Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikki-maailman MYTH-BUSTERS!
1 2 3 4 5 6 7
molder
25.06.2009 16:49:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OHOH! Onpas väli-viivoja meikäläisellä päässyt nyt lipsahtaan? Hyvä huomio!
Thanks Bluesmies! ;-)
 
Bluesmies: Musiikkimaailma
Mythbusters
Hevilaulaja
Urbaanilegendoja
Ted Nugent
 
"The SOUND of VOLUME"
päänahka
25.06.2009 18:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

molder: OHOH! Onpas väli-viivoja meikäläisellä päässyt nyt lipsahtaan? Hyvä huomio!
Thanks Bluesmies! ;-)

 
Väliviivoja.
 
Isi kiittää.
Halsu
26.06.2009 01:09:49 (muokattu 26.06.2009 01:26:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PsychedelicWarlord: Joskus muistan kuulleeni ,että jotta jollekin vinyylille saataisiin mahtumaan enemmän tavaraa niin bassoja olisi karsittu.Voipi olla huhujakin.
 
Levyn ura tekee mutkia sen äänen mukaan - jos äänitteellä on bassot liian lujalla, urien väliä pitää leventää että mahtuu. Urasta (ja levyn kestosta) tulee tällöin lyhyempi. Vaarana on myös että neula pomppaa uralta veke kuunneltaessa, liian mutkainen tie.
 
CU -- Eki
Halsu
26.06.2009 01:21:26 (muokattu 26.06.2009 01:27:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Kyse on varmaan lähinnä siitä, että useimpien mielestä älppäreiden soundi on pehmeämmän ja miellyttävämmän kuuloinen, kuin kylmän ja terävän cd:n. Vaikka ei voida puhuakkaan, että toinen olisi toista huonompi siinä mielessä, että toinen hävittäisi taajuuksia tai matskua.
 
CD on kylmän kuuloinen koska se on niin paljon parempi. Vinyylit on pehmeän kuuloisia koska ne on aina jonkin verran ruvella.
 
Lisäksi levyjä varten masterointi pitää tehdä paljon "pehmeämmin" kuin CD:lle, koska tiukkaan kompuroidut kirkkaat yläpäät ja matalat bassot eivät kaiverru kunnolla. Vinyylikaiverrus hävittää reippaasti matskusta - mutta soundi on sellainen jota olemme tottuneet pitämään miellyttävänä. Joskus tulevaisuudessa varmaan diggaillaan liikaa pakattujen mp3 -fileiden virheitä samalla tavalla.
 
Homman voi testata niinkin, että äänittää vinyylilevyn tietämyskoneelle CD:tä vastaavilla asetuksilla - soundi pysyy käytännössä samana: tästä voi hyvin päätellä että CD pystyy toistamaan vähintään sen saman matskun kuin vinyylikin. Se, että digitaalisena alunperin äänitetty matsku muuttuu korvinkuultavasti kaiverrettuna vinyylille taas kertoo sen että vinyyli ei pysy digin kelkassa.
 
Tuosta aiemmin mainitusta Nyquistista vielä sen verran että juu, CD:n laadulla saadaan toki talteen 20 kHz ääntä, mutta koska ollaan niin lähellä näytteenottotaajuuden rajaa, siniaalto muuttuu käytännössä kanttiaalloksi - eli ruvelle menee noi yläpäät CD:lläkin (paljon myöhemmin kuin vinyylillä toki). Tuota pystytään kyllä ohjelmallisesti siivoamaan, eikä noin korkeista äänistä normikorvilla paljoa tolkkua ota muutenkaan ;-)
 
Ja tosiaan: CD -levyn tussaaminen on täysin turhaa - siellä levyllä on vaan nollia ja ykkösiä, ne joko saadaan luettua tai ei, musa joko kuuluu tai ei - soundi ei muutu miksikään tuollaisista hassutteluista.
 
CU -- Eki
Apaas
26.06.2009 01:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites se kun sanoovat et Cdstä saa kopiosuojan pois tussuttelemalla tietyn alueen piiloon?
 
WWW.UNHOPEDBAND.COM
EH
26.06.2009 09:55:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apaas: Mites se kun sanoovat et Cdstä saa kopiosuojan pois tussuttelemalla tietyn alueen piiloon?
 
Eikös tuo juttu liity johonkin varhaiseen kopiosuojausversioon, eikä nykyisissä enää toimi? Kaverini joskus esitteli Nightwishin silloin uusinta levyä (tarkistin, kyseessä taisi olla Century Child vuodelta 2002), josta oli mustalla tussilla tosiaan värittänyt levyn alusta selvästi erottuvan alueen umpeen. Tämän jälkeen levyn kopioiminen onnistui ilman ongelmia.
 
Don't waste your time or time will waste you.
Apaas
26.06.2009 15:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tosiaan siitäkin on aikaa kun tuota mietittiin..Nykyään tuntuu ettei levyissä ole minkäänlaista kopiosuojaa. Jos mä oon sen ymmärtänyt oikein että levyä ei voi kopioida tietokoneelle, siis tietokone ei tunnista sitä levyä ollenkaan. Kaikki nykyään ostamat levyt oon ihan hyvin saanut mp3 soittimeen ilman ongelmia.
 
