Aihe: Kuinka paljon akusitiseen?
1 2
Dick In Son
05.06.2009 19:26:57
Olen soittanut kitaraa puolisenvuotta ja käynyt tunneilla.Nyt olisi piakkoin tarkoitus
hankkia rippirahoilla/rippilahjaksi akustinen.Kitarana minulla on Squierin affinity strato, mutta olen soittanut sitä pääsääntöisesti akustisesti.Eli haluaisin tietää kuinka paljon täälläisen aloitteilijan kannataisi laittaa akustiseen.Kannataisiko minun laittaa jo nyt esim.500-700€ johonkin kunnon akusitiseen jolla pärjäisi sitten jo useamman vuoden

Ja kiitos jo näin etukäteen niille jotka vaivautuvat vastaamaan
PappaSF
05.06.2009 19:34:20
Dick In Son: Olen soittanut kitaraa puolisenvuotta ja käynyt tunneilla.Nyt olisi piakkoin tarkoitus
hankkia rippirahoilla/rippilahjaksi akustinen.Kitarana minulla on Squierin affinity strato, mutta olen soittanut sitä pääsääntöisesti akustisesti.Eli haluaisin tietää kuinka paljon täälläisen aloitteilijan kannataisi laittaa akustiseen.Kannataisiko minun laittaa jo nyt esim.500-700€ johonkin kunnon akusitiseen jolla pärjäisi sitten jo useamman vuoden

Ja kiitos jo näin etukäteen niille jotka vaivautuvat vastaamaan

Ei siitä ainakaan haittaa ole jos laittaa akustiseen tuon mainitsemasi summan, ainakin löytyy jo paljon enempi valinnan varaa mistä valita uusi kitara jos on laittaa rahaa.

Tärkeintä on kuitenkin itse testata ja todeta eri merkkien ja niiden mallien sopivuus omaan käteen ja miltä ne soundaa.

Jos itellä olisi sähkis ja olisin hankkimassa akustista niin miettisin kumpi on se oma juttu sähkis vai akkari, vaikka vaikea se on välillä tuollaista ajatella että kumpaan soittimeen sitä suuntautuu enempi jne.

Joka tapauksessa en näe pahana jos akustiseen satsaa tuon kertomasi summan, ainoa asia mikä äkkiseltään tulee mieleen on se, että jos ei sitten soitakkaan tuolla akustisella ja se jää nurkkaan lojumaan niin tietysti harmi on jos on siihen rahaa sijoittanu enemmän mutta voi sitä rahaa pistää haisemaan paljon turhempaankin ;-)
samueld
05.06.2009 19:41:52

Joo, ei toi vielá ole kuin parin golfmailan hinta ja varmasti hyvá kitara palkitsee soittajaansa. PAremmilleen ei náet kannata antaa ainakaan kamoissa tasoitusta.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Dick In Son
06.06.2009 00:00:46 (muokattu 06.06.2009 00:06:51)
Sähkökitara tuli vain hankittua siksi kun piti silloin vain saada joku halpa skitta että pääsisi aloittamaan tuon harrastuksen.Soitan sähkökitaraa juuri sikis akusistisesti, koska pidän akustisesta saundista enemmän.

Tarkoitus olisikin mennä kokeilemaan akustisia kitaroita täkäläisiin liikkesiin piakkoin ja juuri siksi halusin selvitellä hieman tätä hinta/sijoitus asiaa (vaikka tiedoissa lukee että asun Helsingissä asun oikeasti suurimman osan vuodesta Belgiassa)
padaa@dadaa!
06.06.2009 00:36:32 (muokattu 06.06.2009 00:41:07)

Dick In Son: .
Tarkoitus olisikin mennä kokeilemaan akustisia kitaroita täkäläisiin liikkesiin piakkoin ja juuri siksi halusin selvitellä hieman tätä hinta/sijoitus asiaa (vaikka tiedoissa lukee että asun Helsingissä asun oikeasti suurimman osan vuodesta Belgiassa)

Akustiseen kannattaa sijoittaa rahaa sen verran kuin tarvitsee eli kannattaa ostaa niin hyvä kuin perse kestää ilman että se rajoittaa muita hankintoja. Kuten edellä sanottiin, välineillä on turha antaa tasoitusta.

