Aihe: Säröpedaalin valitseminen
1 2
Gessu
11.06.2009 14:22:48 (muokattu 11.06.2009 14:22:58)
Tervehdys Muusikot! Haluaisin tietää mielipiteenne kahdesta säröpedaalista:

Ibanez PD7:
(Olen kuullut että tuosta saa runsaasti säröä ja sitä tarvitsen :D)

ELECTRO HARMONIX BASS BIG MUFF:
(Saa kuulemma kohtuudella säröä, suuret nimet kuten esim. Cliff Burton käyttäneet tuota)

Auttakaa minua valitsemaan kumman hankin. Soitan muuten enimmäkseen metallia (tarkalleen thrash metallia ja death)

Kiitän jo etukäteen :D.
Visakoivu
11.06.2009 14:42:35
Gessu: Tervehdys Muusikot! Haluaisin tietää mielipiteenne kahdesta säröpedaalista:

Ibanez PD7:

(Saa kuulemma kohtuudella säröä, suuret nimet kuten esim. Cliff Burton käyttäneet tuota)

Auttakaa minua valitsemaan kumman hankin. Soitan muuten enimmäkseen metallia (tarkalleen thrash metallia ja death)

Tuosta Ibanezista hyvin vähän omaa kokemusta, mutta vilkaise tätä http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=955

Bass Big Muffista saa oikein mukavat fuzzit, mutta mutta mikään "mauste" pedaali se ei ole, eli pikkuturinaa varten joku muu pedaali. Ja Burtonhan siis käytti kitara Muffia joka on hiukan eri peli taajuusarvoiltaan.
-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
juici
11.06.2009 17:04:42

Itse en voi kuin vain suositella tuota Ibanezin PD-7:aa, varauksella tietenkin. Omassa käytössäni se on ollut vuodesta 2004 ja vaikka välillä on ollut kausia etten ole sitä tarvinnut, aina uudelleen käyttöön ottaessani siitä on löytynyt uusia puolia. Peruskäytössä minulla se on clean-asennossa jolloin trankkuvahvaristakin saa irti mukavaa putkimaista rosoa. Overdrive-asennossa pääsee jo kiinni 1970-luvun Deep Purple ja The Stranglers -soundeihin ja Distortion-asennossa särinää riittää mihin tahansa. Ja pelkästään pitämällä gain-potikka nollassa.

Ja kaiken hyvän/pahan lisäksi attack-kytkimellä voi alakertaa tarvittaessa leikata pois lo-fi -kikkailuja tai kitaramaista soundia tarvitessa.

Itselläni on ollut EHX / Sovtek Big Muff Pi ja sen paras soundi oli kun se oli täysillä. Eli se ei ole kovin monipuolinen vekotin ainakaan. Mutta jos se ääriasento kuulostaa sinun korvaan hyvältä niin anna mennä. Nämä on testausjuttuja, ei säröä kannata pelkän mutuilun pohjalta ostaa.
Kruunaus-Jenkka
Hirsimäki
11.06.2009 22:06:26
Marshall ED-1 on miun suositus tuohon... tai sitten EBS MultiDrive
Aina ei voi soittaa...
molder
11.06.2009 22:29:57
Eikös EHX BASS BIG MUFF ole aika uusi särö? Pelkkä Big Muff on ihan legendaarinen vekotin ja on se mitä Burton käytti. Anyway Löytyy BASS Big Muff ja on hyvä. Tuo Ibanezikin ollut. EHX- ei väritä ääntä yhtään murottaa vaan hyvällä saundilla ja hyvät säädöt. ( Bass Boos etc.). Ibanez syö keskiäänet. Osta BASS BIG MUFF. Suosittelen.

Gessu: Tervehdys Muusikot! Haluaisin tietää mielipiteenne kahdesta säröpedaalista:

Ibanez PD7:

"The SOUND of VOLUME"
J.Nikkanen
11.06.2009 23:29:37

Ibanez PD7:

Luovuin Ibanezista koska se oli mun mielestä kuitenkin yhden saundin purkki. Pörinät ja Zurinat lähti kyllä, ja pystyi käyttämään ihan vaan vaikka buusterina, mutta silti heitin tilalle Digitech X-Series Bass Driverin enkä ole sen jälkeen juuri Ibanezia ikävöinyt.
-Itseasiassa nelikielisessä bassossa on yksi kieli liikaa.
pehko
11.06.2009 23:32:35
Digitech X-Series Bass Driverin enkä ole sen jälkeen juuri Ibanezia ikävöinyt.

jep, tämä, Digitechiä suosittelen itekkin. Monipuolinen vehjes. ai lov it.
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
Olli.M
12.06.2009 08:19:17
Hirsimäki: Marshall ED-1 on miun suositus tuohon...

