Aihe: Livetekniikan luvat
1 2
Henri93
15.06.2009 14:26:19

Aina välillä tulee tilanteita, että pitäs tietää mitä lupia mihinki asiaan tarviin. Aattelin, että ois hienoa jos m-nettiin sais semmosen pienen inffo paketin. Eli voitais listata lupia ja mistä niitä saa jne. Ois myös hyvä jos tuls selväksi se, että mihin tarvii sähköasentajan, sähkötarkastajan, palotarkastajan jne. papereita.

Alkuun pari kyssää ku näyttää olevan näitä jonki verran ainaki kyselty täällä palstalla..

Järjestän bänditapahtumaa keskusta alueelle. Mitä lupia tarvin? Mistä kysyn luvat?
Haluan pyrotekniikkaa lavalle. Voinko itse räjäyttää pommit vai pitääkö kysyä ammattifirma tekemään tämän? Mistä lähden selvittämään, että saako alueella edes räjäyttää pommeja?
Joku elektroniikkalaite esim. miksaus pöytä (jos siis osaa ;) menee kesken rundin rikki. Saanko korjata sen?
Joku sähkölaite esim. himmennin menee rikki. Saanko itse korjata sen? (Tähän ois kiva saaha vielä tarkennusta, että minkälaisen sähkönkanssa saa korjata ja saako omaan käyttöön, yhteiseen käyttöön jne.)
Haluaisin tehdä itse sähköjohdon. Saanko itse kolvailla sen?
Ostin par kannun ja itse pitäisi sisus kalut korjata/asentaa. Saanko itse fiksata tämän ongelman?

Lähetään nyt näillä, mut pistäkää lisää lupa asioita ja kysymyksiä myös niin eiköhän saaha m-nettiläistenki lupa asiat kuntoon :D.

-Henri
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Khimil
15.06.2009 14:33:55

Muista en tiedä, mutta tapahtuman järjestämisestä, yleisötilaisuuksista ynnä muista kannattaa lukea kokoontumislaista. Finlexistä löytyy.

En muista yksityiskohtia, mutta poliisin kanssa noissa toimitaan, jos haluaa esimerkiksi jotain omia festareita alkaa järjestämään.
Do that twice and you'll be banned from driving!
Henri93
15.06.2009 14:59:17

Ainaki googelista löysin tommosta Helsingin alueelta.

Maanomistajan lupa, kts. yllä.

Yleisötilaisuuden järjestäjän on ilmoitettava tilaisuudesta kirjallisesti poliisille vähintään viisi vuorokautta ennen tilaisuuden alkamista. Ilmoitusta ei tarvita, jos tilaisuus ei esim. osanottajien vähäisen määrän vuoksi edellytä toimia järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tai erityisiä liikennejärjestelyjä. Rajanveto ilmoitusvelvollisten ja vapaiden tilaisuuksien välillä on joskus vaikeaa, joten on syytä hyvissä ajoin olla yhteydessä järjestämispaikan

Tässä äänentoistoon liittyen:

Ympäristönsuojelulain 60_ (86/2000) edellyttämä ilmoitus (melulupa) tulee tehdä ympäristökeskuksen ympäristötarkastajalle 30 vuorokautta aikaisemmin.

Tilapäisen melun torjunnasta ja äänentoistolaitteiden käytöstä neuvotaan ympäristökeskuksen sivuilla.

Muista tekijänoikeusmaksut! Musiikin julkiseen esittämiseen tarvitaan lupa tekijänoikeusjärjestöiltä, esim. Teostolta.

Esiintymisluvat metroasemille ja liikennelaitoksen liikennevälineisiin myöntää liikennelaitos.

Katusoittoon ei tarvita lupaa. Katusoittajien tulee kuitenkin ottaa huomioon seuraavat rajoitukset ja ohjeet.

lähde: http://www.hel.fi/wps/portal/Talous … nki/Ohjeita+tapahtumanj_rjest_j_lle
Simo78
15.06.2009 14:59:31
Kaikkea saa korjata, jos osaa, ainakaan jos ei liikaa pykäliin ja asetuksiin tuijota. Tuskinpa monikaan äänimies alkaa hätätapauksessa soittelemaan sähkömiehiä paikan päälle?

Pommien räjäyttelyyn näin mutulla heitän, että lupia tarvitaan. Paitsi jos papatteja räiskii:-D
AnttiR
15.06.2009 15:09:33
Miqueltozzz
15.06.2009 15:14:51
Sähkölaitteitten korjaamisen voisin antaa semmoisen ohjeen että pistorasiaan/vastaavaan ja siitä sähkölaitosta kohti et saa koskea mihinkään ilman sähköalan perustutkintoa, mutta esim johdot kyllä saat tehdä itse ja korjata laitteesi itse, siinä ei pitäisi olla mitään estettä.
Se ei vain aina ole kovin järkevää ilman koulutusta.
(Olen elektroniikka-alan opiskelija, tiedot sillä pohjalla.)
eetuss
15.06.2009 15:38:02

Mulla on sellainen käsitys että esiintymislavalla ei saa olla mitään avotulta esim. kynttilää palamassa ilman asianmukaisia lupia. Siis virallisesti.

