Aihe: PA-setti, osa DCLXVI
1 2 3
pitk
10.06.2009 01:01:15

Juicy: Ilmeisesti PA-puolella halvalla ei oikein voi saada hyvää, toisin kuin kitarakamapuolella. Aina sitä oppii... =)

Ikuinen totuus:

Jos haluat halvan ja hyvän, sun pitää ostaa molemmat.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Lennu
10.06.2009 18:51:24

Hehe, miten niin kitarakamapuolella halvalla saa hyvää? :D Eikä saa.
puusormi
10.06.2009 21:47:40

Lennu: Hehe, miten niin kitarakamapuolella halvalla saa hyvää? :D Eikä saa.

Oisko ollut viittaus noihin kimppatilaus-huoneen kaukoidäntilauksiin, joilla on hankittu kyllä yllättävän hyvää tavaraa sulovilenimäisiin hintoihin?
Saapiko lähettää terveisiä?
guitarsawicki
11.06.2009 13:09:38 (muokattu 11.06.2009 13:11:03)
Jos olet tilannut jo noi Peaveyn kulmamonitorit niin niiden RMS tehonkesto on 250 W/8 Ohm eli 2x650 W/8 Ohm päättäri rikkoo todennäköisesti ne kun joku kosketinsoittaja pääsee testaamaan. Laulaja ei niitä välttämättä saa hajalle, koska vinkuminen estää kulmamonitorien luukuttamisen. Thomann ilmoittaa kulmamonitorien tehonkestoksi 500 W/8 Ohm Program. Mulla on 15-tuumainen versio tuosta kulmamonitorista rumpumonitorina mutta 350 W / 8 Ohm päättärillä ja tiedän että isompaa päättäriä ei kannata laittaa.
pitk
11.06.2009 13:57:25

guitarsawicki: Jos olet tilannut jo noi Peaveyn kulmamonitorit niin niiden RMS tehonkesto on 250 W/8 Ohm eli 2x650 W/8 Ohm päättäri rikkoo todennäköisesti ne kun joku kosketinsoittaja pääsee testaamaan. Laulaja ei niitä välttämättä saa hajalle, koska vinkuminen estää kulmamonitorien luukuttamisen. Thomann ilmoittaa kulmamonitorien tehonkestoksi 500 W/8 Ohm Program. Mulla on 15-tuumainen versio tuosta kulmamonitorista rumpumonitorina mutta 350 W / 8 Ohm päättärillä ja tiedän että isompaa päättäriä ei kannata laittaa.

Tuotaniin:

Asia on juuri päinvastoin. Alamittainen pääte alkaa jtyöntää kaiuttimeen kanttiaaltoa (säröä), josta puolestaan elementit tykkää kyttyrää. Noin tuplatehoinen pääte on nyrkkisääntönä hyvä.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
tommiot
11.06.2009 14:03:15
pitk: Tuotaniin:

Asia on juuri päinvastoin. Alamittainen pääte alkaa jtyöntää kaiuttimeen kanttiaaltoa (säröä), josta puolestaan elementit tykkää kyttyrää. Noin tuplatehoinen pääte on nyrkkisääntönä hyvä.

Pitk.

Just näin, ja jos kerran on tollasia soittajia jotka rikkoo kamat vetämällä täysillä, niin kannattais varmaan harkita jotain limitteriä, tai pitää ne kaukana niistä kamoista ...
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
guitarsawicki
11.06.2009 14:24:30 (muokattu 11.06.2009 14:28:44)
Omistatteko tuollaisen Peaveyn kulmamonitorin? Oletteko koskaan kokeilleet mitä se kestää? Minä olen kokeillut. Särön määrästä mittarien näyttäessä nollaa olen sitten päätellyt mitä se kaiutin kestää. Kaikki eivät ole samaa mieltä siitä että tuplateho päättärissä kaiuttimen RMS tehoon olisi paras tapa estää kaiuttimen hajoaminen. Kaikki lienevät yhtä mieltä siitä että parempi on laittaa ylimittainen vahvistin mutta kuinka paljon ylimittainen onkin sitten hankalampi kysymys. Onko Peaveyllä ja Thomanilla joku yhteinen tapa mitata tehonkesto?
Sax-pappa
11.06.2009 14:32:23
guitarsawicki: Omistatteko tuollaisen Peaveyn kulmamonitorin? Oletteko koskaan kokeilleet mitä se kestää? Minä olen kokeillut. Särön määrästä mittarien näyttäessä nollaa olen sitten päätellyt mitä se kaiutin kestää. Kaikki eivät ole samaa mieltä siitä että tuplateho päättärissä kaiuttimen RMS tehoon olisi paras tapa estää kaiuttimen hajoaminen. Kaikki lienevät yhtä mieltä siitä että parempi on laittaa ylimittainen vahvistin mutta kuinka paljon ylimittainen onkin sitten hankalampi kysymys.