PS: Hohhoh kun menee off-topiciksi, mutta ihan pakko kysyä missä päin? Itsekin tuli aikoinaan 9 kuukautta siellä vietettyä.
sickboy
06.06.2009 03:04:02

Mulla on melkein minkä vaan hankinnan kohdalla käynyt niin, että budjetti on tuplaantunut. Sitä lähtee hakemaan soitinta/vahvistinta budjetilla x ja erehtyy kokeilemaan sitä oikeaa... Mulla kävi akkarin kanssa just näin, sähkökitara on pääinstrumenttina ja kuitenkin välillä akkaria tarvitsen, ihan tulevan muusikonuran puolesta. Ajattelin, että eiköhän 500€:lla saa ihan hyvän akustisen kitaran, no muutama varteenotettava ehdokas tuli vastaan, kannattaa testata huolella... aika monessa oli jotenkin kiero kaula, soittotatsi ja soundi kohillaan, mutta kaula onkin yllättäen mykkä joistain paikoista. Monta kitaraa kokeiluani kokeilin Martinia, oli kyllä tosi ylivertainen kaikkiin aiemmin kokeilemiini akkareihin.

Oli hankinta mikä tahansa, akkari, sähkis, tai vaikka vahvistin, kannattaa testata ja vertailla huolella.
Älä stressaa.
Dick In Son
06.06.2009 13:00:29 (muokattu 06.06.2009 13:38:03)
PS: Hohhoh kun menee off-topiciksi, mutta ihan pakko kysyä missä päin? Itsekin tuli aikoinaan 9 kuukautta siellä vietettyä.

Olen asunut Brysselissä melkein 9 vuotta.Olin Suomessa ensimmäiselläluokalla pariviikkoa ja sitten muutimme Brysseliin.
t-mies
06.06.2009 18:14:03
Dick In Son: Eli haluaisin tietää kuinka paljon täälläisen aloitteilijan kannataisi laittaa akustiseen.Kannataisiko minun laittaa jo nyt esim.500-700€ johonkin kunnon akusitiseen jolla pärjäisi sitten jo useamman vuoden

Jos metallikielistä ajattelet, niin miten olisi sellainen ajattelutapa, että laittaisi joko sen 300€ jolla melkein saisit jo välttävän kokopuisen (solid spruce), tai sitten +800€ jolla saisi jo laadukkaan kitaran. Tuolla 500-700€ satsauksella asia ei hirveästi välttämättä muutu 300-400€ verrattuna. Lisäksi nuorena jannuna mieli voi muuttua vielä moneen kertaan millä itse asiassa haluaa soitella. Vaihtelukin on kivaa, vaikka naisväki ei siitä tykkääkkään.

Mieti muutama kiinnostava malli ja ota yhteyttä näihin musiikkitavarataloihin kysysäksesi löytyykö heiltä sitä hyllystä:

http://www.piens.be/contact/index.lasso?id=3
http://www.keymusic.be/contactus.asp

