Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 5144 145 146 147 148421 422 423 424 425
Tympee Huttunen
14.06.2009 20:19:15
Zeeboo: Joo. Putket "näkee" sen muuntajan toisioon liitetyn kuorman impedanssin (muuntosuhde)^2 suuruisena. Vähän riippuu tietysti siitä muuntajasta, mutta tuo 1.2 ohm näkyy putkille hilkkua auki 1 kOhmimna. Ei pitäisi vielä putkille noutajaa tulla, jää vieläkin virrat sen verran pieniksi.

Okei, todella hyvä tietää. Kiitokset vastauksesta.
pehko
15.06.2009 15:01:11

olen ajatellut puuhata koulussa alumiinista jazzariini mikkienväliin koko matkan pitusen sormituen. nyt kysynkin, että koituuko kyseisestä kappaleesta ongelmia, esim. hurinoita tms.?
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
Tropth
15.06.2009 18:38:38
Voiko studiokaiuttimen magneettisuojaus hajota?

Mulla on vielä käytössä vanha kuvaputkinäyttö ja huomasin tuossa muutama päivä sitten väreilyä kuvassa kun studiokauitin oli päällä näytön lähellä.
Prodipen suojatut kaiuttimet kyseessä, niillä ikää parisen vuotta.

Onko magneettisuojakset pettännet? Voiko niin edes käydä? Vai johtuiko tuo väreily jostain muusta? Ennen ei ole mitään ongelmia ollut, nyt väreili kuva.
Zeeboo
16.06.2009 06:30:57
pehko: olen ajatellut puuhata koulussa alumiinista jazzariini mikkienväliin koko matkan pitusen sormituen. nyt kysynkin, että koituuko kyseisestä kappaleesta ongelmia, esim. hurinoita tms.?

Tuskin on mitään haittaa. Onhan kitaroihin tehty metallisia pickguardejakin jo kauan. Alumiini on ei-magnetoituva aine, eikä tuollaisen palikan lisääminen vaikuta mikkien magneettikenttään. Hurina-antenninakaan tuo tuskin toimii, sillä se on vissiin meininki pitää erillään soittimen elektroniikasta?
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Zeeboo
16.06.2009 06:43:33
Tropth: Voiko studiokaiuttimen magneettisuojaus hajota?

Mulla on vielä käytössä vanha kuvaputkinäyttö ja huomasin tuossa muutama päivä sitten väreilyä kuvassa kun studiokauitin oli päällä näytön lähellä.
Prodipen suojatut kaiuttimet kyseessä, niillä ikää parisen vuotta.

Onko magneettisuojakset pettännet? Voiko niin edes käydä? Vai johtuiko tuo väreily jostain muusta? Ennen ei ole mitään ongelmia ollut, nyt väreili kuva.

Mun käsittääkseni tuo magneettisuojaus on niinkin simppeli keksintö, että kajari "vuorataan" ferromagneettisella aineella, jolloin sen kajarin magneetin kenttä jää "loukkuun" kajarin kuoriin. Rauta on magneettivuolle tuhansia kertoja mieluisempi reitti kulkea kuin ilma, eikä sillä kentällä ole mitään hinkua päästä sen umpikopan ulkopuolelle. Vähän on hankala uskoa, että tällainen menisi omia aikojaan rikki.

Kuvaputkea tuollainen staattinen kenttä häiritsee vääristämällä kuvaa. Joko sen putken elektronisuihku "harhautuu" tai sitten väriputkessa ns reikälevy magnetoituu ja siitä seuraa värivääristymiä. Tuo väreily ei äkkisiltään tuntuisi magneetin aiheuttamalta.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Sax-pappa
16.06.2009 09:46:49 (muokattu 16.06.2009 09:47:04)
Zeeboo: Mun käsittääkseni tuo magneettisuojaus on niinkin simppeli keksintö, että kajari "vuorataan" ferromagneettisella aineella, jolloin sen kajarin magneetin kenttä jää "loukkuun" kajarin kuoriin. Rauta on magneettivuolle tuhansia kertoja mieluisempi reitti kulkea kuin ilma, eikä sillä kentällä ole mitään hinkua päästä sen umpikopan ulkopuolelle. Vähän on hankala uskoa, että tällainen menisi omia aikojaan rikki.

Kuvaputkea tuollainen staattinen kenttä häiritsee vääristämällä kuvaa. Joko sen putken elektronisuihku "harhautuu" tai sitten väriputkessa ns reikälevy magnetoituu ja siitä seuraa värivääristymiä. Tuo väreily ei äkkisiltään tuntuisi magneetin aiheuttamalta.

