Aihe: Vahvistimen kallistus 1 2 | |
---|---|
![]() 22.06.2009 10:18:41 | |
Tässä hieman tyhmä kysymys mutta menköön.. Elikkä onko vahvistimen kallistus jotenkin huonompi vaihtoehto kun sen nostaminen ylös kun kyseessä on pieni reenis. Heräsi mielenkiinto kun hankin Big Muffin (styrkkarin lepäillessä normaalisti lattialla) eikä sen ominainen repivä saundi päässyt esille, myös cleanit oli hyvin bassopitoisia. Ensiksi nostin vahvarin tuolille, voluumi nousi kivasti mutta saundi pysyi samana. Mutta siis aina kun kyykistyy ja laittaa korvan kajarin koorkeudelle saudi on todella treble ja räkäinen. Seuraavaksi vain kallistin vahvarin ja se uusi saundi löytyi. Ja nyt herää kaksi kysymystä: 1. Mitä varten olen aina kuullut neuvottavan vain vahvarin hilaamisesta korkeuksiin? 2. Nyt esim Bossin DS2sta tulevat säröt on liian repiviä (poramaisia) vaikka miten säätäisi, voiko johtua kallistuksesta vai onko vika bossissa, tuskin ainakaan vahvarissa joka on Voxin mallintava josta oon kelannu kaikki soundit läpi. Big Muff ajaa kyllä asiansa nyt hienosti mutta jotenkin huolettaa noi suondierot.. oonko vaan ihan vitun tyhmä? | |
![]() 22.06.2009 10:24:19 (muokattu 22.06.2009 10:30:51) | |
No, Mesan kun ostaa niin hintataso nousee kummast... Eipä sillä kallistamisella oikein sinänsä merkitystä ole vs. korviin nostaminen. Mutta kaipa se on turvallisempaa kun ei tarvi pelätä vahvistimen tippuvan korkealta. 1. Mitä varten olen aina kuullut neuvottavan vain vahvarin hilaamisesta korkeuksiin? Ei tarvitse soittaa niin kovalla volumella. 2. Nyt esim Bossin DS2sta tulevat säröt on liian repiviä (poramaisia) vaikka miten säätäisi, voiko johtua kallistuksesta vai onko vika bossissa Sitä varten laitteissa on EQ. Riipivä soundi = liian paljon trebleä ja/tai presenceä. Tietysti säröpedaaleissa on joka tyypissä oma soundinsa, jota ei modaamatta voi oikein muuttaa. Haet vain sellaisen pedaalin jonka soundista pidät, jos et halua itse vahvistimen omaa säröä käyttää. Muista myös, että kun vahvistin tohottaa polviin, joissa ei sijaitse korvia, tippuu siitä luonnollisesti korkeat taajuudet. Soittajan reaktio on nostaa vahvistimen trebleä. Kun kajari osoittaa korvaan, kuulet sen oikean soundin ilman treblehävikkiä. Tämän vuoksi soundi on terävämpi ja korjaus on tosiaan EQ:lla korkeiden taajuuksien pudottaminen. | |
![]() 22.06.2009 11:08:58 (muokattu 22.06.2009 11:09:34) | |
McLeach: Tässä hieman tyhmä kysymys mutta menköön.. Elikkä onko vahvistimen kallistus jotenkin huonompi vaihtoehto kun sen nostaminen ylös kun kyseessä on pieni reenis. Ei ole huonompi. Heräsi mielenkiinto kun hankin Big Muffin (styrkkarin lepäillessä normaalisti lattialla) eikä sen ominainen repivä saundi päässyt esille, myös cleanit oli hyvin bassopitoisia. Ensiksi nostin vahvarin tuolille, voluumi nousi kivasti mutta saundi pysyi samana. Mutta siis aina kun kyykistyy ja laittaa korvan kajarin koorkeudelle saudi on todella treble ja räkäinen. Kaiutin ampuu ylä-ääniä enemmän "suoraan", ja muut taajuudet vastaavasti hajoavat enemmän. Kun olet suoraan kajarin edessä, kuulet mitä sieltä oikeasti tulee :) Lukaisepas vaikka tuolta lyhyest: http://www.drpeterjones.com/guitar/micamp.php Pätkä kertoo kitaran äänittämisestä, mutta tekee samalla ymmärrettävämmäksi nämä soundiprobleemasi. A waist is a terrible thing to mind. | |
![]() 22.06.2009 11:44:03 | |
Toisin sanoen soundi on sitä "riipivää paskaa" oli se vahvistin missä asennossa tahansa. Kitarasoundi on hyvä vasta silloin, kun sä voit kuunnella sitä myös kaiuttimen edestä. Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! | |
![]() 22.06.2009 12:15:01 (muokattu 22.06.2009 12:34:02) | |