WWW.UNHOPEDBAND.COM
päänahka
27.06.2009 13:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apaas: Joo tosiaan siitäkin on aikaa kun tuota mietittiin..Nykyään tuntuu ettei levyissä ole minkäänlaista kopiosuojaa. Jos mä oon sen ymmärtänyt oikein että levyä ei voi kopioida tietokoneelle, siis tietokone ei tunnista sitä levyä ollenkaan. Kaikki nykyään ostamat levyt oon ihan hyvin saanut mp3 soittimeen ilman ongelmia.
 
Eihän sitä useimmissa levyissä ole koskaan ollutkaan. Takakannessa on yleensä merkintä, jos kopiosuoja löytyy.
 
Isi kiittää.
Juicy
27.06.2009 14:35:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun viimeisin kopiosuojattu levy tais olla Mokoman 120 päivää... Eipä noita tosiaan paljoa taida olla liikkeellä, kuoppasivat kaikessa hiljaisuudessa. Johtuikohan se niiden toimimattomuudesta, vai rikkoiko ne jotain soittimia sitten?
 
Siinä taas yks myytti, en tunne ketään jonka soitin olisi rikki mennyt kopiosuojatulla levyllä.
 
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
moderndrummer88
27.06.2009 14:42:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Mun viimeisin kopiosuojattu levy tais olla Mokoman 120 päivää... Eipä noita tosiaan paljoa taida olla liikkeellä, kuoppasivat kaikessa hiljaisuudessa. Johtuikohan se niiden toimimattomuudesta, vai rikkoiko ne jotain soittimia sitten?
 
Siinä taas yks myytti, en tunne ketään jonka soitin olisi rikki mennyt kopiosuojatulla levyllä.

 
Eikai ne mitään rikkonu, mutta kaikki soittimet ei välttämättä tahtonu alkaa soittamaan levyjä ja siitä seurasi sit hankaluuksia, eiks se näin menny?
 
"Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista"
asna
27.06.2009 14:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Eikai ne mitään rikkonu, mutta kaikki soittimet ei välttämättä tahtonu alkaa soittamaan levyjä ja siitä seurasi sit hankaluuksia, eiks se näin menny?
 
Mulla on käynyt näin ja nykyään sei suostu soittamaan kopioituja levyjäkään..
 
Nice girls don't play rock and roll
Juicy
27.06.2009 14:46:59 (muokattu 27.06.2009 14:48:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moderndrummer88: Eikai ne mitään rikkonu, mutta kaikki soittimet ei välttämättä tahtonu alkaa soittamaan levyjä ja siitä seurasi sit hankaluuksia, eiks se näin menny?
 
Tuohan oli se yleisin ongelma, mutta mä muistelisin että oli puhetta ihan soittimien hajoamisestakin. Saattoi toki olla vain piraattipuolueen pelotteluja...
 
asna: Mulla on käynyt näin ja nykyään sei suostu soittamaan kopioituja levyjäkään..
 
Eli meni rikki kopiosuojatusta levystä? Toimiiko alkuperäiset?
 
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
ydinjumala
27.06.2009 18:20:04 (muokattu 27.06.2009 18:20:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohon kopiosuojaukseen, Sony BMG:llä oli kehitteillä viritelmä joka saattoi levyn koneeseen laitettaessa tehdä koneesta jopa käyttökelvottoman sekä tietysti estää levyn rippaamisen. Jotkut sitten näyttivät miten teipinpalalla koko suojauksen sai ohitettua.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_CD_copy_prevention_scandal
 
e: jaa tästä taisi just olla puhe.
 
BubbleBob
28.06.2009 02:36:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viulun sointi paranee soittomäärien myötä, eli väräjöinti (positive vibrations) alkaa tarttua ja elää puussa. Käykö näin myös puiselle kitaralle ?
Lankkua lienee soitettava kauan, tai paljon, puun runsaan massan takia. Mutta entä taajuusvastetestit akustisille kitaroille. Eli uusi kitara käppyröille ja sitten soittoa 12/24h muutama vuosi ja taas analyysiin. Ehkä voisi käyttää tarkkaa referenssitaajuutta ja rajoitta altistaa soitin tälle, esim. suljetussa tilassa.
Tämän huurun päällelakkaus takaisi soitinten vintagearvoa (ja harventaisi kaatopaikoittumista).
 
Floating out of the Screen..
asna
28.06.2009 14:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy:
Eli meni rikki kopiosuojatusta levystä? Toimiiko alkuperäiset?

En tiedä oliko juuri kopiosuojatun levyn vika, mutta on ongelmia joidenkin kanssa. Levy pyörii lautasella tyhjää varmaan minuutin, ei kuulu mitään ja pian lukee että "no disc". Alkuperäiset toimii.
 