Sähköistä on käsitys että melkein mitä tahansa kytkentöjä saa purkaa, mutta uusia kytkentöjä ei kauheasti saisi tehdä.

Sellainen muistikuva on myös että kolvausasemaa ei saa perustaa ilman tulityökorttia.

Nämä on kaikki enemmän tai vähemmän muisteluita, ei faktoja..
Ei se tästä..
Khimil
15.06.2009 20:01:28

Itseasiassa samaan ketjuun kysäsenkö, että onko Suomessa kurssi/aikuiskoulutus -tyyppisiä ripustajan tms. -koulutuksia. Entä onko Suomessa ripustajan ammatissa toimivia ihmisiä...? Kuten maailmalla on riggereitä.
Do that twice and you'll be banned from driving!
eetuss
15.06.2009 21:33:30

Khimil: Itseasiassa samaan ketjuun kysäsenkö, että onko Suomessa kurssi/aikuiskoulutus -tyyppisiä ripustajan tms. -koulutuksia. Entä onko Suomessa ripustajan ammatissa toimivia ihmisiä...? Kuten maailmalla on riggereitä.

Mua kiinnostaisi myös. Siis missä olisi ihan lujuusoppia, kuormituksia ynnä muita juttuja.
Ei se tästä..
miffe
16.06.2009 02:40:20
eetuss: Mua kiinnostaisi myös. Siis missä olisi ihan lujuusoppia, kuormituksia ynnä muita juttuja.

TKK, TTY, LTY ja konetekniikan kurssilistat...

Ripustuksista tietoa jakavat mm. laitevalmistajat maahantuojien järjestämissä tilaisuuksissa. Samoin perusteita käydään alalle suuntaavissa toisen asteen koulutusohjelmissa. Ja sit muutamat alan firmat, mutta ajoittain kyseenalaista millä pätevyyksillä sitä opetusta tarjotaan.

Mutta se koulutus, jossa yhdistetään raaka matematiikka ja käytäntö loistaa poissaolollaan. Periaatteessa säännökset, standardit ja kelpoisuusvaatimukset ovat olemassa. Eikä näissä hommissa valitettavasti ole kovin montaa tekijää, jotka ovat paperien mukaan päteviä. Siis Suomessa - muutamissa EU-maissa ripustajien pätevyyden perään jopa kuikuillaan viranomaisten toimesta .
turkulainen
miffe
16.06.2009 03:06:31
Henri93: Miten sitten esim jos laitetaan jotaki baananeja (kaljuttimia) roikkuun trussita jne. nin pitäskö niihinki olla luvat? Ja missä niissä menee raja? Entä yleensä trussihäkkien pystyttäminen?

Niin, jos jotain kamaa ripustetaan esim. yleisön päälle, tarvitaan siihen pätevyys. Vakuutusyhtiön tulkinnan (pyysin tän ihan siihen vakuutussopimukseen kirjalliseksi liitteeksi) mukaan tällä alalla riittää se, että osaa lukea ja ymmärtää valmistajan ohjeet.

Vahingon sattuessa käyvät sitten niiden valmistajien kimppuun.

Hyvänä esimerkkinä pitäisin sitä, kuinka erästä nostinta oli käytetty valmistajan ohjeiden mukaisesti. Vahinko kuitenkin tapahtui ja myöhemmin todettiin, ettei laitteen turvallisuudesta kertonut sertifikaatti kattanut sellaista käyttöä. Käyttäjä pääsi pälkähästä ja nostinvalmistaja korvasi hajonneen lattian korjauksen (vastuuvakuutuksen kattamasta vahingosta). Rikkoutuneet, nostimeen ripustetut aparaatit taas menivät rikkovakuutuksen piikkiin.
turkulainen
Miqueltozzz
17.06.2009 11:02:48 (muokattu 17.06.2009 11:07:39)
eetuss: Mulla on sellainen käsitys että esiintymislavalla ei saa olla mitään avotulta esim. kynttilää palamassa ilman asianmukaisia lupia. Siis virallisesti.

Sähköistä on käsitys että melkein mitä tahansa kytkentöjä saa purkaa, mutta uusia kytkentöjä ei kauheasti saisi tehdä.

Sellainen muistikuva on myös että kolvausasemaa ei saa perustaa ilman tulityökorttia.

Nämä on kaikki enemmän tai vähemmän muisteluita, ei faktoja..

