Aihe: Akustisen pianon nauhoittaminen
1
Jimmy Hum
15.06.2009 20:52:58
Onko kellään kokemuksia akustisen pianon nauhoittamisesta? Tarkoituksena olis nauhoitella kotiolosuhteissa pientä jammun flyygeliä jollain kohtuu hintaisilla kamoilla.

Mitkähän olis hyvät mikit vaikka parinsadan euron kieppeillä ja onko jokin kiintolevyllinen raituri järkevin ratkaisu? Mitään huippukalliita konkkamikkejä en ole hakemassa, lähinnä nauhoittelisin vain omaksi iloksi.

Entä onko kellään kokemuksia zoomin h2 tai h4 käytöstä pianon kanssa?
maza
16.06.2009 20:55:54

Pienikalvoiset konkkamikit olis meikäläisen valinta. Tuossa hintaluokassa ei ihan hirveästi muita vaihtoehtoja kiinalaisten halpisten lisäksi ole. Niitä tietysti on useampaa merkkiä.
moder
16.06.2009 22:24:30 (muokattu 16.06.2009 22:25:10)
Mites sijoittelu ?
Mulla on pienikalvonen konkka stereopari.
Mulla olis äänitettävänä täyskorkea Jammun pystäri. Varmaan eroaa osittain flyygelin mikityksestä...?

Ja tässä varmaan on eroavaisuuksia haluaako äänittää pianoa yksistään vai pianoraitaa muiden instrumenttien joukkoon.
Mitä nyt aiemmin olen äänitellyt, niin on vaikeaa löytää mikeille sijoittelu jossa huone ei kuulu liikaa, mutta toisaalta ei ole liian lähimikitetyn kuuloinen.

Ja taitaa mullakin löytyä toi H2 hyllystä... vois silläkin kokeilla.
maza
17.06.2009 08:00:44

moder: Mites sijoittelu ?
Mulla on pienikalvonen konkka stereopari.
Mulla olis äänitettävänä täyskorkea Jammun pystäri. Varmaan eroaa osittain flyygelin mikityksestä...?

U3 on mullakin.

Ja tässä varmaan on eroavaisuuksia haluaako äänittää pianoa yksistään vai pianoraitaa muiden instrumenttien joukkoon.
Mitä nyt aiemmin olen äänitellyt, niin on vaikeaa löytää mikeille sijoittelu jossa huone ei kuulu liikaa, mutta toisaalta ei ole liian lähimikitetyn kuuloinen.

Riippuu hyvinkin pitkälti siitä, että minkälaisessa kontekstissa piano äänitteellä on. Itse olen nähnyt ja kuullut ihan hyviä tuloksia useallakin eri tavalla. Kansi auki ja stereopari sopivalle leveydelle; korkeussäädöllä saa sitten tilaa mukaan lisää tai vähemmän. Ts. mitä korkeammalla mikit on, sitä enemmän tilaa tulee mukaan.

Yksi tapa on poistaa pianosta etuseinä ja mikittää suoraan soittajan edestä esim. XY-parilla.

Jos käyttää mitä tahansa muuta mikitystapaa kuin XY-paria ja epäilyttää, että joutuuko stereokuvaa kaventamaan panoroinnilla, kantsii varautua mahdollisiin vaiheongelmiin.
Jimmy Hum
17.06.2009 11:33:59
Pienikalvoiset konkkamikit olis meikäläisen valinta.

Mitä malleja tai merkkejä osaisit suositella? Entä mikä mahtaisi olla hyvä tapa asetella mikit flyygelin nauhottamiseen?

Kattelin hiukan youtuubista millasta soundia oli porukka zoomin h2:lla nauhotellu ja kuullosti kyllä yllättävän hyvältä pelkillä h2:n omilla mikeilläkin.

Venäläistä klasarimeininkiä h2lla nauhotettuna, tietty konserttisali ja -flyygeli sekä pianisti tekee osansa soundiin :) http://www.youtube.com/watch?v=bngLe1CorE0
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)