Molemmat vastaavat englanninkielisiin posteihin, kun et kuitenkaan välttämättä hollantia käytä. Kun saat vastauksen, pyydä jompaa kumpaa vanhemmistasi mukaan koesoittoon. Kumpaakin paikkaan ajaa tuollaiset +-40 minuuttia yhteen suuntaan. Molempiin paikkoihin on vähän vaikea löytää ensimmäistä kertaa ilman GPS:ää. KeyMusic:in osalta on välttämätöntä mennä nimenomaan St.Niklaasiin, eikä siihen Brysselin pieneen haaraliikkeeseen, jossa on rajoitettu määrä kitaroita ja vielä rajoitetumpaa saada hyvää palvelua - puhut sitten mitä kieltä tahansa. Lisäksi liike on ylihinnoiteltu sijaintinsa takia ja epäpäteviä myyjiä. Deinzessä ja St.Niklaasissa voit saada molemmissa hyvän diilin rauhallisessa ympäristössä (ellet sitten halua tilata itse kitaraa esimerkiksi Saksasta). Lisäksi molemmat paikat ovat ihan näkemisen arvoisia "tavarataloja" esiintymislavoineen, eli faijallakin voi alkaa sukat pyörimään jalassa.
Dick In Son
06.06.2009 20:26:45
Siis ei tuo 500-700€ ole mikään tarkkahinta, otin sen vain esimerkiksi.En edes vielä tiedä kuinka paljon rahaa tulen saamaan kasaan (konfirmaatio on huomenna).Tällä hetkellä takataskusta löytyy n. 360€ ja huomenna sitten näkee mikä tulee loppusummaksi

Jos metallikielistä ajattelet, niin miten olisi sellainen ajattelutapa, että laittaisi joko sen 300€ jolla melkein saisit jo välttävän kokopuisen (solid spruce), tai sitten +800€ jolla saisi jo laadukkaan kitaran

Juuri teräskielinen olisi tarkoitus hankkia ja mielellään kokopuinen.Sen takia tätä asiaa aprikoinkin, ettei tulisi tehtyä turhia ostoksia

http://www.piens.be/contact/index.lasso?id=3
http://www.keymusic.be/contactus.asp

Molemmat liikkeet ovat minulle tutut ja juuri
Pienssissä olisi tarkoituskäydä kunhan sopiva aika löytyy
wedevirtanen
07.06.2009 02:40:23 (muokattu 07.06.2009 02:40:39)
Peace and love brothers and sisters!
Dick In Son
07.06.2009 18:02:22 (muokattu 07.06.2009 18:02:40)
wedevirtanen:

kokeile tota:

http://www.piens.be/prices/index.lasso?id=5&a=043393

Kiitti vinkistä täytyypä pistää korvan taa
Dick In Son
08.06.2009 18:19:34
Eilen oli kofirmaatio joten varmaa tas nyt 2-3 viikon aikana käyn kokeilemassa erilasia akustisia.Rahaakin on nyt ihan mukavasiti, semmoset 1200€, mutten ajatellut kuitenkaan ihan kaikkea käytää akustiseen.Valinnan varaa kuitenkin luulis löytyvän
route31
08.06.2009 19:30:14
Dick In Son: Eilen oli kofirmaatio joten varmaa tas nyt 2-3 viikon aikana käyn kokeilemassa erilasia akustisia.Rahaakin on nyt ihan mukavasiti, semmoset 1200€, mutten ajatellut kuitenkaan ihan kaikkea käytää akustiseen.Valinnan varaa kuitenkin luulis löytyvän

Nyt ei ole rahasta kiinni. Itse ostaisin hyvän ja hyvin pidetyn käytetyn. Saatat saada muutamalla satasella huippu skeban. Hyväkuntoinen käytetty säilyttää arvonsa ja jos matkan varrella mieli muuttuu, niin saatat saada myydessä omat pois ja mahd. voittoakin, riippuen tietenkin hankintahinnasta.
Käytetyn ostossa on myös toinenkin hyvä puoli. Kokopuukantiset saattavat halkeilla, varsinkin jos ovat vielä "tuoreita". Mikäli käytetty on pysynyt kuosissaan ilman vääntyilyä ja halkeamista esim. 10 vuotta, niin voisi olettaa että se kestää asiallisella pidolla seuraavatkin vuosikymmenet. Soundikin paranee puun kuivuessa.
Jkob
10.06.2009 10:14:17
http://www.thomann.de/fi/yamaha_ll16_westerngitarre.htm

