Aihe: Tilaaminen EU:n ulkopuolelta
1 2 3
Kurt Cobain
20.06.2009 02:51:42
Tarkoitus olisi ostaa Japanista kitara ja aloin nyt miettiä tullia, ALVia ja muita mahdollisia laskuja. Onko mitään keinoja välttä noita mahdollisia 25 % lisäsummia? Luin netistä, että jos paketti merkitään nimellä "Used electric guitar" ja että myyjä on yksityishenkilö niin kitara tulisi suoraan kotiovelle eikä jäisi tulliin.
McNulty
20.06.2009 02:56:15
Kurt Cobain: Tarkoitus olisi ostaa Japanista kitara ja aloin nyt miettiä tullia, ALVia ja muita mahdollisia laskuja. Onko mitään keinoja välttä noita mahdollisia 25 % lisäsummia? Luin netistä, että jos paketti merkitään nimellä "Used electric guitar" ja että myyjä on yksityishenkilö niin kitara tulisi suoraan kotiovelle eikä jäisi tulliin.

Kysyt siis nyt, että onko oikein huijata tullia ja verottajaa? Jokuhan voisi pitää moista rikoksena tai vähintään rikkeenä josta onpi tuomiona ainakin sakkoja.

Jos itse otat vastuun niin siehän voit tehdä melkein mitä vain, mutta EN SUOSITTELE!!! Ihan vain siksi että kun pelaat sääntöjen mukaan niin ei tule pikavoittoja ja ylläreitä. Ne alvit ja tullimaksut kun pitää maksaa käytetystäkin, mikäli kyseinen tuote ylittää, olikos se nyt 50 euroa. Aika harvan kitaran saa naamioitua "lahjaksi" ja vaikka paketin kylkeen kuinka veistelisi sisällön arvoksi jotain alta tuon sallitun lahjarajan, niin eipä moinen mene lävitse. Ei ne siellä Tullissa katsos mitään robotteja ole vaan ihan siellä voi pahimmassa tapauksessa olla joku kitaristi joka ymmärtää "vähän enemmän" niiden vehkeiden päälle.

Eli puhtaat jauhot pusseihin ja pelikirjan mukaan.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
jpaa
20.06.2009 14:02:40
Jep. Tähän täytyy vielä lisätä ettei myyjäliikkeitä yleensä kiinnosta yksittäisen ostajan verokikkailut. Siitäpäs napsahtaa vielä paremmat rapsut kun jää myyjänä kiinni näistä tempuista.
Piä tunkkis!
mattim
21.06.2009 12:40:12

Kurt Cobain: Tarkoitus olisi ostaa Japanista kitara ja aloin nyt miettiä tullia, ALVia ja muita mahdollisia laskuja. Onko mitään keinoja välttä noita mahdollisia 25 % lisäsummia? Luin netistä, että jos paketti merkitään nimellä "Used electric guitar" ja että myyjä on yksityishenkilö niin kitara tulisi suoraan kotiovelle eikä jäisi tulliin.

Jos tilaat kitaran, verot ja tullit pitää maksaa mikäli niiden yhteissumma ylittää perintäkynnyksen (50 € ?). Matkatavarana voit tuoda tulleitta veroitta kitaran, jonka hinta on alle 400 €

Matti
Kurt Cobain
21.06.2009 12:40:51
Ei, tarkoitukseni ei ole huijata tullia tai verottajaa. Olen käynyt lukemassa EU:n ulkopuolella toimivien custom shopien sivuja, joista on tilannut kitaran myös muutama suomalainen. Sivuilla lukee, että vain 5% lähetetyistä kitaroista on jäänyt tullin tarkistettavaksi. En ole itse ollut koskaan tullin kanssa tekemisissä, joten tämä on uusi tilanne minulle. Pitääkö siihen kuittiin laittaa vain tuotteen hinta vai myös lisätä postituskulut?
McNulty
21.06.2009 12:51:59
Kurt Cobain: Ei, tarkoitukseni ei ole huijata tullia tai verottajaa.

Hehe... mutta silti kyselet onko mitään mahdollisuuksia välttää 22% alvia ja sen lisäksi tullimaksuja (yhteensä kerroin noin 1,25)?

Jollet koittaisi kiertää lakia ja etsiä porsaanreikiä niin moistahan ei tarvitsisi edes kysyä.
tender.insanity
21.06.2009 13:11:54
Pistät vain tilauksen menemään ja varaudut maksamaan sen maksimihinnan. Näin yllätyt iloisesti, jos ei jostain syystä jää tullin haaviin. Ei sen vaikeampaa.

