Aihe: Keyboard-vahvistin
1 2
kiippariippa
23.06.2009 17:33:17
jthereal: Saatan kysyä väärässä topikissa mutta olen idiootti, pahoitteluni siitä.
Sain itselleni Fenderin Rhodes Mark I ja siitä puuttuu vahvistin. Kitaravahvistimen kautta olen sitä soittanut ja kyllä se siitäkin menee, mutta osaako joku suositella jotain mikä olisi jos ei paras niin melko hyvä rhodesin kanssa. Leslie tottakai... mutta jotain halvempaa. Mikä tuottaisi kenties samaa ääntä. Vai olisiko fiksumpaa ostaa pedaali jossa olisi vibrato sun muut efekti mahikset. Niitä mitä se Lesliekin siihen lisää.
Onko se edes niin just?!

Juurikin kitaravahvistin on Rhodesin kanssa oiva peli. Twin Reverb ja JC-120 ovat ne ihan standardiratkaisut. DI:n kautta voi tietenkin ajella suoraan linjoillekin. Tai sitten käyttää näitä Tonelabeja tai Podeja tms. Makuja on monia, itse kyllä tykkään eniten tosta kitaravahvistinvaihtoehdosta.

Ehkä kantsii tsekata Peavey Classic 30. Soundaa Rhodesin kanssa aikas pahuksen kivalta. Eikä oo hinnalla pilattu varsinkaan käytettynä.

Phaserpuolella tosi hyvin Rhodesin kanssa toimii MRX Phase 90, mieluusti sellainen skriptilogoinen tai sellaiseksi modattu jos ei halua sellaista helposti säröytyvää soundia. Tai sitten EHX Small Stone.
jthereal
29.06.2009 22:36:55
Kiitos vinkeistä!

Saan frendiltä lainaan sellase phaserin et näkee koht miten vaikuttaa. Lähinnä kaipaisin pientä vibratoa siihen saundiin ja jotain muuta pientä häiriötä, mutta en tiedä millä sanalla sitä kutsuisin. No alotan sillä phaserilla ja sitten menen eteenpäin. Kyllä tota rahaa noihi menee. Putkivahvari sen pitää olla siitä oon iha varma.
Kauanko putket kestää noissa vahvareissa ja mitä muuta siellä pitää huoltaa/vaihtaa aika ajoin? Jos ei ota kaikkea irti vaan vähän jazzahtelee niin pitääkö silti vaihtaa putkia aika ajoin? KAUAN NE KESTÄÄ?
M line freak on a funky tip.
Exhausted
29.06.2009 23:14:27

Tremolo voi olla myös hyvä Rhodes-efekti. Saa pientä liikettä siihen sointiin
oksatboys
05.07.2009 16:24:40

jthereal: Kauanko putket kestää noissa vahvareissa ja mitä muuta siellä pitää huoltaa/vaihtaa aika ajoin? Jos ei ota kaikkea irti vaan vähän jazzahtelee niin pitääkö silti vaihtaa putkia aika ajoin? KAUAN NE KESTÄÄ?

Toiset sanoo, että oikein käytettynä kestävät "ikuisesti". Päätesäröllä soitto kuluttanee putkia jonkin verran.
ringmodulator piristää kummasti!
maza
05.07.2009 22:31:54 (muokattu 05.07.2009 22:35:13)

oksatboys: Toiset sanoo, että oikein käytettynä kestävät "ikuisesti". Päätesäröllä soitto kuluttanee putkia jonkin verran.

Tohon ei ole mitään yleispätevää vastausta olemassa. Riippuu täysin vahvistimesta, biasoinnista, käytettyjen putkien laadusta ja niin edelleen. Pääteputket ja etusputket kestävät nekin eri tavalla.

50-60-luvulla tehtiin keskimäärin huomattavasti kestävämpiä putkia kuin nykyisin. Niinpä esimerkiksi monessa Lesliessä (esim. omassa Leslie 22H:ssani) puhisee vieläkin alkuperäiset röörit vailla minkäänlaisia ongelmia, koska putkia käytetään todella konservatiivisilla virroilla ja jännitteillä. Nykyvahvareista esim. Peavey Classic 50:ssä taas otetaan pääteputkista kaikki irti ja ne saattavat ihan normaalikäytössäkin kulua vuodessa-parissa loppuun.
Arzey
11.04.2010 13:39:26
ennen kun ostan vahvistimen niin kertokaas, että jos liitän pianon stereosarjaani normaalien 3.5mm liittimien välityksellä, eli siis kaapelilla joss kummassakin päässä on normi kuulokeliitin, saanko soitettua pianoa stereoiden kautta?
lukethesis
11.04.2010 15:36:41
Kysynpä tässä, että mikä olis hyvä ratkaisu sellaiseen tapaukseen, että haluais keikalla ajella soundit läppäriltä, ja että kuulostaiskin joltain? Jos sanotaan että soundimaailma painottuu enemmän tuonne "vintagemman" osaston mallintamiseen, eli rhodesit, clavinetit, "analogisynat", urut ja sen semmoset, ehkä akustisen pianon kera.

Joku niitä Rolandin KC-pönttöjä?
maza
11.04.2010 16:19:56

lukethesis: Kysynpä tässä, että mikä olis hyvä ratkaisu sellaiseen tapaukseen, että haluais keikalla ajella soundit läppäriltä, ja että kuulostaiskin joltain? Jos sanotaan että soundimaailma painottuu enemmän tuonne "vintagemman" osaston mallintamiseen, eli rhodesit, clavinetit, "analogisynat", urut ja sen semmoset, ehkä akustisen pianon kera.

