaakseni.

Mutta siis mitään tietoa mistään parhaasta ei tietty ole. Aikasemmin ollaan menty linjalla Line6 Gearbox + Audacity.

EDIT: Vedetääs takasin. Ei saa noita tuotteita Suomeen tilattua. Amazon.co.uk:sta sen sijaan sais ton Beatcraftin.
kotoilija
16.08.2009 12:51:50
Fortune: Kah, löytyyhän noita:

Audio+midi, itse käytän, toimii ok:

http://www.digitalsoundplanet.com/S … tudio/Studio_Free/studio_free.phtml

Pelkkä audio:

http://www.digitalsoundplanet.com/S … Audio_Master/Freeware/freeware.html

Toiminee myös:

http://hem.passagen.se/xlnt/frs/

Goat Studio, legenda:

http://covertbitops.c64.org/misc/gstudio.zip

Pro Tools Free, ei toimi NT-pohjaisissa käyttiksissä (NT, W2K, XP):

http://www.digidesign.com/ptfree/

Viimeisin tuttavuus, Open Source (GNU GPL):

http://www.jazzware.com/cgi-bin/Zope.cgi/jazzware/

Cool Edit -ohjelmien demoversiot:

http://www.syntrillium.com/cooledit/

N-track Studio shareware-versio (rajoituksia):

http://www.n-track.com/download.shtm

Audacity, Open Sourcea myös:

http://audacity.sourceforge.net/

Jollei noista löydy kumppania, niin ystävämme Google auttanee muusikkopoloa, kun hänelle antaa tarttuvan lauseen: "freeware multitrack recorder", "free multitrack", "freeware multitrack sequencer", (jatkakaa kaavalla...)

Tukeeko joku noista virtual instrumenttejä?
albert18
17.08.2009 13:40:54 (muokattu 18.08.2009 13:23:09)

Pitäisi laittaa markkansa likoon DAW-ohjelmaan, joka:

- Tukee VST ja VSTi lisäosia
- Pyörittää VST:nä mun sampleriä EMU Emulator X3 + äänikortti EMU 0404 USB 2.0 myös 24kHZ/24bit äänillä, ja kortin MIDI- sekä S/PDIF-liityntää nikottelematta
- On vakaa
- Tukee kunnollisesti sekä MIDI että äänitiedostojen editointia/käsittelyä
- Toimii mielellään myös Vistassa, vaikkakin nyt alkuun asennetaankin XP-ympärisöön

0404 äänikortin mukana tuli Ableton Live Lite 4 ja olen ollut tuohon softaan muutenkin kallellaan, mutta siinä taitaa olla ainakin yksi ongelma: Jotta EMU 0404:n kautta tulevaa S/PDIF dataa voisi tallentaa, tulee sovelluksen olla "multichannel application". Tällaisia ovat ainakin Cubase ja Sonar, mutta Ableton ilmeisesti sitten ei.

Ableton näyttää nyt sitten sen takia tippuvan pois laskuista.

Kortin mukana tuli myös Steinberg Wavelab + Cubase LE, josta olen kuullut muutamia aika kitkeria kommentteja, sekä Cakewalk Sonar LE. Steinberg Cubase näyttää olevan, myöhempiä lisähankintoja ajatellen, melkoisen kallis.

Myös IK Multimedia Amplitube LE, SFX Machine LT ja Celemony Melodyne essential tuli, mutta en oikeen edes tiedä mitä ne on:)

Mikä on paras harrastajahintainen DAW-ohjelma markkinoilla?

Albert

Edit 18.08.2009 asiavirheitä ja samalla lisätty asiaakin.
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)