Magneettisuojaus tehdään lisäämällä kaiuttimeen vastamagneetti joka kumoaa staattisen magneettikentän. Suojausta voidaan vielä parannella rautakuorilla.
Jyrken
16.06.2009 13:27:21
Kysymys: Asensin killswitchin Squierin Strattiin mielestäni ohjeiden mukaisesti, mutta silti sitä vempatessa kuuluu napsumista. Korjautuisiko ongelma, jos vaihtaisin tallamikin humbuckeriin ja käyttäisin switchiä vain sen kanssa? Niinkun että johtuuko napsuminen yksikelaisesta mikistä?
And I don't worry about nothin' no 'Cause worrin's a waste of my... time
Beelsebub
16.06.2009 13:32:30
Saakohan n. 15cm x 6cm x 6cm kokoiseen koteloon mahdutettua mitenkään putkivahvistinta kaiuttimineen? Pelastin koulun muuton yhteydessä vanhan Audicon keskusradion pöytäkaiuttimen ja siihen pitäisi rakentaa jotain sisälle. Vähän tilaa vievä kaiutinelementti siinä olisi jo valmiina joten sen hyötykäyttö olisi suotavaa.
päänahka
16.06.2009 14:22:40
Jyrken: Kysymys: Asensin killswitchin Squierin Strattiin mielestäni ohjeiden mukaisesti, mutta silti sitä vempatessa kuuluu napsumista. Korjautuisiko ongelma, jos vaihtaisin tallamikin humbuckeriin ja käyttäisin switchiä vain sen kanssa? Niinkun että johtuuko napsuminen yksikelaisesta mikistä?

Ei johdu. Todennäköisesti kytkin on tyyppiä "break before make", eli keskinasta "kelluu" vaihtohetkellä sekunnin murto-osan ajan. Jos kytkin on nyt viimeisenä ennen ulostulojakkia, niin asiaa voisi helpottaa sen kytkeminen ennen volapotikkaa. Näin sen DC-potentiaali pysyy nollassa.
Isi kiittää.
Jyrken
16.06.2009 14:39:29
Hmm... entäs jos kytkimen vaihtaisi johonkin, mikä ei sitten olisi "break before make"? En tosiaan ymmärrä näistä asioista mitään, ja kytkimen alkuperästä ei ole mitään tietoa. :S
sticky fingers
16.06.2009 14:57:00
Tällainen hölmö kysymys tähän väliin:

DOD FX96:n toisen jakin prikka on irti, ja jakki itsessään koneessa sisällä. Pohjasta tuon avasin, ja siellä on piirilevy vastassa. Uskaltaako piirilevyn ottaa irti jotenkin, vai saako tuon tuosta poljinpainikkeen kautta jotenkin auki niin, että tuohon jakkiin pääsee käsiksi?

-sf
"tyhmyyden edessä jumalatkin ovat voimattomia..."
päänahka
16.06.2009 15:43:30 (muokattu 16.06.2009 15:45:07)
sticky fingers: Tällainen hölmö kysymys tähän väliin:

DOD FX96:n toisen jakin prikka on irti, ja jakki itsessään koneessa sisällä. Pohjasta tuon avasin, ja siellä on piirilevy vastassa. Uskaltaako piirilevyn ottaa irti jotenkin, vai saako tuon tuosta poljinpainikkeen kautta jotenkin auki niin, että tuohon jakkiin pääsee käsiksi?

-sf

Kyllä sen uskaltaa ottaa irti. Yleensä ne ei edes ole mitenkään kiinni, vaan piuhojen ym. varassa siinä roikkuvat. Voi myös olla potikoilla kiinni, jolloin joudut irrottamaan ne ensin.

Hmm... entäs jos kytkimen vaihtaisi johonkin, mikä ei sitten olisi "break before make"? En tosiaan ymmärrä näistä asioista mitään, ja kytkimen alkuperästä ei ole mitään tietoa. :S

No joo, menee vähän etsimiseksi. En ole koskaan itse katsonut kumpaa tyyppiä kytkin on, eikä sitä kauppojen sivuilla sanota. Tuo aiemmin mainitsemani tapa on varmaan helpoin. Tai sitten joku tosi iso vastus siihen kytkimen keskinastan ja maan väliin.
Isi kiittää.
Zeeboo
16.06.2009 19:09:15
Sax-pappa: Magneettisuojaus tehdään lisäämällä kaiuttimeen vastamagneetti joka kumoaa staattisen magneettikentän. Suojausta voidaan vielä parannella rautakuorilla.

