-J 23.02.2004 16:23:33 | |
---|
Olen useasti pähkäillyt lauluäänen vibraton kanssa. Itse kehitän laulaessani vibraton kurkun lihaksilla tuossa aataminomenan seutuvilla, mutta jotenkin tuntuu siltä että se ei ole ihan oikea tapa. Laulua en ole vielä opiskellut, joten siitähän voisi olla apua. Minulla on kuitenkin omasta ja muiden mielestä ihan mukiinmenevät äänilahjat, pysyn nuotissa ja pyrin lauluun persoonallisuutta. Esimerkiksi minun korvaani hienoja vibratoja löytyy mm. - Jore Marjarannalla - Timo Kotipellolla, kunhan hän ei vedä yliampuvaa überheavypäkätystä - Neon 2 solistilla on hieno ääni ja vibrato - Egotripin solistilla, taisi olla Mikki nimeltään. Käytteli vibratoa hienosti esim. Unihiekkaa, Tänään ei kukaan vastaa ja Ulkopuolella -biiseissä. Mitenkäs itse loihdit vibraton laulaessasi? Tuleeko se mukaan ihan tuosta vain, vai taiteiletko sen kurkunpäällä, pallealla,tms.? Vai olisiko niin sanottu "hieno ja harmoninen vibrato" synnynnäinen lahja, joka on tai sitten ei ole? Esimerkiksi em. listan laulajilla on kohtalaisen asiallinen laulunääni, jonka koristelevat hienolla vibratolla. Biisi on soittimen tarkoitus |
NinnaL 25.02.2004 08:40:19 | |
---|
Mulla ainakin vibrato tulee ihan itsestään. Sitäkin voi harjoitella, tietenkin, just kurkunpäällä ja kitalaella. Kitalakivibrato on parempi, se ei kuluta. |
kostaja 25.02.2004 09:36:42 | |
---|
oikeaoppinen vibra pitää soida nenäontelossa! |
Nalle Puh 25.02.2004 10:54:16 | |
---|
Kyllä se niin on että teorioita on vaikka muille jakaa aina "sydämmen pulssin tahtiin tulee vibraatto" mutta kurkulla ne suurin osa sen tekee jotkut osaavat sen peittää vain paremmin kuin toiset ;) ...tietty paljon treenaamalla se tulee luonnollisemmin eikä ajattele koko juttua mutta kurkku on aina enemmän tai vähemmän mukana... |
iso j 25.02.2004 11:48:41 | |
---|
Kyllä se niin on että teorioita on vaikka muille jakaa Olen studiossa jopa joutunu tekemään vibraa laittamalla käden kiinni kehoon ja sit mieletön vispaaminen kädellä. Tuloksena ns. köyhänmiehen väpätys jota voi siis säätää käden nopeudella... huvittavaa mutta totta. sori. "Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.." |
-J 25.02.2004 23:20:35 | |
---|
Sitä tulee mietittyä, kun kuuntelee esimerkiksi Marjarannan laulamista, että miten hän mahtaa tehdä vibraton. Jos itse kokeilee omalla kurkunpäätekniikallaan, niin tuloksena on vibrato, mutta ei kuitenkaan niin...hmm....'nopea' ja 'sopusuhtainen'. Vaikea selittää, kannattaa kuunnella Marjarantaa niin tiedätte mitä tarkoitan. Harjoittelua? Biisi on soittimen tarkoitus |
Mun mielestä marjarannan vibra on väkinäinen, ja egotripin laulajan taas aivan toisella tasolla, jos puhutaan ylipäätään hyvistä laulajista.. Mullakin tuntuu tulevan itsestään, tosin se on paskapuhetta, etteikö sitä pitäis treenata.. |
Guitar69 26.02.2004 22:54:19 | |
---|
Pakko vielä mainita, että riippuu mihin pyritään. Jos haluaa kautta linjan vahvaa ja kuuluvaa ääntä vibralla, niin sitä enemmän joutuu tekemään töitä.. |
Sävis 27.02.2004 10:44:33 (muokattu 27.02.2004 10:45:02) | |
---|
Mä oon opiskellu klassista laulua. Opettajani sanoi, että luonnollinen vibraatto tulee, kun laulutekniikka on oikea. Sitä ei siis saisi tehdä kurkunpäällä tai leualla, vaan pallealla. Eli, kun laulatte, niin ajatelkaa koko ajan ottavanne tukea palleasta, erityisesti korkealta laulaessanne. Sitten sen pitäisi tulla ihan luonnostaan. Mitäs jos tohon laittaisi been? |
veikkonen 27.02.2004 13:17:22 | |
---|
tahallinen vibrato kuulostaa mielestäni yleensä teennäiseltä. ja mielestäni onkin parempi keskittyä musiikin tunnelmaan ja sanoituksen tulkintaan. sieltä se vibraattokin löytyy jos tilanne sitä vaatii. jos on esimerkiksi pitkä ääni on ehkä musikaalisempaa osua siihen suoraan kuin huojua siellä-täällä. tietenkin vibrato voi myös tehostaa haluttua fiilistä etenkin korkeassa rekisterissä, mutta jos rupeaa keskittymään vain siihen voi pahimmassa tapauksessa harjoitella laulamaan väärin, niin teknisessä kuin taiteellisessa mielessä. tällöin vibratosta muodostuu maneeri josta on vaikea päästä eroon. laulan itse kaiken tyylistä musaa jazzista heavyyn. olen myös opiskellut äänenmuodostusta klassisen opettajan johdolla. oma lauluääni on alkanut löytyä vasta viime aikoina. aikaisemmin kommenttia on tullut nimenomaan huonosta ja epätarkoituksenmukaisesta vibratosta. "voin vapista sitten kun olen vanha" -Miles Davis |
