Aihe: Plektrat "Sahautuvat"
1
Trespasser
06.06.2009 10:51:22
Minulla on seuraavanlainen ongelma, kun soitan nopeeta soittoa, niin plektra "sahautuu" nysäksi jo yhden biisin jälkeen. Mikä mahtaa olla syynä? Minun mielestäni ongelma alkoi esiintyä kitarahuollon jälkeen. Kielet vaihdettiin huollon yhteydessä. Kitarani on Squier Strato.
Jermakki
06.06.2009 13:04:56
Minkähän paksusia plekuja käytät?
Krister
06.06.2009 13:10:46

Trespasser: Minulla on seuraavanlainen ongelma, kun soitan nopeeta soittoa, niin plektra "sahautuu" nysäksi jo yhden biisin jälkeen. Mikä mahtaa olla syynä? Minun mielestäni ongelma alkoi esiintyä kitarahuollon jälkeen. Kielet vaihdettiin huollon yhteydessä. Kitarani on Squier Strato.

Pleku osuu kieliin reuna edellä, eikä kohtisuoraan kärki edellä?
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Trespasser
06.06.2009 13:14:54 (muokattu 06.06.2009 13:21:18)
Mediumia ja heavya olen käyttänyt. Voiko ongelma johtua tekniikastani vai uusista kitaran kielistä?

Krister: Pleku osuu kieliin reuna edellä, eikä kohtisuoraan kärki edellä?

Mielestäni soitan oikeaoppisesti plekun kärjellä.
Kurkunleikkaava
06.06.2009 14:10:35
Sun lepra on vääränlaista materiaalia. Osta kivestä, luusta tai metallista tehty lepra ja kokeile sitten sahailla.
Antti1
06.06.2009 14:11:12 (muokattu 06.06.2009 14:55:10)
Trespasser: Mielestäni soitan oikeaoppisesti plekun kärjellä.

Katos kun... Kitaraa soittaessa plektralla on viisi eri akselia, joita myöten sitä voi käännellä. Koita keksiä kaikki ne ja mieti onko sulla kaikki akselit abouttiarallaa suorassa, vai olisiko sittenkin kulmassa "vikaa". Homma menee sanallisesti niin vaikeaksi neuvoa, että mä en jaksa edes yrittää. Pieni pikaluonnehdinta kuitenkin: kuvittele plektra kahden kielen väliin (kitara makaa selällään pöydällä ja katsot suoraan ylhäältä alaspäin). Plektra on kielien välissä, mutta onko se täysin kielten suuntainen, vai kääntynyt pieneen kulmaan kieliin nähden? Kyse ei oo siitä mikä on lähtötilanne, kun haet soittoasentoa, vaan mitä tapahtuu soittaessa. Sen saat selville videoimalla lähikuvana tuota soittoasi.

Mutta niin tai näin, niin ehkä ois syytä vaihtaa plektramateriaalia. Medium/heavy -lausahduksesta päätellen soitat sellaisilla mitälie cellu-/pearloidia tms. olevilla plekuilla? Niitä liukkaita peruspaskoja kuitenkin. Kokeiles vaikka Dunlopin Tortex tai Ultex, josko kestäisivät pitempään. Gatorit on ihan ok, mutta ne on pehmeämpiä ja kuluvat nopeammin.

Mullakin oli joskus tuota samaa ongelmaa, kunnes oppisin paremman plektratekniikan. Siitä se yleensä on kiinni.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Trespasser
06.06.2009 14:52:38
Kiitos monipuolisista vastauksista! Plekut mitä käytän ovat näitä halpoja läpysköjä. Aion kiinnittää huomiota tekniikkaan ja ostan myös parempia plekuja.
TaikuriHärvä
08.06.2009 02:12:46 (muokattu 08.06.2009 02:15:39)
Antti1: Katos kun... Kitaraa soittaessa plektralla on viisi eri akselia, joita myöten sitä voi käännellä. Koita keksiä kaikki ne ja mieti onko sulla kaikki akselit abouttiarallaa suorassa, vai olisiko sittenkin kulmassa "vikaa". Homma menee sanallisesti niin vaikeaksi neuvoa, että mä en jaksa edes yrittää. Pieni pikaluonnehdinta kuitenkin: kuvittele plektra kahden kielen väliin (kitara makaa selällään pöydällä ja katsot suoraan ylhäältä alaspäin). Plektra on kielien välissä, mutta onko se täysin kielten suuntainen, vai kääntynyt pieneen kulmaan kieliin nähden? Kyse ei oo siitä mikä on lähtötilanne, kun haet soittoasentoa, vaan mitä tapahtuu soittaessa. Sen saat selville videoimalla lähikuvana tuota soittoasi.

