Aihe: Akustista tekemään
1 2 3
HpM
06.06.2009 23:47:01
Pitäs rakentaa akustinen kitara. Olen tässä perehtynyt aiheeseen lukemalla kirjallisuutta sekä muuta tietoa netistä. Mieltä on askarruttanut pari kysymystä, joihin ois kiva saada kommentteja.

Kitaran kopan sivureunoja näytetään taivutettavan yhdestä puusta, kastelun ja lämpöraudan avulla. Onko kellään vaihtoehtoista ideaa korvaamaan lämpörautaa?

Entä mitä oletta mieltä, onnistuisikohan jos taivuttaisi reunat viiluja laminoimalla, eli liimaamalla useita viilukerroksia päällekäin?

Tarkoituksenani on tehdä nylonkielinen kitara. Käykö teräskielisen kitaran virityskoneisto myös nylonkieliseen kitaraan?

Mitä liimaa kannattaa käyttää osien liimaamiseen?
Juniper
07.06.2009 00:06:00
HpM: Pitäs rakentaa akustinen kitara. Olen tässä perehtynyt aiheeseen lukemalla kirjallisuutta sekä muuta tietoa netistä. Mieltä on askarruttanut pari kysymystä, joihin ois kiva saada kommentteja.

Kitaran kopan sivureunoja näytetään taivutettavan yhdestä puusta, kastelun ja lämpöraudan avulla. Onko kellään vaihtoehtoista ideaa korvaamaan lämpörautaa?

Entä mitä oletta mieltä, onnistuisikohan jos taivuttaisi reunat viiluja laminoimalla, eli liimaamalla useita viilukerroksia päällekäin?

Tarkoituksenani on tehdä nylonkielinen kitara. Käykö teräskielisen kitaran virityskoneisto myös nylonkieliseen kitaraan?

Mitä liimaa kannattaa käyttää osien liimaamiseen?

Taivutus onnistuu myös tekemällä taivutusmuotin( hakusana Fox sidebender) ja lämmittämällä esim. halogeenivaloilla. Itse tein tällä tavalla ja hyvin toimii.
Kyllä varmaan laminointikin onnistuu, mutta siinäkin lämpö auttaa mukavasti. Laminointi on varmasti paljon vaikeampaa kuin kokopuun taivutus. Tässäkin tarvitaan hyvä liimausmuotti, että saa puristuksen hyvin.
Lämmöllä saadaan myös jännitykset poistettua sivuista.

Teräskielisen virityskoneistot eivät käy nylonkieliseen.

Titebond on hyvää liima soitinrakennukseen.
MPU
07.06.2009 08:07:53
Mulla taivutus sujui about 50mm paksun kupariputken ja kuumailmapuhaltimen avulla. MIMF:n forumilta löytyy kuvia noiden taivuttimien tekemisestä ja käytöstä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
08.06.2009 10:17:18
Miksi tehdä monesta kerroksesta?

-Sami
MPU
08.06.2009 10:29:54
Miksi ei? Klassisen kitaran sivuja tekevät kovasti arvostetut tekijätkin laminoimalla. Tosin taivuttaminen on sen verran helppoa hommaa, että itse en viitsi tehdä laminointiin tarvittavia muotteja näitä omia yksittäiskappaleita varten. Jos tekisin sarjoja, niin ehkä sitten.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
09.06.2009 07:42:43
MPU: Miksi ei? Klassisen kitaran sivuja tekevät kovasti arvostetut tekijätkin laminoimalla. Tosin taivuttaminen on sen verran helppoa hommaa, että itse en viitsi tehdä laminointiin tarvittavia muotteja näitä omia yksittäiskappaleita varten. Jos tekisin sarjoja, niin ehkä sitten.
Marko

Tuota vaivaa juuri ajattelin.. Puun taivuttelua tässä itsekin hieman kokeilleena tiedän sen olevan suht mukavaa puuhaa. Tuo laminaattien teko taasen kuulostaa työläältä. Käyttävätkö arvokitaroiden tekijät myös laminaatista tehtyjä koppia? Olen kuullut, että jossain tehtaalla värkätyissä halvemmissa sarjamalleissa on laminaattikoppa. Kutka arvostetut tekijät tekevät laminoimalla koppia? Itse en kovasti vielä ymmärrä ja tiedä näistä jaloista soittimista, joskin hommaan parhaillaan myöskin perehtymässä.