Itse olen tilaillut jenkeistä kaikenlaisia satseja kitaraosia $50-200 välillä ja mikään paketti ei ole toistaiseksi jäänyt tulliin.
McNulty
21.06.2009 13:16:06
tender.insanity: Pistät vain tilauksen menemään ja varaudut maksamaan sen maksimihinnan. Näin yllätyt iloisesti, jos ei jostain syystä jää tullin haaviin. Ei sen vaikeampaa.

Paitsi että lain mukaan ostajan täytyy käydä itse tullaamassa tavara mikäli ylläoleva toteutuu. En puutu nyt siihen kuinka moni niin tekee tai jättää tekemättä.
monotone
21.06.2009 13:49:54

Kurt Cobain: Ei, tarkoitukseni ei ole huijata tullia tai verottajaa.

bonecrusher: Hehe... mutta silti kyselet onko mitään mahdollisuuksia välttää 22% alvia ja sen lisäksi tullimaksuja (yhteensä kerroin noin 1,25)?

No, kato jos kysyy kohteliaasti se ei oo huijaamista.

Sillähän ei ole mitään merkitystä mitä siinä paketin päällä lukee hintana, vaan se mitä sulla siinä kuitissa on esittää. Siis silloin kun tullissa asioidaan. Pedaalikauppiaat esmes useimmiten laittaa joko 20 tai 50 dollaria hinnaksi ihan automaattisesti oli oikea hinta mikä hyvänsä.
Antti1
21.06.2009 14:22:21 (muokattu 21.06.2009 14:23:07)
Yks jännä esimerkki on esim. Riveran kamat, joita voi heiltä itseltään tilata suoraan Jenkeistä. Ne saa tilattua myös lahjana, jolloin paketissa itsessään ei lue missään hintaa. Harmi vaan, kun kuitti tulee kuitenkin mukana takuun vuoksi, niin siinähän se hinta tietenkin näkyy.

Ei tuolla tullimiestä huijaamaan pääse, mutta typerämpi ostaja voi kenties noin olettaa ja ei osaa varautua "ylimääräisiin" maksuihin. On varmaan aika ikävää, jos kamat makaa tullissa rahapulan takia ainoastaan pienen väärinkäsityksen vuoksi.

EDIT: Ei tämä nyt ole ainoastaan varmaan Riveran juttu, mutta se oli vaan yksi esimerkki.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
lärviapina
21.06.2009 15:02:12
Tässä taannoin tapahtunut tullin kanssa:
Tilasin pedaalin Englannista ja se osoittautui vialliseksi, pienen s-postirumban jälkeen lähetin pedaalin jennkkeihin takuuhuoltoon. Tästä noin kuukausi eteenpäin ja postissa saapui tullin ilmoitus, että paketti on noudettavissa.
Tullissa:
Minä: Mulla pitäs olla paketti täällä.

Tullimies: Joo niin näyttäis...sun pitäs maksaa verot ja tullit tästä.

Minä: No en varmasti maksa, sillä olen sen tilannut alunperin Englannista ja jouduin sen sitten lähettämään takuuhuoltoon tuonne jenkkeihin....lue vaikka mitä tuossa paketin kylessä lukee -Waranty repair, no sale-

Tullimies: Nehän nyt kirjottelee ihan mitä sattuu nuihin paketteihin! Tullit pitää maksaa jos et pysty todistamaan, että olet sen lähettänyt tuonne.

Minä: *kaivaa vittuuntuneena lompakkoa ja löytää jonku postin kuitin* No tässähän tämä kuitti olisi!!!

Tullimies: jaa oletkos kirjeenä tuon lähettäny tuonne?

Minä: Joo olen

Tullimies: No sitten nimi alle vain tuohon ja sillä selvä!

Eli näin Rovaniemellä.... Jokainen voinee päätellä, että miten tullia voi höynäyttää jos haluaa ;) en sitä kumminkaan suosittele!!
Rauchen Sie Malrboro oder Rovaniemi?
Pertti Keinonen
21.06.2009 15:28:29
Mites jos eBaysta tilailee? Mistä saan kuitin ostoksesta vai tuleeko sieltä tullista se kuitti?
Antti1
21.06.2009 15:31:48
Pertti Keinonen: Mites jos eBaysta tilailee? Mistä saan kuitin ostoksesta vai tuleeko sieltä tullista se kuitti?

Siis... Tottakai kuitti tulee myyvältä osapuolelta, jos on tullakseen. Ei ne tullissa tiedä sun eBay-ostoksista yhtään mitään ennenkuin sinne jotain tavaraa haaviin jää.
Pertti Keinonen
21.06.2009 15:39:28
Antti1: Siis... Tottakai kuitti tulee myyvältä osapuolelta, jos on tullakseen. Ei ne tullissa tiedä sun eBay-ostoksista yhtään mitään ennenkuin sinne jotain tavaraa haaviin jää.