Mutta niin tai näin, niin ehkä ois syytä vaihtaa plektramateriaalia. Medium/heavy -lausahduksesta päätellen soitat sellaisilla mitälie cellu-/pearloidia tms. olevilla plekuilla? Niitä liukkaita peruspaskoja kuitenkin. Kokeiles vaikka Dunlopin Tortex tai Ultex, josko kestäisivät pitempään. Gatorit on ihan ok, mutta ne on pehmeämpiä ja kuluvat nopeammin.

Mullakin oli joskus tuota samaa ongelmaa, kunnes oppisin paremman plektratekniikan. Siitä se yleensä on kiinni.

Itse liikun lähinnä kolmella akselilla.
Ei se ole koira, se on Mustanaamio.
Antti1
08.06.2009 02:16:44 (muokattu 08.06.2009 02:26:27)
KaleviHärvä: Itse liikun lähinnä kolmella akselilla.

Se on kovin harmi, kun sun liikeratasi taitaa olla silloin kovin rajoittunut kahden puuttuessa.

EDIT: Ja jottei olisi nyt ihan liian kamalan vaikeaa ymmärtää, niin piirsinpä sulle kuvankin oikein http://simopp.wippiespace.com//random/5_akselia.JPG

Kolmessa ylemmässä katotaan plektraa suoraan ylhäältä päin. Ensimmäisessä se liikkuu kielten suuntaisesti, toisessa ylimmästä alimpaan kieltä kohti ja päinvastoin, kolmannessa se pysyy paikallaan ja pyörii pystyakselinsa ympäri.

Kahdessa alimmassa katotaan taas sivulta, jolloin ensimmäisessä pleku pyörii vaaka-akselinsa ympäri ja toisessa se liikkuu pystysuunnassa lähemmäs tai kauemmas kielistä.

Oliko siinä tarpeeksi akseleita?
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
TaikuriHärvä
08.06.2009 19:18:24 (muokattu 08.06.2009 20:29:24)
Antti1: Se on kovin harmi, kun sun liikeratasi taitaa olla silloin kovin rajoittunut kahden puuttuessa.

EDIT: Ja jottei olisi nyt ihan liian kamalan vaikeaa ymmärtää, niin piirsinpä sulle kuvankin oikein http://simopp.wippiespace.com//random/5_akselia.JPG

Kolmessa ylemmässä katotaan plektraa suoraan ylhäältä päin. Ensimmäisessä se liikkuu kielten suuntaisesti, toisessa ylimmästä alimpaan kieltä kohti ja päinvastoin, kolmannessa se pysyy paikallaan ja pyörii pystyakselinsa ympäri.

Kahdessa alimmassa katotaan taas sivulta, jolloin ensimmäisessä pleku pyörii vaaka-akselinsa ympäri ja toisessa se liikkuu pystysuunnassa lähemmäs tai kauemmas kielistä.

Oliko siinä tarpeeksi akseleita?

Kappale voi liikkua kolmessa suunnassa, sillä maailma on kolmiulotteinen. Sun piirroksen kahdessa ylimmässä kohdassa ja oikeassa alanurkassa plektra liikkuu joko vaakasuunnassa, pystysuunnassa tai syvyyssuunnassa. Kahdessa muussa kohdassa on kyse pyörimisakselin ympäri liikkumisesta, jolloin plektra liikkuu joko vaaka- ja syvyyssuunnassa, vaaka- ja pystysuunnassa tai pysty- ja syvyyssuunnassa kuitenkin siten, että kappaleen jokainen piste pysyy yhtä kaukana pyörimisakselista. Pyörimisakselille osuva kappaleen sisällä kulkeva jana pysyy tietysti paikoillaan. Kappaleella on rajaton määrä mahdollisia pyörimisakseleita. Siis kahdessa ylimmäisessä kohdassa ja oikean alanurkan kohdassa kappale liikkuu yhtä akselia pitkin. Muissa kohdissa kappale pyörii jonkun pyörimisakselinsa ympäri ja liikkuu siis kahdella akselilla. Liikun edelleen kolmella akselilla.
Ei se ole koira, se on Mustanaamio.
elais
28.06.2009 19:35:08
Antti1:

Tortexeissa on myös se iloinen kilpikonnalogo niin niistä on pakko pitää. :)
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
Askorbiinihappo
02.07.2009 00:45:35

How bout se perus Jazz III? Ei ainakaa pitäisi sahautua paskaksi.
Entinen pulseofthemaggots, Youtubesta mut löytää samalla nimimerkillä
Haluisosata
14.07.2009 15:01:54
Mulla ei sahaudu plektra vaan se lentää kädestä tai rytmi menee ihan sekaisin kun soitan nopeaan, esim. tuolla tavalla: http://www.youtube.com/watch?v=A7pXC8U1hJk&feature=channel
biisi sinänsä on helpohko ja mielestäni hyvä treeni molemmille käsille, siis aloittelijoille, ( myös minulle ) plektarini on 0,46 eli ohut mutta joku virheasento komppikädessäni on, eli ei muutakuin "sahaamaan" niin kauan että tuokin ongelma poistuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)