Aihe: Helppikerho: Soittotekniikoita ja muita kikkoja
1 2 3 4 59 10 11 12 1316 17 18 19 20
kid ego
20.03.2009 09:25:14
teiv: http://www.youtube.com/watch?v=71izserFcek

Kertoisko joku vähä noista lopun ( 1:43 ) harmoonisista äänistä, täh?

Otelautakäden sormilla muutaman äänen juoksutusta (esim. vapaa kieli, ja 2. + 3. nauhavälit), ja plektrakäden kämmensyrjää liu'utetaan kielen päällä kevyesti.
teiv
20.03.2009 15:34:22
kid ego: Otelautakäden sormilla muutaman äänen juoksutusta (esim. vapaa kieli, ja 2. + 3. nauhavälit), ja plektrakäden kämmensyrjää liu'utetaan kielen päällä kevyesti.

Sain jotain jopa kuulumaan, kiitos :p
Jinxed
24.03.2009 14:57:05
Muutamia tremolo-keppiaiheisia videoita tullu juutuubista katsottua ja muutamat kitaristit viittaa "kikkakolmosiin", joiden avulla onnistuvat pitämään kitaran vireessä. "There are things around that," "A few things so your guitar won't go out of tune," jne, mutta eivät kerro noita mystisen kuuloisia asioita sen tarkemmin. Eivät kuitenkaan siis puhu floikista.

Eli mitä juttuja pitää ottaa huomioon tremolo-keppiä käyttäessä, esim. perus American Fenderillä tai vaikka PRS:llä jos haluaa säilyttää vireen esim. keikalla kesken biisin? Vai onko kallis floikka ainoa vaihtoehto jos haluaa divebombata ja muuta tuollaista tehdä?
"What a tool!"
kiitäjä
26.03.2009 17:01:26
moi
perusjutut alkaa olla aikahyvin hanskassa joten alkas tehdä mieli oppia vähän nopeempaa juttua. heittäkää jotain millä voi kehittää tilutustaitoja systemaattisesti eikä niin että otan jonku supernopeen alexi laiho soolon ja koitan vetää niin nopeesti kun pystyn ja sitten tulee ihan taimitonta puuroa? tänks:)
d3monilaama
26.03.2009 22:02:11 (muokattu 26.03.2009 22:06:30)
kiitäjä: moi
perusjutut alkaa olla aikahyvin hanskassa joten alkas tehdä mieli oppia vähän nopeempaa juttua. heittäkää jotain millä voi kehittää tilutustaitoja systemaattisesti eikä niin että otan jonku supernopeen alexi laiho soolon ja koitan vetää niin nopeesti kun pystyn ja sitten tulee ihan taimitonta puuroa? tänks:)

Metronomi handuun ja sen kanssa economy picking treeniä, alkuun niin hitaasti että tulee varmasti puhtaasti ja pikkuhiljaa nopeutta nostaen. Laihon sooloissa on sweepit ja tappingit (varsinkin yhdistettynä) myös aika isossa osassa, kannattaa niitäkin treenata jos herran leadeja soitella mielii.
Nyt varmaan ootte kaikki mua vastaan, mutta muistakaa mitä Raamatussa sanotaan: "Se ken on kiviä ensimmäisenä heittävän, on naapurinsa aasia himoitseva ja se on eläinsuojelurikos, että sikäli."
laakeri
26.03.2009 23:11:37 (muokattu 26.03.2009 23:16:17)
d3monilaama: Metronomi handuun ja sen kanssa economy picking treeniä...

Suosittelen kiitäjää etsimään haulla ketjuja economysta ja alternatesta. Näistä "economy vs. alternate" -taisteluketjuista olen viisastunut sen verran, että "oikeaa" tapaa pikata nopeasti ei ole. Varmaan economy on se tekniikka jolla saadaan maksimoitua nopeus, mutta en lähtisi sanomaan kenellekään, että "vedä economylla, jos haluat tuloksia".

edit: tai voisinpa sen verran vaivautua...

