Aihe: ENGL Screamer ja Tubescreamer 1 | |
---|---|
![]() 17.06.2009 02:23:36 | |
Morot! Tätä lienee käsiteltykin silloin tällöin ja missä lie sekaisin, mutta koitetaanko koostaa tähän jotain asiasta? :-) Taustalla siis sellainen että kun tolla Screamerin 50W nupilla oon soitellu aikani Mesan 1x12" Thieleen (400W eminence elementtinä) ilman että oon käyttäny muuta säröä kuin laitteen omaa. En oo kyllä putkiakaan vaihdellu. Noh, tuli siten sellainen mieleen että kun "aina puhutaan tubescreamerilla buustaamisesta" niin miksipä ei koittais ku kaverilla oli just sellainen myynnissä sopuhintaan. Noh. Menin treenikselle ja pistin jotain säätöä aika munkilla ja HUHHUH ku tuli liidisoundeihin uutta henkeä! Heti timmimmät ja semmoiset kitarasankarimmat ;-) Aiemmin kun liidit pukkas menemään aika ohuiksi eivätkä niin soineet hyvin. NYT SOI, oikein laulaa :-) Oon siis ollut uskaltamatta mennä tuonne "tuplasärön" puolelle asioissa. Eikä ne volumebuustina toimikaan, sitä varten onneksi Screamerissa on vanha ja tuttu buustinappi. Tarve oli siis saada soolosoundiin munaa. Ja on sitä itseasiassa helpompi käsitelläkin, sormet melkein automaattisesti vetää komiasti jos ne vaan osuu oikeisiin paikkoihin, kun soundi elää paremmin. Oon testannu säröpuolelta molempia moodeja (mulle ne on "kanavat 3 ja 4"). Nelosella tosiaan saa melko komiasti laulavaa ja kolmonen alkaa lähestyä nelosta + laulaa. Ennenhän oon kolmoskanavan soolot soittanu nelosella. Onko muilla kokemuksia Screamer + Tubescreamer -kombinaatiosta? Ois kiva jakaa kokemuksia että millaista säätöä ootte koittanu ja huomannu hyväksi? Itte lähinnä ruuvailin fiiliksissä ees taas ja ihan pashaa ei tullu vastaan. Driven liialla määrällä tietty menee turhan sotkuiseksi. Vola sen sijaan nostaa saturaatiota kivasti jo yksinäänkin, drivellä saa pikkusen väriä. Tone meni ihan ohi, se oli koko ajan bassopuolella. Eli jos joku osais kertoa miten ootte hakeneet hyvät säädöt ja mikä mielessä? Eli ootte halunnu jotain niin väännätte driveä enempi ja jotain toista halutessanne volalle teette jotain. Eihän tossa ole kuin 3 nuppia että "nopeasti" kai ne kaikki kävis läpi. Mutta kaikki vinkit olisivat kullan arvoisia :-) Nimim. kitaraa soittanu jo pitkään, putkikamppeillakin vuositolkulla, mutta buusteripedaaleita hi-gainiin päälle ei oo käytetty. Ja se ois just tässä se juttu. Kiitos jos joku vois auttaa :-) | |
![]() 17.06.2009 03:04:32 | |
tsau, usein nuita käytellään särökanavan päällä ns."buustipedaalina" , tiukentamassa ja lisäämässä vähän läskiä saundiin. Aika monesti drive /tai gain/dist.(mikä nyt sattuukaan olemaan) melkein nollillla ja volume yleensä melkein täböllä riippuen ylimääräisten surinoitten määrästä. Kyllä sä nopeasti sen oman juttusi löydät, jos väännät lisää sitä driveä niin samalla joudut vähentämään volumea vähän sillai tasapainoitellen . Tunteella päin vittua. | |
![]() 17.06.2009 14:51:53 | |
Mulla on tuolla Etelä-Suomessa Screamer combo ja MXRn Tubescreamer-tyylinen GT-OD. Eipä ole vielä hirveästi tullut kokeiltua niiden yhdistämistä, mutta pitääpä mennä ruuvailemaan, kun taas sinne päin eksyn. __
Ostetaan romua, myydään antiikkia. | |
![]() 17.06.2009 15:59:25 | |
Kyllähän se eittämättä tiukentaa. Oon pari kertaa kokeillu Screamerin edessä VS Route 66:n TS-kloonipuolta mutta ne namisäädöt on jääny vielä löytymättä yhdistelmällä. Putkiakin kannattaa kyllä vekslata jos sulla on vielä orkkikset sisässä. Screamer jalostuu reippaahkosti kun iskee vähän laadukkaampia tuubeja sisään. Ja 12AT7:aa kannattaa ainakin kokeilla vaiheenkääntöön. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein | |
