Aihe: Leader
1 2 3 4
walttoni
25.06.2009 09:51:42
Tuo sun juttu haisee.
COVS2.
rintapek
25.06.2009 09:52:10

walttoni: Bänditilijuttu on perseestä.,.

Juu, ei mullakaan leipäduunissa ole mitään keräilytilejä... paitti kahvikassa.
Harrastehommissa taas tommoinen on ihan kätevä. Niinko omarklahin tapaan.
One kind of music only - the good kind
half
25.06.2009 10:37:02
En tätä tlihommaa myös oikein jummarra. Joillain bändeillä, joissa keikka-auto on yhteinen, on erillinen yhteistili. Sinne sitten laittavat x latia / keikka.
COVS jäsen N:o 5
Qsine
25.06.2009 11:24:52 (muokattu 25.06.2009 18:39:22)

Kuta vähemmän bändi on firma, sen parempi. Hyvää bändiä ei tarvitse myydä, sitä tullaan kotoa hakemaan.

EDIT: C, D, E, F, G, A, H/B, C... kirjaimilla pärjätään. Numerot riittävät seiskaan saakka. Mitä enemmän joku rupeaa touhuamaan numeroista, sen enemmän ongelmia tulee.

"Bändiliideri" on oksymoroni, joka vaan tuppaa monasti olemaan välttämätön. Juicekin aikoinaan sanoi, että paras yhteiskuntamallikin olisi sama kuin se, joka hänen bändissään vallitsee: "Valistunut diktatuuri".

Minua on kerran luultu bändiliideriksi, asialla maamme ykkösrivin muusikko, joka oli meillä tuuraajana rummuissa. Vilkuilin liian monta kertaa olkani yli häntä kohti osoittaakseni, että kohta kappale loppuu.
"Ja miksi Kari Heiskanen vetää bingoa!"
jakeni
25.06.2009 11:48:58 (muokattu 25.06.2009 11:54:35)
Mihinkään demokraattisiin bändin kassa paskajuttuihin en enää lähde. Diktatuuri toimii musajutuissa hyvin, demokratia ei. Muusikot on monesti ihan vitun tolloja käytännön asioiden hoidossa.

Totta...tuohon seikkaan olen usein myös törmännyt .
mm. vaikka nyt verokortin lähetyksessä>>jumalauta kun voi olla vaikeeta joskus...perkele!
Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
walttoni
25.06.2009 11:56:36
Juupe: Siis toimisto maksaa keikkaliksan könttänä bändin tilille?! Mielenkiintoista. Onko teillä firma, vai millä kuviolla toimisto pystyy tekemään noin? Mites verot ja sotut jne? Asiahan ei mulle kuulu, mutta tuli vaan mieleen...

Komppia Juupe, tuo tuli mulle kans mieleen.

Toinen juttu on se, että avauksen kirjoittaja ei luota kehenkään muuhun, vaan hoitaa itse kaikki. Hienoa jalomielisyyttä.
COVS2.
walttoni
25.06.2009 11:57:53
jakeni: Totta...tuohon seikkaan olen usein myös törmännyt .
mm. vaikka nyt verokortin lähetyksessä>>jumalauta kun voi olla vaikeeta joskus...perkele!

Mikä tuossa verokortin lähetyksessä on vaikeaa? Luulisi siperian opettavan kun muutaman kerran maksaa 60% ennakonpidätystä. Tuonhan työnantajan on perittävä jos työntekijä ei esitä verokorttiaan.
COVS2.
v_m_kangas
25.06.2009 11:59:19 (muokattu 25.06.2009 12:03:39)

Juupe: Siis toimisto maksaa keikkaliksan könttänä bändin tilille?!...

Joissakin porukoissa, missä olen vieraillut, on toimittu juuri noin. Onnistuu siten, että veroprosentti on kaikilla sama. Ylöspäinhän sitä saa nostaa ilman verotoimiston lupaa. Kätevää siinä mielessä, että ei tartte löpörahoja yms. keräillä sitten erikseen.

edit: Jotkut toimistot sitten haluavat kirjallisen suostumuksen kultakin hepulta kyseiseen järjestelyyn.

Hyvä puoli tuossa on myös se, että yksi henkilö pysyy helposti ajantasalla siitä, että kaikille on maksettu kaikki keikat.
Humppaa tai soita humppaa
walttoni
25.06.2009 12:09:16
v_m_kangas: Joissakin porukoissa, missä olen vieraillut, on toimittu juuri noin. Onnistuu siten, että veroprosentti on kaikilla sama. Ylöspäinhän sitä saa nostaa ilman verotoimiston lupaa. Kätevää siinä mielessä, että ei tartte löpörahoja yms. keräillä sitten erikseen.

edit: Jotkut toimistot sitten haluavat kirjallisen suostumuksen kultakin hepulta kyseiseen järjestelyyn.