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=147924&o=0&#p7412085

En takaa viestien laatua, enkä lupaa, että löydät etsimäsi. Näissä "X vs. Y" -ketjuissa monesti keskustelun punainen lanka hukkuu kaiken taistelun sekaan.
d3monilaama
27.03.2009 08:50:29
laakeri: "vedä economylla, jos haluat tuloksia".

Tälläistä kuvaa ei ollut tarkoitus antaa, pyydän anteeksi heikkoa verbaalista ulosantiani. Tietty kumpi tuntuu itsestä paremmalta, economy, alternate vai kenties molempia sekaisin. Tietysti siinä vaiheessa kun alkaa sweepit onnistua, economy voi tulla tavallaan automaattisesti kun uutta materiaalia opettelee. Mutta ei nyt jatketa tuon topicin vääntöä täällä.
Nyt varmaan ootte kaikki mua vastaan, mutta muistakaa mitä Raamatussa sanotaan: "Se ken on kiviä ensimmäisenä heittävän, on naapurinsa aasia himoitseva ja se on eläinsuojelurikos, että sikäli."
Ansokki
29.03.2009 13:40:11
Hemmetti.Sanokee ny saakuli miten tämmöset rimputukset saahaan nopeesti soitettua? tempo siinä 165 paikkeille.
Pätkä As I lay dying, sound of the truth solosta:
------------------------------------------
13p10----10-13p10----10-13p10----
-------12-------------12----------12--
-------------------------------------------

Tiiän. Treeniä. Mutta antakee ies jottai vinkkiä! Kumpaa kautta nuotit lyötte, miten plekua piette jne.
Oon koko lyhyen soittouran ajan ollu sillä asenteella että musanettii ei männä kysymään soittovinkkejä vaa ne pitää ite hokata, vaa tätä ollaan jo kohta vuosia mietitty että nyt apua! Kyl mää swiipit, täpit sun muut suht ookoosti hallihe vaa näissä meinaa vähä jurrata aina..

E: Ei nyt iha osunu nuo nuotit tuossa oikei, vaa ymmärrätte varmaan mitä ajan takaa..
Jhooo
kid ego
29.03.2009 15:28:52
Henkka_90: Kumpaa kautta nuotit lyötte

Ylös, alas, alas.
Ansokki
29.03.2009 15:51:02
Juu alkokin jo heti tuon oman kirjotuksen jälkeen jostain syystä sujumaan, jännä..
Mutta tuolleen ylös alas alas näyttäs tosiaan parhaiten menevän, kiitoksia!
Jhooo
pietari-poika
04.05.2009 22:33:58
Oiskos kellään mitään täppäyslikkiä joka olisi hyvää reeniä perus kieleltä toiselle siirtymisessä täpätessä? Vaikka joku simppeli tapa mennä asteikkoa ylös/alas täppäämällä.
Esp Horizon FR & Line6 Pocket Pod
kid ego
06.05.2009 08:52:27
pietari-poika: Oiskos kellään mitään täppäyslikkiä joka olisi hyvää reeniä perus kieleltä toiselle siirtymisessä täpätessä? Vaikka joku simppeli tapa mennä asteikkoa ylös/alas täppäämällä.

Ensimmäiseksi tuli mieleen Nuno Bettencourtin soolo Extremen biisissä Get the Funk Out. Tabit löytyy netistä kun vaan etsii.
Triqqer
02.06.2009 15:57:21
En tiedä kuuluuko tänne, mutta uudenkin aiheen teko tuntuu jotenkin tönköltä.

Elinnä rytmi tarvitsisi saada haltuun. Jotain kivankuuloisia riffejä/melodioita/sooloja joissa tulisi samalla opittua tahtia. Myös tahdin vaihdokset olisivat hyvinkin mukavia harjoitella. Kun ei tahdo oikein tahdissa pysyä ja se hieman harmittaa.
Jotain mielellään sentyylistä, että voisi harjoitella niin metronomin kanssa kuin jalkaa polkemalla.
Remove
04.06.2009 14:47:51 (muokattu 04.06.2009 15:05:49)
Triqqer: En tiedä kuuluuko tänne, mutta uudenkin aiheen teko tuntuu jotenkin tönköltä.