Sertzo S 27.02.2004 13:42:46 | |
---|
Sellainen keinotekoinen ajokoiravibra (niskavibra) on kauheaa kuultavaa! Niin ja Pauli Räsäsmäinen lammasvibra- tosin Palille se sopi. Caren Carpenter- ääninen laulajatar kun löytyisi meiltä niin suosio olisi taattu, ei liikoja vibroja käyttänyt. |
Sertzo S 27.02.2004 13:48:15 (muokattu 27.02.2004 20:47:30) | |
---|
Mä oon opiskellu klassista laulua. Opettajani sanoi, että luonnollinen vibraatto tulee, kun laulutekniikka on oikea. Sitä ei siis saisi tehdä kurkunpäällä tai leualla, vaan pallealla. Eli, kun laulatte, niin ajatelkaa koko ajan ottavanne tukea palleasta, erityisesti korkealta laulaessanne. Sitten sen pitäisi tulla ihan luonnostaan. Taittuuko Säveltäjämestarilta hyvä iskelmä tyylinmukaisesti... ja mikä on äänialasi? Vibraatolla, tai ilman? |
Sävis 01.03.2004 10:49:48 | |
---|
Taittuuko Säveltäjämestarilta hyvä iskelmä tyylinmukaisesti... ja mikä on äänialasi? Vibraatolla, tai ilman? Enpä ole hirveesti iskelmää laulanut mutta kaikenlaista muuta kyllä. Siis poppia ja rockia ja kansanmusiikkia ja ihmeellisiä progejuttuja. Äänialani on noin d-g2, tuolla välillä soi vielä hyvin ja vibraatolla (tai no f:stä alaspäin ei ole kovin hehkeä vibraatto). Miksi kysyt? Aistinko jotain kettuilua? Mitäs jos tohon laittaisi been? |
Sertzo S 01.03.2004 14:14:08 (muokattu 01.03.2004 14:17:24) | |
---|
Enpä ole hirveesti iskelmää laulanut mutta kaikenlaista muuta kyllä. Siis poppia ja rockia ja kansanmusiikkia ja ihmeellisiä progejuttuja. Äänialani on noin d-g2, tuolla välillä soi vielä hyvin ja vibraatolla (tai no f:stä alaspäin ei ole kovin hehkeä vibraatto). Miksi kysyt? Aistinko jotain kettuilua? Uteliaisuudesta, uteliaisuudesta, en kettuile. |
scath 02.03.2004 16:16:11 | |
---|
miulla vibrato tulee luonnostaan, mutta se onkin sitten suurin ongelma. Äänen pitäisi olla kiinni ruumiissa tarpeeksi hyvin ja sitä ei kuule jos laulaa koko ajan vibratolla. Kovasti on tekemistä laulamisessa ilman vibraa.. Du siehst so sexy aus, wenn du luftgitarre spielst. |
CaRRion__ 02.03.2004 18:54:26 | |
---|
Mulla ainakin se tulee luonnollisesti.. pallealla? En oikein osaa sitä selitellä.. mutta toimii. "Be somebody. Kill somebody. Have some fun. Kill another one" |
Guitar69 09.03.2004 10:20:21 | |
---|
Jos "tehty" vibra on teennäinen, niin taitaapa laulamisen huipulta löytyä sadoittain huonoja ja teennäisiä laulajia:D Tosin en ole täysin varma mitä luonnollisella tarkoitetaan, mutta kyllä se allekirjoittaneella on tuntunut luonnolliselta siltä omalta äänialalta, tuo vibran tuottaminen...tiedä häntä.. |
Intohimo 11.03.2004 19:48:59 | |
---|
Ma en ole kovin suuri vibraton ystava, mutta kyllahan se tuo lisakimalluksen aaneen, joten jonkunlainen vibra pitaa olla. Tietenkin jos klassista tai tangoa niin pakkohan se on olla. Olen samaa mielta, ettei se itsestaan vaan tule vaan kovalla reenilla, mutta kuitenkin vahan kuin sivutuotteena. "640 kilobytes should be enough for everyone". Bill G. |
Ou Zei 09.07.2004 14:29:30 | |
---|
Voiskos joku tietävä yrittää selittää, että miten vibratoa pystyy säätelemään, jos se kerran tapahtuu automaattisesti? Miten lauletaan ensin ilman vibraa ja sitten vibran kanssa, eli siis: oooooooooooooo-o-o-o-o-o-o-o-o? Pitääkö tässä ensin 'pidätellä' vibraa ja sitten 'päästää se irti' vai häh? 'Pidätellä' kuulostaa todella väärältä sanalta, mutta tajusitte varmaan mitä tarkoitan :) Siis tietoisesti on mielestäni pakko jotain tehdä. Pieni määrä takaa suuren laadun. |
Samuel Raggy 21.07.2004 10:32:53 | |
---|
Tosiaan biisiä vetäessä fiiliksen mukaan vibraatto tulee mukaan ottaa, se kuuluu mielestäni usein läpi jos toimii niin että "jahas, ja tämän nuotin päätän sitten vibraan"! Hiljaa laulaessa vibra syntyy kurkulla ja kovaa laulaessa pallealla. Näin se tuntuisi menevän. Moraali on sitä ettei kuse pilluun! |