Mimako 18.06.2009 23:17:24 | |
---|
Elikkäs miten tehdään plugipiuha? Hokasin että osat siihen ei maksa paljon mitään ja saa tehä niin pitkän kuin haluaa. Joo tiedän sen olevan melko typerä kysymys, mutta kun en tiedä sähkörakentelusta yhtikäs mitään. Hhjälp! Lataa...
lataa...
lataa.. Nyt!
NOIN!!! |
fox 19.06.2009 00:46:05 | |
---|
Mimako: Elikkäs miten tehdään plugipiuha? Hokasin että osat siihen ei maksa paljon mitään ja saa tehä niin pitkän kuin haluaa. Joo tiedän sen olevan melko typerä kysymys, mutta kun en tiedä sähkörakentelusta yhtikäs mitään. Hhjälp! Hinnat vähä riippuu, kuinka hyvää meinaa tehdä. George L ruuvattavilla liittimillä ja tosi hyvällä kaapelilla on tyyristä mutta hyvää & kestävää, taas jotku halpahallin plugit ja kaikkein halvin koaksiaali harvalla suojaverkolla taas ei niin hyvää, ja se fiilis "sainpa halavalla piuhan juum!" menee kyllä alamäkeen niitten häiriöitten ja mahdollisen piuhan äkkinäisen rikkoutumisen takia.. Sellasen "keskiverron, mutta paremman kuin liikkeissä"-piuhan tekee näppärä kaveri suht nopsaan Cordialin koaksiaalista ja Neutrikin plugeista, mutta alkuinvestoinnit nostaa ensimmäisten kappaleitten hintaa, tarviit kolvin, tinaa, sivuleikkurit (tai kuorintapihdit) ja jotkut teräväkärkiset yleispihditkin olis kivat. Teko-ohjeita on netti väärällään, ja itsehän oon ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaa opetella piuhojen teko ja korjaus, sellasia perustaitoja ne nimittäin, jos ja kun meinaa keikkaillakin.. |
ReBeat 19.06.2009 00:50:57 | |
---|
|
Rallattelija 19.06.2009 00:52:21 | |
---|
Mimako: Elikkäs miten tehdään plugipiuha? Hokasin että osat siihen ei maksa paljon mitään ja saa tehä niin pitkän kuin haluaa. Joo tiedän sen olevan melko typerä kysymys, mutta kun en tiedä sähkörakentelusta yhtikäs mitään. Hhjälp! Tollaset johdot on kytketty suoraan joten jos kolvi pysyy kädessä niin juotat johdot plugiin kiinni. Suoja vaippa tulee siihen suurimpaan nastaan kiinni. Muilla ei sillaan ole väliä kunhan kytket ne karvat ihan samalla tavalla molemmistä päistä. on sitten kyseessä mono tai stereo plugit. tämä ohje siis koskee johtoa jossa on molemmissa päissä samanlaiset plugit. Vielä pikainen muisti lista. -Kuori johtoa johtoa sentti enemmän kun on tarvetta. - jos suoja vaippa on punottu niin avaa punos ja kierrä irtokarvat toistensä ympärille. -Lyhennä esiin tulevia karvoja sopivan mittaisiksi. suoja vaippa hieman lyhyemmäksi kuin muut johtimet. mitan voi tarkistaa asettamalla karvat liittimen päälle niin että saat vielä puristettua vedon poiston johdon paksun osan ympärille. - Kuori karvoja vain milli tai pari jotta niihin jää tarpeeksi eristettä. Pitkät paljaat jostimet menee käytössä helposti oikariin. - Esitinaa kaikkien karvojen päät. Helpottaa hommaa kummasti. esitinaus kannattaa tehdä myös liittimen nastoille. Liittäessä johtoa sulla on siis tinat valmiina molemmissa komponenteissa. - Kun johto on kiinni liittimessä ja tina on vielä juoksevaa, pidä karva paikoillaan liittimen nastassa. ja tarkista että tina peittää koko karvan nätisti. - Lämmitä tinaa vielä hetki senkin jälkeen kun karva on jo liittimessä kiinni. tämä estää kylmäjuotosten syntymisen. - Ja se kaikkein tärkein! Ennen kuin teet mitään toimenpiteitä johdolle niin pujota johtoon tarpeelliset osat. siin voi tulla pieni V*****S kun johto on valmis ja pari pientä mustaa osaa on siin pöydällä johdon vieressä. tätä kutsun vanhanaikaiseksi =) Verta, hikeä ja Rock'n Rollia voi olla ilman viinaa |
Mimako 19.06.2009 01:19:44 | |
---|
Kaikki juotto välineet tarjolla sillä isä on teknisen työn opettaja. Lataa...
lataa...
lataa.. Nyt!
NOIN!!! |
fox 19.06.2009 02:16:09 | |
---|
Mimako: Kaikki juotto välineet tarjolla sillä isä on teknisen työn opettaja. No hitto! Siltähän sä saat kaiken tarvittavan ohjeistuksen! Oliko täältä helpompi kysyä, netitse, ku siltä suoraan feis-to-feis?? =) Noissa käden taito jutuissa on monasti se "tekemällä oppii"-ohjeistus huomattavasti parempi vaihto ehto kuin inter netistä kysyminen.. (ja joo, yhdys sana virheitä kannattaa välttää..) =) (koskee myös sitä edellistä vastaajaa! T. kieli poliisi..) |
Mimako 19.06.2009 02:43:26 | |
---|
Yhdyssana on yhdyssana. T kielipoliisi ;P Lataa...
lataa...
lataa.. Nyt!
