Aihe: Äänitystavat kotistudiossa
1 2 3 4
albert18
26.06.2009 08:05:38 (muokattu 26.06.2009 08:47:16)

Tässähän oli kysymys pedaalin käytöstä plugarin ohjaukseen. Taitaa olla vahvasti yksilökohtainen mieltymyskysymys hakeeko pedaalilla soundin jo soittaessa vai korjaileeko niitä säätöjä jälkikäteen.

Minusta pitch-bend (jota mulla ei tavallisena pedaalina olekaan) tai wah muuttaa ääntä niin paljon, varsinkin jos siinä on jotain muita efektejä mukana, ettei kuivan äänen monitorointi anna soittoa tukevaa kuuloaistimusta, eikä siitä voi välttämättä tehdä (alkuperäiseen) soittoon perustuvaa lopulllista versiota miksauksessa. Kun ei tiedä tarkalleen mitä on soittanut.

Mitään VST-efektejä en menisi polkemaan tai muutenkaan kauko-ohjaamaan, vaan piirtäisin niille automaation eli sellaisen ohjauskäyrän ääniohjelmaan jos ylipäätään haluaisin niitä käyttää.

Jotain tällaista olen ajatellut, vaikka en toteutuksen yksityiskohtia vielä tunnekaan. Erityisesti lopullisen äänen muodostus miksauksessa tapahtuisi näin.
Jos tuon pedaalin liikkeen saisi talteen jo äänityksessä (MIDI:ä lähettävä pedaali), helpottaisi se kaiketi automaattiohjauksen ohjauskäyrän tekoa miksauksessa.

Monitorointi pikkumikserin läpi on hyvä idea jos tietokonetta käyttää pelkästään tallentimena, eikä kone ole kovin tehokas.

Epäilen että mun tehokkain PC (32 bittinen Intel Dual, @2GHz, 3GB muistia, käyttiksinä sekä Vista että XP) ei välttämättä kovin reaaliaikaista äänenmuodostusta kykene äänitystilanteessa tekemään. Mutta kokemuksiahan mulla ei ole vielä.

Muutaman vuoden päästä mun seuraavan sukupolven kone tulee olemaankin taas dekadia tehokkaampi, joten monitoroinnin voinee tällöin suorittaa suoraan VST-plugarilta. Eiköhän noita plugareita ole silloin myös markkinoilla enemmän ja tällaisenkin tarpeen täyttäviä.

Albert
Klezberg
26.06.2009 08:20:47

albert18: Minusta pitch-bend (jota mulla ei tavallisena pedaalina olekaan) tai wah muuttaa ääntä niin paljon, varsinkin jos siinä on jotain muita efektejä mukana, ettei kuivan äänen monitorointi anna soittoa tukevaa kuuloaistimusta.

Eipä tietenkään. Eli soittaessa on kuultava efektoitu soundi. Enemmänkin tässä epäilin kannattaako sitä vaikkapa wahwah:in ääntä alkaa ollenkaan midiraidalla editoimaan, vaan soittaa uudestaan. Vaikka sen ohjauksen ottaisikin midinä talteen.

Jotain tällaista olen ajatellut, vaikka en toteutuksen yksityiskohtia vielä tunnekaan. Erityisesti lopullisen äänen muodotus miksauksessa tapahtuisi näin.
Jos tuon pedaalin liikkeen saisi talteen jo äänityksessä (MIDI:ä lähettävä pedaali), helpottaisi se kaiketi automaattiohjauksen ohjauskäyrän tekoa miksauksessa.

Teknisesti tuo on tehtävissä. Eri asia on onko jonkun wah:n ohjauksen säätäminen sekvensserissä käyrää viilaamalla oikeasti mielekästä. Tästä ei kauheasti kannattane jauhaa etukäteen. Sun pitää päästä käytännössä noita kokeilemaan niin sitten alkaa hahmottua.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
albert18
26.06.2009 09:00:32 (muokattu 26.06.2009 09:01:26)

MIDI:ä lähettävän efektipedaalin liikkeiden talletus PC:lle ..

