Aihe: Yleistä pohdintaa säröpedaalien määrästä.
1 2
Zarmo
26.02.2004 14:01:52

Päätin tehdä tästä toisaalla esittämästäni pohdinnasta ihan oman tällaisen, miksi näitä nyt kutsutaankaa.

Olen tässä miettinyt sellaista, että kuinkahan monta noita säröpedaaleja loppujen lopuksi tarvitsee? Lähinnähän ne kiinnostavat soittajaa itseään, tuntuu että vielä tarvitsisi sellaisen ja sellaisen. Keskiverto musadiggari (joka siis ei itse soita kitaraa eikä ole kiinnostunut kitarakamoista) tuskin juurikaan kiinnittää huomiota, kuuluuko lavalta nyt vähän erilaista sirinää kuin äsken. Enpä kyllä kiellä, etteikö itsekin tuntisi tarvitsevansa vielä muutaman särön lisää.
Don´t you know there ain´t no Devil That´s just God when he´s drunk - Tom Waits
Tomtom
26.02.2004 14:31:59 (muokattu 26.02.2004 14:45:51)
No kysehän on kai siitä millaisen soundin halajaa kuulijalle tuottaa ja mikä on IOHO (uus lyhenne!?) se unelmasoundi. Itse käytän fuzzia ja säröä, joskus molempia putkivahvistimen kanssa. Pedaalijumppaa olen harrastanut jo pitkään ja loppua ei ole näkyvissä. Bändikaveri taas soittaa triplasti kalliimmalla styrkkarilla ilman yhtään erillistä särö- tai overdrive pedaalia ja "taivaallisilla" soundeilla.

Tästä lienee kaivettavissa oma mielipiteeni, jota en itse oikein näytä käytännössä uskovan. T:nimim. uusi säröpedaali postissa.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Jabe
26.02.2004 14:52:22

... miksi näitä nyt kutsutaankaa.

Viestiketjuiksi näitä kutsutaan.

Olen tässä miettinyt sellaista, että kuinkahan monta noita säröpedaaleja loppujen lopuksi tarvitsee?

Tätä pitäisi ehkä kysyä hemmolta, että päästäisiin todella asian ytimeen.

Mutta keikkailevana kitaristina kyllä tarvin paria erilaista: yhtä overdriveä ja yhtä distortionia. Ja vaikka perusmusankuuntelija ei tuolla tasolla eroa mietikään (eikä ole tarpeenkaan), niin kyllä hänellekin kuuntelukokemuksesta tulee parempi, jos rouhea komppi ja laulava liidisoundi erottuvat hyvin lavalta.

Ja se, että mulla on tälläkin hetkellä ainakin kolme erilaista distortionpedaalia, johtuu siitä, että etsin koko ajan sitä "vielä vähän parempaa" soundia, niinkuin me kaikki. Oh well ...
Fortune
26.02.2004 14:58:51
Minä pärjään yhdellä overdrivellä, joka korvaa kolmannen kanavan puutteen.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Kitarasankari
26.02.2004 15:00:10
pari hyvää säröspedua ja kunnon putkistyrkkarin oma särö niin niitä kaikkia yhdistelemällä keskenään olen itse saanut kyllä tod monipuolisia särö soundeja. Juuri tuolle niskamiehellekin sanoin toisessa topicissa että ei kannata ainakaan heti alkuun hankkia hirmuista kasaa säröspeduja vaan opetella säätämään niitä paria jotka on jo olemassa..
Jazz is not dead...it just smells funny...
Da Make
26.02.2004 15:06:04
Pärjään kahdella säröpurkilla, jotka korvaavat crunch ja lead kanavien puutteen
Cräx, Change, Ötöm!?
Socialite
26.02.2004 15:08:56
Itselläni on kaksi säröspedua:
SD-1 miedompaan säröön ja modattu DS-1 rankkaan menoon...
Ja hieman kuten Fortune sanoi, yksi säröpedaali lisää monipuolisuutta, vaikka vahvarissa olisikin hyvä särö itsessään.
Ja pistätkö vielä nimesi tähän alle...
Eemil
26.02.2004 15:19:04
Minä pärjään yhdellä overdrivellä, joka korvaa kolmannen kanavan puutteen.

Kuin myös, paitsi särö on distortion.
Härski
26.02.2004 15:54:23 (muokattu 26.02.2004 15:56:11)
Mulla on Hughes&Kettnerin Tubeman, josta saan kahdenlaista säröä irti; sellaisen heleän särön ja ränkemmän särön. Niitä boostailen/väriään TS-9DX:llä, eli kolme soundia tässä vaiheessä. Sitten Bossin GE-7:lla saan V- mäisen equtuksen, eli heavyosasto lähtee sillä rankansärönkera. Ja tätäkin voi boostata/väriätä TS:llä. Eli nyt 5 soundia kehissä. Lopuksi Ibanezin GE-9:llä keskialueinen sooloboosti, joka muokkaa soundin kuin soundin hyväksi soolosoundiksi. Eli 10 särösoundia käytössä. Siihen cleansoundit ja chorukset kumpaankin, alkaa olla kolmattakymmentä soundia kehissä. Että näin omalla efektilaudallani.
Jani The Rock
26.02.2004 16:00:33

Omistan tasan yhden säröpedaalin. Sekin on hyllyssä koristeena, kun vahvistimessa kerran on hyvä ja käyttökelpoinen särökanava. Henk. koht. haen vaihtelua soundeihini mieluummin jollain muilla konstein kun vaihtamalla kitaran ja vahvistimen väliin liitettävää lisäkettä.

