Aihe: Muusikkous ja päihteet
1 2 3 4 5 6 7
Jokapaikanapina
22.06.2009 10:34:13
ZK: Itselläni on...

Ristiriitanen postaus kun vertaa allekirjoitukseesi :) Vaikka voihan sitä muutenkin kuin päihtein self-destructata
kozmik
23.06.2009 09:49:44

Robert Fripp lienee maininnan arvoinen tässä yhteydessä. Ihan jo siksikin, että vaikka King Crimsonin debyyttilevy oli New Yorkin happopiirien epävirallinen ykköslevy vuonna 1970, ei mies omien sanojensa mukaan ole koskaan polttanut edes pilveä. Suhteesta alkoholiin en tiedä sen tarkemmin, mutta jos 60-luvun lopun/70-luvun alkupuolen progemuusikko ei polttanut edes pilveä, saati muita aineita käyttänyt, niin tuskinpa se viinakaan pahemmin maistui.
"Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine
ZK
23.06.2009 13:58:25 (muokattu 23.06.2009 14:18:57)
Jokapaikanapina: Ristiriitanen postaus kun vertaa allekirjoitukseesi :) Vaikka voihan sitä muutenkin kuin päihtein self-destructata

Enhän väittänytkään olevani puhdas pulmunen minkään suhteen.. vain onnellinen siitä että asiat pelaa vieläkin hyvin vaikka joskus otankin jotain.

Jospas palataan niihin päihteettömiin muusikoihin kuitenkin..
-Mr.Self-Destruct-
Landstr
24.06.2009 23:05:06
Mahti:

Käsittääkseni Bruce Dickinsonkaan ei juuri päihteiden kans puljaa. Tuskin se pilottihommiltaan kerkeekään...

Kyl Bruce mielestäni ainakin tuolla Flight 666-dvd:llä olutta maistelee. Taitaa kuitenkin bändissä olla jo niin paljon ikävuosia muutenkin ettei välttämättä kauheasti huvita edes läträtä alkoholin kanssa. Olen kuitenkin katsonut joskus jonkun haastattelun jossa Bruce kertoo jostain juomareissuistaan 80-luvulta.
www.mikseri.net/refrainexitium
spade
25.06.2009 13:53:14
Landstr: Kyl Bruce mielestäni ainakin tuolla Flight 666-dvd:llä olutta maistelee. Taitaa kuitenkin bändissä olla jo niin paljon ikävuosia muutenkin ettei välttämättä kauheasti huvita edes läträtä alkoholin kanssa. Olen kuitenkin katsonut joskus jonkun haastattelun jossa Bruce kertoo jostain juomareissuistaan 80-luvulta.

Kyl niille häppä maistuu ja muutakin 80-luvulla. Samsonin aikoihin Bruce oli hyvinkin sekaisin eri aineista kun luuli et ne kuuluu asiaan.
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
Mahti
25.06.2009 15:40:09
spade: Kyl niille häppä maistuu ja muutakin 80-luvulla. Samsonin aikoihin Bruce oli hyvinkin sekaisin eri aineista kun luuli et ne kuuluu asiaan.

Joo, muistelen näin lukeneeni Maidenin Run to the hills-kirjasta. Jotenki vaan muistelen, että herra ois seestyny jossain vaiheessa, mut ehkä muistan sit väärin...
Jokainen paistaa omat makkaransa
molder
25.06.2009 16:15:22
Eikai se nykyään hirveesti juo tms. muuta vedä, mutta eiköhän Bruce Brucekin ole 80-luvulla Rock-elämän aineita maistanut. 99% Täysin varma siitä. Nicko McBrain kärähti ainakin Ranskan rajalla ruohosta ja joutui onkelmiin. DiAnno ja Clive Burr ainakin vetivät piristeitä..
Se onkin se mikä erottaa ammattilaiset amatööreistä tämäkin juttu. Veikkaan, että Maidenit ottaa kuppia jne. mutta hoitavat slti hommat kotiin. Ovat ammattilaisia tässäkin asiassa ja Eivät tee numeroa siitä. Pubissa whiskyt ja kaljat ja keikalle ja sitten parit taas jne.