Hyvä puoli tuossa on myös se, että yksi henkilö pysyy helposti ajantasalla siitä, että kaikille on maksettu kaikki keikat.

Pakkohan tuo on uskoa. Mun kohdalle vaan ei ole tuommosta vielä ilmestynyt,siksi ihmetyttää. En ole ihan oikeasti kuullutkaan tuommosesta palkansaajastatuksella ilman bändifirman käyttämistä.

Kertooko toimisto myös niille muille bändin jäsenille, paljonko sinne tilille on pantu rahaa?
COVS2.
v_m_kangas
25.06.2009 12:15:53

walttoni: Pakkohan tuo on uskoa. Mun kohdalle vaan ei ole tuommosta vielä ilmestynyt,siksi ihmetyttää. En ole ihan oikeasti kuullutkaan tuommosesta palkansaajastatuksella ilman bändifirman käyttämistä.

Kertooko toimisto myös niille muille bändin jäsenille, paljonko sinne tilille on pantu rahaa?

Kuten tiedät, ainakin paikalliset toimistot lähettää laskelmat bändin yhteyshenkilölle. Eli en antaisi ainakaan Kepille lupaa kerätä mun liksoja :)
Humppaa tai soita humppaa
Jäärä
25.06.2009 13:50:49
Mä olen ainakin niin vainoharhainen tyyppi, että haluan palkkalaskelman itselleni postissa eikä millekään yhteysmiehelle. Ikinä ei ole edes pitänyt erikseen pyytää, vaan se on tullut automaattisesti. Teki sillä sitten mitä tahansa, pikkaisen se on karkeaa pyyhkimiseen, mutta hätätilassa menettelee.

Kauhea selvitteleminen varmaan, jos verottaja alkaa jotain tutkimaan, jos itsellä ei ole mitään dokumenttia mistään?
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
jakeni
25.06.2009 15:06:31
walttoni: Mikä tuossa verokortin lähetyksessä on vaikeaa? Luulisi siperian opettavan kun muutaman kerran maksaa 60% ennakonpidätystä. Tuonhan työnantajan on perittävä jos työntekijä ei esitä verokorttiaan.

Se on niin vitun vaikiaa ryhtyä toimiin....vissiin?

No, ei ole kuin kuukausi aikaa kun viimeks puuttui yhden hemmon tiedot/kortti, ja liksat ei lähteneetkään kenellekkään,palkanlaskijan vedotessa siihen,että oli ilmoittanut asiasta jo hyvissä ajoin.
Pari päivää siinä meni.

Se vaan ihmetyttää että ko. henkilölle oli informoitu myös hyvissä ajoin, ja kolme kertaa mutta ei....eikä ole eka/viimeinen kerta, näissä hommissa.
Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
Gronfelt
25.06.2009 15:34:29

Aika hurjalta kuullostaa "keikkarumpalin" palkkajärjestelmä?!?
En kyllä uskaltaisi julkisesti kehuskella moisella.
Onkoha nyt kyseessä harrastelijaryhmä jonka jäsenet saavat elantonsa jostain muusta työstä ja keikoista tuleva ns.lisäliksa on harmaata tuloa josta veroja/sotuja ei makseta?
Leader-hommasta sen verran että "metsässä ei liikahda lehtikään" jos ei joku liidaa hommaa ja ota ns. vastuuta.
Pitäkää liidaajista huolta etteivät nämä polta itseänsä loppuun.
Ammattimuusikoillehan on selvä asia että keikkareissulla hommat jaetaan tasan, niin ajovuorot, roudaukset, PA-n kasaamiset, valojärjestelmien kasaamiset ja muut yhteis hyödylliset hommat!!!
Yhteishyödyllisten asioiden kulut tulee jakaa ilman mutinoita= mainosjullarit ja kortit, kotisivuihin liittyvät, yms.
Voi kun olis näin hommat !
Voimaa kaikille!
julkunen
25.06.2009 15:48:48
Pahapoika raha. Rahalla on kumma tapa sotkea ihmisten asioita, ennemmin tai myöhhemmin se saa jonkun niin koukkuunsa että , jako on tuskaa,ja riita valmis.
Mun mielestä on viisasta että joka pojalle maksetaan omalle tilille liksat, ja jokainen sitten hoitelee tilinsä mielensä mukaan.
Tietysti jos olemassa on osaskeyhtiö niin sit liksat tulee 1-2 kertaa kuussa niiku tavallisten duunareittenkin palkat, ja oy;n tililtä maksetaan myös kaik muut bändin menot. nää on kyl sit hiton monimutkasii juttui jo kun pitää olla kirjanpitäjät ja tilintarkastajat sun muuta, verotuskin on hoidettava kuukausittain oli sit keikkaa tai ei.
Ja tos aikasemmis kirjotuksis tuli jo aika selväst esille et, taiteilijat ja talousasiat natsaavat harvoin yksiin.