Kitara + vahvistin = hyvä.
Rough and tough and plenty mean.
hevimusamies
26.02.2004 16:01:37
Itselläni oli alun perin vain Boss MT-2 , ja helvetin hyvä pedaali se olikin. Mutta sitten punanuttupukki muisti minua ja kitaraani jouluna ja toi Boss OD-20:n joka vissiin mallintaa noita Bossin kaikkia säröjä/overdriveja... nyt olen sit sillä periaatteessa soitellut, ja helvetin hyvin toiminu!
Löytyy säröä niin keveämpään rokkiin kuin Sepulturamaiseen mättöön!
kupteri
26.02.2004 16:43:14

laulava liidisoundi

Hyviä vinkkejä tällaisen aikaansaamiseen? Jos esim. putkivahvimessa on jo hyvä särö, niin millä pedaalilla siihen saisi vähän buustia, sustainia etc. ilman että se mössii sen äänen. Ainakaan gainia ei liikaa passaa olla.
Friday Morning Waterloo kotisivut | mp3:sia
Niskamies
26.02.2004 17:15:30
pari hyvää säröspedua ja kunnon putkistyrkkarin oma särö niin niitä kaikkia yhdistelemällä keskenään olen itse saanut kyllä tod monipuolisia särö soundeja. Juuri tuolle niskamiehellekin sanoin toisessa topicissa että ei kannata ainakaan heti alkuun hankkia hirmuista kasaa säröspeduja vaan opetella säätämään niitä paria jotka on jo olemassa..

Se on vaan silleen, että ei pitäis kanssa hommata ne footswitchit vahvariin, ja muutenkin siinä särökanavassa on niin törkeesti voluumia verrattuna puhtaaseen, että liian kovaa pitäisi soittaa kunnon säröille, ei korvat tykkää vaikka asunkin omakotitalossa. Ja toll sd-1:llä olen niin hyvät säröt saanut ettei mun mielestä edes paremmasta voi haaveilla. On se kivaa kun on tyytyväinen saundeihinsa, mutta haluaa lisää ja erilaista.
Hanki Presari ja ole tosimies!
LaXu
26.02.2004 17:25:06
Mä taas otan mieluummin säröt pelkästään vahvistimesta. En ole ikinä tykännyt lattiapedaalien polkemisesta, kanavanvaihtopedaaliakaan ei tee mieli kenkäistä, mieluummin rullailee volapotikkaa kitarasta jos puhtaampaa soundia tarvitsee.

Tietysti monet vanhemmat ja vintagehenkisemmät vahvistimet eivät säröydy kunnolla ennen kuin ikkunat helisevät ja naapurit lyövät kirveellä ovea hajalle. Tuolloin säröpedaali on tietenkin näppärä vehje.

Mutta minä ostin tuon Marsuni juuri siksi, että siitä saa haluamansa soundit ilman lisäkkeitä (no okei, keinokuorma ja delay olis poikaa).
Niskamies
26.02.2004 17:50:03
MTietysti monet vanhemmat ja vintagehenkisemmät vahvistimet eivät säröydy kunnolla ennen kuin ikkunat helisevät ja naapurit lyövät kirveellä ovea hajalle. Tuolloin säröpedaali on tietenkin näppärä vehje.

Näin juuri, omalla Ashdownilla pitää soittaa jo aika kovaa että ääni säröytyy. Ja sitäpaitsi, mä tykkään pedaalien säröstä, joten mulla ei oo mitään valittamista. Mun mielestä vahvarissa pitää myös olla sellanen ominaisuus että pystyy soittamaan kovaa puhtaalla.
Hanki Presari ja ole tosimies!
Volle
26.02.2004 17:58:47
Näin juuri, omalla Ashdownilla pitää soittaa jo aika kovaa että ääni säröytyy. Ja sitäpaitsi, mä tykkään pedaalien säröstä, joten mulla ei oo mitään valittamista. Mun mielestä vahvarissa pitää myös olla sellanen ominaisuus että pystyy soittamaan kovaa puhtaalla.

Eikö siinä ole särökanavaa ollenkaan?
Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu.
Sintti
26.02.2004 19:06:12
Tätä pitäisi ehkä kysyä hemmolta, että päästäisiin todella asian ytimeen.

juu niin pitäisi. Katsokaapa semmonen kaveri, kun Hemmo. Siltä kaverilta ei kyllä säröpedaalit ihan heti lopu.. ;)
Humppaa taikka kuole...^_^ prkl...
Kapane
26.02.2004 22:41:31

mul on 7 + vahvistin ähihi.
mut ne on

vahvarin särö
ts9
sovtek big muff
ja loput vain tietyssä biisissä
boss xt-2, hm-3 ja mz-2
ibanez sm7 ja pd-7

mut hei mä oon likapedaalifriikki
livenä noi bossit ja ibat voi olla aika hiljasina.
mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?- -kun korvat tinnitävät smoke on the wateria-
Kapane
26.02.2004 22:44:55

voi tofunakki

laskin et hemmolla 34 likapedaalia listattu tua
mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitys?- -kun korvat tinnitävät smoke on the wateria-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)