-Sami
HpM
09.06.2009 11:42:11
Laminointi on toisaalta nopeaa puuhaa. Yhden taivutuksen laittaminen puristuksiin ei montaa minuuttia vie. Ja siinähän se saa rauhassa kuivua kun tekee muita osia. Tosin kokopuun taivuttamisesta kastelu/lämmittämis -tyylillä minulla ei ole kokemusta. Joutuuko siinä puuhastamaan pitkäänkin? Ratkaseva asia on minusta myös se, kummalla tyylillä tulee laadukkaampi kitara? Liekö sekin makuasia?
Juniper
09.06.2009 13:23:57 (muokattu 09.06.2009 16:19:14)
Halvoissa kitaroissa laminointia käytetään siksi, että voidaan kalliin viilun väliin laittaa halpaa puuta. Sivun tekeminen valikoidusta kokopuusta maksaa moninkertaisesti enemmän.
Laminointi on yksittäis rakentajalle paljon työläämpää, koska puun joutuu silti taivuttamaan lämmöllä muotoonsa ja sen jälkeen vielä liimaamaan. Liimaus vaatii hyvin istuvan puristusmuotin.
Taivutusmuotti voi olla sinnepäin(jos käyttää muottia ollenkaan), mutta liimausmuotin pitää olla just eikä melkein mikäli haluaa tiukat liimasaumat. Tehtailla asia on erikseen kun on muotit ja koneet, joilla homman tekee sarjatyönä.

Halpojen kitaroiden laminoinnissa sisäpuolen puun syyt on poikittain ulkopuoleen ja näin helpompi taivuttaa. Laminointi tehdään ennen taivutusta(eli taivutetaan vaneria).
Kalliissa laminoiduissa klasississa on laminoitu yleensä vain kaksi puuta päällekkäin ja syyt menevät samaan suuntaan. Laminointi tehdään taivutuksen jälkeen(taivutetaan 2x määrä kokopuuta, jotka sitten liimataan yhteen).

Laminoinnin etuna on mahdollisesti vakaampi rakenne joka ei elä helposti.
Kokopuista, ainakin psykoakustisesti pidetään paras sointisena ratkaisuna.
Itse pidän kokopuusta enemmän , siinä on vaan enemmän mojoa ja mielikuvia parhaasta mahdollisesta soinnista......

Taivutus on nopeaa hommaa. Itsellä oli sivut taivutettu parissa tunnissa, jonka jälkeen ne istua nökötti muotissa siihen asti kunnes sain kerfingit liimattua.
Nopeaa ei sen sijaan ollut kitaramallin suunnittelu, taivutusmuotin teko sekä rakennusmuotin teko... Suurin osa ajasta akustisen teosta tuntuu olevan työkalujen ja jigien valmistus.
HpM
09.06.2009 17:05:42
Kuulostaa siltä, että kallistun kokopuun kannalle. Mahdollisimman hyväähän tässä tavoitellaan. Täytyy kokeilla lämpöilmapuhallin + kupariputki -yhdistelmää. Minkä vahvuinen seinämä on hyvä? Entä mikä puulaji on järkevä hinta/laatusuhteeltaan kopan seiniin ja kansiin? Mahonki lankku löytyy jo nurkasta. Onko kellään kokemusta kitaran värjäyksestä? Kokonaan musta kitara kiehtois. Petsi alle ja lakka päälle, vai?
Sirgtr
09.06.2009 21:29:41
Suosittelen seuraavan kirjan hankkimista - Robert Benedetto:Making an Archtop Guitar, näytti olevan amazon. com nettikaupassa alle 30 taalaa+ postikulut. Kirjassa on kuvattu lähinnä jazz-tyylisen kitaran valmistus lankuista lähtien mutta opit varmaan pätevät muihinkin akustisiin kitaroihin. Omasta kitaraprojektistani (kts osasto omat valmiit projektit) ei olisi tullut yhtään mitään ilman tätä kirjaa. Onnea, huolellisuutta ja pitkäjänteisyyttä niin kyllä akustinenkin syntyy !
samipa
09.06.2009 21:44:10
Sirgtr: Suosittelen seuraavan kirjan hankkimista - Robert Benedetto:Making an Archtop Guitar, näytti olevan amazon. com nettikaupassa alle 30 taalaa+ postikulut. Kirjassa on kuvattu lähinnä jazz-tyylisen kitaran valmistus lankuista lähtien mutta opit varmaan pätevät muihinkin akustisiin kitaroihin. Omasta kitaraprojektistani (kts osasto omat valmiit projektit) ei olisi tullut yhtään mitään ilman tätä kirjaa. Onnea, huolellisuutta ja pitkäjänteisyyttä niin kyllä akustinenkin syntyy !