Itse ostin moisen, näyttää hieman hinta kohonneen T-kaupassa mutta pirun hyvä vekotin. Ja Thomannilta sain parisataa halvemmalta kuin Suomesta. Eli käy nyt testaamassa jossain tuotakin laitosta.
Wanking is timeless
wedevirtanen
10.06.2009 20:18:56 (muokattu 10.06.2009 22:34:11)
Toisaalta, jos tietää soittavansa kitaraa, vaikkapa loppuelämänsä ajan, niin kalliimpikin sijoituskin on halpa suhteessa käyttöikään. Silloin voisi harkita vaikkapa Taylor, Gibson tai Martin- kitaroita, jotka ovat laadultaan luotettavia.

Esim. Taylor GSRC on aivan loistava kitara, jolla pärjääkin jo loppuelämänsä, eikä paljon parempaa ihan heti markkinoilta löydy. Tämä on Taylorin GS- sarjan kitara, jossa RC tarkoittavat seetrikantta ja ruusupuu pohjaa ja sivuja. Tästä kitarasta on vaikea luopua.

http://www.youtube.com/watch?v=SINl3JJpegA&feature=related

Gibson Hummingbirdiä kokeilin tuossa hiljan ja oli mahtava soitin sekin.

Esim. näissä soittimissa huomaa jo selkeän eron soinnissa ja soitettavuudessa halvempiin soittimiin nähden.

Mikä sen eron sitten tekee? Vuosikymmeniä kestänyt tuotekehittely, kokemus, huolella valittu ammattitaitoinen hyvin motivoitu henkilökunta ja heidän ammattiylpeytensä, kaikki valmistukseen liittyvät olosuhteet sekä tarkoin valitut materiaalit takaavat huippulaadun, niin soinnissa kuin soitettavuudessa sekä tietenkin ulkonäössä. Kitaran valmistuksessa on lukuisia yksityiskohtaisia valmistusvaiheita ja niiden kaikkien onnistumisen seurauksena syntyy laadukas ja hyvinsoiva kitara.

VIRHEELLISTÄ tietoa:
Luin esim. jutun Taylorin kitaroista, että kun kitarat saadaan valmiiksi, niin ne varastoidaan kuukaudeksi tarkoin suunniteltuihin olosuhteisiin ja kitaroille soitetaan erilaista musiikkia tämän kuukauden ajan, mikä valmistaa kitarat lopulliseen myyntikuntoon.
VIRHE: näin tekee Yairi guitars!

Suomessa ja näilläkin palstoilla Taylor on merkkinä jäänyt usein Martinia ja Gibsonia vähemmälle huomiolle, mutta omat kokemukseni puhuvat Taylorien puolesta.

Joten kokeile Tayloreita alkaen 300- sarjasta ylöspäin. Nämä merkkikitarat säilyttävät myös erittäin hyvin arvonsa.
KenParker
10.06.2009 21:47:32 (muokattu 10.06.2009 21:48:03)

ja kitaroille soitetaan erilaista musiikkia tämän kuukauden ajan, mikä valmistaa kitarat lopulliseen myyntikuntoon.

Mitä toi tarkottaa vai tuliko kirjoitusvirhe? Olen kyllä kuullut, että kitaroita on pidetty esim. kaiuttimien edessä ns. aukisoittamisen oikotienä, mutta tollasesta en oo vielä kuullukaa! =)
wedevirtanen
10.06.2009 22:06:12 (muokattu 10.06.2009 22:22:11)
KenParker: Mitä toi tarkottaa vai tuliko kirjoitusvirhe? Olen kyllä kuullut, että kitaroita on pidetty esim. kaiuttimien edessä ns. aukisoittamisen oikotienä, mutta tollasesta en oo vielä kuullukaa! =)