Teknisesti tuo on tehtävissä. Eri asia on onko jonkun wah:n ohjauksen säätäminen sekvensserissä käyrää viilaamalla oikeasti mielekästä. Tästä ei kauheasti kannattane jauhaa etukäteen. Sun pitää päästä käytännössä noita kokeilemaan niin sitten alkaa hahmottua.

Kun pitää liikuttaa kahta kättä ja yhtä jalkaa tarkasti ja samanaikaisesti, jossain tahtoo mättää aina. Tarkimmat liikkeet saa kait helpoimmalla, kun pedaloi jo äänitetyn kuivan kitaran MIDI-pedaalilla ja korjailee sen pahimmat virheet vielä ohjauskäyrään. Mutta kuten totesit - näistä saa parhaan kuvan sitten kokeilemalla.

Albert
Klezberg
26.06.2009 09:21:53 (muokattu 26.06.2009 09:23:30)

albert18: Kun pitää liikuttaa kahta kättä ja yhtä jalkaa tarkasti ja samanaikaisesti, jossain tahtoo mättää aina. Tarkimmat liikkeet saa kait helpoimmalla, kun pedaloi jo äänitetyn kuivan kitaran MIDI-pedaalilla ja korjailee sen pahimmat virheet vielä ohjauskäyrään. Mutta kuten totesit - näistä saa parhaan kuvan sitten kokeilemalla.

Albert

Nämä ovat jo mielipidekysymyksiä ja mielipidekin voi muuttua kokemusten myötä. Jälkikäteen reaaliajassa säätäessä täytyy vain tuntea koko otto jo selkärangassa, muuten ne säädöt tulevat myöhässä (tai ihan liian aikaisin). Ja hiirellä automaatiota editoidessa on se ongelma että säätäessäsi et kuule sitä vaikutusta. Muutat jotain, kuuntelet, yleensä ei mennyt oikein, muutat uudestaan, kuuntelet... No, kohdan voit laittaa soimaan luuppina ja säätää siinä kuunnellessa. Ja vaihtoehto on että soittaa uudestaan.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
PIM
26.06.2009 13:14:14
albert18: Löysin sitten lopulta tuollaisia pedaaleja jotka osaa lähettää exp-pedalin asennon midiviestinä:
- BEHRINGER FCB 1010 (135€)
- ROLAND FC300 (344€)

Toi Behringer nyt olis vielä hinnaltaan - mutta mikä on laatu. Jos jollain on tiedossa lisää kaupallisia tuotteita, olisin tiedosta kiitollinen. Mukana on siis oltava ainakin yksi efektipedaali MIDI-lähdöllä (noiden kytkinten käytettävyydelle en osaa antaa suurempaa arvoa tässä vaiheessa).

Midikomennon lähettämiseen ei sinänsä hirveän laadukasta välinettä tarvitta ja noita Behkuja löytyy käytettynäkin. Behkussa kun on vielä tuota redundanssia sisäänrakennettuna eli jos toinen säätöpedaali sanoo sopimuksen irti on toinen vielä jäljellä.

Astetta kalliimpi vaihtoehto voisi olla esim. Line6 Pod XT Live, joita näkyy myynnissä reiluun kahteen sataan. Itellänikin on sellainen ihan livekäytössä mutta sen pitäisi toimia myö USB interfacena ja vieläpä niin, että saat valittua driverista käsin, että äänitetäänkö kuiva vai efektoitu signaali. Tarkoitus olisi kesäloman aikana ehtiä perehtyä paremmin tuohon äänityspuoleen.
Tule mukaan rokkikollektiiviin Tampereella. Treenit pari kertaa viikossa, osallistu silloin kun aikatauluusi sopii. Hakusessa erityisesti laulaja, kosketinsoittaja, basistimulti-instrumentalisti.
Johann Onn
26.06.2009 14:05:13
PIM: Line6 Pod XT Live, pitäisi toimia myös USB interfacena ja vieläpä niin, että saat valittua driverista käsin, että äänitetäänkö kuiva vai efektoitu signaali.