kesiä keikoille.
baron
25.06.2009 16:01:40

Meidän edesmenneellä ex-laulajalla on siviiliduuniinsa liittyvä osakeyhtiö, mutta hän oli kauaskatsoisena miehenä pistänyt osakeyhtiönsä toimialaan myös keikkailun.
Niinpä hänen osakeyhtiönsä laskutti meidään keikoista bruttosummat ja sitten ne "kirjanpidollisesti" siirtyivät osa bändin tilille, osa jokaisen soittajan reskontratilille.
Sieltä sai oman valintansa mukaan itselle kuuluvat rahat joko bruttomääräisinä sellaisia tositteita vastaan jotka hänen kirjanpitäjänsä hyväksyi hänen osakeyhtiönsä menoksi tai liksana, jolloin siitä oli vähennetty työnantajakulut ja ennakonpidätys.
Tästä on vuosia, mitään ei oo perästä kuulunut, ilmeisesti verottaja hyväksyi sen?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Anonymous-jazz
25.06.2009 16:56:15

Kyllähän se on klassinen juttu että aina jos bändiliksat eivät mene kristillisesti tasan niin kinaa tulee.

Itse aikaan soitin eräässä coverbändissä missä oli semmoinen kummallinen jako että 5-hengen bilebändistä 3 henkilöä olivat sopineet itselleen 150 EUR/keikka, ja solisti sai 130 keikka ja meikä vierailevana kiipparistina kaikista vähiten n. 108 EUR/keikka ja tämä kummallinen prosenttijako vain tylysti ilmoitettiin juuri ennen ohjelmatoimistosopimusta. Mutta tämä koko prosenttijako idea oli bändin erään soittajan keksintöä ja perusteli sitä alussa PA-kamojen hankintana, jotka kyllä kilometrien aikana maksettiin pois.

Yritin valittaa sitten asiasta ja vaadin kristillistä tasajakoa mutta tämä ei saanut kannatusta. Sen sijaan se herätti vain enemmän pahaa verta kun olin tästä prosenttijaosta avautunut sähköpostin välityksellä.

Mutta myöhemmin ne kaikki kusenkinpolttamat triot missä olen tuurannut tai keikkaa tehnyt on ollut ns. kristillinen tasajako ja B-luokan pystö saa aina tietenkin sen muutaman kympin enemmän ja siinä ei ole mitään vikaa. Sekä jos bändin vastuuhenkilö saa muutaman kympin lisää kun joutuu käyttämään kännykkää hoitaen bändin sisäisiä asioita.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
walttoni
25.06.2009 16:57:36
jakeni: Se on niin vitun vaikiaa ryhtyä toimiin....vissiin?

No, ei ole kuin kuukausi aikaa kun viimeks puuttui yhden hemmon tiedot/kortti, ja liksat ei lähteneetkään kenellekkään,palkanlaskijan vedotessa siihen,että oli ilmoittanut asiasta jo hyvissä ajoin.
Pari päivää siinä meni.

Se vaan ihmetyttää että ko. henkilölle oli informoitu myös hyvissä ajoin, ja kolme kertaa mutta ei....eikä ole eka/viimeinen kerta, näissä hommissa.

Yhden tai useamman verokortin puuttuminen ei vaikuta yhden tai useamman palkanmaksuun. Tai ei saa vaikuttaa.