Yksi hyvä kirja on myös joku Tradition and technology of acustic guitar making tai joku sellainen.. Kirjastosta saapi lainaksi. Nimessä oli joku tradition.. laiska ku en jaksa etsiä, etsikööt muut.

-Sami
samipa
09.06.2009 21:56:33 (muokattu 09.06.2009 21:57:49)
HpM: Kuulostaa siltä, että kallistun kokopuun kannalle. Mahdollisimman hyväähän tässä tavoitellaan. Täytyy kokeilla lämpöilmapuhallin + kupariputki -yhdistelmää. Minkä vahvuinen seinämä on hyvä? Entä mikä puulaji on järkevä hinta/laatusuhteeltaan kopan seiniin ja kansiin? Mahonki lankku löytyy jo nurkasta. Onko kellään kokemusta kitaran värjäyksestä? Kokonaan musta kitara kiehtois. Petsi alle ja lakka päälle, vai?

Näin olen kuullut klassisen kitaran tekijältä, joka siis tehnyt vuosia kitaroita, että kuusi olisi kannessa parasta ja vähän niin kuin ainoa puu kanteen.Soinnillisesti kuusi on kuulemma parasta, se siis soi. Kannen tulee soida. Puun koputtelu on mukavaa ja kiehtova harrastus ja sitä on hyvä harrastaa kaikissa vaiheissa, alkaen puun ostamisesta. Toiset puut soivat ja toiset eivät.
Kylkiä ja pohjaa on rakenneltu intian ruusupuusta. Toki materiaaleja voi varmaan kokeilla vähän muitakin. Mahonkia on myös kopassa, muttei siis kannessa.

-Sami
jonep
10.06.2009 10:33:01
Hei,

Itse en ole akustista tehnyt, mutta tämä kirja selvensi monta asiaa:
Build Your Own Acoustic Guitar (Hardcover) by Jonathan Kinkead

Tämä löytyi jostain pääkaupunkiseudun kirjastosta (haku www.helmet.fi) ja
sen voi ostaa www.amazon.co.uk :sta. Mukana on mittapiirrustus
D-mallisesta akustisesta, mutta ohjeita annetaan myös muiden mallien
tekemiseen. Kaikki työvaiheet on kuvattu ja selitetty riittävän selkeästi, jotta
ymmärtää miksi asia on tehty tietyllä tavalla.

Olen itse höyryttänyt kitaran kaulaa suoraksi myös höyrysilitysraudalla, ei varmaan
paras mahdollinen työkalu, mutta onnistuu silläkin. Malttia ja kärsivällisyyttä.

Jone
chilli
10.06.2009 11:55:51
Itse jos tekisin tollasta kitaraa niin tilaisin Soitinrakentajat AMF:ltä piirrustukset ja kyselisin puita Liikasilta helsingistä. Intian ruusupuu olisi aika takuu varma sivu/Pohja puuksi ja kuusi tai seetri kansi. Kaula kannattanee tehdä myös seetristä. Otelaudaksi ja tallaksi eben ja lakka tietysti shellakka.
Jos satut asumaan lähellä helsinkiä niin ei muuta Liikasille vain kattelemaan vaihtoehtoja ja kyselemään neuvoja, jos et asu niin sieltä käsittääkseni saa myös tilattua postin kautta tavaraa.
samipa
10.06.2009 19:37:16
jonep: Hei,

Itse en ole akustista tehnyt, mutta tämä kirja selvensi monta asiaa:
Build Your Own Acoustic Guitar (Hardcover) by Jonathan Kinkead

Tämä löytyi jostain pääkaupunkiseudun kirjastosta (haku www.helmet.fi) ja
sen voi ostaa www.amazon.co.uk :sta. Mukana on mittapiirrustus
D-mallisesta akustisesta, mutta ohjeita annetaan myös muiden mallien
tekemiseen. Kaikki työvaiheet on kuvattu ja selitetty riittävän selkeästi, jotta
ymmärtää miksi asia on tehty tietyllä tavalla.

Olen itse höyryttänyt kitaran kaulaa suoraksi myös höyrysilitysraudalla, ei varmaan
paras mahdollinen työkalu, mutta onnistuu silläkin. Malttia ja kärsivällisyyttä.