Mahti: Joo, muistelen näin lukeneeni Maidenin Run to the hills-kirjasta. Jotenki vaan muistelen, että herra ois seestyny jossain vaiheessa, mut ehkä muistan sit väärin...
"The SOUND of VOLUME"
Juicy
26.06.2009 02:20:51 (muokattu 26.06.2009 02:21:32)

Käyttääkö muuten rumpalit keskimäärin vähemmän päihteitä kuin muut soittajat, vai onko tämä mun omaa harhaluuloa?
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Gleb91
26.06.2009 02:38:09
Heikki Silvennoinen, noiden aiemmin mainittujen Kelan ja Santapukin lisäksi tulee mieleen. Ainakin olen tämmöistä lukenut jostain iltalehdestä
MV
26.06.2009 06:34:18
Juicy: Käyttääkö muuten rumpalit keskimäärin vähemmän päihteitä kuin muut soittajat, vai onko tämä mun omaa harhaluuloa?

No ei mulla mitään tilastoa ole, mutta ois kai tuo aika loogista siinä mielessä, että rumpalistin hommat vaatii kait eniten fyysista kuntoa.
Are you madferit?
ANtTIKRISTUS
26.06.2009 12:06:06 (muokattu 26.06.2009 12:11:57)
Olen vuosien omakohtaisen tutkimuksen jälkeen tullut siihen tulokseen, että päihteet voivat näyttää polun luovuuteen, mutta ne eivät keinotekoisesti kykene luomaan inspiraation vaatimaa olotilaa. Ne kaikki jutut kuitenkin lähtee aina sieltä artistin aivoista, elämän pitää olla vain muutenkin mallillaan ja jatkuvalla päihteiden käytöllä tilannetta ei voi ikuisesti korjata... tietenkin nämä seikat ovat myös hieman päihde-, kuin myös käyttäjäkohtaisia. Psykedeelit kykenevät mahdollistamaan sen olotilan, jolloin pystyy nousemaan normaalin tajunnan "yläpuolelle" ja tarkastelemaan omia tuotoksiaan täysin eri näkökulmasta... hieman kuin olisi eri henkilö ja saisi näin "toisen" ihmisen mielipiteen asiaan. Psykedeelit voivat myös laukaista hyvin voimakkaita, patoutuneita tunnepohjaisia muistoja ja monet asiat pystyy assosioimaan siinä olotilassa musiikin muotoon... hieman vaikea näitä on selittää, jos ei itse ole kokeillut.

Erilaiset piristeet ja "lamauttavat" päihteet ovat sitten oma juttunsa, sillä niiden vaikutus aivoihin ja kehoon on täysin erilainen. Esim vain alkoholia ja jotain muuta piristettä (vauhti,kokaiini jne) kokeilleet eivät voi edes ymmärtää, miten psykedeelit vaikuttavat, se olotila on täysin erilainen. Itse en tältä päihdepuolelta ole löytänyt oleellista apua musiikin tekemiseen (onneksikin, sillä kovemman riippuvuuspotentiaalin omaavat aineet kuuluvat tähän ryhmään ja omaan luontaisen päihdealttiuden), ainoana poikkeuksena krapulat, jotka jostain kumman syystä parantavat luovuutta.. varmaan siihen liittyy sellainen asia, että aivokemiat ovat ryyppyillan jälkeen aika sekaisin ja ilmeisen monet hormoni ym toiminnot alkavat aivoissa palautua kohdilleen, tämä on luonut eräänlaisen kiihtymyksen tilan mieleen.