Koska plugareina saa varsin toimivia vahvistinmallinnuksia, lähtisin itse tässä tapauksessa aktiivimonitorilinjalle. Tarvittaessa saat koneen kautta miksattua myös muuta signaalia mukaan jos tarvis on. Aktiivipöntöistä mulla on hyviä kokemuksia RCF:stä, kuten varmaan aiemmin tässä ketjussakin olen maininnut.

Jos haluat hifistellä, ja sulla on useammalla ulostulolla varusteltu äänikortti, niin ajat tietysti Rhodesit sinne Twin Reverbiin, urut oikeaan Leslieen ja niin edelleen. Saattaa tosin olla, että tietokonesysteemin edut ehkä hieman hämärtyvät ko. tilanteessa. ;)
maza
11.04.2010 16:20:42

Arzey: ennen kun ostan vahvistimen niin kertokaas, että jos liitän pianon stereosarjaani normaalien 3.5mm liittimien välityksellä, eli siis kaapelilla joss kummassakin päässä on normi kuulokeliitin, saanko soitettua pianoa stereoiden kautta?

Pitäis toimia. Varo kuitenkin, että et soita liian kovaa. Stereovahvistimia kun ei ole lähtökohtaisesti tehty instrumenttikäyttöön ja etenkin bassoelementit tahtovat aina toisinaan tykätä kyttyrää, kun tunteella pistelee menemään.
Arzey
11.04.2010 20:27:03
maza: Pitäis toimia. Varo kuitenkin, että et soita liian kovaa. Stereovahvistimia kun ei ole lähtökohtaisesti tehty instrumenttikäyttöön ja etenkin bassoelementit tahtovat aina toisinaan tykätä kyttyrää, kun tunteella pistelee menemään.

Pidetään mielessä. Pitääpä kokeilla!
lukethesis
15.04.2010 12:12:37 (muokattu 15.04.2010 12:12:47)
maza: Koska plugareina saa varsin toimivia vahvistinmallinnuksia, lähtisin itse tässä tapauksessa aktiivimonitorilinjalle. Tarvittaessa saat koneen kautta miksattua myös muuta signaalia mukaan jos tarvis on. Aktiivipöntöistä mulla on hyviä kokemuksia RCF:stä, kuten varmaan aiemmin tässä ketjussakin olen maininnut.

No aktiivimonitorit olis tietysti ihanteellinen valinta, koska kuten sanoit, sen "soundin" saa säädettyä hyvin pitkälti haluamakseen siellä tietokoneen päässä.

Mutta eivät taida olla kovin käytännöllinen vaihtoehto? Voivat särkyä helposti kuljetuksissa jne, tarvitsisivat varmaan jonkinlaiset telineet jne.

Onko sun mielestä esim just joku Rolandin KC-350 ihan hirveän huono valinta? Budjetti on ilman muuta maksimissaan jotain sen hintaluokkaa, eli max 400 eur. JC-120:t ja Twin Reverbit maksavat jo siellä tonnin tietämissä, mikä ei kyllä tule kysymykseenkään...
Bronks
15.04.2010 12:59:56

lukethesis:

Itse meinasin pari kuukautta sitten hommata KC-350:n. Testailin pariin otteeseen, toimii kyllä, mutta häritsi hiukan akkarin purkkimaisuus. Päädyin isoonveljeen, KC-550:een. Se toimii - ja painaa.
Don't take me serious, I'm just playing.
lukethesis
15.04.2010 22:06:03
Bronks: Itse meinasin pari kuukautta sitten hommata KC-350:n. Testailin pariin otteeseen, toimii kyllä, mutta häritsi hiukan akkarin purkkimaisuus. Päädyin isoonveljeen, KC-550:een. Se toimii - ja painaa.

En jaksa nyt googletella - onko noilla 350:lla ja 550:lla sitten soundillisesti eroa, eli se ero ei ole pelkkä wattimäärä (tai korkeampi hinta)?
Bronks
16.04.2010 09:54:00

lukethesis: En jaksa nyt googletella - onko noilla 350:lla ja 550:lla sitten soundillisesti eroa, eli se ero ei ole pelkkä wattimäärä (tai korkeampi hinta)?

Enpä osaa tuohon mitään objektiivista arviota antaa. 350 ei ole ollut mulla keikalla, olen kokeillut sitä pariin otteeseen liikkeessä. Niillä volumeilla se toki toimii, mutta akustinen pianosaundi kuulosti mun mielestäni melko tumpulta. Soittimesta se ei ollut kiinni, sillä siinä oli kiinni Rolandin RD700GX.

550 tuntui syvemmältä heti ensi yrittämältä. Voi tietty olla, että alitajunta käski tykkäämään saundista, koska kaappi on isompi (ja kalliimpi). Tuota olen roudannut keikoillekin mukaan, eikä paljon voi moittia.
Don't take me serious, I'm just playing.
andrei
16.04.2010 11:28:51
Bronks: Enpä osaa tuohon mitään objektiivista arviota antaa. 350 ei ole ollut mulla keikalla, olen kokeillut sitä pariin otteeseen liikkeessä. Niillä volumeilla se toki toimii, mutta akustinen pianosaundi kuulosti mun mielestäni melko tumpulta. Soittimesta se ei ollut kiinni, sillä siinä oli kiinni Rolandin RD700GX.

Niinkuin aiemmin on ollut puhetta, että jos omistaa keyboardin hyvällä pianosoundilla niin ei kannata iteään suututtaa noilla kohtuuhintaisilla keyboard-vahvistimilla.
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)