Paras tapa estää kaiuttimien hajoaminen on estää särölle ajaminen limitterillä tai järjenkäytöllä. Kyllä sen tuplatehoisenkin vahvistimen saa ajetuksi särölle ja sitten taas sanoo diskanttipillit poks. Lisäksi ylitehoisella vahvistimella on mahdollista saada isojenkin elementtien puhekelat paistettua ajamalla esim. koskettimista jatkuvaa signaalia täydellä teholla alimittaisiin kaiuttimiin.
arig
11.06.2009 14:35:56 (muokattu 11.06.2009 14:36:47)
Kaiuttimet menee rikki, jos puhekela pääsee lämpiämään liiaksi tai liikepoikkeama rikkoo elementin. Diskantit yleensä rikkoutuvat lämmöstä ja botnepuolen elementit liiallisesta liikepoikkeamasta. Poikkeuksiakin on, kuten tuo särön tuoma huima tehonkasvu... taas tulee lierihattuja.

Tuommoisen monitorin saa kyllä takuulla rikki tuolla päätteellä, jos ajaa jotain kiipparimurinaa ilman ylipäästösuodatusta -> liikepoikkeama kasvaa ja puhekela hakkaa päätä seinään. Liian pienellä vahvarilla samassa tilanteessa loppuu vahvistimesta kaura ja säröteho polttaa puhekelan.

Kaiken saa rikki kun oikein yrittää. Väitän että se kulma kestää parhaiten, kun sitä käyttää ymmärryksen kanssa oli vahvistin mikä tahansa.
-Turn Me Up!
guitarsawicki
11.06.2009 16:02:22
No ajattelin mitoittaa nuo tehot niin, ettei sitä vahvistinta tosiaan tarvitse kokoajan täysillä luukuttaa. Luulisi ainakin kestävän paremmin, ja jos lisätehoja joskus tarvitaan niin laadukkaampaa (herkempää) ämyriä ja tarvittaessa siltaamalla lisää hönkää. Vai olenko ihan hakoteilla?

Olet aivan oikeassa. Jos osaat varoa niin tuo vahvistin on aivan sopiva ja sitä ei tarvitse vaihtaa kun ostat isommat kaiuttimet.

Valmistajat saattavat ilmoittaa tehonkestot niin kuin markkinointiosasto haluaa ja silloin tuo tuplateho nyrkkisääntö on riskialtis. Omasta mielestäni Peaveyn markkinointiosasto on ollut turhan optimistinen tuon kulmamonitorin kohdalla.
aimotuska
11.06.2009 16:41:20
Omasta mielestäni minkä tahansa halpamerkin markkinointiosasto on ollut turhan optimistinen kaiken markkinointimateriaalin kohdalla.
DSM
14.06.2009 11:27:04 (muokattu 14.06.2009 11:27:48)

guitarsawicki: Omistatteko tuollaisen Peaveyn kulmamonitorin? Oletteko koskaan kokeilleet mitä se kestää? Minä olen kokeillut. Särön määrästä mittarien näyttäessä nollaa olen sitten päätellyt mitä se kaiutin kestää. Kaikki eivät ole samaa mieltä siitä että tuplateho päättärissä kaiuttimen RMS tehoon olisi paras tapa estää kaiuttimen hajoaminen. Kaikki lienevät yhtä mieltä siitä että parempi on laittaa ylimittainen vahvistin mutta kuinka paljon ylimittainen onkin sitten hankalampi kysymys. Onko Peaveyllä ja Thomanilla joku yhteinen tapa mitata tehonkesto?

kuinka paljon olimittainen on sivuseikka jos omaa järkeä niiden käytössä, jos sitä ei omaa niin kannattaa jättää kamat hankkimatta tai ainankin jättää käyttö osaaviin käsiin.

Tässä kun on juuri se tilanne että saahan elementit rikki liian pienellä teholla (säröllä) mutta myös liian suurella teholla (ampua elementti maata kiertävälle radalle suurilla tehoilla) teet niin tai näin lopputulos voi olla sama...

1,5-2 x kaiuttimen tehonkesto on sopiva pääteasteen tehoksi...

Ja alkuperäiseen kirjoitukseen lisäyksenä vielä... että mitatkaapa sitten pitääkö thomaninn ilmoittamat teholuvut paikkansa t-amp päätteitä koskien... päästään ehkä ihan tyydyttävään lopputulokseen noiden komeroiden kanssa kuitenkin.
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Kaakatus
14.06.2009 15:05:39
Annanpa nyt kommentin ihan erilaisesta kuvakulmasta. Omistan nimittäin samantyyppiset Peaveyt (http://www.thomann.de/fi/peavey_pro12_messengerserie.htm), samat jalustat ja Alton saman teholuokan pääteasteen.