Elinnä rytmi tarvitsisi saada haltuun. Jotain kivankuuloisia riffejä/melodioita/sooloja joissa tulisi samalla opittua tahtia. Myös tahdin vaihdokset olisivat hyvinkin mukavia harjoitella. Kun ei tahdo oikein tahdissa pysyä ja se hieman harmittaa.
Jotain mielellään sentyylistä, että voisi harjoitella niin metronomin kanssa kuin jalkaa polkemalla.

Jos rytmi ei toimi, niin ei (mielestäni) kannata alkaa opettelemaan sooloja, vaan
harjoittelemaan sitä rytmissä pysymistä.

Eli metronomi sopivaan HITAASEEN tempoon klikkaamaan neljäsosaa, ja sitten soitat vaikka ensin duuriasteikkoa edestakaisin
-neljäsosina
-kahdeksasosina
-16-osina
-trioleina
metronomin / jalan naputtaessa kokoajan sitä NELJÄSosaa.

Sitten voi alkaa vaikka hieman varioimaan;
-neljäsosina ylös, trioleina takaisin alas
-8-osina ylös, 16-osina alas
-jne, voit itse soveltaa lisää

Jimi Hendrixin Hey Joe:han on sellainen biisi jonka "jokaisen kitaristin pitää osata."
Siinä on hieno, suhteellisen helppo soolokin :)

Toinen hyvä harjoitus voisi tässä tilanteessa olla vaikkapa seuraavanlainen:
Kirjoita paperille ihan randomisti peräkkäin suuria määriä erilaisia aika-arvoja, haluamassasi tahtilajissa. 4:4 on ehkä kuitenkin helpoin aloittaa, sen jälkeen voit siirtyä muihin / sekoittaa muita lajeja, miten haluat. Sitten kun on A4-paperi täynnä aika-arvoja, alat vaan soittamaan niitä ääniä käyttäen vaikka vapaata E-kieltä, mutta kuitenkin niin että jokaisen äänen pituus on oikea suhteessa neljäsosa-nuotin pituuteen. Temmon voit luonnollisesti itse valita, ja hitaasta on aina hyvä alottaa. Eli siis:

Ensimmäinen tahti voisi näyttää vaikkapa tältä (4:4) :
1/4 , 1/8, 1/8, 1/4, 1/16, 1/16, 1/16 ,1/16

Eli siis suomeksi: "Yksi neljäsosa, yksi kahdeksasosa, yksi kahdeksasosa, yksi neljäsosa JNE." , näppäilet siis käytännössä vain oikean PITUISIA ääniä.
Muista kirjoittaa paperille oikea määrä ääniä per tahti! Tällöin tulee myös hieman mietittyä noita tahtien pituuksia.
Äidinkielen tunnilla kuultua: "Tää on tää kirjottelu tämmöstä arkelogin työtä. Tämmöstä rapsuttelua." Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
rikun
16.06.2009 04:57:18
Tuota, nolottavan tyhmä kysymys jota olen näin todellisena aloittelijana pähkäillyt jo pidempään... Disclaimerina voin sanoa että en osaa soittaa vielä mitään :D

Eli, soitetaan jotakin riffiä jossa on yksittäisiä säveliä eri kielillä... Onko ideana himmata ne sävelet aina joka välissä plekukädellä tallan vierestä, vai onko ideana vaan oikean ja vasemman käden täydellinen koordinaatio ja nopeus, jolloin aina edellinen sävel loppuu täsmälleen ennen seuraavaa...?

Itse olen soittanut tähän asti niin että himmaan aina noi yksittäiset sävelet plekukädellä joka välisssä. En ole ainakaan mitenkään muuten saanut soittoa kuulostamaan järkevältä, mutta tuo tuppaa olemaan vaan sikahidasta...
pietari-poika
16.06.2009 14:50:37
rikun: Tuota, nolottavan tyhmä kysymys jota olen näin todellisena aloittelijana pähkäillyt jo pidempään... Disclaimerina voin sanoa että en osaa soittaa vielä mitään :D

Eli, soitetaan jotakin riffiä jossa on yksittäisiä säveliä eri kielillä... Onko ideana himmata ne sävelet aina joka välissä plekukädellä tallan vierestä, vai onko ideana vaan oikean ja vasemman käden täydellinen koordinaatio ja nopeus, jolloin aina edellinen sävel loppuu täsmälleen ennen seuraavaa...?