Taylor on omistautunut kitaran tekemiseen ja kuten sanoin, he ovat luoneet omat käytäntönsä kitaroiden valmistuksessa, MUTTA nyt taisin muistaa väärin tuon kitaran säilytyksen ja niille musiikin soittamisen, koska sitä käyttää YAIRI Alvarez guitars, joiden kitarat muuten ovat myös yksi hyvä vaihtoehto, tästä antaa esimerkin tehdaskierros Yairin tehtaalla:

http://www.youtube.com/watch?v=LL8WmVX75s0

Vaikka tässä filmissä näyttäisi tehtävän melko paljon käsityötä, mutta Yairin tuotanto on kyllä niin laaja, että luulisi heidän tekevän normaalisti enemmän koneellisesti.

Katsoin Taylorin tehdaskierroksen ja siellä oli työtä koneellistettu melkoisesti, mutta jälki on kyllä ihmeteltävän hyvää (78000 kitaraa vuodessa!):

http://www.youtube.com/watch?v=QBemfZfWc0Q
Dick In Son
10.06.2009 22:31:24 (muokattu 10.06.2009 22:32:37)
Taylor on omistautunut kitaran tekemiseen ja kuten sanoin, he ovat luoneet omat käytäntönsä kitaroiden valmistuksessa, MUTTA nyt taisin muistaa väärin tuon kitaran säilytyksen ja niille musiikin soittamisen, koska sitä käyttää YAIRI Alvarez guitars, joiden kitarat muuten ovat myös yksi hyvä vaihtoehto, tästä antaa esimerkin tehdaskierros Yairin tehtaalla

Yairi ja Alvarez akustiset kyllä kiinostaisivat, mutta en tiedä missä niitä voisi kokeilla täällä Belgiassa (tai Suomessa jos päätänkin ostaa akustisen sieltä).Jos joku sattuisi tietämään jonkun liikkeen niin voisi lähettää linkkiä nettisivuille tai osoitteen
PappaSF
10.06.2009 23:30:55 (muokattu 10.06.2009 23:35:53)
Alvarez merkkiä myy ainakin Soundata, linkkiä alla

http://www.soundata.fi/index.php?page=Soittimet

Tuonne voi soittaa ja kysyä mitä malleja sieltä löytyy ja sitten vaan testailemaan jos mahdollista.

Ite olen käyny Alvarezia testailemassa ja hyviä ovat olleet ainakin ne mitä olen testaillu.

Kyseisen linkin sivustolta Hinnasto linkki ja sieltä Alvarez merkillä voi katella mitä nuo pyytävät, hinnoissa kyllä Soundata on aina tullu vastaan mitä tiedän.

Alvarez hinnasto : http://www.soundata.fi/uploads/File/hinnastot/Alvarez%20hinnasto.pdf

Yksi hyvä testailtava on vaikka AJ60S teräskielinen akustinen ilman mikityksiä, ite olen mm. tuota testannu ja soundi oli mitä mainioin, tasapaino soundissa kohdillaan, hyvä soittaa ja nätin näköinen (ulkonäkö on tietysti ja soundikin makuasia), tuo on jumbo kopalla. (itse en ostanu kun on jo teräskielinen kitara merkiltään Ibanez). Hinnastossa tuota AJ60S ei ole mutta Alvarezin sivuilta tuo löytyy vielä.

http://www.alvarezgtr.com/prod_page.php?SeriesID=4&ItemID=75

Jos vertaan tuota Alvarez AJ60S vaikka Yamahan LJ16 kallimpaan vehkeeseen niin ainakin mun testailujen perusteella tuo Alvarezin soundi oli parempi ja soitettavuus myös parempi, vaikka Yamaha oli myös hyvä. Yamaha oli jo hintansa arvoinen vehje mutta Alvarez yllätti kyllä hienosti kun on halvempi ja ainakin mun mukaan tuota Yamahaa parempi.

Mutta jokaisen on parasta ite testata ja todeta ja muodostaa sitten paremmuusjärjestys ja hankkia se skitta mikä eniten miellyttää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)