Mitähän näistä ny sanois. Meidän treenitila on semmonen 16-neliön autotallin varastotila. Kyllä noista synat ja laulut lähtee ihan tarpeeksi lujalla volyymilla. Ääni nyt on muuten varsin pahvinen, etenkin jos vaikka mp3-soittimesta kuuntelee jotain. Yhtään halvemman mikin kanssa ei tuu hommasta yhtään mitään kiitos kiertoherkkyyden. Esim. SM57:lla kuitenkin onnistuu ihan jees. Kai noista hyvällä eq:lla saisi pikkasen parempaa kamaa ulos.
Jalustat osoittautu kylläkin hintalaatusuhteeltaan hyviksi. Kestävät oman painonsa lisäksi nuo lastulevyrunkoiset(?) kaapit ihan ongelmitta. Halpa hinta näkyy lähinnä lukoissa joita ei uskalla rankemmalla kädellä kiristää. Meillähän nuo ei minnekkään tuosta liiku, joten ei tarvi säätöjään rukailla.
Mitähän tuohon ulkoilmaan sanoisi.. Ihan talonormien mukaan eristetyssä varastossa paukutettu musiikki kyllä kantautuu näppärästi naapuriin saakka ja jos oven avaa niin varmasti pariin seuraavaankin. (:
Kokonaisuus ei kuullosta kummoiselta (kuullostaisikohan mikään muukaan tulpat päässä), mutta ajaa asiansa treenikäytössä kuten oli tarkoituskin.
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
Skythea
14.06.2009 18:35:49
DSM: Ja alkuperäiseen kirjoitukseen lisäyksenä vielä... että mitatkaapa sitten pitääkö thomaninn ilmoittamat teholuvut paikkansa t-amp päätteitä koskien... päästään ehkä ihan tyydyttävään lopputulokseen noiden komeroiden kanssa kuitenkin.

Olen huomannut että oot puuttunut tähän asiaan lähes jokaisessa t.amppeja koskevassa keskustelussa. Olethan huomannut dvdplazalla olevan threadin, jossa käydään aika tarkkaan tuo ta2400 läpi? Ainakin tuosta mallista on revitty ihan asiallisesti tehoa ulos.

Tuossa vielä linkki keskusteluun: http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=56613
puusormi
14.06.2009 18:57:38

Skythea: Olethan huomannut dvdplazalla olevan threadin, jossa käydään aika tarkkaan tuo ta2400 läpi? Ainakin tuosta mallista on revitty ihan asiallisesti tehoa ulos.

Aika paljon kotiteatteriharrastajat tuntuvat käyttävän noita ta-2400 eri malleja, ihan asiantuntevatkin kaverit jotka mittaavat järjestelmänsä taajuusvasteet kerran viikossa. Värkki on todettu varsin hyväksi suorituskyvyltään ja hinnaltaan suorastaan halvaksi. Ilmeisesti Soltonin suunnittelemaa hardista, joku tornihuhu ainakin näin väitti.

Kuitenkin jos oma ja bändin elanto on kiinni siitä että vahvistin pelaa illasta iltaan satoi tai paistoi vielä 300000km pitkin Suomen teitä auton perässä pompittuaan, ei Tamppi olisi ainakaan minulle se ensimmäinen valinta. Mutta kaltaiselleni kädettömälle harrastelijalle laite on oikein hyvä.
Saapiko lähettää terveisiä?
rintapek
14.06.2009 20:27:00

Faktaahan tos on se, et kysyjällä palaa 700,- läjään halpista. Mut se on sit toinen juttu, et onko noi edes halpoja? Minust ei, koska kyl tommoinen summa meikäläisen tilipussiin tekis aikamoisen loven.

Tos ny on näköjään ollu torilla jonkun aikaa myynnissä vaik noit Mackien srm450- aktiiveja 370,- kappalehintaan. Kaks tommoista, niille ständit ja piuhat, ni samas hintaluokassa liikutaan edelleen. Ei noillakaan kuuhun mennä, mut en mä montaa sekuntia viittis edes miettiä kumman läjän ottaisin.

Tost Tampista löytynee useampikin ketju. Jossain niistä oli semmoinen huomautus, et vehkeessä tuppaa olemaan semmoinen ominaisuus, et käynnistysvirta polttaa sulakkeen. Vaik vehje olis muuten kuin hyvä ja halpa, ni pienikin riski tommoiseen tekee vekottimesta mun bändini keikoille käyttökelvottoman. Meinaan, et jos keikkapaikan sulake posahtaa lauantai- iltana hetki ennen häävalssia, ni siin ei tu mieleen, et on se hyvä et se oli edes halpa.