Itse olen soittanut tähän asti niin että himmaan aina noi yksittäiset sävelet plekukädellä joka välisssä. En ole ainakaan mitenkään muuten saanut soittoa kuulostamaan järkevältä, mutta tuo tuppaa olemaan vaan sikahidasta...

Tarkoitatko himmaamisella siis himmentämistä eli niinkuin kielen vaimentamista? No yleensä kun otelautakäden nostaa pois nauhalta niin kieli vaimenee melko hyvin, poikkeuksena hullut säröt ja huiluäänikohdat. Minä hoidan (lähes aina) kielten vaimentamisen vasurilla. Sitten kun painaa jotakin nauhaa jollain sormella niin sillä sormella voi myös vaimentaa viereisiä kieliä melko tehokkaasti. Etenkin soinnuissa.
Ylläoleva on silkkaa mutuilua eikä sitä pidä ottaa vakavasti.
rikun
17.06.2009 02:01:39
pietari-poika: Tarkoitatko himmaamisella siis himmentämistä eli niinkuin kielen vaimentamista? No yleensä kun otelautakäden nostaa pois nauhalta niin kieli vaimenee melko hyvin, poikkeuksena hullut säröt ja huiluäänikohdat. Minä hoidan (lähes aina) kielten vaimentamisen vasurilla. Sitten kun painaa jotakin nauhaa jollain sormella niin sillä sormella voi myös vaimentaa viereisiä kieliä melko tehokkaasti. Etenkin soinnuissa.

Juu, siis tosiaan vaimentamista. Eli, jollakin tavallahan se sointi pitää saada loppumaan tietyn ajan jälkeen...

Eli olen tosiaan oppinut vaimentamaan oikealla kädellä (aivan kuten palm-mutingissakin) kaikki kielet aina jokaisen näppäilyn jälkeen tallan paikkeilta.

Eli oikea tapa olisi sittenkin vaan nostaa vasen käsi ylös nauhalta...? Itse olen tuolla tavalla saanut järkyttäviä häröääniä ja tosiaan jonkinlaisia huiluääniä aikaiseksi...

Itsekin vaimennan esim. soinnuissa viereiset kielet vasurilla ja muutenkin esim. ylimmän kielen peukulla usein... Mutta tosiaan tuon soimisen lopettamisen olen aina hoitanut oikealla kädellä.
Juippi!
12.07.2009 19:22:28
Mitähän sanotte minun tekniikasta soittaa seurava "riffi":
http://img243.imageshack.us/img243/7571/64054418.png (vaihtoehto 2)
Jostain syystä aloitan sen aina upstrokella. Tuo vaihtoehto3 näyttäis kuitenkin käytännöllisemmältä, mutta jostain se on pakko on tullut, että lähes kaikki sahaukset aloitan upstrokella :O
kid ego
13.07.2009 07:04:40
Juippi!: Mitähän sanotte minun tekniikasta soittaa seurava "riffi":
http://img243.imageshack.us/img243/7571/64054418.png (vaihtoehto 2)
Jostain syystä aloitan sen aina upstrokella. Tuo vaihtoehto3 näyttäis kuitenkin käytännöllisemmältä, mutta jostain se on pakko on tullut, että lähes kaikki sahaukset aloitan upstrokella :O

Downstrokella mä itse aloittaisin, mutta samapa se miten tuo vedetään, jos vaan tahdissa pysyy. Merkityksellisempänä mä näkisin sen että soitetaanko siirtyminen kutosvälistä seiskaan slaidaamalla vai pickaamalla. Vitosesta ei varmaan slaidata vitoseen vaikka sitäkin väläytellään vaihtoehdoissa kaksi ja kolme.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)