Eikös sitä lattiasijoitusta voi kuitenkin käyttää pitämään bassoääniä korkeammalla? Hifikajareissahan on tuttu efekti että seinän viereen sijoitettu kaiutin korostaa bassoa, suoraan edestäkin kuuneltuna. Eli eikö tämä lattia sitten lisää bassoa kun bassoäänet eivät pääse hajoamaan niin paljon ympäristöön suhteessa kartion edestä tulevaan puukkoon. Mulla on vähä samoja ongelmia combovahvarin kanssa välillä. Vehkeet taas vaihtoon :D Edit. Niin, toisilla foorumeilla puhutaan "coupling effectistä" ja vaikuttais että tuo liittyy vahvistimen ja lattian kontaktiin. | |
![]() 22.06.2009 12:33:37 (muokattu 22.06.2009 12:34:11) | |
Tyhjä ja tyhmä | |
![]() 22.06.2009 12:58:43 | |
Lähinnä tulee vaan mieleen, että kallistamalla kajari osoittaa kattoon, ja suora linja löytyy vain tietyssä pisteessä lattialla seistessä. Jos kajari on korvan korkeudella ja suorassa, niin se suora linja on koko lattian pituinen. Pienessä kämpässä varmaan aika sama, jos mahtuu kuitenkin vain seisomaan paikallaan. Isi kiittää. | |
![]() 22.06.2009 13:17:00 (muokattu 22.06.2009 13:21:19) | |
cheers Numb toi oli hyvä linkki | |
![]() 22.06.2009 13:23:00 | |
Hyvää tekstiä tuossa additional tips -osiossa. Lahtelaista, totta kai | |
![]() 23.06.2009 10:40:31 (muokattu 23.06.2009 10:47:33) | |
Itse hankin pari viikkoa sitten 45 asteen kulmastandin lattiatasossa blues juniorille (sis. eminence AlNiCo elementti) käytännön syistä ja omassa tapauksessani yllätyksekseni voin sanoa, että soundi parani hyvinkin merkittävästi, että huvittuneena ajattelin että mihin enään efektejä tarvitsen (noh, silloin olin aika tohkeissani "löytämästäni soundista"). Vahvistin oli aiemmin tason päällä korvakorkeudella ja ihan ok soundi silloinkin, mutta soundi on nyt lämmin ja täyteläinen, joskin vielä herkempi/dynaamisempi nyt volumetasosta kuin aiemmin ts. menee helposti liian lujalle kotisoitossa. Osaltaan varmasti vaikuttaa myös se että vahvistin on kallistettu nurkkaan nurkan suuntaisesti (kaappiefekti?). Riippuu tietysti mitä kukin soundiltaan hakee, mutta itse tyytyväinen tällaiseen ratkaisuun, joka tapahtui vähän kuin sattumalta. "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." | |
![]() 23.06.2009 11:35:13 | |
Mä testailin kanssa kallistella comboa kotona ja löysin varsin miellyttävät tukevammat soundit niin. Myykääs mulle tellinki :) | |
![]() 04.07.2009 20:46:19 | |
McLeach:Mutta siis aina kun kyykistyy ja laittaa korvan kajarin koorkeudelle saudi on todella treble ja räkäinen. Soundi pitäis aina ruuvata niin että kuuntelee sitä lähes suoraan kaiuttimen edestä. Ei missään tapauksessa niin että kaiutin on lattialla ja itse seisoskelee/istuu puoli metriä tai metrin korkeammalla. Silloin kuulokuva ei vastaa sitä mitä kaapista tulee pihalle. Vrt. tilanne että studiossa tai keikalla mikitetään vahvistin (kaiutin), mikki laitetaan elementin eteen, ja osoittamaan melkolailla keskelle. Mikki kuulee yläpäitä vallan tuhottomasti verrattuna siihen mitä soittaja kuule, jos ääni puhaltaa kajarista punteille. Paskaakos tässä. Helion - Dreamcatcher | |
![]() 05.07.2009 00:15:57 | |
Saanen kysäistä tässä samalla. Itselläkin ollut saundi ongelmia aina ja ikuisesti ei vain kuulosta omaan korvaan jämäkältä ja ytimekkäältä. 4x10 kaappi. Kannattaisikkohan sitäkin kokeilla sijoittaa esimerkiksi jonkun korokkeen päälle tai hiukan kallelleen? Vaikka puoli metriä lattiasta ylemmäs? Toisena on yletön basson korostus, kuulemma kuulostaa toisinaan enemmän bassolta kuin kitaralta. Mikähän tähän voisi auttaa, nupissa basso säädöt nollassa. | |
![]() 05.07.2009 00:22:30 | |