GearBox tai Pod Farm käyntiin ja sitten valitsee äänityssoftasta, raidalta:
Send 1/2: Prosessoitu (= ne mallinnukset)
Send 3/4: Kliini

Tolla tavalla äänitin (Kitarat: Soittaminen) riffiskabaan #127 oman pätkän, TonePort UX2:lla.
Lennu
26.06.2009 17:18:07

Täytyy tässä vaiheessa sanoa, että oon kyllä tehnyt kitararaitaan wahwahia syntikan pitch bendillä, ohjaamalla wahwah -efektin swiippiä midinä. Mutta kyllä se ihan hirveetä oli, vaikkakin teknisesti täysin mahdollista.

Syytä en kyllä muista miksi, onhan noita itse polkimia kuitenkin enemmänkin.
tatta: tulevaisuus on vain omakeksimämme nimitys edessä olevan ajan hahmottamiseksi.
albert18
26.06.2009 21:30:16 (muokattu 26.06.2009 21:34:11)

Lennu: Täytyy tässä vaiheessa sanoa, että oon kyllä tehnyt kitararaitaan wahwahia syntikan pitch bendillä, ohjaamalla wahwah -efektin swiippiä midinä. Mutta kyllä se ihan hirveetä oli, vaikkakin teknisesti täysin mahdollista.

Etkö muista siis syytä miksi se oli hirveetä?

Onnistuisko jollain pitch-bend VST-plugarilla tällainen:
http://f.imagehost.org/download/0443/aloha-oe-1.mid

Tuohan menisi toki jollain teräsputki-sydeemilläkin, tai keyboardilla, mutta meneekö pedaalilla?

Tykkäisin kovasti väsätä muunmuassa jotain tuon tapaista.

Albert
CryptoFib
28.06.2009 12:03:25 (muokattu 28.06.2009 12:16:21)
albert18: MIDI:ä lähettävän efektipedaalin liikkeiden talletus PC:lle ..

Kun pitää liikuttaa kahta kättä ja yhtä jalkaa tarkasti ja samanaikaisesti, jossain tahtoo mättää aina. Tarkimmat liikkeet saa kait helpoimmalla, kun pedaloi jo äänitetyn kuivan kitaran MIDI-pedaalilla ja korjailee sen pahimmat virheet vielä ohjauskäyrään. Mutta kuten totesit - näistä saa parhaan kuvan sitten kokeilemalla.

Albert

Juu. Noin tekisin sen itsekin. Vielä, mitä noihin monitorointihommiin tulee, niin eipä se reaaliajassa ole minun mielestä mitään toivotonta touhua. Ku yhteislatenssi (sisään+ulos) saahaan 10ms tuntumaan, niin kyllä sen kans elelee. Itelläni on jo kohtuu "vanha" kone. Q6600@3.3Ghz ja Kitarasoftana Guitar Rig ja ohjailen sitä juurikin tuommosella Behkun 1010-pedaalihässäkällä. Hyvin vörkkii. Midi-piuha vaan interfacen persuuksiin ja määrität mitä milläki pedaalilla ja switchillä tahot tehhä. Kovinki yksinkertasta. Noita Guitar Rig:llä varustettuja kanavia oon testannu yhtäaikasesti, eri preseteillä 14kpl eikä kone vielä siinä vaiheessa kyykänny.

Onnistuisko jollain pitch-bend VST-plugarilla tällainen:
http://f.imagehost.org/download/0443/aloha-oe-1.mid

Tuohan menisi toki jollain teräsputki-sydeemilläkin, tai keyboardilla, mutta meneekö pedaalilla?

No onnistunee. Tuota sinun midiä en saanu auki, mutta se, että onnistuuko pedaalilla, niin se sulla pitää järkeillä ite. Midi-expressiopedaali on vaan yhenlainen liuku, joka lähettelee numeroita 0-127 väliltä. Jos onnistut polkemaan halutunlaisen liu'uttelun jalalla, niin siinäpä vastaus: Kyllä onnistuu.