Ei ne kolvaus/juotoshommat vaadi tulityölupia. Jotkut työpaikat tekevät niihin hommiin vakituisen tulityöpaikan, mutta se ei ole vaadittua.
Tulityökorttikaan ei oikeuta muuhun kuin tulitöiden tekemiseen tilapäisellä tulityöpaikalla. Tilapäiseen tulityöpaikkaan tarvitaan lupia ja siihen liittyy monia asioita. En jaksa nyt alkaa tätä selittämään pitkästi, mutta jos olet enemmän kiinnostunut niin googlaa tai käy kurssi itsekin :)

Sähkölaitteita saa yleensä korjata niin paljon kuin haluaa itse, mutta tiettyjen kytkentöjen tekeminen vaatii sähköalan tutkintoja. (esim. pistorasian laittaminen).
Mutta kyllä sinä sen mikserin tai lampun ynnä muuta elektroniikkaa saat itse korjata. Sirkkeleistä ja muista oikeasti vaarallisista laitteista en ole varma.
Normaalia elektroniikkaa saa siis korjata itse.

Edit: vielä johdoista:
Itse saa korjata ja tehdä yksivaiheisia johtoja (semmonen joka menee vaikka telkkariin.)
ns. voimavirtajohtoa, sitä paksua jossa on enemmän johtoja sisässä ei saa korjata tai tehdä itse.
pitk
17.06.2009 18:00:56

Miqueltozzz: Ei ne kolvaus/juotoshommat vaadi tulityölupia

Lämpöpuhallin sen sijaan vaatii tulityöluvan. Ainakin kansallisteatterin remontissa vaadittiin. Kaverin piti kutistaa sukat, kun itsellä ei kyseistä lupaa ole.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Miqueltozzz
17.06.2009 22:58:10 (muokattu 17.06.2009 23:02:16)
pitk: Lämpöpuhallin sen sijaan vaatii tulityöluvan. Ainakin kansallisteatterin remontissa vaadittiin. Kaverin piti kutistaa sukat, kun itsellä ei kyseistä lupaa ole.

Tilapäisellä tulityöpaikalla kyllä.
Vakituisella ei.

E: siis esim. juuri teatterissa ja muissa tiloissa joita ei nimenomaan ole tehty paloturvallisiksi, ei saa tehdä tulitöitä (työtä jossa aiheutuu tulta, kipinöitä tai muita paljonaiheuttajia) ilman tulityökorttia ja tilapäistä tulityölupaa kyseiselle tilalle, joka siis pitää hakea joka tilalle erikseen.
rintapek
17.06.2009 23:50:32

Tos ny on jo ketjussa enemmänkin höpöä ja löpöä.

Luvalliset sähkötyöt on helppo selvittää vaik kooklettamalla. niit on aika vähän mitä itte saa tehdä ja niitäkään ei saa tehdä jos ei tiedä osaavansa.

Jos jotain tapahtumantynkää aikoo järjestää, ni polliisiin ja pelastusviranomaisiin ny kandee joka tapauksessa olla yhteyksissä, vaati lupaa eli ei. Se on pomminvarmaa, että noi mialummin auttaa etukäteen ko selvittää sotkut/laskee ruumiit jälkikäteen.

Oma sanansa on sanottavana vaik kunnan ympäristöviranomaisilla niinko esim. melutasojen suhteen.

Mitään pyroja ei omin luvin viritellä.

Sit on miljuuna muuta paikkaa joilla on sanansa sanottavana.

Mut jos ny wellerillä kolvataan piuhoja, ni se ny ei o tulitöitä nähnytkään. Ei ny tiätty tarkoita etteikö silläkin sais tulipaloa aikaiseksi.
One kind of music only - the good kind
Henri93
18.06.2009 00:03:00

Ois ihan kova jos joku pystyis listaamaan ne luvalliset työt ja laittaan viel lähteet, että näkee että ei puhu läpiä päähän :D. Ja tässä huomataan se, että aikamonenlaista tarinaa ja tietoa on asiasta liikenteessä. Nyt ois kova saaha niitä faktoja. Ite yritin googlata mutta en oikeen löytäny niin luotettavaa lähdettä josta ois voinu varmuudella ottaa.

-Henri
rintapek
18.06.2009 00:31:02

pitk: Lämpöpuhallin sen sijaan vaatii tulityöluvan. Ainakin kansallisteatterin remontissa vaadittiin. Kaverin piti kutistaa sukat, kun itsellä ei kyseistä lupaa ole.

Meinaatko että 1600W kuumailmapuhaltimen käyttö vaatii luvan, mut 2000W hiustenkuivaajaa saa käyttää kukavaan?
One kind of music only - the good kind
Sytem
18.06.2009 01:00:01
http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/tulityot/
"Tulityöt ovat töitä, joissa syntyy kipinöitä tai joissa käytetään liekkiä tai muuta lämpöä ja jotka aiheuttavat palovaaran."
miffe
18.06.2009 03:43:40
rintapek: Oma sanansa on sanottavana vaik kunnan ympäristöviranomaisilla niinko esim. melutasojen suhteen.

Valitettavasti.

Meillon Partycampissa keulilla 95dB (A-painotus, vedon keskiarvo) limitti, mutta tos vieres saa levitaatiohässäkän suihkumoottori huutaa 10dB lujempaa - siis siitä samalta miksaustiskiltä mitattuna.

Joko me vedetään ton yli (reilusti) tai sit toi helvetinkone lähtee kävelee tosta muille maille.
turkulainen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)