Aihe: Miten päästä alkuun?
1
Mimako
04.06.2009 23:38:46 (muokattu 05.06.2009 10:49:11)
Eli ongelma on se etten tiedä miten aloittaa. Paikkakunnallani ei järjestetä kursseja eikä vastaavia soitinrakennuksesta. Mistä ja miten te aloititte? Auttoiko joku vai opiskelitteko itse?

Apua ihan tarvitsisin vain alkuun pääsemiseen en niinkään johonkin tiettyyn asiiaan.
Lataa... lataa... lataa.. Nyt! NOIN!!!
jarmos
05.06.2009 00:23:46 (muokattu 05.06.2009 00:25:49)
Mimako: Eli ongelma on se etten tiedä miten aloittaa. Paikkakunnallani ei järjestetä kursseja eikä vastaavia soitinrakennuksesta. Mistä ja miten te aloititte? Auttoiko joku vai opiskelitteko itse?

Minä ainakin aloittelin ihan vaan netistä etsimällä, sen jälkeen tuli suomalaiset soitinrakentajat, mun sivuilla joitakin linkkejä joista voipi olla apua... täältä mnetistä kanssa löytyy paljon apuja....

ps. et kyllä maininnut mihin apuja tarttet, mut oletin, on mulla naisistakin paljon kokemuksia:-)
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Solex
05.06.2009 22:47:04
Käytä kirjastosi palveluja ja lainaa alan teoksia. Ei välttämättä tarvitse keskittyä kitaraan nimittäin itse olen monta hyvää vinkkiä ja uutta näkökulmaa löytänyt vaikkapa viulunrakennukseen keskittyvistä kirjoista. Eritysesti soitinpuista löytyi uusia asioita.

Toinen äärimmäisen merkittävä on yritys & erehdys. Helpohko ja minun mielestäni edullinenkin vaihtoehto on ostaa projekti ja yrittää kokeilla tehdä siitä toimiva ja hyvin säädetty soitin. Itse ostin ihan kelvolliset mutta rumat kaulan ja bodyn parilla kympillä. Ja jos ryssii niin eipi jää kaivertamaan rahallisesti.

Itse taisin aivan ensimmäisenä aloittaa purkamalla jonkin soittimiani ja yrittää ymmärtää sen rakennetta ja ominaisuuksia. Parin kitaran purkamisen ja kasaamisen jälkeen aloin kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin: runkojen painoerot, työstöjäljen siisteys, pintakäsittelyn tyyppi tai yleinen laadukkuus, nauhojen muodon ja kunnon erot, kaulojen erilaisuus. Yksinkertaisia päätelmiä joita koitin heijastaa perstuntumaan kun kitaraa soittaa. Tämä kaikki tapahtui siis silloin 12-vuotiaan penskan silmin.
Mimako
06.06.2009 19:36:49
Googlettamista on testattu monet kerrat.
Lataa... lataa... lataa.. Nyt! NOIN!!!
kulmahiomakone
07.06.2009 11:01:45
Mimako: Eli ongelma on se etten tiedä miten aloittaa. Paikkakunnallani ei järjestetä kursseja eikä vastaavia soitinrakennuksesta. Mistä ja miten te aloititte? Auttoiko joku vai opiskelitteko itse?

Haet kirjastosta soitinrakennusopuksen ja piirustukset (kaukolainaan, jos ei omasta kirjastosta löydy). Jos haluttuja piirustuksia ei löydy, niin netistä voi kokeilla etsiä.

Mitään soitinrakennuskurssia ei tarvita. Itse menin ihan perinteiselle työväenopiston puutyökurssille. Kirjastosta saatu opas kertoo mitä tehdään ja ohjaaja kertoo miten. Ohjaajan ei tarvitse tietää soitinraknnuksesta mitään, ennakkoluuloton asenne riittää sekä se, että hän osaa luonnollisesti neuvoa puutyöstölaitteiden käytössä ja opettaa muutkin puuntyöstömenetelmät. Ne ovat ihan samat soitinrakennuksessa kuin muissakin puutöissä.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
samipa
10.06.2009 20:11:43
kulmahiomakone: Haet kirjastosta soitinrakennusopuksen ja piirustukset (kaukolainaan, jos ei omasta kirjastosta löydy). Jos haluttuja piirustuksia ei löydy, niin netistä voi kokeilla etsiä.

Mitään soitinrakennuskurssia ei tarvita. Itse menin ihan perinteiselle työväenopiston puutyökurssille. Kirjastosta saatu opas kertoo mitä tehdään ja ohjaaja kertoo miten. Ohjaajan ei tarvitse tietää soitinraknnuksesta mitään, ennakkoluuloton asenne riittää sekä se, että hän osaa luonnollisesti neuvoa puutyöstölaitteiden käytössä ja opettaa muutkin puuntyöstömenetelmät. Ne ovat ihan samat soitinrakennuksessa kuin muissakin puutöissä.

Se mikä on hyvä huomioida, että tava puusepällä ei välttämättä ole tietoa soitinpuiden erityisistä vaatimuksista. Niihin kannattaa alkuun perehtyä ja sitten vain puita koputtelemaan ja ääniä kuuntelemaan. Ei tää mitään suurta tiedettä ole, rohkeasti vaan lukemaan kirjoja ja kuuntelemaan muiden tekijöiden keskusteluja. No, tässä hommassa taitaa päteä sama kuin kaikessa elämässä.. Tekemällä oppii, saa kokemusta ja näkemystä. Mä suosittelisin lukemaan alkuun hieman soitinpuista kirjoitettuja juttuja, jotkut tosia jotkut uskomuksia. Sen jälkeen katselemaan hieman muiden tekemiä juttuja netistä, joita löytyy tämän palstan kautta uskomattomia määriä. Joillakin palstalaisilla on todella hienosti tehtyjä selostuksia koko projektista kuvineen. Kiinnitä huomiota ajan kulumiseen lukiessasi eri juttuja; puiden kuivatus metsästä kaadon jälkeen, rakennusprojektien ajallinen pituus eli tulet huomaamaan, että kiirettä ei kannata pitää. Kärsivällisyyttä tarvitaan ja virheitä pitää pystyä tekemään. Anna ajan kulua tehdessäsi kitaraa, mutta pidä hiillos kuumana. Älä päästä sitä sammumaan, sillä uudelleen sitä voi olla vaikea sytyttää !

-Sami
charvette
10.06.2009 20:42:52
Yksi tapa voisi olla, että ostaa halvan rakennussarjan (esim. tele) jota kasatessa selviää ainakin kitaran rakenne, osat ja säätö. Lisäksi voi harjoitella halpaan harjoituskappaleeseen pintakäsittelyä. Halpoja kittejä löytyy esim. ebay.de
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)