Kompressori?
Tarkoitus olis saada fyrkkaa ja persettä.
Johannes_t
12.06.2009 12:46:21

Ääni EBS:n multidrivelle. EBS:ltä on tosin tulossa metaldrivekin markkinoille, sekään ei varmaan huono vaihtoehto ole.
L.Ruoska
12.06.2009 19:49:33

Bassolla toimii myös erinomaisen hyvin Digitech Bad Monkey. Puoli-ilmainen spedu ja mun tarpeisiini se sopi paljon paremmin kuin esimerksi Boss ODB-3 tai Digitechin Bass Driver. Voisi kuvitella että DT:n draiveri olisi ollut ikäänkuin soveliaampi beissille mutta möin Bass Driverin kaksien treenien jälkeen ja laitoin Bad Monkeyn takaisin laudalle. Boss ODB-3 ei ikinä jotenkin soundannut siltä miltä piti.

Bad Monkey löytyy vieläkin kaapista enkä myy, tällä hetkellä vaan käytössä Bossin multsari josta saan samat soundit mut jos multsari lähtee niin Apina tulee taas käyttöön :)

Vanha linkki mutta filu näytti olevan vielä tallella joten tsekkaa tästä Apinan soundia:
http://www.kemosabe.fi/badmonkey/badmonkey.mp3
Ostappa basso: Peavey Cirrus Custom.
Olli.M
12.06.2009 19:56:18
Leo Lindgren: Bassolla toimii myös erinomaisen hyvin Digitech Bad Monkey. Puoli-ilmainen spedu ja mun tarpeisiini se sopi paljon paremmin kuin esimerksi Boss ODB-3 tai Digitechin Bass Driver.

Samixii. Mulla ollut kanssa noi molemmat, ja Boss käynyt laudassa parikin kertaa kääntymässä. Monkey ehdottomasti näistä paras semmoseen pieneen ruttuun. Digitech bass driverista en pitänyt alkuunkaan. Harvinaisen muovisen kuuloinen kapine oli se.
Tarkoitus olis saada fyrkkaa ja persettä.
Skythea
12.06.2009 21:38:27
Olli.M: Samixii. Mulla ollut kanssa noi molemmat, ja Boss käynyt laudassa parikin kertaa kääntymässä. Monkey ehdottomasti näistä paras semmoseen pieneen ruttuun. Digitech bass driverista en pitänyt alkuunkaan. Harvinaisen muovisen kuuloinen kapine oli se.

Pitää varmaan itsekin koittaa tuo paha apina. Kopipastetanpa tännekin tuon mitä tuonne skittaradadaan kirjoitin.

"Oon nyt tuossa kahta pedaalia pyöritellyt, toinen on danelectron daddy-o, ja toinen biyang kimpan futsi. Futsi toimii mun käytössä (eli toistaseksi bassolla) helevetin hyvin, paitsi ettei sitä saa säädettyä tarpeeksi miedoksi. Bassosta kun pudottaa volaa, niin saa sellaisen just mun makuun olevan pikkuroson, joka plörähtää just sopivasti. Danolla ei saa semmosta, liekkö se liian kirkas? Säädöt siinä on niin että bassohanikka täysillä, ja muut minimin ja puolenpäivän välillä. Tommosella tosi pienellä säröllä huomaa sen tekstuurin eron. Dano ehkä harvempi, tai jotain? Onhan toi futsi kyllä soundiltaankin jotenki tummempi, tanakampi. Hassua sinänsä, että kun ottaa käteen kitaran, niin tuntuu että danon särö on tiheämpi, ja toi futsi taas paljonki räkäsempi.
Mikä ois tommonen futsin kaltanen, mutta niin että sen saa säädettyä miedommaksikin, ilman volan pudottamista soittimesta?"
L.Ruoska
13.06.2009 14:26:16

Olli.M: Samixii. Mulla ollut kanssa noi molemmat, ja Boss käynyt laudassa parikin kertaa kääntymässä. Monkey ehdottomasti näistä paras semmoseen pieneen ruttuun. Digitech bass driverista en pitänyt alkuunkaan. Harvinaisen muovisen kuuloinen kapine oli se.

Mä en tosiaan tajua miks se DT:n Driveri on niin karun kuuloinen kun hintaa on 2x Bad Monkey. Tai siis ei se niinkuin totaalisen karu ole lainkaan (vrt. joku Behringerin 19€ purkki), niinkun jos itsekseen sillä himassa leikkii niin siinähän on vaikka mitä säätöä (ja kotona kaikki kuulostaa toimivalta) mutta heti bändin kanssa huomasin että jäin ihan täysin jalkoihin. Ei erottunu se särösoundi kuitenkaan sitten ja kuulosti paremmalta ilman sitä spedua. Rakenteeltaan ja säädöiltäänhän se on erinomainen spedu mutta ei toiminut ainakaan meidän bändin soundissa. Rokkiröytämistä.