VST-pitch bend -plugareita on varmaan maailman sivu, mutta ite oon käytelly Guitar Rigistä löytyvää whammy-pedaalia, mikä kuulostaa tarpeeks paljon oikealta. Siinähän on +-1 ja +-2oct ja vaikkapa mitä muita presettejä ja niitä voi muokata mieleisikseen. Voip olla, että muistaki kitaraefektisoftista niitä löytyy, mutta guitar riggiä liputtaisin ihan siitäki syystä, että homma pysyy simppelinä. 1 softa hoitaa kaiken (kitarointiin liittyvän suhteen).

Äänittäessä voit assignata vaikka presetin vaihtoon omat footswitchit ja lennosta ruveta polkemaan whammyä siinä presetissä ja palata toiseen presettiin (missä sitä whammyä ei tarvita) lennosta. YouTube'ssa luulis olevan vilmin ketaleita, missä ko. toimintaa demotaan.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Klezberg
28.06.2009 12:36:39 (muokattu 28.06.2009 12:46:04)

CryptoFib:
No onnistunee. Tuota sinun midiä en saanu auki, mutta se, että onnistuuko pedaalilla, niin se sulla pitää järkeillä ite. Midi-expressiopedaali on vaan yhenlainen liuku, joka lähettelee numeroita 0-127 väliltä. Jos onnistut polkemaan halutunlaisen liu'uttelun jalalla, niin siinäpä vastaus: Kyllä onnistuu.

Tuohan oli sellaista havaijinkitaraa. Luulisin että haasteeksi tulee siirtyminen otelaudalla sävelestä toiseen yhdistettynä pitch bendiin niin että lopputulos kuulostaa saumattomalta eikä sävelkorkeus hypähdä. Eli soitat sävelen, bendaat pedaalilla, sitten vaihdat säveltä otelaudalla samalla kun vedät pedaalin neutraaliin asentoon. Ellei sitten soita koko ajan kitaralla samaa säveltä ja hoida sävelkorkeuden kokonaan pedaalilla.

Ja kun tuo toimii niin sitten tekemään slide kitara -bluesia samalla tekniikalla :-)

Edit: Itse olen kyllä tehnyt jotain pasuunaa matkivia liukuja midin ja koskettimiston kanssa. Tuntuisi että koskettimistolla tuo on helpompi tehdä kuin kitaran ja pedaalin kanssa. Ja tuossa minun tapauksessani jokainen liuku oli erikseen soitettava nuotti, tuo havaijinkitaran legato on kyllä haaste.

Edit2: Tuo 0..127 skaala ei kyllä riitä tarkkuudeltaan vireen säätöön. Midissä on siksi virettä varten ihan oma ohjauksensa jossa on isompi tarkkuus. Ja tarkkuuden tarve sen kuin kasvaa mitä isompaa säätöaluetta käytetään. Tuostahan ei tulisi oktaavin tapauksessa kuin 10 steppiä per puolisävelaskel, tai 5 jos säätö olisi plusmiinus oktaavi.
albert18
28.06.2009 13:10:26 (muokattu 28.06.2009 13:26:55)

Edit2: Tuo 0..127 skaala ei kyllä riitä tarkkuudeltaan vireen säätöön. Midissä on siksi virettä varten ihan oma ohjauksensa jossa on isompi tarkkuus. Ja tarkkuuden tarve sen kuin kasvaa mitä isompaa säätöaluetta käytetään. Tuostahan ei tulisi oktaavin tapauksessa kuin 10 steppiä per puolisävelaskel, tai 5 jos säätö olisi plusmiinus oktaavi.