Mitä sen kuitin pitää sisältää kitaran hinnan lisäksi? Ja senkö voi vaan tulostaa sähköpostista?
Jäämeri
21.06.2009 15:43:26
Pertti Keinonen: Mites jos eBaysta tilailee? Mistä saan kuitin ostoksesta vai tuleeko sieltä tullista se kuitti?

eBayostoksista olen itse Tullissa näyttänyt sähköpostista tulostettuja PayPal -kuitteja maksusta. Ne on kelvanneet ihan ilman mukinoita.

Jos pakettiin on merkitty hinnaksi esim. 37 dollaria, ei ne Tullissa sitä todennäköisesti ala aukomaan ja selvittelemään oikeaa hintaa. Ja yllättävän monet myyjät merkkaavat pienemmän arvon pakettiin pyytämättä. Yksityiset yleensä laittavat todellisen arvon.

Ja on se kai niin, että sitten pitäisi lähteä Tulliin jonottamaan ja selvittämään, että haluaa maksaa tullit ja alvit. En nyt kovin kauheana rikoksena näe, jos jättää lähtemättä.
Antti1
21.06.2009 15:57:16
Soukka: eBayostoksista olen itse Tullissa näyttänyt sähköpostista tulostettuja PayPal -kuitteja maksusta. Ne on kelvanneet ihan ilman mukinoita.

Niinno, jos käyttää noita maksupalveluja, niin silloin siitähän jää varmaankin juuri tuo tosite maksusta.

Mä en oo ihan 100% varma kuittiin vaadittavista tiedoista, mutta kovin moni on mulle sanonut kauppoja tehdessä (olen siis kirjoitellut kuitteja yksityisenä useampiakin), ettei kaiketi niissä ole mitään pakollisia tietoja sinänsä. Mä olen laittanut aina kaupan kohteena olevan tuotteen, hinnan, päivämäärän, paikan, nimmarin ja nimen selvennöksen.
svilo
21.06.2009 16:19:12 (muokattu 21.06.2009 16:19:45)
..näin se etenee, ostan esim kitaran yksityiseltä USA:sta, hinta sovittu $2000 rahteineen, teen maksun Paypalilla, odottelen viikon, joskus kaksikin samalla seuraten paketin kulkua netistä. Huomaan että luuttu on laskeutunut lenstoaseman ulkomaan terminaaliin, tulostan Paypal kuitin jonka paketin saapuessa Tulliin esitän kuitin tullivirkailijalle joka laskee tullit ja alvit ja maksan käteisellä koska Electron EI vielä kelpaa stadin Tullissa.

Ei mitään selityksiä tahi ylimääräisiä lippuja lappuja, toimitukseen meni noin 3.5 minuuttia.

Sain oikeasti lahjan pedaalin muodossa eräältä pedaalin tekijältä, siitä maksoin myös alvin joka oli sidottu pedaalin arvoon. Toki jos olisin pyytänyt laittamaan arvoksi $12 niin olisi tullut kotio suoraan, joskus tulevatkin, joskus ei, ihan sama kun homma toimii nopeasti ja jouhevasti.

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Christian
21.06.2009 16:30:10
Kurt Cobain: Ei, tarkoitukseni ei ole huijata tullia tai verottajaa. Olen käynyt lukemassa EU:n ulkopuolella toimivien custom shopien sivuja, joista on tilannut kitaran myös muutama suomalainen. Sivuilla lukee, että vain 5% lähetetyistä kitaroista on jäänyt tullin tarkistettavaksi. En ole itse ollut koskaan tullin kanssa tekemisissä, joten tämä on uusi tilanne minulle. Pitääkö siihen kuittiin laittaa vain tuotteen hinta vai myös lisätä postituskulut?

Parin vuoden aikana olen tilannut itselleni ja tutuille kitaroita eu:n ulkopuolelta n. parikymmentä ja yksikään ei ole mennyt tullin ohi. Muissa maissa voi olla eri käytännöt, mutta pääsääntöisesti tuollaiset isot paketit jää Suomen tulliin.
Jäämeri
21.06.2009 16:30:14
Antti1: Niinno, jos käyttää noita maksupalveluja, niin silloin siitähän jää varmaankin juuri tuo tosite maksusta.

Niin, tai sitten verkkopankista/tiliotteesta tuloste.

Tässä vaiheessa muuten vielä muistutus, että tuo PayPal on käytännössä ainoa turvallinen tapa maksaa. Hoitaa sitten vaikka itse sen muutaman prosentin palkkion jos myyjä ei muuten suostu.

Kokemusta on, PayPalin kautta rahat saa takaisin jos myyjä yrittääkin kusettaa. Jos tekee tavallisen tilisiirron, siinä voikin olla aika mahdoton selvittely edessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)