Nice girls don't play rock and roll
Jokapaikanapina
28.06.2009 17:53:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täälläkin ilmoittautuu kopiosuojattujen levyjen raiskaama soitin. Oli sinänsä kiva ele kun saatiin tuo soitin ilmatteeksi tutuilta mut ois ihan kiva jos se kanssa toimis kunnolla
 
zepeteus
06.08.2009 15:20:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taajuuksien (oletetuista) vaikutuksista on jo mainittu muutaman kerran. Seuraavassa eräs listaus kaikkien eri taajuusalueiden/taajuuksien vaikutuksista aivoihin ja kehoon.
 
Brainwave Frequency Listing
http://www.lunarsight.com/freq.htm
 
Kuuloalueen ulkopuolisten taajuuksien luominen ja toistaminen kotioloissa vaatii keplottelua. Luultavasti helpoimmin se onnistuu käyttämällä hyväksi ns. beat frequency menetelmää. Siinä kahden normaalilla kuuloalueella olevan taajuuden erotus huijataan esiin aivoissa rekisteröityväksi "pulssiksi". Eli esim. taajuudet 400 Hz ja 401 Hz luovat 1 hertsin pulssin.
 
Jotta tuo erotus saataisiin selvemmin esiin, syötetään toiseen korvaan pelkästään yhtä ja toiseen toista taajuutta. Tämä puolestaan vaatii kuulokkeiden käyttöä.
The Science of Audio Based Binaural Beat Brainwave Entrainment
http://www.web-us.com/thescience.htm
 
Näitä taajuuksia voi luoda kokeitaan varten erilaisilla audio-ohjelmilla/editoreilla, mutta myös valmis generaattori löytyy.
BrainWave Generator
http://www.bwgen.com/download.htm
http://www.bwgen.com/info.htm
 
Yllämainitun liittyminen musiikkiin ja sen vaikutuksiin lienee eräs mahdollinen myytin tai myytittömyyden paikka, topiikin mukaisesti. Joten siinäpä pohjia halukkaille myytinmurtajille tai muuten vain kiinnostuneille. Kehoitan ottamaan em. linkkien alta löytyvät varoitukset huomioon ja suhtautumaan aiheeseen siinä mielessä asiaankuuluvalla vakavuudella. Yleispätevä skeptisyys ja jopa asiaatuntematon kettuilu kuulunee asiaan, varomaton testailu miten sattuu ei.
 
L.Ruoska
06.08.2009 20:01:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokapaikanapina: Bassohan on helppo jos sitä soittaa kitarana, mutta basson soittelu bassona on ihan oma maailmansa
 
Erinomaisen hyvin sanottu. Jos vetelee vain kitaran juurta dyndyndyndyn niin ei se paljon muuta vaadi kuin kaksi ehjää kättä ja kuulon. Pääsin joskus basistiksi löysään rokkibändiin ja olin kolmen viikon päästä keikalla. En ollut ikinä edes koskenu bassoon ennen ekoja treenejä :)
 
Kemosabe!
L.Ruoska
06.08.2009 20:29:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apaas: Joo tosiaan siitäkin on aikaa kun tuota mietittiin..Nykyään tuntuu ettei levyissä ole minkäänlaista kopiosuojaa. Jos mä oon sen ymmärtänyt oikein että levyä ei voi kopioida tietokoneelle, siis tietokone ei tunnista sitä levyä ollenkaan. Kaikki nykyään ostamat levyt oon ihan hyvin saanut mp3 soittimeen ilman ongelmia.
 
Kopiosuojan ongelma on se, että mikä tahansa cd:n kopioimiseen tarkoitettu ohjelma kopioi levyt ongelmitta, mutta ne eivät soi vanhoissa tai autosoittimissa. En tiedä mitä se kopiosuojaus tuossa sitten tarkoittaa kun se ei kopioimiseen vaikuta mitenkään. Henkilökohtaisesti mulla ei ainakaan ikinä yksikään "kopiosuojatuksi" levyksi tunnistettu levy ole aiheuttanut mitään ongelmaa ripata mp3siksi. Siis meinaan että kun lyön levyn asemaan ja pistän ohjelman rippaamaan niin koskaan ei jäänyt rippi tekemättä. Todella typerä veto muutosta pelkääviltä levy-yhtiöltä noi kopiosuojat. Mp3-kauppa on onneksi tappanut tuon copy protection-meiningin.
 
Kemosabe!
JMP71
06.08.2009 22:31:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne mp3-pakkauksen erot/virheet on selvästi kuultavissa. Jokunen vuosi testailin tuota, parilla eri mp3-konvertterilla @ 256kb/s. Erot kuuli selvästi halvoilla ja tietokonekajareilla ja halvoilla sennheiserin kuulokkeilla. 320kb/s jäi kokeilematta.
 
Hifi-maailma -lehdessä (4/09) testattiin noita mediasoittimia ja vertailtiin eri ohjelmien muunnosta cd-mp3.
 
Hanki parempaa luettavaa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «