Aihe: Jalkapallokeskustelu
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10122 123 124 125 126
Akitus
11.06.2009 15:27:59
carlos: Meni niihin? Sille pelattiin palloja ja sitten se lähinnä tarjoili niitä vastustajille...

EDIT: Sanottakoon vielä se, että aika Suomen pelityyli oli kyllä aika epäkiitollinen Forsselille.

Juurikin tuo pelityyli. Onhan se yksinäisen kärjen mukava tapella palloista, jotka joko tulevat hirveän hätärikaaren seurauksena, jolloin lähin seuraava hyökkäävä 20 metriä jäljessä, tai sitten ne pistetään vähän niin ja näin sinne pystyyn eli päädystä yli tai veskarille. Forssell on kuitenkin enemmän pallollinen hyökkääjä, jolle se pallo pitäisi saada jalkaan... Toisaalta myönnettäköön, että se pallo polttelee vähän turhan paljon miehen jaloissa, tasapaino tuntuu olevan välillä hukasssa.

Suomen joukkue valui liian syvälle omalle alueelle lähes koko pelin ajan. Samalla Venäjä sai enemmän tilaa, ja jos pallo saatiin riistettyä pois, oli vastustajan maalille taas pirun pitkä matka.
42. "Ei ole tasapainoista tekstiä, jumalauta!" -Ylikomisario Rauno Repomies
DJKaaos
11.06.2009 16:37:50
Hargon: Kisoihin olisi pitänyt päästä 1998 tai 2002, jolloin esim. Litti ja Hyypiä olivat vielä kansainvälisen tason pelimiehiä. 1998 jatkokarsinta oli lähellä, mutta se Unkari-matsi...2002 johdettiin Englantia vastaan vieraissa 0-1 ja Saksaa vastaan kotona 2-0, ne kun olisi pystytty pitämään, niin...jossittelu on hienoa.

Jatkokarsinta 98-kisoihin oli tosiaan lähellä ja kun muistellaan tuota Suomen silloista lohkoa, niin kyllähän sitä mielellään olisi sinne kisoihin menty.

Norja
Unkari
Suomi
Sveitsi
Azerbaidzhan

Jalkapallomaailma on tietenkin muuttunut paljon yli kymmenessä vuodessa, mutta eipä tuo lohko tosiaan tuolloinkaan ollut mikään murhaava, toisin kuin monet 2000-luvun lohkoistamme.

Suomen maajoukkue oli parhaimmillaan 2000-luvun alussa, jolloin se pelasi Muurisen johdolla todella reipasta futista. Parhaimmillaanhan Suomi hallitsi pelejä täydellisesti, mutta tuloksissa se ei valitettavasti näkynyt.

Vaatekomeroa penkoessani käsiini osui Futari-lehti kesältä 2003, jossa Palloliiton pamppu-Hämäläinen pääkirjoituksessaan lohdutti karsinnat tuhonneen Italia-tappion jälkeen futisväkeä. Kirjoituksen lopussa Hämäläinen lausui "älkää masentuko, sillä on aivan varma, että Suomi pelaa lopputurnauksessa lähivuosina". Selailin myös 1998 mm-kisaopasta, jossa myös tiedettiin kertoa, että Suomi tulee varmasti pelaamaan lopputurnauksessa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Nämä ovat varmasti kaikille tuttuja "lupauksia", jotka ovat ainakin itseäni ärsyttäneet suunnattomasti vuosien saatossa - ne kun eivät perustu yhtään mihinkään. Millähän perusteella nämä tahot lupaavat "varmasti", että Suomi pelaa lopputurnauksessa? Suomen lopputurnauspaikka on tulevaisuudessakin kaikkea muuta kuin varma. Suomi pelaa lopputurnauksessa silloin, kun kaikki menee nappiin ja mukana on ripaus onneakin, tämä tiedoksi pekkahämäläisille ja muille.
Minä olen minä.
Stradlin
11.06.2009 18:47:05
Akitus: Suomen joukkue valui liian syvälle omalle alueelle lähes koko pelin ajan. Samalla Venäjä sai enemmän tilaa, ja jos pallo saatiin riistettyä pois, oli vastustajan maalille taas pirun pitkä matka.

Suomen pakit on sen verran hitaita verrattuna Venäjän hyökkääjiin, ettei se puolustuslinja kauhean korkealla voi haahuilla. Siinä kun tulee pallonmenetys tai muu virhe, niin sieltä joku punakoneen palanen pääsee kyllä karkuun. Moisander olisi mielestäni ollut tästä syystä aika elintärkeä pelaaja puolustukseen.

Baxterin taktisia kuvioita en kyllä aina oikein ymmärrä, mutta toisaalta ei sen mun mielestä vielä erotakaan tarvitsisi niinkuin jossain jotkut ovat jo vaatineet. Paljon viihdyttävämpää ja parhaimmillaan tehokkaampaakin peliä kuitenkin on Baxterin aikana ollut kuin edellisellä koutsilla. Ja sillä Hodgsonin tyylillähän ei varmasti mitään voiteta ikinä, lähinnä vaan minimoidaan tappiot. Toivottavasti Baxter osaa nyt myös kehittää maajoukkuetta pidemmällä tähtäimellä hyvin, eikä enää jääräpäisesti pidä niitä samoja entisten koutsien saunakavereita siellä avauksessa.
"He's probably one of those people who thinks Elvis is dead." - Mulder
DJKaaos
11.06.2009 19:28:41
Stradlin:
Baxterin taktisia kuvioita en kyllä aina oikein ymmärrä, mutta toisaalta ei sen mun mielestä vielä erotakaan tarvitsisi niinkuin jossain jotkut ovat jo vaatineet.

Ei missään tapauksessa pidä erota tai erottaa. Se ei hyödyttäisi millään tavalla. Päävalmentajana on nähty jos jonkinnäköstä yrittäjää, mutta lopputulos on ollut aina sama - tämä ei tästä valmentajaa vaihtamalla parane.

Baxterilla on kuitenkin jonkinlainen visio Suomen pelitavan kehittämisestä ja hän on selkeästi sitoutunut tähän hommaan, toisin kuin vaikka keikkatyöläinen-Hotsoni.
Minä olen minä.
losalvaros
12.06.2009 01:28:02
Teemu Pukki ja Lauri Dalla Valle avaukseen Azerbaidzania vastaan Bakussa, on nimittäin azeripakeilla kiire.

Enemmänhän Suomen vuoden 2012 EM-karsintajoukkueessa huolestuttaa tuo puolustuspää, kun viimeisetkin lukot Tihinen ja Hyypiä jäävät pois. Pasanen on silloin puolustuslinjan kokenein ja ehkä myös tällä tavalla luotettavin pelaaja, mutta millä tasolla mies pelaa silloin, kun jälki on nykypäivänäkin tuollaista? Kallion voisi upottaa samaan suohon mihin Veikkausliigapelaajat Litmasta lukuun ottamatta, siitä suosta kun ei maajoukkueeseen nousta.

Katsellaanhan miten alle 21-vuotiaat pärjäävät Ruotsin kisoissa ja aletaan sitten pyöritellä fläppitauluja ja potkimaan vanhaa kaartia pois, eikös?
"You're no one unless you're difficult".
M-Juhana
12.06.2009 08:34:17

Suomifutis nousee, kun meillä 16 ukkoa euroopan huippusarjoissa kohtuu kärkijoukkueissa, avauskokoonpanon ukkoina. Litmanen & Hyypiä tason kavereita parhaassa iässään.

Tällä hetkellä ei ole kuin Roman Eremenko ja Jääskeläinen (maalivahtia mitataan pikkaisen eri tavalla) jotka täyttävät jollain asteikolla nuo kriteerit.

Eli visiona: kun löytyy se n. 16 ukkoa eri pelipaikoille esim. Valioliigasta, Bundesliigasta, Seria-A'sta, La-Ligasta esim. niin voidaan odottaa maajoukkueelta menestystä.

Minusta Hollannin, Sveitsin, Belgian, Ruotsin jne. Sarjat eivät ole paikkoja, joista saadaan riittävää pellillistä kokemusta pelata ns. huipulla.
Hargon
12.06.2009 08:59:33
2016 EM-kisoihin pääsee ilmeisesti mukaan 24 maata (nykyisin 16), joten jonkun verran urakka tulevaisuudessa helpottuu. 2008 EM-karsintoihin osallistui 50 joukkuetta.
Allekirjoitus on lyhyt teksti, joka näkyy jokaisen viestisi lopussa keskustelussa. Se voi sisältää esim. jonkun lentävän lauseen tai jotain muuta persoonallista.
Stradlin
12.06.2009 11:09:35 (muokattu 12.06.2009 11:39:56)
RR4E: Suomifutis nousee, kun meillä 16 ukkoa euroopan huippusarjoissa kohtuu kärkijoukkueissa, avauskokoonpanon ukkoina.

Eli visiona: kun löytyy se n. 16 ukkoa eri pelipaikoille esim. Valioliigasta, Bundesliigasta, Seria-A'sta, La-Ligasta esim. niin voidaan odottaa maajoukkueelta menestystä.

Minusta Hollannin, Sveitsin, Belgian, Ruotsin jne. Sarjat eivät ole paikkoja, joista saadaan riittävää pellillistä kokemusta pelata ns. huipulla.

Mun mielestä taas ehdottomasti tärkeintä on se, että äijät pääsee pelaamaan säännöllisesti ja saavat paljon vastuuta seurajoukkueissaan. Esimerkiksi Kallio istuu huippusarja Valioliigassa penkillä, kun taas Moisander on Hollannin mestarijoukkueen avainpelaajia. Käsittääkseni myös Lampi on melko isossa roolissa sveitsiläisjoukkueessaan, joten ainakin näitä kahta kaveria pitäisi alkaa mahdollisimman pian peluuttaa myös maajoukkueessa.

Nämä Hollannin yms liigojen kärkijoukkueet kuitenkin pelaavat myös europelejä kauden mittaan, joten siinä tulee sitä tuntumaa isoistakin otteluista.

Ei Suomella tule ikinä olemaan joukkueellista pelaajia suurimpien liigojen suurimmissa joukkueissa tärkeissä rooleissa, eikä se mielestäni maajoukkueen menestyksen kannalta mitenkään välttämätöntä olekaan. Ei tällaisia maajoukkueita olekaan ihan huippumaita lukuunottamatta, eikä niillä "paperilla" kovilla joukkueilla aina välttämättä mitään saavuteta. Viime vuosinahan tässä on kaikenmaailman kreikkalaiset, turkkilaiset ja korealaiset pärjäilleet tulosten valossa ihan mukavasti.

Suomella on ihan hyvä runko maajoukkueeseen tuleviksi vuosiksi, siihen kun saadaan pari kaveria noihin isompiin joukkueisiin ja nimenomaan tärkeisiin rooleihin, niin kaikki mahdollisuudet on päästä lopputurnauksiin asti.

E: Lisätään nyt vielä, että valmennus tottakai myös on tärkeässä roolissa. Huippuvalmentaja tekee heikommallakin materiaalilla kovia tuloksia. Baxter on vielä ainakin itselleni pieni arvoitus, toivottavasti miehellä jotain ässiä vielä löytyy hihasta.

Täytyy muistaa myös, että meillä on pikkuhiljaa tämä ensimmäinen varsinainen kovien ammattilaisten sukupolvi lopettelemassa pelaamista ja palaamassa kotiin. Nämä kaverit tietysti pitäisi saada johonkin käyttöön valjastettua, luulen että sieltä voisi löytyä paljonkin tarjottavaa pelaajien kehittämiseen ja myös ihan taktisia kuvioita silmälläpitäen. Litti treenaamaan hyökkääjiä ja Hyypiä järjestelemään puolustusta niin eiköhän siitä hyvä tule :D
M-Juhana
12.06.2009 11:31:54 (muokattu 12.06.2009 11:52:01)

Stradlin: Suomella on ihan hyvä runko maajoukkueeseen tuleviksi vuosiksi, siihen kun saadaan pari kaveria noihin isompiin joukkueisiin ja nimenomaan tärkeisiin rooleihin, niin kaikki mahdollisuudet on päästä lopputurnauksiin asti.

Olihan mun visio aika karkea maalailu. Mut idean pohja.

Ja mun mielestä maajoukkueella ei todellakaan ole tällä hetkellä minkäänlaista runkoa seuraavan 5 vuoden perspektiiviin.

Toivottavasti tää 21 maajoukkue sukupolvi on viiden vuoden päästä se porukka joka vie Suomen johokin miesten arvoturnaukseen.

Vähän spekulaatiota, maajoukkue Venäjä pelissä:

1 Jussi Jääskeläinen
Jussi on ok. Veskarin pitää pelata huippusarjassa ykkös veskarina.

2 Petri Pasanen
Ajoitus ja vauhti ei ole ollut vuoteen enää kohdallaan

3 Toni Kallio
Taito ei vain riitä

4 Sami Hyypiä (kapteeni)
Kaikki kunnia Samille. Loistava pelaaja. Nyt vuodet ajavat väistämättä ohi.

5 Hannu Tihinen
Sen piirun Hyypiää huonompi, mikä erottaa huipputopparista.

6 Alexei Eremenko jr
Takana loistava tulevaisuus. Ei palaa huipputasolleen enää.

7 Roman Eremenko
Tässä on Suomen paras pelaaja tällä hetkellä.

9 Mikael Forssell
Kuten Eremenko JR. Juna meni jo.

10 Jari Litmanen
Kuten Hyypiä, mut vielä suuremmin toivon: nappikset naulaan. Kiitos Jarille"

15 Markus Heikkinen
Sarjajyrä Itävallassa, ei huippupeluri.

16 Jonatan Johansson
"Vanhan kaartin" viimeinen pelimies. Vuodet loppuu häneltäkin.

Vaihdossa:

12 Otto Fredrikson,
Sauma Bundesligassa, ei päässyt eteenpäin. Norja ei riitä.

8 Teemu Tainio,
Vuodet loppuu..

11 Joonas Kolkka,
Vuodet loppuu...

13 Veli Lampi,
Sarjajyrä Sveitsissä, ei huippupelaaja.

14 Niklas Moisander,
Siirto kovempaan seuraan. Romanin ohella toinen runkopelaaja jolla on vielä mahdollisuus.

17 Roni Porokara,
Ruotsin pääsarja ei todellakaan riitä. (olikos hä siellä edelleen??)

18 Berat Sadik
Lisää vastuuta seurajoukkueessa. Ehkä kolmas pelaaja tässä joukkueessa jolla annettavaa. Toivottavasti ottaa tuon yhden askeleen vielä. Ikä ei pilaa mahkuja.

Tämä on mun subjektiivinen mielipiteeni Suomen maajoukkueen tilasta.
Kinata saa :-)
Stradlin
12.06.2009 11:54:21 (muokattu 12.06.2009 11:58:24)
RR4E: Ja mun mielestä maajoukkueella ei todellakaan ole tällä hetkellä minkäänlaista runkoa seuraavan 5 vuoden perspektiiviin.

