Aihe: Gibson les paulia hankkimassa.
1 2 3 4
Jucciz
05.06.2009 14:51:14
Confidentum: Kannattaapi tämmöistäkin harkita. Rouhee peli kun vaan käskyttää, mikit pikkuisen perusstankkua erottelevammat, kaula 59 eli saman sorttinen kuin Customeissa - ei ohut eikä paksu. http://www.youtube.com/watch?v=TDmZxL0WlFs
http://www.youtube.com/watch?v=1goqM3PUxYk

Deluxe on oikein hyvä kitara kun siihen vaihtaa oikeat mikit, eli P90:t. Ainakin Gibsonin (vai olikohan ne Epiphonen valmistamat) minihumpparit on munattoman kuuloiset välimallin mikit, mutta P90:illä tuo kitara herää todella henkiin.

http://mp3.jucciz.com/editiontube/lindy_fralin_p90.mp3
powerfly
06.06.2009 12:03:30
Jucciz: Deluxe on oikein hyvä kitara kun siihen vaihtaa oikeat mikit, eli P90:t. Ainakin Gibsonin (vai olikohan ne Epiphonen valmistamat) minihumpparit on munattoman kuuloiset välimallin mikit, mutta P90:illä tuo kitara herää todella henkiin.

Gibsonin minihumppareissa mitään vikaa oo!!? Päinvastoin, johtunee vaan munattomasta soitosta..
Ronkeli ei saa rinkeliä
Icy-Sun
06.06.2009 14:55:15 (muokattu 06.06.2009 14:55:58)
Komiasti minihumpparit ainakin kaverin Firebirdissä rähisee.

E: Siihen en sano mitään, kuulostaisiko paremmalta P90:llä. ;)
jra
06.06.2009 15:39:04
Jucciz:
Firebirdissä ne onkin se juttu, vaan ei todellakaan Les Paulissa.

Eikö noita minihumppareita ole Gibsoneissakin ollut ainakin kolmea sorttia? Epiltä peräisin olevat, joita on ollut Deluxeissa ja osassa Firebirdejä. Sitten ne 60-luvun Birdeissä olleen alnico-birdihumpparit ja näissä uusissä Birbeissä olevat keraamiset ylikuumat Birdminit.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Icy-Sun
06.06.2009 16:31:26
Jucciz:P90:t vaan kuulosti niin paljon paremmalta ettei mitään järkeä.

Minkä valmistajan saippualätkät tuli tilalle?
Confidentum
06.06.2009 16:39:02
Jucciz: Deluxe on oikein hyvä kitara kun siihen vaihtaa oikeat mikit, eli P90:t. Ainakin Gibsonin (vai olikohan ne Epiphonen valmistamat) minihumpparit on munattoman kuuloiset välimallin mikit, mutta P90:illä tuo kitara herää todella henkiin.

Juu ja Dremelillä kun surauttaa mikkiaukkoa isommaksi niin mahtuu oikeaoikea munallinen normihumbukkeri. Tuo P-90nen on kyllä minusta semmoseen heinähattuhypistelyyn sopiva, ei sillä oikein railakkaampaan pysty, enempi saapi iloa meikäläisen kuulijat miníhumpoista irti. Tosin makuasioitahan nämä sanoi kissa kun pallejansa nuoleskeli
Wide Fat Neck
Juzpe
09.06.2009 14:58:30

Jucciz: Ilmeisesti mun soittotaito kasvoi 300% saman tien kun vaihdoin P90:t...

Itse olen täysin toista mieltä. Mun mielestä toi Juccizen mainitsema LP deluxe (sn 01060487) parani soundiltaan (ulkonäköä lukuunottamatta) välittömästi noin 250% kun asensin P90:en tilalle duncanin minihumbuckerit. Duncanit jotka mulla on siinä kiinni on mallia SM-1N vintage ja SM-3B seymourized. Aika perinteiset mikit, joista duncan väittää tuon SM-1:en olevan suora kopio firebirdin kaulamikistä, SM-3 on samaa kamaa, mutta Alnico V magneetilla (SM-1 on siis alnico II:lla, SM-1:stä on myös hitusen kuumempi SM-1B malli ja SM2 keraamisella (hyi) magneetilla). Minuhumpparit kuulostavat minusta avoimemmilta ja HUOMATTAVASTI kirkkammilta kuin P90:t tai isot humpparit. Ulostuloa noissa mikeissä on aika maltillisesti (DC resistanssi suht. kuumien sinkkujen luokkaa, vaikkei se oikeasti mitään kerrokaan). Mikkien suhtautuminen soittodynamiikkaan on hyvä, ja ne tottelevat tone- ja volumepotikoita mainiosti. Kaiken kaikkiaan hyvä yleiskitara. Tottahan tässä tekstissä on varmaan puolueellisuutta mukana, tuo kitara kun on muodostunut yhdeksi tärkeäksi osaksi omaa soundia. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen keppi LP:tä hankkivalle, joskaan ei soundiltaan missään nimessä perus lespaul eikä FB:n korvike niinkuin ei myöskään missään nimessä LP P90:llä.

Ainoa pikku miinuspuoli on noiden sopivien vaihtomikkien saatavuus. Noiden kolmen duncanin mallin lisäksi vaihtoehtoina ovat P90:t, P90 malliset humbuckerit (ainakin dimarziolta ja kaikki jotain high-output keraamisilla magneeteilla kamaa) ja rio granden babybuckerit. Ainahan voi tietty teettää mitä vaan.
If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson
joku muu sikko
09.06.2009 15:09:04
No tuota.. Vertailtiin tuossa päivänä muutamana. Kaverilla on LP deluxe -72 jossa orig. mikit ja minulla custom jossa Duncan Phat Cat P90:t. Soundieroa voisi kuvailla parhaiten toteamalla että ensin mainittu kuulosti siltä kuin ääni olisi tullut naapuritalon kellarin treenikämpästä betoniseinien läpi. :)
Juzpe
09.06.2009 15:23:57

Soundieroa voisi kuvailla...