The Clansman: Itselläkin ollut saundi ongelmia aina ja ikuisesti ei vain kuulosta omaan korvaan jämäkältä ja ytimekkäältä. Tää tietty laite, vai kaikki laitteet? Ensimmäisessä tapauksessa suosittelen hankkimaan paremmin tarkoitukseen toimivat kamat. Jälkimmäisessä ehdotan soitonopettajaa, ikävä kyllä. Kuulostaako joku muu samojen kamojen kanssa jämäkältä? Mitkä ne kamat ylipäätään edes on? 4x10 kaappi. Kannattaisikkohan sitäkin kokeilla sijoittaa esimerkiksi jonkun korokkeen päälle tai hiukan kallelleen? Vaikka puoli metriä lattiasta ylemmäs? Mitä kauempana pinnoista, niin sitä vähemmän heijastukset yms. vaivaavat. Nosta nyt kokeilun vuoksi, sillähän se vastaus parhaiten selviää. Toisena on yletön basson korostus, kuulemma kuulostaa toisinaan enemmän bassolta kuin kitaralta. Mikähän tähän voisi auttaa, nupissa basso säädöt nollassa. Kuulemma kuulostaa? Kenen mielestä ja millaiset vaahtomuovitulpat sillä on suodattamassa kaikki oleellinen informaatio? Ostakaa basistille paremmat kamat, taitaa olla vertailukohta vaan perseestä. :) Tallamikki käyttöön ja tone täysille, jos on liian tumppu ja jotain muuta käytössä. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
![]() 05.07.2009 00:35:09 | |
Ei tuo vahvistimen nostaminen korkeammalle oo oikotie onneen. Ite oon koittanu et jos vahvistin on lattialla tai pöydällä, en ite ainakaa huomannu mitää eroa. Naiset, lapset ja allekirjoittanut ensin! | |
![]() 05.07.2009 00:37:12 | |
Nazareth: en ite ainakaa huomannu mitää eroa. Et mitään eroa? Minkäänlaista? Huomaatko mitään eroa jos kuuntelet viereisessä huoneessa, tai laitat korvan 10cm päähän kaiuttimesta? Mulle tulee taas mieleen tuo vääränlainen kuulonsuojaus... "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
![]() 05.07.2009 00:38:47 | |
Eihän toiset erota light-cokistakaan aidosta. visentti on vihree nyrsijä. | |
![]() 05.07.2009 01:10:38 (muokattu 05.07.2009 01:20:54) | |
Soittokamppeina on Marshallin vs 100 ja kaappi on 1965 A. Soittokamppeita en uusi kun on aikalailla uudet ja rahaa ei tule, että uudet saisi. Basistilla on kyllä ihan asialliset bassokamppeet. Kotisoitossa olen kyllä tyytyväinen saundeihin, mutta treenistiloissa samoilla soittokamppeilla, samoilla säädöillä mutta kovemmille volyymeillä kuulostaa huonolta. Bändin muitten soittajien mielestä on toisinaan liikaa bassolta kuulostanut, mutta se oli enemmän ennen kun oli eri kitara käytössä. Mutta ei tahdo millään löytyä semmoista tasapainossa olevaa kohtaa ettei ole liian ohut eikä paksu saundi. Ihan laadukkaita korvatulppia on käytössä en muista malleja, mutta aikalailla kehuttuja ovat olleet. | |
![]() 05.07.2009 01:19:29 (muokattu 05.07.2009 01:21:56) | |
The Clansman: Soittokamppeina on Marshallin vs 100 Tässä syypää outoon kuminaan. Kyllä senkin saa toimimaan, mutta täytyy vaan olla tarkkana eq:n kanssa ja jättää kaikenmaailman powerdimensionit yms. käyttämättä. Paljon middleä sillä contour-namiskalla kehiin ja loppusäätö eq:lla, silleen se toimii bändin joukossa. Soittokamppeita en uusi kun on aikalailla uudet ja rahaa ei tule, että uudet saisi. Ei ne kauhean uudet voi olla, kun ei toisen sarjan Valvestateja olla tehty sitten vuoden... No 199X ilmeisesti kuitenkin, tarkkaa vuotta en nyt löytänyt äkkiseltään. ;) Ei auta sitten kuin ihmetellä paskaa soundia, jos ei uusia voi hommata. Koita säätää noita vaan enempi, kyllä se sieltä löytyy jos on löytyäkseen. Kotisoitossa olen kyllä tyytyväinen saundeihin, mutta treenistiloissa samoilla soittokamppeilla, samoilla säädöillä mutta kovemmille volyymeillä kuulostaa huonolta. Sun ongelmana on just se, että sä soittelet bändin joukossa kotisoundeilla. Wrong. Soita kotona kotisoundeilla ja bändin joukossa bändisoundeilla. Todennäköisesti sulla on aivan liian tumma ja scoopattu soundi käytössä, joka hukkuu bändin joukkoon. EDIT: Tosin täytyy mainita, että tuossa ko. vahvarisarjassa on huono päätevahvistin. Ne menee tosi alhaisilla äänenvoimakkuuksilla jo ihan tukkoon, eikä metelin laatu enää kovaa soittavan rumpalin kanssa ole kovinkaan ihana. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
![]() 05.07.2009 01:24:13 | |
Kiitokset nopeista vastauksista. Täytyy kyllä arvostaa tuommosta nopeaa vastailua. Ite varmistelin että ole asiallisesti yrittäny vastata kaikkiin kysymyksiin, kun sieltä jo kirjotetaan täyttä asiaa. Nyt kyllä uudella innolla treeneihin, kiitos! + | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)