Ei tosiaan ihan just tällä hetkellä, koska vanhat jäävät nyt todennäköisesti joukolla eläkkeelle ja nuorempien sisäänajamisessa tietysti hetki menee. Seuraaviksi vuosiksi kuitenkin on jo nyt nuoria ammattilaispelaajia kärkkymässä paikkaa miesten joukkueesta. Tämänhetkisistä pelaajista Moisander, Lampi, Pasanen, Eremenkon veljekset ja ehkä Forssell kuuluisivat tähän runkoporukkaan. Viiden vuoden sisään Pukki, Dalla Valle, Hetemajn veljekset ja esim. Heraclesissa pelaava Hakola olisivat melko varmoja maajoukkueen vakiopelaajia. Monia muitakin suhteellisen lupaavia pelaajia kyllä löytyy (Mattila, Sparv, Lehtovaara, Raitala..), mutta ennustaminen tietysti on mahdotonta tässä vaiheessa. Voivathan ne suurimmatkin lahjakkuudet aina flopata.

Alexei Eremenko jr
Takana loistava tulevaisuus. Ei palaa huipputasolleen enää.

Noh, en nyt ihan ole samaa mieltä ainakaan tässä vaiheessa vielä. Kaveri on 26v ja seuranvaihto edessä, katsotaan nyt mihin se päätyy. Ei siitä tosiaan seuratasolla mitään Gerrardia enää tule, mutta miksei voisi olla ihan kelpo pelaaja vielä moneksi vuodeksi.
M-Juhana
12.06.2009 12:01:19

Stradlin:

Noh, en nyt ihan ole samaa mieltä ainakaan tässä vaiheessa vielä. Kaveri on 26v ja seuranvaihto edessä, katsotaan nyt mihin se päätyy. Ei siitä tosiaan seuratasolla mitään Gerrardia enää tule, mutta miksei voisi olla ihan kelpo pelaaja vielä moneksi vuodeksi.

Toivottavasti olen väärässä tän suhteen. Musta vaan sitä itseluottamuksesta ei ole paljon jäljellä.
Simo78
12.06.2009 14:48:28
Stradlin: Noh, en nyt ihan ole samaa mieltä ainakaan tässä vaiheessa vielä. Kaveri on 26v ja seuranvaihto edessä, katsotaan nyt mihin se päätyy. Ei siitä tosiaan seuratasolla mitään Gerrardia enää tule, mutta miksei voisi olla ihan kelpo pelaaja vielä moneksi vuodeksi.

Kyllä Junior näytti olevansa ihan pelimies. Ei se ole tuolla laidalla tainnut hirveästi pelata? Ja silti pelasi hyvin.

Mun mielestä ois pitänyt Litti ottaa veke ja siirtää Junior 10paikalle--> siten pystyis veljekset pelaamaan paremmin keskenään yhteen. Toivonkin, että seuraavissa peleissä Litmanen-Forssell akseli ois penkillä ja kentällä ois Junior-(joku muu kärki) akseli.
DJKaaos
12.06.2009 16:17:11
RR4E: Suomifutis nousee, kun meillä 16 ukkoa euroopan huippusarjoissa kohtuu kärkijoukkueissa, avauskokoonpanon ukkoina. Litmanen & Hyypiä tason kavereita parhaassa iässään.

Litti ja Hyypiä olivat aivan maailman parhaita pelaajia omilla pelipaikoillaan ja tämän tason vaatiminen meidän kuudeltatoista pelaajaltamme ei toden totta ole realistista. Ei olennaista ole joku tietty "Litti & Sami-taso", vaan se, että maajoukkueringissä olevat pelaajamme pelaisivat omissa seurajoukkueissaan säännöllisesti ja mielellään tärkeissä rooleissa.

13 Veli Lampi,
Sarjajyrä Sveitsissä, ei huippupelaaja.

Kaverin parhaimmat pelivuodet ovat vielä edessä päin, joten tuomion antaminen tässä vaiheessa on epäreilua. Jos Lammen ura kulkee nousujohteisesti, niin siirtyminen tasokkaampaan liigaan on täysin mahdollista.