Tää kyllä estää isommat liuttelut ja nuotin vaihto ei taida onnistua ilman epäjatkuvuutta. Se on sitten vaan tyydyttävä lasi, posliini, teräs tai messinkiputkeen. Tai hommattava steel-kitara. Mutta taitaa toi suuntaus olla kuitenkin menossa noihin MIDI-polkimiin muutamien vuosien kuluessa.

Uudet kamat (äänikortti, mikki, kuulokkeet) on tulossa ensi viikolla, joten nyt voi keskittyä vielä ohjelmistopuoleen:
Sämpleri (onko EMU 0404:n mukana tuleva Proteus VX riittävä), joka tukee mahdollisimman montaa äänikirjastoa, sekä DAW-ojelma, joka ei kaatuile ja tukee sekä WAW että MIDI-formaattia kunnolla.
Testit jatkuvat Ableton Liven kanssa, mutta onko siinä jotain puutteita, joihin törmää sitten vuoden kuluttua, kun pitäis saada hienompaa aikaseksi?

Albert

PS. Emulta saa ton Proteus VX:n ilmaseksi ja mukaan:
* Proteus VX standalone application
* Proteus VX VSTi application (virtual instrument used in a host sequencer application)
* Proteus X Composer Sound Bank
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Klezberg
28.06.2009 13:31:42

albert18: Tää kyllä estää isommat liuttelut

Kyllä niidenkin pitäisi midin puolesta onnistua kunhan se pedaali lähettää Midin pitch bendiä, jossa askelia on luokkaa 32000.

Se on sitten vaan tyydyttävä lasi, posliini, teräs tai messinkiputkeen. Tai hommattava steel-kitara. Mutta taitaa toi suuntaus olla kuitenkin menossa noihin MIDI-polkimiin muutamien vuosien kuluessa.

Itse väsäsin midin kanssa 15 vuotta, sitten päätin opetella soittamaan oikeita soittimia. Aiempien kitaran ja koskettimien lisäksi foni, klarinetti ja kohta haitarikin soivat kotikäyttöön riittävästi. Ainakin paremmin kuin midin ja VST-instrumenttien kanssa. Tai, no, kitara ei vieläkään soi riittävän hyvin kyllä.
Klezberg
28.06.2009 13:39:51

albert18:
Sämpleri (onko EMU 0404:n mukana tuleva Proteus VX riittävä), joka tukee mahdollisimman montaa äänikirjastoa, sekä DAW-ojelma, joka ei kaatuile ja tukee sekä WAW että MIDI-formaattia kunnolla.

Aloita sillä Proteuksella ja etsi parempi sitten kun jo tiedät mitä olet hakemassa (ts. kun tarvitset jotain mitä Proteuksessa ei ole).

Testit jatkuvat Ableton Liven kanssa, mutta onko siinä jotain puutteita, joihin törmää sitten vuoden kuluttua, kun pitäis saada hienompaa aikaseksi?

Eikös tuo ole aikava hintava softa aloitella? Tuleeko siinä Emu:n mukana jotain DAW:ia? Semmoisilla on yleensä hyvä aloitella tai sitten Reaperilla. Abletonista minulla ei ole omaa kokemusta. Webbisaitin perusteella tuntuu sopivan erityisesti sellaiseen käyttöön missä lopputulosta kootaan palasista. Itse käytän Cubasea ja enemmän perinteisen äänittelyn tapaan: muutamia ottoja ja niistä tarvittaessa parhaat kohdat valoikoiden ja jotkut kohdat uudelleen soittaen.
albert18
28.06.2009 17:44:17 (muokattu 28.06.2009 17:49:49)

Klezberg: Aloita sillä Proteuksella ja etsi parempi sitten kun jo tiedät mitä olet hakemassa (ts. kun tarvitset jotain mitä Proteuksessa ei ole).

Toki sitä pitää ainakin kokeilla. Siitä on toki olemassa maksullisiakin versioita, mutta jos heidän politiikkansa on tehdä proprietary-tyyppisiä soundfont kirjastoja, niin onko viisasta kahlita itseään sellaisiin?