Mutta nämä ovat todella yksilökohtaisia juttuja, toiset aineet sopii toisille ja joillekin ihmisille minkään päihteen käyttäminen ei välttämättä tuo sitä oleellista lisänäkökulmaa luovuuden suhteen - jos muut asiat (ihmissuhteen, terveys, koulutus/työ jne) ovat elämässä kohdillaan niin mihinkään ei välttämättä tarvitse edes koskea. Itsellä on vain ollut aika huono tapa paikkailla pahaakin oloa päihteillä, mutta mulla on ollut sellaisia ongelmia joita tiedän ettei 95% muista ihmisistä ole, joten en hirveän pahaa omaatuntoa ole viime vuosina asian suhteen voinut tuntea... etenkään, kun pyrin käyttämään itselleni sopivimpi mahdollisia ja pienimmän riskipotentiaalin omaavia päihteitä. E: mainitsen vielä, että alkoholin humalajuomisen lopettamisen jälkeen en ole pariin vuoteen syyllistynyt mihinkään asiaan, joka olisi saanut tuntemaan syyllisyyttä päihteiden käytön jälkeen. Kesti vain vitun kauan huomata, että se ei oo mun aine... eikä asiaa yhtään edistänyt yleinen asenneilmapiiri täällä Suomessa liittyen muihin päihteisiin... oli sitten kyseessä alkoholia kovempi tai miedompi huume. Mutta monelle kaverille alkoholi taas sopii, enkä viitsi tuputtaa heille omia näkemyksiäni, jos ongelmia ei tule.

Jokainen tavallaan ja imo aikuisella ihmisellä tulisi olla oikeus kokeilla mitä tahansa ainetta mitä haluaa, mutta tietyin edellytyksin: Ihmisten tulisi saada puolueetonta tietoa (esim kannabiksen suhteen tämä asia on aika vituillaan nykyään) jokaisesta päihteestä, miten ne mahdollisesti vaikuttaa, mitkä ovat riskit (pitkäaikaiskäytössä/välitön riski), riippuvuuspotentiaali ym tärkeät asiat. Tämän jälkeen kannattaa puntaroida asiaa itsensä kanssa, pelkääkö että saattaa jäädä sellainen kaipuu siihen päihteeseen joka vastaisuudessa voi ajaa helpommin käyttöön jne yksilöllisiä asioita, jonka jokaisen ihmisen tulisi tietää itsestään.

Eli päihteitä voi käyttää buustamaan luovuutta, tuomaan erilaisia näkökulmia ajatusmaailmaan ja elämään.. mutta pahimmillaan se voi muuttua jonkin asian pakenemiseksi. Tällöin ainakin lähtökohdat ovat jo perustavanlaatuisesti väärät, jos sekavuudella lähdetään pakenemaan tai turruttamaan jotain olotilaa. Ne tulee vain kohdata ja käsitellä itsensä kanssa, sillä se on edessä ennemmin tai myöhemmin. Mutta muistakaa että päihteisiin liittyy AINA riski, olkaa tietoisia eri aineista, niiden vaikutuksista, riskeistä ja miettikää aina kannattaako se sittenkään lopulta.

Nämä olivat sitten vain tällaisia omia kokemuksia ja pohdintoja, ei mitään absoluuttista faktaa, mutta toivottavasti joku hiffaa mitä haen takaa.
Gandhi
26.06.2009 12:55:42
ANtTIKRISTUS: ... Nämä olivat sitten vain tällaisia omia kokemuksia ja pohdintoja, ei mitään absoluuttista faktaa, mutta toivottavasti joku hiffaa mitä haen takaa.

