Pari viikkoa jatkuneen kurkun kuristuksen jälkeen menin erikoislääkärille, joka totesi, että äänihuuleni ovat liiasta laulamisesta ylirasittuneet. Sain pari viikkoa laulukieltoa, mutta puhua kyllä saan. Nyt olen ollut laulamatta jo yli kuukauden eikä tilanne ole helpottunut. Onko muilla kokemuskia äänihuulien ylirasittumisesta ja tiedättekö mitään hoitokeinoja, joita voisi kokeilla? |
Minusta kuulsotaa vähän kummalta tuo puhua saa muttei laulaa. Jotkut ihmiset puhuvat luontojaan niin vaikean oloisesti että heillä todennäköisesti rasittuu kurkku enemmän puhumisesta kuin laulamisesta. Totaalinen hiljaisuus vain pariksi viikoksi niin kyllä se siitä! "I listened hard but could not see" - YES, And You and I |
Totaalinen vocal rest vähäksi aikaa, eli ei inahdustakaan muutamaan päivään, ei edes sitä puhumista, vaan kirjoittelet paperille kun kommunikoit ihmisten kanssa. Jos ei tämä auta, niin sitten puheterapeutille tai asiaan perehtyneelle laulunopettajalle selvittelemään ongelman alkuperää, ettei tule hoidettua vain oiretta. Jotain vikaa on laulutekniikassa ja/tai puhetekniikassa, jos ääni rasittuu. Voi olla esim. että tuki ei toimi tarpeeksi hyvin, tai puhut/laulat liian kovaa huokoisella äänellä. Tai sitten vaan kiristelet kurkun lihaksia / leukaa liikaa. Itse olen saanut äänihuulet turvoksiin, kun on ollut pakko vetää keikkoja flunssaisena. Siihen auttoi tuo vocal rest, ja sen jälkeen kun aloitti laulamaan, niin varovaisesti, tukeen keskittyen sai pikkuhiljaa äänen taas toimimaan. |