Noh, onneksi täällä Torilla liikkuu helposti nuo spedut joten ei jäänyt turhaa nurkkiin pyörimään :)
J.Nikkanen
13.06.2009 16:40:57 (muokattu 13.06.2009 16:41:53)
Leo Lindgren: Mä en tosiaan tajua miks se DT:n Driveri on niin karun kuuloinen kun hintaa on 2x Bad Monkey. Tai siis ei se niinkuin totaalisen karu ole lainkaan (vrt. joku Behringerin 19€ purkki), niinkun jos itsekseen sillä himassa leikkii niin siinähän on vaikka mitä säätöä (ja kotona kaikki kuulostaa toimivalta) mutta heti bändin kanssa huomasin että jäin ihan täysin jalkoihin. Ei erottunu se särösoundi kuitenkaan sitten ja kuulosti paremmalta ilman sitä spedua. Rakenteeltaan ja säädöiltäänhän se on erinomainen spedu mutta ei toiminut ainakaan meidän bändin soundissa. Rokkiröytämistä.

Noh, onneksi täällä Torilla liikkuu helposti nuo spedut joten ei jäänyt turhaa nurkkiin pyörimään :)

Jooh, mielipideppä tuokin. Itse huomasin DT:n boksissa sen, että siitä oli äärettömän vaikea saada sitä oikeata saundia ulos. Siinä vaiheessa kun tajusin että säätöpotikat oikeasti toimii, ja ne vaikuttavat ääneen aivan mielettömästi aloin päästä kaveriksi purkin kanssa.

Suurin tuska oli alkuun se, että ääni kuulosti ohuelta. Ibanezin purkki pamautti kunnon botnet mutta digitechistä ei sitä ensialkuun tuntunut löytyvän. Säätöjen monipuolisuus oli hämmentävää. Että sai haluamansa saundin ulos joutui säätämään kolmea potikkaa (tone-blend-morph) pikkuhiljaa, ja se nysvääminen oli kyllä hermoja repivää.

Trashiin (niinkuin alunperin säröä etsittiin) uskon tuon DT:n sopivan täydellisesti!

edit: Niin ja toki modattu RAT vois olla tosi kova sana!
-Itseasiassa nelikielisessä bassossa on yksi kieli liikaa.
Visakoivu
14.06.2009 13:03:01
pahaeno:
edit: Niin ja toki modattu RAT vois olla tosi kova sana!

Tuollainen Ruetz modattu RAT on loistava rosontuoja, koska soittotatsilla pystyy määräämään tuota soundin rosoisuutta. Jos hiplaat niin soundi on aikas clean, mutta kun röytää niin alkaa soundi säröytyä. Ja botnet ja alapäät löytyy.
-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
hemmo
14.06.2009 17:24:14

Melko monta bassosäröä olen elämäni aikana kokeillut ja omistanut. Nämä ovat jääneet jäljelle:

Boss Mega Distortion MD-2
Boss Hyper Fuzz FZ-2
Boss Heavy Metal HM-2
Boss Hyper Metal HM-3
Boss Bass Overdrive ODB-3
Boss Super Octave OC-3 (on myös särö)
MXR Bass DI+
Nobels Bass Overdrive
Roger Mayer Voodoo Bass
J.Hollström
14.06.2009 21:11:22
hemmo: Melko monta bassosäröä olen elämäni aikana kokeillut ja omistanut. Nämä ovat jääneet jäljelle

Eli onko noi nyt sit hyviä vai miksi on jääneet jäljelle?
tender.insanity: "Loistavaa kitaristia määritellessä soittotaito ei varmaankaan ole top 3 -tärkeimpien asioiden listalla"
L.Ruoska
14.06.2009 21:39:38

Niin ja toki modattu RAT vois olla tosi kova sana!
Joo, ei toimi sellaisenaan mutta uskon että jonkun bassomodin kanssa olis aivan loistava. Kerran studiolla nauhoittaja sanoi että kokeillaas tätä ja löi RATin siihen mun soundiin kaveriksi. Aivan sairaan jees soundi. Ostin sitten RATin omalle laudalle, mutta kun ei ollut mitään blenderiä sille vaan signaali meni suoraan siitä läpi niin se ei toiminut lainkaan. Volumea ei pystynyt aktiivisoittimella avaamaan kuin millin ja todella helposti tuli feedbackkia ja kaikkea muuta sihinää. Botnea lähti myös.

Ois makee kuulla kyllä jotain klippejä basso-modatusta RATista, meinaan se särö lisättynä mun normaalisoundin päälle oli tosi hyvä :)
Markus91
14.06.2009 21:40:46
Oma suosikkini on ehdottomasti Ibanezin PD7. Itse en oikeastaan tykkää pörisevästä ja pierevästä bassosäröstä. Tuon PD7:n erikoisuus on se attack-nappula, jota pidän ykkösellä. Se overdrive/distrortion-namistka mulla on yleensä cleanilla. Samaan aikaan spedusta ylä-äänet kokonaan pois. Voila, tuloksena on munakas kolina, räyhäkäs ja rouhea bassosoundi.

Kuitenkin, mun mielestä on aika hankala vertailla bassosäröjä täällä netissä. Oman kokemukseni mukaan kamat ja basso vaikuttavat kuitenkin niin paljon lopputulokseen. Warwickin pikkucombon ja presarin kanssa PD7 kuulostaa aivan eriltä kuin putkinupin ja hifibasson kanssa. Ja kumpikaan yhdistelmä ei kuulostanut siltä, miltä nuo soundclipit Ibanezin sivuilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)