Olen minäkin tuommoseen tapaukseen törmännyt ja semmoseenkin, jolla ei ole pankkitiliä..Ole sitten nuidenkin kanssa eu:ssa.
COVS2.
Keikkarumpali1
25.06.2009 18:15:08 (muokattu 25.06.2009 18:16:30)
Gronfelt: Aika hurjalta kuullostaa "keikkarumpalin" palkkajärjestelmä?!?
En kyllä uskaltaisi julkisesti kehuskella moisella.
Onkoha nyt kyseessä harrastelijaryhmä jonka jäsenet saavat elantonsa jostain muusta työstä ja keikoista tuleva ns.lisäliksa on harmaata tuloa josta veroja/sotuja ei makseta?
Leader-hommasta sen verran että "metsässä ei liikahda lehtikään" jos ei joku liidaa hommaa ja ota ns. vastuuta.
Pitäkää liidaajista huolta etteivät nämä polta itseänsä loppuun.
Ammattimuusikoillehan on selvä asia että keikkareissulla hommat jaetaan tasan, niin ajovuorot, roudaukset, PA-n kasaamiset, valojärjestelmien kasaamiset ja muut yhteis hyödylliset hommat!!!
Yhteishyödyllisten asioiden kulut tulee jakaa ilman mutinoita= mainosjullarit ja kortit, kotisivuihin liittyvät, yms.
Voi kun olis näin hommat !

Ohjelmatoimistot meille kun kun maksaa palkat ja hoitaa pakolliset maksut ja muistaa jopa otta provikat välistä :O) eli ei voi olla vaikeaa ymmärtää?
EI toimiston myymät liksat hoitaa oma tilitoimisto/ohj.tso, älkääs hyvät herrat miettikö päätänne puhki, eli verot maksellaan ja kaikille tule luonnollisesti palkkaerittelyt ihan kotiin asti.

No tuosta lehti -ilmaisusta olen täysin samaamieltä, eli usein joko koko bändi liidaa tai sit joku puuhkii bändin eteen ja pitää osata hoitaa toimistojen jutut, ettei polta päreitään tietämättömien muuskikoiden takia.
Oiskohan koko viestiketju alkanut ihan tästä asiasta???????? niinpä niin.
Niin kumpa näin ois hommat, mut jonkun sen on homman on tehtävä ja se Liidaa..eli siitähän tästä on kyse!
Aina on mainio sää keikkailla!
Keikkarumpali1
25.06.2009 18:24:19
Anonymous-jazz: Kyllähän se on klassinen juttu että aina jos bändiliksat eivät mene kristillisesti tasan niin kinaa tulee.

Itse aikaan soitin eräässä coverbändissä missä oli semmoinen kummallinen jako että 5-hengen bilebändistä 3 henkilöä olivat sopineet itselleen 150 EUR/keikka, ja solisti sai 130 keikka ja meikä vierailevana kiipparistina kaikista vähiten n. 108 EUR/keikka ja tämä kummallinen prosenttijako vain tylysti ilmoitettiin juuri ennen ohjelmatoimistosopimusta. Mutta tämä koko prosenttijako idea oli bändin erään soittajan keksintöä ja perusteli sitä alussa PA-kamojen hankintana, jotka kyllä kilometrien aikana maksettiin pois.

Yritin valittaa sitten asiasta ja vaadin kristillistä tasajakoa mutta tämä ei saanut kannatusta. Sen sijaan se herätti vain enemmän pahaa verta kun olin tästä prosenttijaosta avautunut sähköpostin välityksellä.

Mutta myöhemmin ne kaikki kusenkinpolttamat triot missä olen tuurannut tai keikkaa tehnyt on ollut ns. kristillinen tasajako ja B-luokan pystö saa aina tietenkin sen muutaman kympin enemmän ja siinä ei ole mitään vikaa. Sekä jos bändin vastuuhenkilö saa muutaman kympin lisää kun joutuu käyttämään kännykkää hoitaen bändin sisäisiä asioita.

Olipas omituinen rosenttijako.. enpä olisi itsekkään sulattanut moista.. ideana kai toimii mut ei käytännössä ei ja lopussa kanssa tuo muutamankympin liideriraha on ihan oikeutettua, jota kai ei juuri harrasteta, eli "näkymätöntyö" on liidaajan jobi.
Itse olisin ihan tyytyväinen tehtyyn taustahommaan, jota tekee.. toki pullo whiskyä bändiltä olis vielä makoisampaa "haaveilee" joskus..

Kyllä yksi kuuluisampi solisti, jonka kanssa keikkailen sanoi, et ihan oikeutettua
bändin maksaa hieman liiderille, eli oli itsestään selvää hänelle aikoinaa kun oli juttua. Tuollainen solisti tietää, että se panostus minkä maksaa saa monenkertaisena takas keikoilla.

Galluppia vois joku tehdä jonnekkin, että onko oikein maksaa Liiderille vaikka 20eur/keikka kun hoitelee bändin asioita "taustahommat" ?

Näis!
Aina on mainio sää keikkailla!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)