Meillä ei tule koskaan olemaan kuuttatoista Litti & Sami-tason pelaajaa, vaan meidän pitää luoda menestysresepti jollain muulla tavalla. Hyvä alku kehitystyölle olisi maajoukkuidemme pelitavan yhtenäistäminen, ns. "suomalainen pelitapa", jota noudatettaisiin ikäkausimaajoukkueista lähtien.
Minä olen minä.
HaloOfFlies
12.06.2009 17:29:41 (muokattu 12.06.2009 17:30:26)

djKaaos: Suomen maajoukkue oli parhaimmillaan 2000-luvun alussa, jolloin se pelasi Muurisen johdolla todella reipasta futista. Parhaimmillaanhan Suomi hallitsi pelejä täydellisesti, mutta tuloksissa se ei valitettavasti näkynyt.

Muurisen ehkäpä ainoa perisynti oli se, että mies käytännössä luovutti aina kesken pelin, vaikka tilanne oli 0-1

Hyvähän se on yrittää nousua, jos kaikki kärkipelaajat vaihdetaan toisen puoliajan alussa pois kentältä.
"Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen..." "Urpo laski väärin, joulu meni jo". S.M.A.K.-jäsen #5
Simo78
13.06.2009 20:39:38
No nyt se sitten on varma, että Mr. Itkupilli tuli Realiin. Saapi nähdä jatkuuko maalinteko, tai no enempi sen pitäisi tehdä kuin tän kauden 17, riippuen tietenkin roolista missä pelaa.

Kakan tulo oli kyllä mulle parempi uutinen. Nyt vaan puolustus kuntoon, niin voi ehkä odottaakin tulevalta kaudelta jotain.
washburn21
13.06.2009 20:40:36 (muokattu 13.06.2009 20:41:40)
Simo78: No nyt se sitten on varma, että Mr. Itkupilli tuli Realiin. Saapi nähdä jatkuuko maalinteko, tai no enempi sen pitäisi tehdä kuin tän kauden 17, riippuen tietenkin roolista missä pelaa.

Kakan tulo oli kyllä mulle parempi uutinen. Nyt vaan puolustus kuntoon, niin voi ehkä odottaakin tulevalta kaudelta jotain.

Ja sitten siihen vielä David Villa... Mistäköhän nekin nuo rahat repii

E: Ja huomaa kyllä, että Madrid haluaa maksaa takaisin edellisen "El classicon" nöryytyksestä :)
...
myrtonen
13.06.2009 20:41:20
Simo78: No nyt se sitten on varma, että Mr. Itkupilli tuli Realiin. Saapi nähdä jatkuuko maalinteko, tai no enempi sen pitäisi tehdä kuin tän kauden 17, riippuen tietenkin roolista missä pelaa.

Mutta ei, Villa hankittu. Iker päästää ensi kauden taas kolme maalia per peli ja hyökkääjät yrittävät mahtua samaan pukukoppiin egojensa kanssa.
En oo nähny yhtään tällaista tapausta. Oikeesti.
Sergei Fallinen
13.06.2009 21:22:21
hyvä et rahaa riittää. tai no, kohtahan taitaa melkonen hollantilaiskööri olla myynnis, tai ainakin halukasta lähteen jonnekin missä saa tarpeekseen peliaikaa
Kaake
13.06.2009 22:05:42
Noiria pitäis sisäänajaa eteenpäin. Mää peluuttaisin kaikkia varamiehiä jo näissä jäljelläolevissa karsintapeleissä.

Eremenkot päärooliin, noiret sitten taistelee. Munsta jottain tarttis tehrä.
No väärinhän se meni
Hey Punk, where you goin' with that flower in your hand? Well, I'm goin' up to Frisco to join a psychedelic band.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)