Hiffaan 100%. Hyvä kirjoitus. En itsekään suosittelisi minkään paihteen käyttöä kenellekkään, mutta on niillä ollut aikamoinen vaikutus omaan elämään. Ja nimenomaan positiivinen vaikutus.
Juicy
26.06.2009 14:43:30

Mulla ei alkoholi inspiroi oikeastaan yhtään, parhaat biisi-ideat tulee yleensä saunassa. =)

Tai sitten siinä aamupäivällä kahdentoista aikoihin, silloin kun olin vielä töissä. Hajotus oli aina melkoinen kun siinä töistä lähtiessä unohdin kaikki mageet riffit, tai vähintäänkin se fiilis katosi siitä mitä mielessä kelailin pitkin päivää...
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Artzi
26.06.2009 15:18:58
Juicy: Mulla ei alkoholi inspiroi oikeastaan yhtään, parhaat biisi-ideat tulee yleensä saunassa. =)

Tai sitten siinä aamupäivällä kahdentoista aikoihin, silloin kun olin vielä töissä. Hajotus oli aina melkoinen kun siinä töistä lähtiessä unohdin kaikki mageet riffit, tai vähintäänkin se fiilis katosi siitä mitä mielessä kelailin pitkin päivää...

Ettäs osaakin ärsyttää kun kaikista parhaat biisi-ideat ym. heureka-hetket tulee duunissa istuessa. Samoin toisinaan duuniin liittyviä innovaatioita tulee himassa kun on kitara sylissä ja kaljapullo kourassa. Olen sitä mieltä, että työnteko ei sovi luovalle mielelle lainkaan!

...siksi kai tässä konttorissa istunkin :(
Ain't running from no one, got no one left behind. There's a million miles ahead of me, but I'm running out of time.
msalama
26.06.2009 17:50:55

Kyl niille häppä maistuu ja muutakin 80-luvulla. Samsonin aikoihin Bruce oli hyvinkin sekaisin eri aineista kun luuli et ne kuuluu asiaan.

Dickinson ei kyllä nykyisin tasan tarkkaan vedä yhtään mitään, pl. mahdollisesti alkoholin kohtuukäyttö. Se kun nimittäin kipparoi 737:aa jollain halpislentoyhtiöllä työkseen tätänykyä. Sanoo, että on pakko tehdä ihan oikeatakin duunia, kun ei niitä rojaltejakaan sille kuitenkaan niin kauheasti tule kuulemma :0
baron
26.06.2009 21:48:39

Juicy: Käyttääkö muuten rumpalit keskimäärin vähemmän päihteitä kuin muut soittajat, vai onko tämä mun omaa harhaluuloa?

Ai että mä toivoisin tota mutta ei ikävä kyllä mun bändeissä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lennu
26.06.2009 21:50:20

baron: Ai että mä toivoisin tota mutta ei ikävä kyllä mun bändeissä.

Mulla tilanne on fifty-fifty. Mutta eipä se haittaa, enhän itekään mukiin syljeksi.
tatta: tulevaisuus on vain omakeksimämme nimitys edessä olevan ajan hahmottamiseksi.
baron
26.06.2009 21:56:05

Lennu: Mulla tilanne on fifty-fifty. Mutta eipä se haittaa, enhän itekään mukiin syljeksi.

Mä oon ihan oikeesti sitä mieltä että kun rumpalilla alkaa tempo heitellä ja alkaa vedellä valsseihin fillejä joka rakoon, jotka sotkee tempon, haittaa enemmän kuin känninen kitaristi!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lennu
26.06.2009 22:06:23

baron: Mä oon ihan oikeesti sitä mieltä että kun rumpalilla alkaa tempo heitellä ja alkaa vedellä valsseihin fillejä joka rakoon, jotka sotkee tempon, haittaa enemmän kuin känninen kitaristi!

No eiköhän tämän voi allekirjottaa kaikki. Paitsi jos se känninen kitaristi vääntää volat tappiin ja alkaa saamaan jotain viestejä Jimi Hendrixiltä tuonpuoleisesta.

Mutta voi sitä olla kännissä ja pitää silti arvostelukykynsä.
tatta: tulevaisuus on vain omakeksimämme nimitys edessä olevan ajan hahmottamiseksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)