Eikös tuo ole aikava hintava softa aloitella? Tuleeko siinä Emu:n mukana jotain DAW:ia? Semmoisilla on yleensä hyvä aloitella tai sitten Reaperilla. Abletonista minulla ei ole omaa kokemusta. Webbisaitin perusteella tuntuu sopivan erityisesti sellaiseen käyttöön missä lopputulosta kootaan palasista. Itse käytän Cubasea ja enemmän perinteisen äänittelyn tapaan: muutamia ottoja ja niistä tarvittaessa parhaat kohdat valoikoiden ja jotkut kohdat uudelleen soittaen.

Silloin harvoin kun mun pitää mennä pankkiin, niin tunnun aina valitsevan sen hitaimmin kulkevan jonon. Analogisesti, jos mä alan kokeilla noita markkinoilta löytyviä, niin se oikea on vasta loppupäässä. Ja rahaa palanut.
Ei toi Abletonin 425€ (tai 666€ soundikirjastolla) nyt aivan mahdoton ole, jos lopulta pääsee yhdellä hankinnalla joka kestää seuraavat 10 vuotta.

Albert

PS. Onhan tossa EMU:n paketissa mukana softapuolta aika runsaasti:
* Cakewalk SONAR LE - Audio/MIDI Production (Windows)
* Steinberg Cubase LE - Audio/MIDI Production (Windows)
* Ableton Live Lite 4 for E-MU Systems - Audio/MIDI Production (Windows and Macintosh)
* Steinberg WaveLab Lite - Audio Editor (Windows)
* BIAS Peak Express 5 - Audio Editor (Macintosh)
* Celemony Melodyne essential - Audio Editor (Windows and Macintosh)
* IK Multimedia Amplitube LE - Guitar Amp & FX Modeling Plug-In (Windows and Macintosh)
* SFX Machine LT - Audio Multi-effects Plug-in (Windows and Macintosh
* E-MU Proteus VX Software Sound Module (Windows)

Sattui silmiin vielä EMU 0404 USB:n testi:
http://ixbtlabs.com/articles2/proaudio/emu-0404-usb.html
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
Klezberg
28.06.2009 18:16:32

albert18:

PS. Onhan tossa EMU:n paketissa mukana softapuolta aika runsaasti:
* Cakewalk SONAR LE - Audio/MIDI Production (Windows)
* Steinberg Cubase LE - Audio/MIDI Production (Windows)
* Ableton Live Lite 4 for E-MU Systems - Audio/MIDI Production (Windows and Macintosh)

Kun noita kolmea kokeilet niin hahmotat millaista niiden peruskäyttö on ja mikä niistä sopii sinulle. Jos Ableton tuntuu kätevältä, niin sitten voi harkita siitä kalliimpaa versiota. Jos taas Cubase, niin sitä sitten.
Klezberg
28.06.2009 18:25:21

albert18: Toki sitä pitää ainakin kokeilla. Siitä on toki olemassa maksullisiakin versioita, mutta jos heidän politiikkansa on tehdä proprietary-tyyppisiä soundfont kirjastoja, niin onko viisasta kahlita itseään sellaisiin?

Hommahan menee tässä niin, että samplet on ne mitkä maksaa, sampleplayerit on käytännössä ilmaisia. Eli kun ostat samplekirjaston, siinä tulee jokin player mukana tai sellaisen saa jostakin. Maksullisia samplersofteja tarvitaan vasta kun halutaan alkaa itse tekemään sampleja tai isommin niiden kanssa säätämään. Eli en näe että tuossa tulee mitenkään kahlituksi.
albert18
28.06.2009 18:58:52 (muokattu 28.06.2009 19:07:20)

Klezberg: Hommahan menee tässä niin, että samplet on ne mitkä maksaa, sampleplayerit on käytännössä ilmaisia. Eli kun ostat samplekirjaston, siinä tulee jokin player mukana tai sellaisen saa jostakin. Maksullisia samplersofteja tarvitaan vasta kun halutaan alkaa itse tekemään sampleja tai isommin niiden kanssa säätämään. Eli en näe että tuossa tulee mitenkään kahlituksi.