![]() 17.06.2009 21:44:05 | |
Joo, itse asiassa oon soitellu orkkisputkilla monta vuotta että alkais olla aika vaihtaakin. Oon noita juttuja tuolta lukenu että vois tehdä soundille jopa hyvää. Tietty mielipiteitä on moneen suuntaan ja itte en oo sellainen säätäjä että jaksaisin hommata ison kasan putkia ja testailla kaikki paikat läpi. Sinällään särön määrään ja soundiin oon aika tyytyväinen, perussoinnissa tietty vois pikkusen olla sitä kireyttä vähempi (ja puhtaat vois olla pikkasen paremmat, tosin nehän on kompromissi sen suhteen että EQ säädetään säröpuolen soundin takia millaiseksi on mennäkseen ja puhtaat on sitten mitä siitä jää, vähän puhdasta tosin käytänkään). Kuitenkin tarkoitus on nyt tuota laulavuutta saada liideihin lisää, varsinkin vauhdikkaassa menossa tuntuu kompressoivankin kivasti, niin ei paskemmalla tätsillä soitetut nuotit heti kuulosta laimeilta. Ja tietty ku soittaa niitä kieliä kunnolla (ja vähän antaa vibraa otelautasormilla) niin kuulostaa varsin hyvälle. Siis niinkuin kunnolla soi :-) Eikai se ku pitää vaan aikaa käyttää tuohonkin enempi. Ja siihen putkiremppaan. Kai sitä muutamia erilaisia pitää hommata ja koittaa löytää hyvä kombinaatio. Mutta pitkäaikainen projektihan se on päästä lähemmäs parempaa soundia :-) Ja tosiaan paljo se on sormistakin kiinni, jos nakkisormilla vetää 110% suoritustasolla niin tuleehan siitä vähä kireen oloinen, mutta jos ei ihan niin "rajoitinta vasten" nakuta menemään vaan on pikkusen enempi siellä "turvallisella puolella" niin ehtii paremmin fiilistelemään ja soittamaan huolellisemmin. Tokihan jos soundi on ihan pebasta muutenkin on tympeä mitään vetää, toisaalta nyt esim. LP:n kaulamikin kanssa (Duncanin Alnico II Pro) sai homman laulamaan paremmin eikä menny liian "bassoiseksi" vaan kermainen soundi erottui paremmin Tube Screamerin ansiosta. Aiemmin kaulamikki on ollu käyttökelpoinen liideissä vaan aika korkealta soitettuna. Nyt sai pientä terävyyttä pohjalle lisää soundin silti säilyessä kermaisena. Ei se nyt ihan niin mahtava ole kuin Slashilla, jolla selvästi on säröjä peräkkäin mutta silti kermainen. Mutta siihen suuntaan. | |
![]() 17.06.2009 22:15:42 | |
Mulla ei ole ENGLin Screameria, mutta Blackmore ja Voodoo Lab sparkle drive kylläkin (yhdistetty clean boost ja tube screamer, blend-potikka). Muitakin speduja samaan kastiin löytyy mutta jätetään ne taka-alalle :) Ja juurikin sooloboostiin olen käyttänyt, tosin olen myös käyttänyt sitä jatkuvasti päällä olevana joissain tilanteissa. Kokeileppa tätä huvikses: tube screamer päälle ja haet kitaran volume n. 5-7:lla rytmisoundin ja rullaat volan täysille soolon ajaksi. Riippuen tieten kitaran elektroniikasta, ei oikein toimi jos yläpäät katoavat volumea alas rullatessa. Särön määrä on mulla yleensä kello 9:n tietämillä, ja volaa sitten niin paljon kuin hyvältä tuntuu, ja tonea kans. Yleensä mulla on se tone vähintään kello 12:ssa. Se että boostaako se varsinaista kuulijan kuulemaa volumea, riippuu ihan miten rutussa etuaste on :) Jos säröpotikka on täysillä, ei se TS juuri volumea lisää tuo, saturaatiota kyllä. Mutta kokeileppa samaa puhtaan kanavan kanssa..Joka tapauksessa, ne kaksi master volumen tasoa ovat mainio juttu. -Frankster | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)