Jone

Itse olen ostanut kyseisen kirjan. Kirjan mittakaavoissa taisi olla vähän hämärää.. Itse en siihen ole vielä perehtynyt, mutta luotan ammattilaisen sanaan. Kyseessä oli pohjan pallomuoto, joka ei olekaan pallon muotoinen. Kirjassa on kyllä selkeät kuvat ja minusta hyvin selitetty asiat, joten siinä suhteessa uskallan suositella myös kyseistä kirjaa.

-Sami
samipa
10.06.2009 19:47:20 (muokattu 10.06.2009 19:55:38)
chilli: Itse jos tekisin tollasta kitaraa niin tilaisin Soitinrakentajat AMF:ltä piirrustukset ja kyselisin puita Liikasilta helsingistä. Intian ruusupuu olisi aika takuu varma sivu/Pohja puuksi ja kuusi tai seetri kansi. Kaula kannattanee tehdä myös seetristä. Otelaudaksi ja tallaksi eben ja lakka tietysti shellakka.
Jos satut asumaan lähellä helsinkiä niin ei muuta Liikasille vain kattelemaan vaihtoehtoja ja kyselemään neuvoja, jos et asu niin sieltä käsittääkseni saa myös tilattua postin kautta tavaraa.

Suosittelen myös ehdottomasti Liikasten kitaraverstasta Herttoniemessä, palvelu ja ammattitaito sen verran kovaa luokkaa !! Puut kaulaan ja tallaan löytyy myös sieltä (seetri ja eben). Ja korvausta vastaan saat kansi- ja pohjapuut ja sivut halutessasi oikean paksuisiksi hiottuina.
Itse halusin vetästä kannen oikeaan paksuuteen ihan käsipelillä.. Homma riippuu vähän siitä, minkä vuoksi sitä kitaraa nyt haluaakaan rakennella.. Liikasten kitaraverstaalla voi saada varmasti muutamia loistavia neuvoja klassisen rakentamista ajatellen!

-Sami
HpM
10.06.2009 22:51:27
Kuusi tai seetri kuulostaa hyvältä valinnalta kanteen. Kuusta on helposti saatavilla. Puun syiden suunan kanssa täytyy varmaan olla tarkkana? Onko kansi vaativin kopan osa materiaalin suhteen?

Lainasin kirjastosta step-by-step Guitar Making -teoksen, jonka tekijä on Alex Willis. Vaikuttaa ihan hyvältä. Siinä on ohjeet ja piirustuset metallikieliseen kitaraan. Toimiiko metallikielisen kitaran ohjeiden mukaan tehdyssä soittimessa nylonkielet? Kunhan laittaa vaan nylonkielisen kitaran virityskoneistot.
Juniper
11.06.2009 09:35:08
HpM: Kuusi tai seetri kuulostaa hyvältä valinnalta kanteen. Kuusta on helposti saatavilla. Puun syiden suunan kanssa täytyy varmaan olla tarkkana? Onko kansi vaativin kopan osa materiaalin suhteen?

Lainasin kirjastosta step-by-step Guitar Making -teoksen, jonka tekijä on Alex Willis. Vaikuttaa ihan hyvältä. Siinä on ohjeet ja piirustuset metallikieliseen kitaraan. Toimiiko metallikielisen kitaran ohjeiden mukaan tehdyssä soittimessa nylonkielet? Kunhan laittaa vaan nylonkielisen kitaran virityskoneistot.

Kuusi on hyvä puu kanteen. Ongelma on löytää sopivaa kuusta. Suomalainen kuusi olisi hyvä, mutta kiitos tehometsähoidon niin sopivia kuusia ei löydykkään helpolla.
Melkeinpä helpoiten hyvän kansipuun saa tilaamalla ulkomailta...

Kannen puun pitää olla neljännessahattua/halkaistua.
Teräskielisen kannen rrimoitus on aivan liian järeä nylonkieliseen. Nylonkielisessä rimoitus on yleensä viuhkamainen ja teräskielisessä X-rakenteinen.
HpM
11.06.2009 14:16:15
no voi harmi. Itellä kun sattuu jo olemaan kahdet metallikielisen kitaran piirustukset, ja vielä hyvän mallisten. Nylonkielisen silti haluaisin. Täytyy varmaan ruveta sitten penkomaan uudestaan noita piirustuksia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)