Vai onks toi halpa? Jos tarttee tolppanokkalaulukaapeille vahvistimen, ni eiks QSCeeltä just tullu toi GX. Toi gx3 on minust tota tamppia halvempi, antaapi niit vatteja just sevverran mitä tolppanokkakaapit tarttee ja viä painaakin puolet vähemmän. Sitä en tiä onks se "hyvä", mut en mä lähtis sokkona tamppia tilaamaan, ennenko olisin ton ja pari muutakin vehjettä ensin käyny testaamassa.
One kind of music only - the good kind
Juicy
14.06.2009 20:40:08

rintapek: Faktaahan tos on se, et kysyjällä palaa 700,- läjään halpista. Mut se on sit toinen juttu, et onko noi edes halpoja? Minust ei, koska kyl tommoinen summa meikäläisen tilipussiin tekis aikamoisen loven.

Paitsi että porukalla maksetaan tuo, ei siis pelkästään mun pussista.

Tos ny on näköjään ollu torilla jonkun aikaa myynnissä vaik noit Mackien srm450- aktiiveja 370,- kappalehintaan. Kaks tommoista, niille ständit ja piuhat, ni samas hintaluokassa liikutaan edelleen. Ei noillakaan kuuhun mennä, mut en mä montaa sekuntia viittis edes miettiä kumman läjän ottaisin.

Helppo sitä on jälkiviisas olla... Siis olen samaa mieltä, mutta kahtotaan siihen asti, kunnes kamat saapuu.

Tost Tampista löytynee useampikin ketju. Jossain niistä oli semmoinen huomautus, et vehkeessä tuppaa olemaan semmoinen ominaisuus, et käynnistysvirta polttaa sulakkeen. Vaik vehje olis muuten kuin hyvä ja halpa, ni pienikin riski tommoiseen tekee vekottimesta mun bändini keikoille käyttökelvottoman. Meinaan, et jos keikkapaikan sulake posahtaa lauantai- iltana hetki ennen häävalssia, ni siin ei tu mieleen, et on se hyvä et se oli edes halpa.

No onneksi ei ole mikään tällainen tilaisuus, ihan vaan reenikäyttöön. Ja jos polttelee sulakkeita, niin sittenhän se palautetaan. Muistakseeni DVD-Plazan arvostelussa oli tuosta jotain mainintaa, kuulemma joku 20 ampeerin sulake oli tuossa päättärissä joten kummako tuo jos kämpästä menee ennemmin sulakkeet. =)
"I go where I please, and I please where I go"
DSM
14.06.2009 22:17:58

Skythea: Olen huomannut että oot puuttunut tähän asiaan lähes jokaisessa t.amppeja koskevassa keskustelussa. Olethan huomannut dvdplazalla olevan threadin, jossa käydään aika tarkkaan tuo ta2400 läpi? Ainakin tuosta mallista on revitty ihan asiallisesti tehoa ulos.

Tuossa vielä linkki keskusteluun: http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=56613

joo kerran erehdyin yhden semmoisen settiin ottamaan, kivien tehonkesto oli yhteensä sen 1200W mitä lyvataan ulostuloa, joten pisti epäilyttämään. Eikä asiaa helpota se luotettava laatu joka saa aikaan sen että koskaan ei tiedä milloin se laskee viimeiset savut pihalle ja keikka keskeytyy...

Liittykö tää kommentti jotenkin asiaan ?
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Skythea
14.06.2009 23:10:29
DSM: joo kerran erehdyin yhden semmoisen settiin ottamaan, kivien tehonkesto oli yhteensä sen 1200W mitä lyvataan ulostuloa, joten pisti epäilyttämään. Eikä asiaa helpota se luotettava laatu joka saa aikaan sen että koskaan ei tiedä milloin se laskee viimeiset savut pihalle ja keikka keskeytyy...

Liittykö tää kommentti jotenkin asiaan ?

Ainakin tossa ta2400:sessa on päätetrankkuja sama satsi lisää siilen alapuolella näkymättömissä, äkkiseltään hämää jos vaan pellin aukasee. Mutta en sen kummemmin väitä vastaan, kun en tiedä mikä pääte sulla on ollut. On muuten tuota vahvistinta aika monella eri merkillä markkinoitu, joku kiinan tehdashan niitä puskee ulos hirveällä vauhdilla ja lykkää eri tekstit vaan keulalle.

Tuolla on mielenkiintosia kuvia yhdestä jos toisestakin päätteestä: http://www.speakerplans.com/forum/t … ernals-thread_topic23787_page1.html
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)