NOIN!!! |
fox 19.06.2009 12:01:14 | |
---|
Mimako: Yhdyssana on yhdyssana. T kielipoliisi ;P 8) Näin juuri (täytetekstiä) Eekäkö sitä meinaan, että vaikka tää onkin ns. "rento foorumi" niin silti helpottaa eloa, jos ees jotain perussääntöjä pyrkii noudattamaan, helpottaa sitte sen oikean asiatekstinkin kirjoittelua.. ;) Siksi on hyvä välillä kielipoliisoida. Hyvää juhannusta! t. kettu |
moder 19.06.2009 18:58:19 | |
---|
Semmonen juttu vielä, että varsinkin jos joutuu halvemmista liittimistä rakentelee, niin kannattaa esim. dremelillä tai vastaavalla pikkuporalla raaputtaa juotoskohdat rosoisiksi. Niihin kun ei meinaa muuten tina tarttua millään. Toki suosittelen käyttämään neutrikeja, ne suorastaan imaisee tinan itseensä. |
Tuomoo 19.06.2009 22:51:52 | |
---|
moder: Semmonen juttu vielä, että varsinkin jos joutuu halvemmista liittimistä rakentelee, niin kannattaa esim. dremelillä tai vastaavalla pikkuporalla raaputtaa juotoskohdat rosoisiksi. Niihin kun ei meinaa muuten tina tarttua millään. Toki suosittelen käyttämään neutrikeja, ne suorastaan imaisee tinan itseensä. Itse kyllä rohkenen sanoa että Dremel voi olla hitusen liian järeä kone juotoskohtien raaputtamiseen. Voi nimittäin vähän tehdä hallaa joissakin tapauksissa jos juotoskorvakkeet kilisee lattialle. Itse suosin hiekkapaperia. Pilkunnussimista ehkä, mutta ei haittaa. Rajataan ongelma määrittelyn ulkopuolelle ja ongelmaa ei ole olemassa. |
kivi 20.06.2009 21:52:51 | |
---|
Mimako: Elikkäs miten tehdään plugipiuha? Hokasin että osat siihen ei maksa paljon mitään ja saa tehä niin pitkän kuin haluaa. Ei paljo mitään? Mitäs osia ne sellaiset on? Itse kun teen 10m piuhan Neutrikin liittimillä ja Cordialin kaapelista niin se maksaa noin kaksi kertaa enemmän kuin kaupan peruslaadukas piuha, mutta kestääkin sitten noin 10 vuotta keikkailua. Yli 10 vuotta ei oo kyllä piuhat koskaan kestäneet. |
oiva tumpeloinen 22.06.2009 00:23:34 | |
---|
kivi: Ei paljo mitään? Mitäs osia ne sellaiset on? Itse kun teen 10m piuhan Neutrikin liittimillä ja Cordialin kaapelista niin se maksaa noin kaksi kertaa enemmän kuin kaupan peruslaadukas piuha, mutta kestääkin sitten noin 10 vuotta keikkailua. Yli 10 vuotta ei oo kyllä piuhat koskaan kestäneet. Mistä saa 10 metrisen peruslaatuisen piuhan 12 euroon? Taitaa kuitenkin Cordial ja Neutrik olla kohtuullisen halpa vaihtoehto, jos plugi maksaa 2,5 euroa ja Cordialin kalliimpi laku pari euroa metri. |
Antti1 22.06.2009 01:04:42 | |
---|
Tuomoo: Itse kyllä rohkenen sanoa että Dremel voi olla hitusen liian järeä kone juotoskohtien raaputtamiseen. Voi nimittäin vähän tehdä hallaa joissakin tapauksissa jos juotoskorvakkeet kilisee lattialle. Itse suosin hiekkapaperia. Pilkunnussimista ehkä, mutta ei haittaa. Et vain osaa. Dremeliinkin saa vaikka niitä sun hiomapaperilätkiä ja jos sekin hirvittää, niin pistä huopapätkä, niin voit vaikka kiillottaa ne juotospinnat. Dremel on kaikkea muuta kuin hurja laite, mutten mä siltikään tuota siihen käyttäisi. Laitteen esille kaivamiseen menee huomattavasti pitempi tovi, kuin vaikka sillä hiomapaperilla sutasemiseen. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB |
Joo , tuli vain toi dremeli mieleen, mun mulla on aina juotospisteen lähettyvillä pienoisporakone, joka tosin on dremeliä paljon pienempi ja tehottomampi... kivi: Ei paljo mitään? Mitäs osia ne sellaiset on? Ne on niitä bebek/snake -osia. Itse olen näistä onnistunut rakentamaan adaptereita ja vastaavia ja samalla säästänyt pitkän pennin neutrikiin verrattuna. Oman kotistudio- harrastekäytön ne on toistaseks kestänyt. Keikkaolosuhteisiin niitä en veisi. Enkä suosittele muutenkaan, on ne niin paljon hankalempia rakennellakin. |