Jep. Ei päivää, ettei jotain uutta... THX!

Edelleen, tuo magneettihäiriö kuvaputkelle pitäisi olla staattista sorttia, joten kuvan väreily on varmaan muualta lähtöisin.
Aki
17.06.2009 00:36:27

Jyrken: Hmm... entäs jos kytkimen vaihtaisi johonkin, mikä ei sitten olisi "break before make"? En tosiaan ymmärrä näistä asioista mitään, ja kytkimen alkuperästä ei ole mitään tietoa. :S

Jos kytkin on kytketty oikosulkevaksi (joka tuohon olisi fiksuin), "break before make":lla ei ole merkitystä. Minkä ohjeen mukaan rakensit sen?
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
tommiot
17.06.2009 11:32:38 (muokattu 17.06.2009 11:38:39)
ENGL Screamer on kylmimmillään biasoituna n. 75% max anoditehohäviöstä...??? Jotain 33-34 mA luokkaa tuli virraksi ja anodijännite oli vähän vajaa 440V. Mä olin jotenkin ymmärtänyt että nää tulis nimenomaan kylmäksi biasoituna tehtaalta? On tää tosin ollut kai jossain vaiheessa korjattavana jossain, niin mahdollista on että siellä on modailtu...

Onkohan tuolla jotain kylmäjuotoksia? Juotosten laatu ei näyttänyt kovin hyvältä päällepäin. Ja vahvistin sai keikalla melkoisen kolauksen kun se putosi tuolilta ja lastulevyrunkokin repesi... En ehtiny vielä purkaa tota enempää, kun ei voi sanoa että sitä olis tehty kovin huoltoystävälliseksi, ja mulla on tässä muutakin hommaa vielä duunissa...

Kellään kokemuksia kyseisestä mallista?

Sain muuten sen yhen Trace Elliotin bassokombon toimimaan sillä trankkujen vaihdolla :)

EDIT: On noi kyllä ainakin vuoden vanhat putket mitkä tossa kombossa on kii..
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Jyrken
17.06.2009 12:22:38
Aki: Jos kytkin on kytketty oikosulkevaksi (joka tuohon olisi fiksuin), "break before make":lla ei ole merkitystä. Minkä ohjeen mukaan rakensit sen?

Tuollaisen kaavion avulla: http://img.photobucket.com/albums/v … omg/guitar%20stuff/killswitch-1.png

Tein tietääkseni kaiken juurikin noin.
päänahka
17.06.2009 16:33:00 (muokattu 17.06.2009 16:33:22)
Aki: Jos kytkin on kytketty oikosulkevaksi (joka tuohon olisi fiksuin), "break before make":lla ei ole merkitystä. Minkä ohjeen mukaan rakensit sen?

Äh, hitto kun on aivot jumissa. Mietin vaan vaihtokytkimenä sitä.

Tuollaisen kaavion avulla: http://img.photobucket.com/albums/v ... omg/guitar%20stuff/killswitch-1.png

Linkki ei toimi edes osoiteriville kopioituna.
Isi kiittää.
päänahka
17.06.2009 16:35:13
Moridin: ENGL Screamer on kylmimmillään biasoituna n. 75% max anoditehohäviöstä...???

Mä en nyt yhtään tajunnut mikä tässä oli ongelmana, mutta 75% on ihan hyvä.
Isi kiittää.
tommiot
17.06.2009 16:58:21 (muokattu 17.06.2009 17:03:22)
päänahka: Mä en nyt yhtään tajunnut mikä tässä oli ongelmana, mutta 75% on ihan hyvä.

No mä ihmettelen sitä että bias-trimmerillä ei saa tota yhtään kylmemmäksi, vaikka porukka on valitellut että kyseinen vahvistin on ihan liian kylmäksi biasoitu tehtaalla. Se pitäis biasoida kylmemmäksi että putket kestäisi pidempään, kun kyseinen vahvistin on yhdessä koulussa käytössä.

Täytyy kai purkaa toi kokonaan huomenna ja vaihtaa se trimmerin sarjavastus vähän isommaks... Tai kattoo jos mulla olis isompia trimmereitä jossain miljoonalaatikossa. Pohdin vaan vielä että voikohan siellä olla joku kylmäjuotos joka sit aiheuttaisi sen että osa biasjännitteestä häviää, kun toi vahvistin on tosiaan ottanut vähän vahinkoa keikalla, ja toi juotosten laatu näyttäis olevan aika heikkoa.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)