Ilmeisesti aika paskat noi originaaliminit sitten. En oo koskaan G:n omia minejä LP:ssä testannu, FB:ssä kylläkin. Makuasiahan tämä. Duncanit on kyllä hyvät.
If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson
joku muu sikko
09.06.2009 15:26:02 (muokattu 09.06.2009 15:27:06)
Parhaiten sen huomaa kun pääsee vertailemaan tuolla tavalla. Jos vaan soittelee sillä omallaan niin korvahan tottuu.. Mutta tuhnuthan ne orkkikset on ei siitä mihinkään pääse. Mutta hyvä ja huono..? Kuka mistäkin tykkää.
powerfly
09.06.2009 17:18:12
joku muu sikko: Parhaiten sen huomaa kun pääsee vertailemaan tuolla tavalla. Jos vaan soittelee sillä omallaan niin korvahan tottuu.. Mutta tuhnuthan ne orkkikset on ei siitä mihinkään pääse. Mutta hyvä ja huono..? Kuka mistäkin tykkää.

Aivan!, ja oon huomannu että soittelee sitä millä skeballa tai mikeillä hyvänsä, niin aina sieltä sen oman soundinsa ulos kaivaa.
Ronkeli ei saa rinkeliä
Tinippa84
15.06.2009 12:41:24

Heps!

Oon tuuminu, että mistä LesPaul Customin vuosimalleista löytyy vaahterakaula. Vai löytyykö edes? Joskus jotakin ilmotuksia selaillessani on pistäny silmään tuo vaahterakaula...
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
duc
15.06.2009 12:42:24
Tinippa84: Heps!

Oon tuuminu, että mistä LesPaul Customin vuosimalleista löytyy vaahterakaula. Vai löytyykö edes? Joskus jotakin ilmotuksia selaillessani on pistäny silmään tuo vaahterakaula...

1979-mallissa ainakin oli, kaula siis vaahteraa mutta otelauta ruusupuuta.
fox
15.06.2009 12:55:53

Tinippa84: Heps!

Vuodesta 1974 alkaen, siinä alkupuolen-puolivälin kieppeissä alkoivat valmistamaan 3-ply mahonkikaulojen sijaan 3-ply vaahterakauloja. Niitä löytyy kovin monesta 74-81 välillä tehdystä mallista, LP:sta, ESseistä ym.
Eikä tässä vielä kaikki, 75-81 oli LP Custom saatavana myös vaahteraotelaudalla mustilla pearloid-blokeilla.
Itse tykkään tuosta 3-ply vaahterakaulasta kunnon volutella (sillä lapavahvikkeella)..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Tinippa84
15.06.2009 13:15:42

fox: Vuodesta 1974...

Jees, kiitos tästä! Standard mallit on tietääkseni kaikki kokomahonkisia? Deluxe on sitten vaahterakaulalla?
fox
15.06.2009 13:19:27

Tinippa84: Jees, kiitos tästä! Standard mallit on tietääkseni kaikki kokomahonkisia? Deluxe on sitten vaahterakaulalla?

Niin kauloiltaan? Saattaa olla, tai siis hyvin suuri osa ainakin. EB-bassot oli esim. vaahterakaulasia, sen sijaan SG:t mahongista, kaikki ES-mallit oli taas sitten vaahteraa. Ei niitä oikein pysty 100% varmuudella selvittämään, semminkin kun niitä ei sen kaulamatskun mukaan ole missään eroteltu. Että jos tulee Stankku vaahterakaulalla vastaan, niin ei sekään mikään feikki saati yhdeksäs ihme olisi..
Tinippa84
15.06.2009 13:32:44

fox: Niin kauloiltaan?

Juu, sitä tarkoitin. Vaahterakaulasta standardia ei ainakaan mulle ole koskaan vastaan tullu. Mutta ilmeisesti noita on sitten tehty vähän "miten sattuu", eli kaikkea voi löytää jos tuuri käy...
fox
15.06.2009 14:09:20

Tinippa84: Juu, sitä tarkoitin. Vaahterakaulasta standardia ei ainakaan mulle ole koskaan vastaan tullu. Mutta ilmeisesti noita on sitten tehty vähän "miten sattuu", eli kaikkea voi löytää jos tuuri käy...

Mun täytyy myllätä tuolla, jos löydän jotain "kirjallista infoo" niin sanon sitte varman päälle, mutta sellanen käsitys mulla on, että LP-perheessä noita vaahterakauloja oli koko paletin laajuudella. SG:t tiedän, että niissä oli (yleensä, varovaisesti sanoen.. ;)..) mahonkikaulat. Mutta se on eri tavalla sahattu LP-kaulaan verraten. Eli palataan astialle.. :)
fox
15.06.2009 14:44:26

No nii, tietoa: Vuonna 1978 Les Paul-malleissa oli vaahterakaulat Customissa, Standardissa ja Deluxessa. Mahonkikaulat Recording-mallissa (erilainen kaula muutenkin) sekä '55 LP, Special DC ja LP ProDeluxe -malleissa. Muitten vuosien speksilistoja en nyt löytäny, mutta jos haluaa vaahterakaula-Stankun, niin _ainakin_ 1978 mallisesta löytyy..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)