Kahlituksi siinä mielessä, että se oma sämpleri tukee rajoitettua määrää äänikirjastoformaatteja. Jos nyt mitään muuta kuin omaansa.
Voi olla että vaikka kuriositeettina olisi kiva tehdä omasta kitarasta äänikirjasto, niin tuskin siinä pääsee kovinkaan hyvään tulokseen.

Oho, löysin tällaisen:
http://www.chickensys.com/products/ … features.php?sw_name=Translator+Pro

Hinta noin 100€ - ja pääsee käsiksi netistä löytyviin ilmaisiinkin äänikirjastoihin, oli se oma sämpleri mikä tahansa (Tai jos sattuu olemaan kapellimestari kaveri ...).

Eli vaikka samplefontit olisi tiedostoformaatissa, joka ei ole yleisesti tunnettu, saa tällä Translatorilla ne haluamaansa muotoon. Toimiiko nämä. Onko näitä muitakin.

Albert

PS. Sä olet niin nopea noissa vastauksissa, etten mä ehdi tehdä kaikkia korjauskierroksia loppuun:)
Klezberg
28.06.2009 19:03:06

albert18: Oho, löysin tällaisen:
http://www.chickensys.com/products/ … features.php?sw_name=Translator+Pro

Eli vaikka samplefontit olisi tiedotoformaatissa, joka ei ole yleisesti tunnettu, saa tällä Translatorilla ne haluamaansa muotoon. Toimiiko nämä. Onko näitä muitakin.

Albert

Toimii, mutta ei tee ihmeitä. Eli kaikki konversiot eivät onnistu. Itse yrittelin joskus tuolla muuntaa soundfont-kirjastoja Roland Fantom XR:lle, mutta huonoin tuloksin. Ongelmana ilmeisesti että Fantomin formaatti ei kykene kaikkeen mihin soundfont. Akain formaatista Fantomille onnistui hyvin. Tuosta on vuosia, joten tilanne voi nyt olla parempi.

Tuonkin kanssa kävi niin että lopulta kyllästyin siihen että soittamisen sijaan istuin loputtomiin yrittämässä konvertoida sampleja...
albert18
30.06.2009 12:55:26 (muokattu 30.06.2009 13:21:29)

Tuonkin kanssa kävi niin että lopulta kyllästyin siihen että soittamisen sijaan istuin loputtomiin yrittämässä konvertoida sampleja...

Toisaalta tän voi ottaa niin kuin purjehtimisen: Voi olla perillä heti kun on veneessä. Purjeveneessähän on paljon muutakin hommaa kuin purjehtiminen.

Tuli piirrettyä niin hieno lohkokaavio äänitys-sydeemistä, että laitan tännekin näytille:
http://g.imagehost.org/0678/Aanityssydeemi.png

Kuvassa oleva punainen blokki yhdistää keyboardilta tulevan MIDI-virran, sekä sen itsensä tekemät MIDI komennot yhdeksi virraksi äänikortille.
Ajattelin ottaa Kitaran multiefektiltä signaalin sen potikasta ja konvertoida MIDIN:n 14-bittisiksi pitch-bend viesteiksi. Tämä korvaa myös keyboardin efektipedaalin.
Ajatus on periaatteessa selkeä, mutta implementointi yskii.

Jos haluais pitää kytkennät mahdollisimman vakioina, ilman että tarvitsee johdotusta vaihtaa äänityksen ja miksauksen välillä, tulilisi mikserin olla laadukas. Tai sitten sitä käytetään vain äänityksessä (esim BEHRINGER UB502 EURORACK 29€) ja miksauksessa kuulokkeet kytketään suoraan äänikortin kuulokelähtöön. Se on laadultaan hyvää ääntä (käyttää samaa D/A-muunninta kuin main-lähtö), jos vaan sitten jaksaa ajaa noita Senheisereita.

Albert
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)